Ekonomi By: saniyenur Date: 07 Haziran 2012, 23:22:44
15- Ekonomi
Ýnsanýn ekonomik problemi, daima, fertten cemiyete kadar dikkatleri cezbetmiþ ve bu zor, fakat önemli meselenin çözümü için, çeþitli giriþimlerde bulunulmuþtur. Bu tarihî problemin âdil ve dengeli çözümünü bulmakta, fertler ya da cemiyetler ya tamamen baþarýsýzlýða uðradýlar ya da kýsmî bir baþarý elde ettiler. Bu giriþimlerin çoðu, bir aþýrý uçtan diðerine gitti geldi ve insanlar doðru dengelerini kaybettiler. Ya kiþisel haklarý korumada çok ileri gittiler ve toplumun ortak yararlarýný ihmal ettiler (kapitalist sistemde olduðu gibi), ya da kiþinin haklarýna tümüyle zarar verdiler (komünist sistemde olduðu gibi). Diðer taraftan Ýslâm, toplumun menfaatlerine zarar vermeyen kiþisel özgürlüðe saygý duyar. Kiþisel haklar ve toplum haklarý arasýnda doðru ve âdil bir denge kurar. Gerçekte, Ýslâm bize, ekonomik prensiplerle, kiþisel özgürlük ve toplum menfaatleri arasýnda hiçbir uyuþmazlýk olmayacak þekilde toplumsal yapýyý organize etmeyi saðlar. Kötü yanlarým bir tarafa býrakarak, komünizm ve kapitalizmin avantajlarýný biraraya getirir. Cemiyette sermaye büyümesinde veya yatýrým hýzýnda azalma korkusu olmaksýzýn, tüm bir iþ ve hizmet fýrsatý oluþturur.
Ekonomik Prensipler
Daha önce belirtildiði gibi, Allah'ýn üstünlüðü, Ýslâm'da her þeyin temelidir; mahiyetinin ne olduðu (manevî mi, politik mi, ekonomik mi olduðu) hiç önemli deðildir. Allah, yeryüzündeki her þeyin yaratýcýsý ve sahibidir. Her þeyi, bütün insanlýk için yaratmýþtýr. "Bütün göklerin ve yerin mülkü O'-nundur; ve bütün iþler O'na döndürülür'' (57: 5). Bakara Suresi'nde de þunlarý okuyoruz: "O, o yaratýcýdýr ki, yerde ne varsa hepsini sizin için yarattý!' (2: 29). Böylece, bu Ýlâhî mirastaki payýný almak için çaba sarfet-mesi, her bireyin doðuþtan kazandýðý hakkýdýr ve hiç kimse, bu konuda rengi, inancý veya ýrký dolayýsýyla hak iddia edemez. Bütün bireyler, bu hakký eþit olarak ister ve bu hak, hiç kimsenin elinden kanunla alýnamaz veya bunun aksine, kimseye diðerlerine göre öncelik hakký verilemez. Diledikleri herhangi bir þekilde hayatlarýný kazanmak için, insanlar arasýnda hiçbir fark olmadýðý gibi bir fert, ýrk veya grup üyesine de herhangi bir ayýrým, kesinlikle yoktur. Herkes, hayatýný nasýl kazanacaðý gibi,ekonomik konularda eþit fýrsat ister. Ayný þekilde üretim, tüketim, deðiþim veya daðýtým konusunda herhangi bir kimseye ayrýcalýk veren özel haklar ortaya çýkarabilecek, (renk, inanç ve ýrk bakýmýndan insanlar arasýnda) hiçbir ayýrým söz konusu deðildir. Bütün insanlar, yeryüzünde, geçinme paylarýný almaya gayret etmek için eþit bir hak arzularlar. Bütün vatandaþlarýnýn, maiþetlerini teminde eþit fýrsatlar ve âdil bir imkâna sahip olduklarýndan emin olmak, Ýslâm Devleti'nin görevidir. (Ebû'l Âlâ Mev-dûdi, Islamic Way of Life, s. 66-80). Kiþinin hayatýný kazanmasý için giriþim ve iþ hürriyeti gibi etkinlikler kanun içinde kaldýðý ve haram bir iþi kapsamadýðý sürece, Ýslâmî devlet tarafýndan emniyet ve garanti altýna alýnmýþtýr. Her kim, dürüst ve sýký bir çalýþmayla, hayatýný kazanmaya gayret ederse, bu sistemde bol fýrsat bulacaktýr; fakat dürüst olmayan bir kiþi veya kuruluþ, böyle bir sistemde refaha asla ulaþamaz. Hile, irtikâp, haksýz kazanç, dolandýrýcýlýk, rüþvet, istismar, vb. gibi faaliyetlere kalkýþan kiþiler, cezadan baþka bir þey kazanamayacaklardýr, (islam in Focus, s. 126-130).