Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Zekat Ve Vergilendirme Kriterleri By: saniyenur Date: 20 Haziran 2012, 16:09:57
Zekat Ve Vergilendirme Kriterleri

Ýddiamýz zekatýn bir vergi deðil önem baký­mýndan hemen namazdan sonra ikinci gelen dinî bir vazife olduðudur ve bu sebeple hak­kýnda vergi kanunlarýna göre hüküm verilme­melidir. Zekatýn amacý ve niteliði olaðan ver­giden tamamen farklýdýr ve bundan dolayý onu modem vergileri eleþtirdiðimiz sebeplere da­yanarak eleþtirmemiz ciddî bir yanlýþ olur. Ze­kat ve normal vergi arasýnda esasta var olan farklýlýklara raðmen zekatý Adam Smith'in vergilendirmenin dört ilkesi ýþýðýnda ele al­mak ilgi çekici olacaktýr. Adam Smith, gýda vergisi için halâ temel kabul edilen dört ilke koymuþtur. Bunlar denge, belirlilik, uygunluk ve ekonomidir.

a- Denge: Denge ilkesine göre, devletin her ferdi kendi izafi kapasitesi oranýnda yani geli­riyle orantýlý olarak kamu harcamalarýna kat­kýda bulunmalýdýr. Fakat orantýlý vergi, zarar­da dengeyi saðlayamaz, çünkü zengin ve fakir ayný oranda katkýda bulunur ve sonuçta bu durum zengine oranla fakir üzerine daha aðýr bir yük yükler. Vergi yükünün adaletli bir þe­kilde paylaþýlmasý Ýçin devletin zengin fertle­ri, fakir fertlerden daha yüksek oranda vergi Ödemeye mecbur edilmelidirler. Baþka bir de­yiþle, kademeli vergi, yani vergi oranlarýnýn gelir arttýkça arttýrýlmasý, muhtemelen zengin olsun fakir olsun devletin bütün fertleri ara­sýnda zararda eþitlik saðlayacaktýr.

Fakat bu ilke, sadece, gelire vergi uygulanan ve kademeli vergilendirmenin zararda eþitliði saðlayabilecek tek metod olduðu modern ver­gilendirme sistemlerinde geçerlidir. Zekat ise, sadece gelirden deðil toplam yýllýk birikimler­den alýnýr ve böylece, ayný oranda alýnmasýna raðmen zararda eþitliði temin eder. Fakir hiç zekat ödemez, zengin yýllýk birikimine göre zekat verir. Birikimlerin miktarý ne kadar çok-sa zekat fonuna katký da o kadar çoktur ve miktar ne kadar azsa katký da o kadar azdýr. Bunun yanýnda, bu zekat parasýndan sadece fakirler ve muhtaçlar yararlanabilirler. Zen­gin, zekattan, doðrudan ya da dolaylý olarak bile faydalanamaz. Bunun için zekat pratikte eþitlik ilkesine yeterince uygunluk gösterir.

b- Belirlilik: Vergi Ýsteðe baðlý deðil, belirli olmalýdýr. Ödeme zamaný, ödeme yöntemi ve ödeme miktarý mükellef tarafýndan açýkça bi­linmelidir. Devlet vergiden elde edeceði gelir­ler hakkýnda mümkün olduðunca kesin bir tahminde de bulunabÜmelidir. Zekat, belirlilik ilkesinin bütün þartlarýný saðlar, çünkü hiçbir kiþi tarafýndan deðiþtirilemez. Zekatýn ödeme zamaný, usûlü ve miktarý ilgili kiþilerce bilin­mektedir. Kur'an ve Sünnetteki müeyyideler sebebiyle, zekatýn nitelikleri ya da kendisi devlet yasasýyla deðiþtirilemez.

c- Uygunluk: Vergi zaman ve usûl olarak, mükellefe en uygun olan þekilde toplanmalý­dýr. Yani, bir vergi mükellefin kolayca ödeye­bileceði usulle ve en münasip zamanda uygu­lanmalýdýr. Bu açýdan da zekat, uygunluk ilke­si için gerekli þartlarý ihtiva eder.  Toprak ürünleri söz konusu olduðunda, zekat hasat zamanýnda toplanýr; ödeme, zekat düþen ürün çeþidi ile yapýlýr, ancak çiftçi Öyle dilerse baþ­ka þekillerde de yapýlabilir. Diðer durumlarda da zekat mükellef için en uygun zaman ve usullerle toplanýr. Zekat, ticaret ve malýn nite­liðine ve mükellefin durumuna göre kendisin­den zekat alman ürün cinsiyle olduðu gibi na­kit olarak da toplanabilir.

d- Ekonomi: Ekonomi ilkesine göre vergiyi toplama masrafý geliri aþmamahdýr. Toplama-masrafý geliri aþarsa, bu, ekonomik ve verimli olmaz. Geliri, toplama masrafýndan daha az olan vergiyi toplamak faydasýzdýr.

Zekatýn toplanmasý karmaþýk ve pahalý bir dü­zenleme gerektirmez. Bu, namaz veya oruç gibi bir tür ibadettir ve Ýnsanlar bu vazifelerini bir an önce yerine getirmeye isteklidirler, onlarý zekat ödemeye ikna etmek için harici bir baskýya gerek yoktur ve ödemeyi geciktirici davranýþlar veya ödemeden kaçýnma nâdirdir. Ýnsanlar Allah'ýn rýzasýný kazanmak için ola­ðan vergilerin zýddýna zekatý gönüllü olarak öderler. Bu sebeple zekat toplama masrafý mi­nimumdur.


 



radyobeyan