Mükayeseli Ýbadetler Ýlmihali
Pages: 1
Yolda Kalanlar By: sumeyye Date: 16 Aðustos 2012, 07:28:35
Yolda Kalanlar:

 

Ýslâm dini, rýzýk ve geçimin saðlanmasý,[167] ilmî çalýþma ve incelemeler, [168] Allah yolunda cihad [169] ve cihanþümul olan hacla il­gili seyahatleri [170] meþru kýlmýþ, hatta teþvik etmiþtir. Yolculuða çýkan kimsenin malî güçlükle karþýlaþmasý muhtemeldir. Bu se­beple, Kur’an-ý Kerim “yol oðlu” mânâsýna gelen Ýbnu's-Sebîl kav­ramýný “yolda kalanlar” mânâsýna sekiz defa tekrarlar: Mekke devrinde inen âyetlerde [171] Ýbnu's-sebîl'e hakkýnýn verilmesinden söz edilmektedir. Medine devri âyetlerinde Ýbnu's-sebil'e yapýlan ödemeler, infak [172] ve ihsan [173] olarak deðerlendirilmekte, gani­met ,[174] fey [175] ve zekât [176] gelirlerinden kendisine pay ayýrýlmasý emredilmektedir. Bu sosyal dayanýþma yolu, din ve hukuk sistem­lerinin önceden tanýmadýðý bir yoldur.

Klasik hukukçularýn birinci tefsirine göre, Ýbnu's-sebîl, yolda kalanlar mânâsýna gelir. Kendi yerinde zengin de olsa, yolculuk­tayken, kendisinde bir mal veya para kalmayan garip kimseye böylece zekâttan bir pay ayrýlmýþ olur. [177]

Libya Bakanlar Kurulu, Ýbnu's-sebîl'i, “mubah ve taat bir iþ ve maksat için zekât bölgesinde muhtaç düþen yolcu” þeklinde yorum­lamýþtýr. [178]




[167] Mülk: 67/15; Müzemmil: 73/20.

[168] Ankebut: 29/20; Alu Ýmran: 3/138; el-Hacc: 22/46.

[169] Tevbe: 9/4142-121.

[170] Alu Ýmran: 3/97; Hacc: 22/37-38.

[171] Ýsra: 17/26; Rum: 30/38.

[172] Bakara: 2/315.

[173] Nisa: 4/36.

[174] el-Enfal: 8/41.

[175] Haþr: 59/8

[176] Tevbe: 9/60.

[177] Bilmen, HFK, c. IV, s. 116; Cezîrî, Fame, c. I, s. 621, 626; Ebu Zehra, age, s 178; Kâsânî, BS, c. II, s. 46; Maverdî, age, s. 123; Mergýnânî, age, c. I, s. 112; Sýddýki, age, s. 182; Tabavî, Muhtasar, s. 52.

[178] Arak, age, s. 75.



radyobeyan