Mükayeseli Ýbadetler Ýlmihali
Pages: 1
Nafile namazlar By: sumeyye Date: 06 Eylül 2012, 16:50:04
19. BÖLÜM NAFÝLE NAMAZLAR

87. Nafile Namazýn Niteliði;

 
1- Nafile Namaz Kavramý:

 

Farz ve vacip namazlardan fazla olarak sevap kazanma iste­ðiyle kýlýnan namazlara Nafile Namaz denir. Bu çeþit namazlara Tatavvu (Salâtu’t-Tatavvu) veya Mendup Namazlar da denmekte­dir.

 
2- Nafile Namazlarýn Kýlýnmasý;

 
Yeri: [386]

 
Genel Olarak:

 

(a) ÜM’e göre, teravih gibi, cemaatle kýlýnmasý meþru olanlar dýþýndaki nafileleri evde kýlmak, camide kýlmaktan efdaldir.

(b) Hanbelî Mezhebine göre, revâtip nafileler ile vitir namazý ve cemaatle kýlýnmasý meþru olmayan namazlarý evde kýlmak ef­daldir.

Birinci sefa (iki rekâte) baþlamanýn sahhati tahrime, ikinci­ye baþlamanýn geçerliliði ise tahrimenin devamýyla birlikte ona kalkýþla olur: Ebu Hanife’ye göre, birinci þefta kýraatin terkedilmesiyle tahrime devam etmez, bu sebeple ikinci sefa baþlamak sa­hih olmaz, bu ikincinin kazasý gerekmeyip sadece birinci þef kaza edilir, ikincide kýraatin terkiyle tahrime deðil, eda fasid olacaðýn­dan, iki rekâtte kýraatin terkedilmesi gibi sadece birinci þef kaza edilir; bu son durumda ikinciye baþlamak da sahihtir. eþ-Þeybanî ve Züfer’e göre, þeflardan birinde bir rekâtte -iki rekâtýn terki gibi-tahrime ve edayý ifsad eder, ikinciye baþlanmasý sahih olmaz, sa­dece birinci þefin kazasý gerekir. Ebu Yusuf’a göre, bir veya iki re­kâtte terk sadece edayý bozar, tahrime bozulmayýp devam eder, bu durumda ikinci sefa baþlamak da sahihtir. Kýsacasý, tahrime, ký­raatin terkiyle, Ebu Yusufa göre mutlak olarak bozulmaz, eþ-Þey­banî ve Züfer’e göre mutlak olarak bozulur, Ebu Hanife’ye göre, iki rekâtte terkiyle bozulur. en-Nesefî görüþleri þu beyitlerde özetlemiþ­tir:

Tahrimetu’n-Nefli La Tebka Ýza Terekte

Fiha’l-Kýraatu Aslen ‘Inde Nu’man

Ve’t-Terku Fi Rek’atin Kad Addehu Zufer

Ke’t-Terki Aslen ve Eydan Þeyh Þeyban

Ve kale Ya’kub Tebka Keyfemâ Terekte

Fiha’l-Kýraat Fahfezhu Bi-Ýtkan

“Terkettiðin takdirde, nafilenin tahrimesi kalmaz. Ebu Hanife’ye göre, ondaki kýraat aslîdir. eþ-Þeybânî ve Züfer, bir rekâtte terkini, aslî terk gibi saymamýþtýr. Ebu Yusuf’a göre nasýl terkedilirse edilsin tahrime devam eder. Nafiledeki kýraate çok dikkat etmelisin.”




[386] Ýbn Kudâme, age, c. II, s. 141-142; Cezîrî, Fame, c. I, s. 327, 372.



radyobeyan