Mükayeseli Ýbadetler Ýlmihali
Pages: 1
Kesimden Sonraki Mendup Ve Mekruhlar By: sumeyye Date: 01 Aðustos 2012, 14:37:55
21. Kesimden Sonraki Mendup Ve Mekruhlar:


a) Kesimden sonra, hayvanýn bütün organlarýnýn sakinleþ­mesine ve soðumasýna, canlýlýðýn bütün cesette sona ermesine ka­dar beklemek müstehap, bundan önce yüzmek vb. mekruhtur,
b) Mükellefin ve aile halkýnýn kurban etinden yemesi Hanefî Mezhebine göre müstehaptýr; Ýmam Malik'e göre hem yemek, hem tasadduk gerekir, sadece biri caiz deðildir; Ýbnu'l-Mevvaz'e göre, mükellef ikisinden birini uygulayabilir. [789]
c) Efdal olan, kesilen kurbanýn üçte birini kendi evinde ye­mek, üçte birini akraba ve dostlara daðýtmak, kalan üçte birini de fakir fukaraya daðýtmak menduptur; Zahirî Mezhebine göre, bu ha­reket tarzý þarttýr. [790]
d) Kurban etinin bütünüyle tasadduku caiz olduðu gibi, tama­mýnýn ev halký için saklanmasý da caizdir,  ancak efdal olan ye­dirme ve tasadduktur. Bununla birlikte, kendi aile üyeleri kalaba­lýk ve orta halli kimselerin, kurbanlýðý tamamen kendilerine sak­lamasý menduptur. [791]
e) Kasaba veya kesene, kurban etini ücret olarak vermek he­lal deðildir. Kurbaný kesen fakir olursa da ayný hüküm uygulanýr.
f) Kurban etlerinin satýlmasý caiz deðildir; deri vb.'nin satýl­masý konusundaki hükümler, aþaðýdaki gibidir: [792]
(1) Cumhur'a göre, derilerin satýlmasý caiz deðildir.
(2) Ebu Hanife'ye göre, sahibi kurban derisini evde kulla­nabilir.  Deri vb. ayný kalabilecek þekilde kendisinden faydala­nýlan, yani tüketim malý olmayan maddelerle satýþ suretiyle de­ðiþtirilebilir, ancak kendisinden   faydalanýlamayan para vb. karþýlýðýnda satýlmasý helal deðildir. Buna raðmen satýþ yapýl­dýysa, bu satýþ, Ebu Yusuf’a göre nafiz (geçerli) deðilken;  Ebu Hanife ve Muhammed eþ-Þeybanî'ye göre nafizdir, bedelin tasadduku gerekir.
Kurbanýn derisi ve diðer' aksamý daðýtýlacaðý zaman, ilkin bunlar fakirlere yerilir. Ýstifadesi daha çok olursa, Ýmam Hatip Liseleri, ilmî dernek ve vakýflar vb. din ve millet yararýna çalý­þan güvenilir kurumlara da verilebilir. Yapýlan yardýmlarý kötü yolda kullanan veya kurbana inanmadýðý halde et ve derisi gibi kýsýmlarýndan faydalanarak, hatta bazan müslümanlýðýn aley­hinde çalýþan kurum ve kiþilere, bu kýsýmlarý vermek asla doðru deðildir. Bu gibi kurumlara yapýlacak yardýmlarla, onla­rýn günahýna ve suçuna ortak olunacaðý gözden uzak tutulma­malýdýr.
Kurban etleri, müslüman olmayanlara da tasadduk edile­bilir.



[789] Kurban etlerinin yenip yenmemesi konusunu biraz açalým.
1. Yenip Yenmemesinde Ýttifak Olanlar:
a. Mükellefin Etini Yemesi Caiz Kurban:
Udhiye (bayram) kurbanýnýn etinden, hem sahibi, hem de aile halký yiyebilir.
b. Mükellefin Etini Yiyemediði Kurbanlar:
Ýhsar, av ve ceza hedyi ile adak kurbanlarýndan mükellef ve ailesi yiyemez. Kurban bayramýnýn geçmesiyle udhiye (bayram kurbanýnýn eti), kesiminden önce doðan yavru ve mükellefin yakýný veya sevdiði ölü adýna onun emriyle kesilen kurbanlar da sahibi tarafýndan yenmez.
2. Yenip Yenmemesi Ýhtilaflý Olanlar:
Hanefî Mezhebine göre, þükür hedyinin etinden sahibi yiyebilir, eþ-Þafiî'ye göre yiyemez. Sahibinin etinden yemesi caiz kurbanýn et ve diðer aksamýnýn kesimden sonra tasadduku vacip deðilken, sahibinin yemesi caiz olmayan kurbanlarýn bu kýsýmlarýnýn tasadduku vaciptir. Kesiminden sonra etin kaybolmasý ve telefi halinde, her iki tür için de tazminat ödenmez; fakat tüketim mükellef tarafýndan olursa, birinci için deðerini tasadduk gerekmezken, ikinci için gerekir. Kurbanlýk hayvanlarýn satýlmasý halinde, satýþ nafizdir (geçerlidir), ancak bedelin tasadduku gerekir.
[790] Ahmod b. Hanbel, Mesûil, s. 262, no:970; Ýbn Rüþd, BM, c. I, s. 355.
[791] Mergýnânî, age, c. IV, s. 76; Ýbn Mace, Sünen, H. No: 3159; Müslim, el-Edahi, s. 5. Hukukçularýn bir kýsmý el-Hacc: 2.2/36 ile 28 âyetlerini bu konuya delil olarak göstermektedirler.



radyobeyan