Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Zina Meselesi By: saniyenur Date: 30 Temmuz 2012, 18:04:15
Zina Meselesi

Bu meselenin günümüz insanýnýn istifadesi için izahý gereken pek çok hukukî, ahlâkî ve tarihî veçhesi vardýr. Bu sebeple söz konusu hususlarý aþaðýda çeþitli veçheleriyle ele ala­caðýz.

Tarihî Veçhesi
 
1- Genel manada zina; aralarýnda meþru bir evlilik baðý olmadan bir erkekle bir kadýn arasýnda vuku bulan cinsî münasebettir. Tari­hin ilk dönemlerinden günümüze kadar bütün sosyal sistemlerdeki görüþler arasýnda bu fiilin ahlaken þerir, dinen günah, sosyal ola­rak kötü ve çirkin olduðu hususunda tam bir ittifak vardýr. Ahlâkî anlayýþlarýný þehvetleri­ne tâbi kýlmýþ veya kendi yanlýþ yollarýnda, yaklaþýmlarýyla 'orijinal' ve 'felsefî' olmaya çalýþan sapýk kiþiler hariç, hiç kimseden mu­halif bir ses çýkmamýþtýr.

2- Zina daima bir çirkinlik olarak kabul edil­mesine raðmen, onun kanunen cezalandýrýla­cak bir suç olup olmadýðý konusunda görüþler deðiþiktir. Bu noktada Ýslâm diðer dinlerden ve hukuk sistemlerinden ayrýlmaktadýr. Ýnsan fýtratýna yakýn bütün sistemler kadýnla erkek arasýndaki gayri meþru iliþkiyi ciddi bir suç saymýþlar ve karþýlýðýnda aðýr cezalar öngör­müþlerdir. Fakat ahlâkî seviyedeki bozulma ile birlikte bu tavýr giderek zayýflamýþ ve bu suç giderek müsamaha ile karþýlanýr olmuþ­tur.  Bu hususta yapýlan ilk genel hata, bekârken yapýlan zina ile evli iken yapýlan zina ayrýmýdýr. Ýkincisi cezalandýrýlabilir bir suç olarak görülürken, ilki sadece basit bir suç olarak görüldü.

3- Çeþitli hukuk sistemlerinde zina; "Evli bir þahsýn, eþinden baþkasýyla cinsî münasebette bulunmasý" þeklinde tarif edilmektedir. Ceza kanunlarý ise, kadýnýn, kocasýndan baþka bir erkekle cinsî münasebette bulunmasý hâlinde zina suçunun varlýðýndan bahsetmektedirler. Bu tarif, erkekten çok kadýnýn durumunu göz önünde bulundurmaktadýr. Þayet bir kadýn kocasýzsa, onunla kurulan gayri meþru iliþki erkeðin evli olup olmadýðýna bakýlmaksýzýn zina olarak kabul edilir. Mýsýr'ýn, Babil'in, Asur'un ve Hind'in kadim kanunlarý buna çok hafif cezalar vermiþlerdir. Ayný cezalar ka­dim Yunanlýlar ve Romalýlar tarafýndan da benimsenerek, daha sonra da bu konudaki Yahudi görüþünü etkilemiþtir. Eski Ahid'e göre böyle bir suç karþýlýðýnda sadece para cezasý öngörülür. (Çýkýþ, 22:16-17 ve Tesni-ye, 22: 28-29). Yahudi hukukunda; eðer ha­hamýn kýzý ahlâksýzlýk yaparsa yakýlarak ce­zalandýrýlýr; onunla iliþki kuran erkek de bo­ðulur. (Everyman's Talmud, sh. 319-320). Bu ceza Hindu kaynaklý Manu Kanunlarý'nda (Aþlok 377) açýklanan cezaya çok benzemek­tedir.

4-  Bütün bu hukuk sistemlerinde ancak evli bir kadýnla kurulan gayri meþru iliþki gerçek ve büyük suçtu. Onu suç olarak deðerlendir­mede belirleyici faktör kadýnla erkek arasýn­daki gayri meþru iliþki deðil; çocuðun, gerçek babasý olmayan bir adam (kadýnýn gerçek ko­casý) tarafýndan yetiþtirilmesi ihtimali gibi is­tenmeyen bir durumun ortaya çýkabilir olma­sýydý. Bu sebeple; zinayý suç, kadýný ve erke­ði de suçlu olarak kabul etmenin hakiki teme­li zina fiilinin kendisi deðil, fakat gelecek ne­sillerin karýþma tehlikesinin, bir baþkasý hesa­býna onun çocuðunu yetiþtirme ve malýný ona miras býrakma ihtimalinin olmasýdýr. Mýsýr hukukunda erkek sopalarla aðýr þekilde dövü­lürken kadýnýn da burnu kesilirdi. Benzeri uy­gulamalar Babil, Asur ve Ýran'da da vardý. Hindularda kadýn köpeklere atýlarak parçala­nýr, erkek ise diri diri yanmasý için etrafý ateþ­le çevrili kýzgýn bir demir yataða konurdu. Yunan ve Roma hukukunda, önceleri, karýsý zina eden erkeðe karýsýný öldürme hakký ta­nýnýyordu. Erkek ayrýca maddî tazminat da talep edebilirdi.

5- Yahudi hukukunda, evli bir kadýnla gayri-meþru iliþkinin cezasý Ölümdür. (Levililer, 20:10, Tesniye 22:22 ve 23-26). Ancak Ýsa al eyhis selâmýn geliþinden çokönce, Yahudi âlimler ve hukukçular bu kanunlarý uygula­mayý hemen hemen terkettiler. Eski Ahid'de yazýlý bu kanunlar ilâhî emirler olarak kabul edilmesine raðmen hiç kimse onlarý pratikte uygulamaya meyletmiyordu. Bütün Yahudi tarihi boyunca bu emrin infaz edildiði tek bir örnek bile yoktur.

6- Bir zina olayý üzerine Yahudilerin Ýsa aleyhi s selâmdan bu olay hakkýnda hüküm sormuþ olmalarý ve Hz. Ýsa'nýn; "Ona ilk taþý içinizden günahsýz olan atsýn." (Yuhanna 8:1-2) demiþ olmasý Hristiyanlarm zina suçu hak­kýnda büsbütün hatalý bir anlayýþ geliþtirmesi­ne sebep olmuþtur. Onlara göre bekâr bir er­kekle bir bakirenin gayri meþru iliþkisi gü­nahtýr, fakat cezalandýrýlacak bir suç deðildir. Ancak eðer onlardan biri (veya her ikisi) evli ise, bu zinadýr ve suç kabul edilir. Bunun suç oluþu, iliþkinin gayri meþruluðundan deðil, fakat papaz önünde ettikleri sadakat yemini­ne aykýrý davranmýþ olmalarýndan dolayýdýr. Bununla birlikte kadýna, zina etmiþ olan ko­casýný mahkemeye verip, sadakat yeminini bozduðundan dolayý dava etme ve boþanmayý talep hakký tanýmanýn dýþýnda bu suç için ön­görülmüþ bir ceza da yoktur. Diðer yandan zina eden kadýnýn kocasý da karýsýndan bo­þanma talebiyle dâva açabilir ve karýsýyla gayri meþru iliþkide bulunmuþ kiþiden tazmi­nat isteyebilir. (The Meaning ofthe Qur'an, c. VIII).



radyobeyan