Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Fizik By: saniyenur Date: 08 Haziran 2012, 17:26:46
4- Fizik

"Fiziksel bilim (veya fizik) esas olarak, ha­yat olmayan þeylerdeki olaylarý.incelerken, doða bilimleri genellikle organizma cisimle­rinin ve onlarýn geliþmelerinin incelenmesi olarak anlaþýlmýþtýr" (Encyclopedia Britannica, Cilt 11). îslâmî bilimlerde, böyle bir ayý­rým yoktu. Fizik çalýþmalarý, doðal felsefe prensiplerinin bir parçasý olarak ihdas edil­di ve meþhur Ýslâm bilim adamlarýnca, do­ðal felsefenin ýþýðý altýnda tartýþýldý. Ýbni Si­na, bu konuyu geniþ olarak Þifa'sýnda ve Fen adlý kitaplarýnda inceledi. El-Kindî, Nasýr el-Tûsî, Ali Rýza, el-Birûnî, el-Baðdadî, Molla Sadra ve Sabzivari de bilimsel eserlerinde bu konuyu yazdýlar. Ýslâm bilim adamlarý, ilâ­hiyatçýlarý, hatta ruhiyatçýlarý, doðal felsefe prensiplerine büyük ilgi duymuþlardýr. Bu sonsuz ilgi, Kur'an'ýn içinde, Allah'ýn hari­ka dünyasýnýn tasvirlerinin ortaya konmuþ olmasýndandý. Diðer þeyler arasýnda, "za­man, mekân, madde ve hareketin mahiyeti gibi sorulara daha fazla eðilindi. Bunun so­nucu olarak, fizik ve doðal felsefe prensip­lerine iliþkin olarak, birkaç deðiþik ekol ge­liþti. Bunlarýn kimi, tabiat kuvvetleriyle de­neyler yapar, kimileri de doðal dünyanýn saf bir sembolik (simgesel) bilgisini elde etmeye ve tabiatüstü gerçekler, ilâhî isimler ve sýfat­larýn teosofisi (insanýn maddî vasýtalarla veya fevkalâde bir ruhî halet içinde Allah veya me­leklerle görüþmesi imkânýna inanan felsefe) gibi, hilkatin mülâhazasýnda insana yardým etmeye çalýþýrlar" (Islamic Science, s. 126-131).

Ýbni Sina, El-Ma'sumî, el-Nezzem ve el-Bakillanî, "günün temel fizik kavramlarýna inerek, bu konuda en önemli ve temel soru­lara ýþýk tuttular ve bunlarý tartýþýp çözümlediler. Yukarýda zikredilenlerden son ikisi, fizik sorularýyla daha yakýndan ilgilendiler ve yazýlarýnda, atomÝstik görüþ açýsýna da­yanan bir tabiat felsefesine geniþ yer verdiler?' (Islamic Science, s. 126-131).

Bununla beraber, t>u konudaki bütün araþ­týrmalarý teþvik eden kaynak, diðerlerinde ol­duðu gibi, Kur'an-ý Kerim'in incelenmesiy­di. Kur'an, astronomi bölümünde tartýþýldý­ðý ve açýklandýðý üzere, Allah'ýn haþmet ve azametini deðiþik þekillerde insana anlatarak, fiziksel dünya tasvirleri, doðal felsefe pren­siplerinin tam olarak belirlenmesine önayak. olan ilk müslümanlarý fazlasýyla etkilemiþ­tir. Yaratýcýnýn güç ve haþmeti, daha önce izah edilmiþtir, (2: 255). Yaratýcý olan Allan­ýn vasýflarý hakkýnda bazý bilgilerveren.fizi-kîvelfelsefî dünyayla ilgili engin önemi olan bir pasaj da þudur: "Allah, göklerin ve ye­rin aydýnlatýcýsýdýr. Müminin kalbinde, nu­runun sýfatý: sanki bir hücre ki, içinde ýþýk var, ýþýk da cam bir mahfaza içinde; o cam mahfaza, sanki incimsi bir yýldýz. Bu ýþýk, ne doðuda, ne batýda bulunan mübarek bir zey­tin aðacýnýn yaðýndan tutuþturulur. Bu öyle bir vardýr ki, nerde ise ateþ dokunmasa da aydýnlýk verecek. Bu aydýnlýk nur üstüne nur­dur. Allah dilediði kimseyi nuruna kavuþtu­rur. Allah, insanlara böyle misaller verir. Al­lah her þeyi bilir:' (24: 35).

Bu pasaj, evrenin ve onun yaratýcýsýnýn bü­yüklüðü ve mahiyeti hakkýnda bir fikir ve­rir. Yine bu pasaj, Allah'ýn fiziksel dünyasý ve doðal felsefe alanlarýnda, kadýn ve erkek tüm nesillere Ýlham kaynaðý oldu; her nesil, bilgilere ilâveler yaptý ve bu bilimlerde yeni çýðýrlar açtý. Bu sözler en acemi bir bilim öð­rencisine bile, mistik ve doðal felsefî mâna­larýný bir tarafa býrakarak, ýþýk, lamba, cam, parlayan yýldýz vs. gibi günlük fiziksel olay­lar hakkýnda bir takým bilgiler verir. Kur'an-ý 'Kerim'deki bu ve diðer benzer ayetler, insa­nýn dikkatini, fiziksel dünyada vuku bulan ve gözlenen günlük bazý olay ve hallere çe­ker. Bu da, Ýslâm'da fizik dahil birçok bili­min incelenmesine yol açtý ve fiziðin deðiþik branþlarýna büyük katkýda bulunan, ansik­lopedik bilgiye haiz pekçok bilim adamýnýn yetiþmesine neden oldu.


 



radyobeyan