Mükayeseli Ýbadetler Ýlmihali
Pages: 1
Arafatta Vakfe By: sumeyye Date: 12 Aðustos 2012, 14:31:07
Arafat'ta Vakfe: [425]
 
Tanýmý - Hükmü Ve Delili:

Vakfe, sözlük manasýyla “durmak, duruþ” demektir. Hac de­yimi olarak vakfe, “Mekke yanýndaki Arafat daðýnda bir müddet durmaya verilen addýr.” Arafat'ta vakfe, haccýn birinci ve belli zamaný olan rüknüdür. Bu sebeple, vakfe terkedilirse hac bâtýl olur.

Arafat'ta vakfenin haccýn bir rüknü olduðu, “Arafat'tan indi­ðinizde, Allah'ý Meþ'ar-i Haram olan Müzdelife'de anýn” [426] âyetiyle sabittir.

Cennet'ten kovulduklarýndan sonra dünyaya düþüþlerinde Hz. Adem'le Hz. Havva birbirinin izini kaybetmiþlerdi. Uzun ara­malardan sonra Allah'ýn lütfuyla nihayet Arafat'ta birbirlerine rastladýlar ve buluþtular. Cennet'te iken iþledikleri günahtan doðan piþmanlýklarýný ifadeyle Allah'a þükranlarýný arzettiler. Onlarýn birer torunu olarak bize pek tabiî olarak yakýþan, bizim de af diîememizdir. Zaten, haccýn farz kýlýnmasýndan beri þükran makamýnda, Hz. Adem ve Hz. Havva'nýn nesilleri Allah'a yönelirler, geçmiþteki kusurlarýnýn affýný niyaz ve gelecekte yardýmýna dua etmek maksadýyla kendilerini unutmak ve ilahî huzurda yokoîmak için bir gayret sarfederler.

 
Þartlarý:

 

Vakfenin vaktinde yapýlmasý, DM'e göre de þarttýr. Bu þart dýþýnda, Þafiî ve Hanbelî Mezheplerine göre, ibadete ehil olmak da gerekir, Malikî Mezhebi vakfeyi kendi iradesiyle yapmak þartýný da benimser. Ahmed b. Hanbel'e göre, vakfe sýrasýnda baygýn olan, gelecek yýl haccý kaza eder. [427]

 

Þart
   

Hanefî
   

Þafiî
   

Malikî
   

Hanbelî

Vaktinde Yapmak
   

Þart
   

Þ
   

 
   

Þ

Ýbadete

Ehil Olmak
   

Deli
   


   

Þ
   


   

Þ

 

Sarhoþ
   

 
   

 
   


   

 

 

Baygýn
   


   

 
   

 
   

Þ

Kendi Ýradesi
   


   


   


   

 

 

Tablo 105: Arafat'ta Vakfenin Þartlarý

 
Yapýlmasý:
 
Yeri:

 

Vakfenin yapýlacaðý yer, Arafat daðýdýr; Bu yer dýþýnda yapý­lan vakfeler hac iþlemi olarak sahih olmaz.

Arafat'ta, Batnu Arene denen yerde, Hanefî Mezhebi’ye eþ-Þafîî'ye göre vakfe yapýlmaz, yapýlýrsa bu, vakfe yerine geçmez; Malik'e göre burada vakfe yapýlýrsa dem gerekir. [428]

 
Zamaný:

 

Vakfenin yapýlmasý için zaruri vakit, “Zilhicce ayýnýn doku­zuncu günü (kurban bayramýnýn arefe günü) zevalden baþlayýp, bayramýn birinci günü fecri sadýðýn doðuþuna kadar devam eden” süredir. Henüz güneþ batmadan Arafat'tan ayrýlan dem keser.

Hanefî Mezhebine göre, vakfe için niyet, uykulu veya uyanýk olmak vb. durumlar önemli deðildir; bu süre içersinde Arafat'ta bu­lunanlarýn bu duruþu vakfe için sahih olur. Þafiî Mezhebine göre, ibadete ehil olmak þarttýr. [429]

 
Sûresi:
 
I. Farz Olan Süre:

 

Vakfenin farz olan süresi, yapýlacaðý zaman içinde, çok az da olsa bir müddet Arafat'ta bulunmaktýr.

 

Farz                  Hanefî   Þafiî  Malikî  Hanbeliþ

-------------------------------------------------------------

Mutlak duruþ    Farz                 Farz     Farz

 

Tablo 106: Arafat'ta Vakfenin Farzý




[426] el-Bakara: 2/198.

[427] Ahmed b. Hanbel, age, s. 238, no: 886-888.

[428] Ýbn Rüþd, BM, c. I, s, 30.3; Mergýnânî, age, c. I, s. 144; Kâsânî, BS, c. II, s. 125.

[429] Ýbn Kudame, age, c. III, s. 415; Mergýnânî, age, c. I, s. 151; Serahsî, age, c. IV, s. 156; Þafiî, Umm, c. II, s. 166.


radyobeyan