Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Mekanik Ve Dinamik By: saniyenur Date: 06 Aðustos 2012, 14:43:56
Mekanik Ve Dinamik

Dr. Seyyid Hüseyin Nasr'a göre, "Fiziðin sonraki geliþmeleri açýsýndan Müslümanlarýn kuvvet ve hareket meselelerine bulunduklarý katkýlar büyük bir öneme sahiptir ve Batý bi­lim tarihçilerinin ilgi alanlarýnda merkezî bir yer iþgal etme yolundadýr. P. Duhem ve E. Mach tarafýndan baþlatýlan ve A. Meier, E. J. Dijksterhuis, J. Murdoch ve diðer bilginlerin izlediði öncü çalýþmalar son dönem skolastik eserlerinin Aristo fiziðinin eleþtirilmesinde ve

Cezerî'nin otomatlarý böylelikle Galileo ve Newton'un çoðu fikirle­rine kaynaklýk etmede ne kadar önemli oldu­ðunu göstermiþtir. Bundan da önce son dö­nem skolastiklerini etkileyen Müslüman mü­elliflerin eserlerine daha geniþ bir ilgi göste­rilmiþtir. Pisa Diyalogu adlý eserinde Gali­leo, asýl itibariyle John Philoponus'a geri gi­den ve son þeklini çeþitli müslüman simalarca, özellikle daha önce adý geçen Ýbn Sina ve Molla Sadra gibi âlimlerce geliþtirilmesine borçlu olan bu impetus teorisini kullanmýþtýr.

Müslümanlar tarafýndan geliþtirilen ikinci önemli kavram momentum kavramýdýr. Bu kavram Ýbnü'l-Heysem tarafýndan Kitabü'l-Menâzýr (Optik Hakkýnda Kitap) adlý eserin­de tarif edilmiþ ve kuvvetü'l-hareke adý veril­miþtir. Bu kavramýn önemi ve fizik tarihinin modern döneme kadar uzanan bütün devreleri boyunca varlýðýný inatla sürdürdüðü düþünü­lürse onu geliþtiren Ýbnü'l-Heysem ve diðer müslüman fizikçilerin katkýsý daha net anlaþý­lýr.

Müslümanlarýn kayda deðer bir diðer katkýsý da 'Avempace dinamiði' olarak adlandýrýlan ve ismini Endülüslü filozof Ýbni Bâcce'den (Latince'de Avempace) alan fizik konusudur. Yine Pisa Diyalogu adlý eserinde Galileo, Aristo'nun (hýz) teorisini tenkide tâbi tutar­ken, aslýnda Ýbni Bâcce'ye dayanýyordu. Nite­kim bu filozofa ait fikirler Batý'da Ýbni Rüþd'ün Aristo'nun Fizika 'sýnýn IV. Kitabý­ný yazdýðý þerhte Ýbni Bâcce'den yaptýðý ikti­baslar sebebiyle tanýnmaktaydý. Ýbni Bacce yer çekimini, akýllarýn felekleri döndürmesine benzer þekilde, cisimleri içinden hareket etti­ren bir iç suret olarak kavramýþtý. Onun bu fi-kileri yankýsýný Galileo'da bulacaktý.

Genelde Müslümanlar Aristo fiziðinden bir çok yerde ayrýlarak mekanik ve dinamiðin çe­þitli dallarýna önemli katkýlarda bulunmuþ ve hatta momentum gibi önde gelen kavramlarý geliþtirmiþlerdi. (Islamic Science, 139-140).

Müslüman ilim adamlarý, hem hassas tartan hem de estetik özelliðe sahip terazilerin yapýmýna da büyük oranda katkýda bulunmuþlar­dýr. Bu durum Ýslâm dünyasýnda günümüze kadar devam etmiþtir. Basit makinalann ve mekanik aletlerin çalýþma usûllerini de araþ­týrmýþlardýr. Sabit b. Kurra (dokuzuncu yüz­yýl) Batý'da daha sonra Liber Karatonis is­miyle meþhur olan manivelalar hakkýndaki eseri yazmýþtýr. Baðdat'ta, Benû Mûsâ ve baþ­kalarý ayný konuda eser vermiþtir. Ýbnü'l-Sa'atî (onücüncü yüzyýl) Þam saatini taným­lamýþtýr ve "orada pek çok karmaþýk makine ve âleti tanýmlayan bir dizi çalýþmalar ortaya çýkmýþtýr.

Bu tip çalýþmalar Ebû'1-Ýzz el-Cezerî'nin meþhur eseri Kitab fi Marifet al-Hiyal el-Hendesiyya ile meyvasmý vermiþtir; bu eser muhtevasýnýn çeþitliliði ve güzel resmedilmiþ tablolarýn bolluðu sebebiyle Batý'da türlerinin içinde en çok bilineni hâline gelmiþtir. (Bkz.: A.K. Coomaraswamy, The Treatise of el-Cezerî on Automata, Boston, 1924; ve D. Hill, The Book of Knowledge of îngenius Mechanical Devices, Dordrecht-Boston,1974). Bugün Napoli müzesinde bulunan gök küresinin de mucidi olan Kaysar el-Hanefî su çarký üzerine bir eser vermiþtir. Di­ðer bazý Safevî ve Osmanlý müellifleri de oto­matlar ve benzeri konularda eserler vermiþ­lerdir." (Islamic Science, sh. 145



radyobeyan