Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Dirayet Tefsiri By: saniyenur Date: 22 Aðustos 2012, 22:31:01
2- Dirayet Tefsiri

Buna Re'y ve ma'kûl tefsir de denilir. Riva­yetlere münhasýr kalmayýp, dil, edebiyat, din ve çeþitli bilgilere dayanýlarak yapýlan tefsir­lerdir. Burada bahsettiðimiz re'yden maksat içtihattýr. Bu tefsir çeþidi bir zaruret ve mas­lahattan dolayý ortaya çýkmýþtýr. Ýlk devirler­de Araplar Arap Yarýmadasýnda iken dilleri­nin selikasýna hâkimdiler. Zamanla sýnýrlarý geniþleyip, yabancý topluluklar ve onlarýn kültürleriyle karýþýnca, lisan melekeleri zaafa uðradý. Arap lisaným korumak için kurallara ihtiyaç duyuluyordu. Hele Arap olmayanlarýn bu lisaný öðrenmesi, Arapçanýn gramerinin bilinmesine baðlýydý. Kur'ân da Arap diliyle nazil olduðundan, onun anlaþýlmasý da bazý ilimlere ihtiyaç göstermekteydi. Artýk bu an­lardan itibaren dirayet tefsirinin ortaya çýktý­ðýný görmekteyiz. Zamanla Ýslâm ülkesi ge­niþledikçe, muhtelif fenler ve felsefî fikirler ilerledikçe ve çeþitli mezhepler ortaya çýktýk­ça, tefsirlerde de bu hususlara dair bilgiler verilmesi gerekiyordu.

Re'y tefsirinin caiz olup olmamasý hususun­da, baþlangýçta münakaþalar yapýlmýþ, bazýla­rý buna cevaz vermezken, bazýlarý da uygun görmüþtür. Kýsaca re'y tefsiri ikiye ayrýlýr, bi­ri zemmedilmiþtÝr, caiz deðildir, ikincisi ise medholunmuþtur ve caizdir. Re'y ile tefsir yapmaya giriþenler, yaptýklarýný doðrulamak için, düþünme ile ilgili âyetlere ve Hz. Pey-gamber'in sözlerine dayandýlar. Þayet re'y ile tefsir yapýlamayacak olsaydý, bugünkü din ahkâmýnýn çoðuna vâkýf olamazdýk. Kur'ân'ý memdûh re'y ile tefsir edenler þöyle bir yol takip etmiþlerdir. Onlar Kur'ân'dan manalar talep ediyorlar, eðer onu Kur'ân'da bulamaz­larsa sünnete müracaat ediyorlar veya sebeb-i nüzûla þahit olan sahabeye soruyorlardý. Eðer talep ettikleri manayý Kur'ân'da, sünnette ve sahabede bulamýyorlarsa, o zaman müfred lafýzlarýn Hz. Peygamber zamanýndaki kullaný­mý dikkate alýnarak, lügat, ýstýlah ve kelime yapýsýna müracaat ediliyordu. Bunlardan baþ­ka terkiplerin i'rabý [kelimelerin sonlarýndaki harf veya harekenin deðiþmesi], belagatý, ger­çek mananýn mecaz üzerine tahmili, ifade þekli, yapýlan re'y ile tefsirin, sosyal, tarih ve kâinat kanunlarýna mutabakatý, yapýlan açýk­lama tarzýnýn Peygamber'in söz, fiil ve takrirlerine uygunluðunu gözönünde bulun­duruyorlardý...

En meþhur dirayet tefsirlerinden bazýlarý: Fahruddîn er-Râzî, Mefâtihu'l-Gayb; el-Beydâvî, Envâru't-Tenzîl ve Esrâru't-Te vîl; en-Nesefî, Medâriku't-TenzîÝ ve Hakâiku't-Te'vii, el-Hâzin, Lubâbu't-Te'vü fi Maâni't-Tenzîl; Ebû Hayyân, el-Bahru'l-Muhir, el-Mahalli ve's-Suyûtî, TefsÝru Celaleyn; el-Hatîb eþ-Þirbînî, es-Sirâcu'l-Münir; Ebû's-Suûd, Irþâdu'l-Akli'sSelim Ýla Mezâye'l-Kitâbi'l-Kerim; el-Âlûsî, Ruhu'l-Maânî fi Tefsiri'l-Kur'âni'l-Az'îm. (Ý. Cerrahoðlu, a.g. e., sh. 230-31).



radyobeyan