Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Peygamberin Vazifesi Ve Sosyal Adalet By: saniyenur Date: 22 Haziran 2012, 17:50:50
Peygamber'ýn Vazifesi Ve Sosyal Adalet

Peygamber'ýn Vazifesi: Ýnsanlarýn hayýrlý ve âdil bir toplum oluþturabilmesi için insanlara rehberlik etmek üzere zaman zaman peygam­berler gönderilmiþtir. Hz. Muhammed ken­dinden Öncekiler gibi bu amaçla gönderilmiþ olan peygamberlerin sonuncusudur. Ýnsanlýða rehber olmasý için Peygamber'in teblið ettiði Kur'an, böyle bir toplumu oluþturmayý hedefler. Allahu Teâlâ Hadîd suresinin 25. ayetinde þöyle buyurmaktadýr: "Andolsun, biz elçilerimizi açýk delillerle gönderdik ve onlarla beraber Kitâb'ý ve (adalet) ölçü(sün)ü indirdik ki insan­lar adaleti yerine getirsinler. Ve kendisinde büyük bir kuvvet ve insanlara birçok faydalar bulunan demiri indirdik ki Allah, kimin gaybda Allah'a ve rasulüne yardým edeceðini bil­sin.."(57:25).

Üç þeyden Allah'ýn ihsaný olarak bahsedilmiþtir. Bunlar müþahhas mefhumlarla; Kitâb, Mîzan (ölçü) ve Demir'dir ki, toplumu bir^arada tutan üç þeyin iþaretidir. Bunlar iyiyi emreden ve kötülüðü nehyeden Vahiy, herkese hakkýný ve­ren Adalet ve kötülük yapanlara karþý müeyyi­deler uygulayan kanunun kuvvetli koludur; de­mir kuvvet, güç, disiplin, kanunî yaptýrýmlar v.s.nin iþaretidir. (A. Yusuf Ali; The Holy Cu­ran, sh. 1505, not. 5313).

Bu ayette Kur'an, elçilerin büyük görevlerini açýklamýþtýr-ki bu da dünyada sosyal adaleti hâkim kýlmaktýr. Bu gayeye ulaþabilmeleri için kendilerine Kitâb ve Mîzan verilmiþtir. Böyle­likle insanlarýn ifrata düþmelerine mâni olun­sun, hak ve adalet muhafaza edilsin. Ýnsanýn her fiilinde ahenk olabilmesi için adaleti sosyal ha­yatýn her sahasýnda tesis etmek gereklidir. Ekonomik sahada ahenk ve itidali temin etmek, ikti­dar (güç) olmaksýzýn hemen hemen imkânsýzdýr. Bu ayette siyasî iktidarýn önemine dikkat çekilmiþtir.

Ýslâm, Allah ile kul arasýndaki iliþkiyi ve kul­luðu bildirirken bir denge kurmak ister. Benzer olarak, toplumu insanlarýn ekonomik sahadaki sapmalarýnýn kötü sonuçlarýndan korumak için beþerî münasebetleri düzenlemede adaleti tesis etmeyi de öngörmektedir. Dolayýsýyla adalet, hayatýn yalnýzca bir yönünde deðil; sosyal, si­yasî, ekonomik birçok alanýnda tatbik edilmeli­dir. Kur'ýn-ý Kerîm böyle bir sistemi tesis etmek isteyenlere þu ayetle saadet ve huzur dolu bir ha­yat sözü vermektedir: "Gerçekten bu Kur'an, (insaný) en doðru yola iletir ve salih amel iþleyen müminlere, kendileri için büyük bir ecir ol­duðunu müjdeler." (17:9).

Burada adalet ve eþitlik "doðru yol" olarak zik­redilmiþtir. Doðruluk ve adalet yolundan giden­lere bu ayetle müjdeler verilmektedir. Böylece Kur'an bu dünyada baþarýya eriþen insanlarýn, sadece hayatlarýnýn her sahasýnda adaleti tesis eden ve her türlü ifrattan sakýnan insanlar ol­duðu ana gerçeðini ortaya koymuþ olmaktadýr. Kur'an insanlarý ekonomik sahadaki müfrit tu­tum ve davranýþlarýnýn kötü sonuçlarý ile ilgili olarak þöyle uyarmýþtýr: "Biz bir ülkeyi helak et­mek istediðimiz zaman onun varlýklýlarýna em­rederiz, (ama onlar) yoldan çýkarlar, orada fýsk yaparlar (kötü arzularýnýn peþinden koþarlar), böylece o ülkeye (azâb edeceðimiz hakkýndaki) söz (ümüz) hak olur, biz de orayý darmadaðýn ederiz." (17:16).

Burada milletlerin ve medeniyetlerin yükseliþ ve çöküþünü düzenleyen ünlü "Fýtrat Kanu-nu"na atýf yapýlmýþtýr. Zenginler ve varlýklýlar servet elde etmek için âdil olmayan yollar kul­landýklarý, fakir ve zayýflarý istismar edip ezdik­leri zaman; servetlerini israf içinde harcayýp, lükse daldýklarýnda, zenginliðin eþit olmayan daðýlýmý toplumda hayatýn dengesini bozar. Zengin daha zengin, fakir daha fakir olur. So­nuçta bu ekonomik tablo insanlarýn huzur ve re­fahýný alt-üst eder, topluca düþüþü beraberinde getirir.

Servet birkaç elde toplandýðýnda toplumda yeþeren kötülüklere Kur'an'ýn yukarýda bahse­dilen ayetinde deðinilmiþtir. Ayetteki "onlara emrederiz" ifadesi, bir ülkede birkaç ferdin elinde aþýrý miktarda servet toplanmasý duru­munda kötülüðün þahlandýðýný ve insanlarýn nefrete garkolduðunu göstermektedir. Bir taraf­ta lüks ve sefahate milyonlar harcayan zengin­ler ve diðer tarafta temel ihtiyaçlarýný bile karþýlayamayan sefalete boðulmuþ kitleler. So­nuçta, servetin bu eþit olmayan daðýlýmý top­lumlarý yok eder.




radyobeyan