Mükayeseli Ýbadetler Ýlmihali
Pages: 1
Maliki Mezhebi By: sumeyye Date: 09 Ekim 2012, 12:38:45
Maliki Mezhebi:

 
I. Ýmamý: 


Malik b. Enes b. Âmir (93-179/712-795).

 
A. Hayatý:

 

Ehl-i hadis ve Hicaz'ýn reisi olarak tanýnmýþtýr. Vefatý hemen bütün hayatýný geçirdiði Medine'de olmuþtur. Sayýsýz kimseler kendisinden ha­dis alýp öðrenmiþ olmalarýna raðmen, büyük âlimlerden yetmiþ kadarý ehliyetine þahitlik edene kadar fetva makamýna oturmamýþtýr.

                 Ömer Osman      Ýbn Ömer    Âiþe    Ýbn Abbas   Zeyd b. Sabit

                                        Medine'li Yedi Fakih

            ez-Zuhrî     Nafi'              Ebu'z-Zinad         Rebi'atu'r-Rey     Yahya b. Sa'id

(ö. 124/742)       (ö. 117/735)      (ö. 131/748)         (ö. 1361/753)       (ö. 143/760)

                                           Malik b. Enes (ö. 179/795)

                                 Þema   5 :   Malik b. Enes'in tariký.

Ýlim ve âlimlere büyük deðer verir, Allah'ýn kendisine lütfettiði ilmi, fark gözetmeden herkese verebilmek için büyük gayret sarfederdî.

 
B. Eserleri:

 

1) el-Muvatta: Malik'in bu meþhur eseri fýkýh konularýyla ilgili bir kýsým hadis ile Medine tatbikatý, ashab ve tâbi'ûn fetvalarý ve Malik'in ictihadlarýný içine alýr.

Muvatta'nýn zamanýmýza kadar uzanan iki meþhur rivayeti vardýr: Muhammed eþ-Þeybanî ve Yahya b. Yahya rivayeti.

2) el-Esediye: Esed b. Furat, Ebu Hanife'nin talebesinden Irak fýk­hýný öðrendikten sonra Mýsýr'a gelmiþ ve Ýbnu'l-Kasým'dan Malik'in fýkhý­ný rivayet yoluyla alýp zaptetmiþtir.

3) el-Mudevvene:  Sahnun, Kayravan'da el-Esediye'yi müellifinden okumuþ, sonra Mýsýr'a gelerek bunu Ýbnu'l-Kasým'a arzetmiþtir. Ýbnu'l-Kasým'la yaptýklarý tashih ve ilaveleri Esed kabul etmemiþ, bu ikinci eser el-Esediye'nin yerini alarak el-Mudevvene adýyla anýlmýþtýr. el-Mudev­vene fýkýh konularýna göre tertiplenmiþ olup, kýrkbin meseie, dörtbin ha­dis, otuzaltýbin eseri (sahabe ve tâbi'ûn kavli) içine alýr, basýlmýþtýr.

 
C. Talebeleri:

 

Ýmam Malik'in talebeleri Mýsýr, Kuzey Afrika, Endülüs, Sicilya, Hi­caz ve Irak'lýdýr.

 
a) Mýsýrlýlar:

 
i) Ýbnü’l-Kasým:

 

Abdurrahman b. el-Kasým el-Uteqi (ö. 191/806), Malik'in müctehid talebelerinden biridir. Birçok âlim arasýnda yirmi yýl Malik'ten de ders almýþtýr. Leys b. Sa'd'dan da hadis okumuþtur. Malik'in fýkhýný en iyi bi­lenlerdendir. Mutlak müctehid derecesine eriþmiþtir. Esed b. Furat, onun ictihadîanný Kuzey Afrika'da ve Magrib'te yaymýþtýr. Bu fetvalar tertip edilerek el-Mudevvene meydana gelmiþtir.

 
ii) Ýbn Vehb:

 

Abdullah b. Vehb b. Müslim (125-197/742-812), hocasý tarafýndan Mýsýr fakihi ve müftüsü olarak isimlendirilmiþtir. Malik, Ýbn Uyeyne ve Leys b. Sa'd'den okumuþtur. Zühd ve takva sahibiydi. Kendini ilme ve ibadete vermiþti. Ýbnu'l-Mevvâz ondan ders aldý. Mýsýr kadýlýðýný kabul etmemiþtir.

 
iii) Eþheb:

 

Eþheb b. Abdilaziz el-Kaysî (145-204/762-819), Ýbnu'l-Kasým'dansonra Mýsýr fýkýh riyasetini elde etmiþtir. Malim ve Leys b. Sa'd'den ders aldý. Hadis rivayet etti. Güzel buluþlarý ve görüþleriyle malikî fýkhýný mü­dafaa etmiþtir.

 
iv) Ýbn Abdilhakem:

 

Ýskenderiye'de doðan Abdullah b. Abdilhakem el-Mýsrî (155-214/771-829), Eþheb'ten sonra üstadlýðý elde etmiþtir. Malik'in Muvatta'sýný sema yoluyla rivayet etmiþ, eþ-Þafýî de kendisinden çok faydalanmýþtýr. Leys b. Said ve baþkalarýndan rivayet eder. Baðdat malikîleri onun kita­býna itimad ederdi. eþ-Þafiî, Mýsýr'a geldiðinde Ýbn Abdilhakem'in misafi­ri olmuþtur. eþ-Þafiî'nin kitaplarýný kendisi için yazdý. el-Mýhtasar adlý üç kitabýnýn bulunduðu kaydedilir.

 
v) Asbað:

 

Asbað b. el-Ferec ilk üç üstaddan malikî fýkhým öðrenmiþ ve ictihad mertebesine yükselmiþtir.

 
b) Kuzey Afrika, Endülüs ve Sicilya'lý Talebe ve Tabileri:

 
i) Ýbn Ziyad:

 

Ali b. Ziyad, Malik ve el-Leys'ten okudu, Tunus'ludur, zamanýnda Kuzey-Doðu Afrika'da tek adamdý.

 
ii) Esed B. Furat:

 

Esed b. el-Furat (ö. 213/828), Nisabur aslýndan gelip Tunus'ta doð­du. Malik'ten Muvatta'yý sema yoluyla öðrendi. Irak'a gitti, hanefîlerden Irak fýkhým aldý ve Ebu Yusufa Muvatta'yý rivayet etti. Muhammed eþ-Þeybanî'den de ders aldý. Mýsýr'a dönerek hanefî fýkhýný Ýbnu'l-Kasým'a arzetti. Daha sonra Kayravan'a döndü, malikî fýkhýný yaydý. el-Müdevvene'nin aslý bunlardýr. Kayravan'da kadýlýk yaptý. Aglebîler'in gönderdiði Sicilya fethinde askere kumanda ederken þehid oldu.


radyobeyan