Eserler Ve Etkiler By: saniyenur Date: 23 Temmuz 2012, 12:51:58
Eserler Ve Etkiler
Ýslâm'ýn zirvede olduðu ilk dönem geçip Ýslâm'ýn ortadan kaldýrdýðý cahiliyye yeniden hortlayýnca, þeytan üzerindeki tozlan silkeleyip mücadele için ortaya çýktý ve iktidarýn dizginlerini tekrar ele geçiren dostlarýnýn baþýna geçti. Bütün bunlar olurken insanlýk önceki cahiliye devrinde içinde bulunduðu duruma tekrar dönmedi. Zira, Ýslâm dünyadaki hâkim konumundan uzak olsa da, halâ ortadaydý. Ardýnda insanlar için yapýlmýþ ve insanlarca tanýnan büyük eserler ve önemli ilkeler býrakmýþtý. Artýk, Ýslâm kendilerine ilk kez açýklandýðýnda insanlarýn gösterdiði yabancýlýk kalmamýþtý. Bu bölümde bu büyük eserleri ve önemli ilkeleri kýsaca göstermek istiyoruz.
Tek Ýnsanlýk
Arap yarýmadasýnda kabile, aþiret, aile baðlýlýklarý hüküm sürerken yarýmadanýn dýþýnda da ülke, doðum yeri, renk ve ýrka dayalý baðlýlýklar yaygýndý. Ýslâm gelip insanlýðýn tek olduðunu, ayný kaynaktan geldiðini, bir tek Ýlâh'ýn yönettiðini, renk ve ýrk ayrýmýnýn, ülke ve soy farklýlýðýnýn insanlar arasýnda ayrýlýk, düþmanlýk, soðukluk yaratmayacaðýný, sadece birbirlerini tanýyýp, teþhis etmelerini saðlayacaðýný, böylece Allah'ýn yeryüzündeki halifeleri arasýnda vazifelerin daðýtýldýðýný, sonunda dönüþün insanlarý yeryüzünde halifesi olarak yaratan Allah'a olduðunu açýklayana kadar insanlýk baðlýlýðýn baþka bir çeþidini düþünmekten âcizdi. Her þeye gücü yeten Allah Kur'ân-ý Kerîm'de þöyle buyurur: "Ey Ýman edenler! Biz sizi bir erkek ve bir diþiden yarattýk ve birbirinizi tanýmanýz için sizi kabileler ve taifelere ayýrdýk. Allah katýnda en üstün olanýnýz, (Allah'ýn emirleri dýþýna çýkmaktan) en çok korunanmýzdýr. Allah bilendir, haber alandýr." (49:13).
"Ey Ýnsanlar! Sizi bir tek nefisten (nefes alan candan) yaratan ve ondan eþini yaratýp ikisinden bir çok erkekler ve kadýnlar üreten Rab-binizden korkun; adýna birbirinizden dilekte bulunduðunuz Allah'tan ve akrabalýk(baðlan-ný kýrmak)tan sakýnýn. Allah, sizin üzerinizde gözetleyicidir." (4:1).
"O'nun âyetlerinden biri de göklerin ve yerin yaratýlmasý, dillerinizin ve renklerinizin deðiþik olmasýdýr. Þüphesiz bunda, bilenler için ibretler vardýr." (30: 22).
Bunlar teorik ilkeler olmayýp, pratikteki vakýalardý. Ýslâm birçok ýrk ve renkleri içine alan çok geniþ bir alana yayýldý, hepsini Ýslâm'ýn düzeni altýnda biraraya getirdi. Tevarüs edilen renk, ýrk, sýnýf veya soy gibi özellikler herkesin birarada kardeþçe yaþamasýný, niteliklerine dayanarak belli bir konuma ulaþmasýný ve insan olarak sahip olmasý gereken deðeri taþýmasýný engellememiþtir.
Ýlkin garip görülüp kabul edilmemesine raðmen, bu geniþ eserler kendini dünyaya kabul ettirdi. Ýlk Ýslâmî hareketin zayýflamasýndan sonra bile tamamýyla reddedilip, garip karþýlanmadý.
Ýnsanlýðýn bu hareketi müslüman toplumlar gibi gerçekleþtirmesi, üstelik gerekli kurumlarýn eksik olduðu bir yerde uygulamasý imkân dahilinde deðildi.
Ülke, ýrk, ulus, renk, dil gibi çeþitli önemsiz baðlýlýklarýn ve tutuculuklarýn varlýðýnýn devam ettiði bir gerçektir.
Yine Amerika ve Güney Afrika'da yaþayan renkli insanlarýn durumu ciddî ve güç bir problem oluþturuyor, yine bu mesele Avrupa'da varlýðýný daha kapalý bir biçimde sürdürmektedir.
Her þeye raðmen, bugün insan düþüncesinin en önemli unsuru bir tek insanlýk anlayýþýdýr. Ýslâm'ýn belirlediði bu anlayýþ önemsiz baðlýlýklarý kaldýrýp, azaltýrken zayýf, dayanaksýz kýldý ve teorik açýdan da tüm insan düþüncesinin temelini oluþturdu.
Ýlk îslâmî hareket bu kavramý, insan fýtratýnýn potansiyel yardýmýyla belirledikten sonra sona erdi. Ancak ardýnda yalnýzca bu potansiyelleri býrakmadý, bilâkis, sahip olduðu kaynaklan insanlýðýn faydasýna sundu. Bugünkü insanlýðýn Ýslâm'ýn mesajýný anlamasý ve uygulamasý daha kolaydýr; hayret ve þaþkýnlýk unsuru artýk ortadan kalkmýþtýr.