Süneni Ebu Davud
Pages: 1
Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: reyyan Date: 28 Mayýs 2012, 16:52:52
4. Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu


 

3333... Abdullah b. Mes'ud (r.a)'un þöyle dediði rivayet edilmiþtir: "Rasûlullah (s.a), faiz yiyene, yedirene, (muamelesine) þahitlik edene ve yazana lanet etti."[34]

 
Açýklama

 

Bu hadis, Buharî'nin dýþýndaki meþhur hadis kitaplarýnýn tümünde yer almýþtýr. Buhârî'de, Ebû Cuheyfe'den rivayet edilen ve manasý bu hadisin manasýna yakýn bir hadis vardýr.[35]

Sahih-i Müslim'de ise, hadisin iki rivayeti yer almýþtýr. Bunlardan bi­rinde Abdullah b. Mes'ud, "Rasûlullah, faiz yiyene ve yedirene lanet etti." demiþ, þahidi ve kâtibini anmamýþtýr. Hatta kendisini dinleyen ravinin, "Þa­hitleri ve kâtibi" ile ilgili sorusuna; "Biz sadece duyduðumuzu söyleriz" kar­þýlýðýný vermiþtir.

Müslim'deki ikinci rivayette ise, yiyen ve yedirenlerin yaný sýra þahitle­rine ve kâtibine de Hz. Peygamber'in lanet ettiði belirtilmiþ ve fazla olarak bunlarýn hepsinin eþit olduðu ifade edilmiþtir.

Faizin Arapçasý "Ribâ"dýr, Onun için bazý Türkçe kitaplarda faiz ko­nusu "ribâ" adý altýnda iþlenir. Meþhur manasýyla faiz; "Ýki mal birbiri ile deðiþtirilirken; bir taraftan bedele mukabil olmaksýzýn verilen fazlalýktýr." Faiz ister fertle fert, ister fertle kurum isterse kurumla kurum arasýnda ol­sun deðiþmez, haramdýr. Yani bazýlarýnýn zannettiði gibi sadece tefecilik de­ðildir. Sadece Hanefîlerden Ýmam Ebû Hanîfe ve Ýmam Muhammed'e göre dar-ý harbde, oranýn tebaasýndan bir gayri müslim ile müslüman arasýnda faiz muamelesi cari olmaz. Ebû Yusuf'a göre ve diðer mezhep imamlarýna göre, faiz nerede ve kiminle olursa olsun haramdýr. Ýmam A'zam ve Ýmam Muhammed'in görüþlerine esas aldýklarý hadis, diðer âlimlerce tenkide tabi. tutulmuþtur. Hanefî âlimlerinin ileri gelenlerinden Ýbnü'l-Hümâm, Hidâye'ye þerh olarak yazdýðý Fethu'l-Kadîr adýndaki eserinde bu hadisin "garib" ol­duðunu söyler. Yine orada dar-ý harpteki faizin haram olmadýðý kabul edi­lirse, bunun müslümanm faiz vermesi deðil, almasý ile kayýtlý olduðu be­lirtilir.[36]

Faizin hangi mallarda cereyan ettiði, hangi muamelelerin faize girdiði, faizin çeþitleri gibi konular oldukça tafsilatlýdýr. Bunlar fýkýh kitaplarýnda uzun uzadýya iþlenmiþtir. Biz de yeri geldikçe, imkân nisbetinde bu ayrýntý­lara gireceðiz.

Faiz yiyenden maksat, faiz alan; yedirenden maksat da faiz verendir. Kiþi faiz aldýktan sonra onu yemeyip de baþka ihtiyaçlarýna sarfetse ayný þe­kilde günahkâr olur. Ýnsanlar ellerine geçen maldan en çok yemek suretiyle faydalandýklarý için bu ifade kullanýlmýþtýr.

Hadisten anlaþýldýðý üzere, faiz alýp verenlerin yaný sýra muamelesine þa­hitlik eden ve yazanlar da Hz. Peygamber'in lanetine maruz kalmýþlardýr. Hatta yukarýda iþaret edildiði gibi, Sahih-i Müslim'deki bir ilâveden, bunla­rýn hepsinin eþit olduklarý anlaþýlmaktadýr. Ancak, Nesâî'nin rivayeti; þahit­lerin ve kâtibin yaptýklarýnýn günahlýðýný, bu muamelenin faiz olduðunu bil­meleri þartýna baðlamaktadýr. Yani iki kiþi bir faiz akdine þahitlik etseler fa­kat bu akdin faiz akdi olduðunu bilmeseler günah iþlemiþ olmazlar.

Hz. Peygamber'in faizcileri lanetlemesi, ya haber ya da duadýr. Yani, ya onlarýn Allah'ýn rahmetinden uzak olduklarýný bildirmek, ya da Allah'ýn rahmetinden uzak kalmalarý için bedduadýr. Hangisi olursa olsun bu, faizci­lerin uðrayacaðý felâketin büyüklüðünü gösterir.

Ýmam Nevevî; bu hadisin, faiz alma verme muamelesine þahit olma ve yazmanýn haram olduðuna delil olduðunu söyler. Faiz almanýn ne derece bü­yük bir günah olduðunu belirten birçok âyet ve hadis vardýr. Þimdi bunlardan önce âyetleri, sonra da hadislerin bir kýsmýný görelim:

"Faiz yiyenler, mahþerde ancak þeytanýn çarptýðý kimsenin kalktýðý gibi kalkarlar. Bu, onlarýn, 'zaten alýþveriþ de faiz gibidir' demelerindendir. Oy­sa Allah alýþveriþi helâl, faizi haram kýldý. Kime Rabbinden bir öðüt gelir de faizcilikten geri durursa, geçmiþi kendisinedir, onun iþi Allah'a aittir. Kim faizciliðe dönerse, iþte-onlar cehennemliktir, onlar orada temelli kalacak­lardýr.[37]

"Allah faizi eksiltir, sadakalarý bereketlendirir. Allah pek nankör olan hiçbir günahkârý sevmez."[38]

"Ey inananlar! Allah'tan sakýnýn, inanmýþsanýz faizden arta kalmýþ he­saptan vazgeçin. Böyle yapmazsanýz, bunun Allah'a ve Peygamberine karþý açýlmýþ bir savaþ olduðunu bilin. Eðer tevbe ederseniz, sermayeniz sizindir. Böylece haksýzlýk etmemiþ ve haksýzlýða uðramamýþ olursunuz."[39]

Hz. Peygamber (s.a) þöyle buyurmuþtur:

"Miraca çýkartýldýðým gece, karýnlarý evler gibi (þiþmiþ) bir grubun ya­nma vardým. Onlarýn karýnlarýnda, ta dýþardan görülen yýlanlar vardý.

Bunlar kimlerdir ey Cebrail? dedim. Bunlar, faiz yiyenlerdir, dedi."[40] Bz, Peygamber (s.a) ashabýna:

“Helak edici yedi þeyden kaçýnýnýz" buyurdu. Sai ýbeler:

O 'ar nelerdir ya Rasûlallah? diye sordular. Rasullah (s.a):

"Allah'a ortak koþmak, sihir yapmak, Allah'ýn haram kýldýðý cana hak­sýz yere kýj fiak, faiz yemek, yetim malý yemek, savaþ günü kaçmak, hiçbir þeyden haberdar olmayan mü'min hanýmlara iftira etmektir."buyurdu.[41] Hz. Peygamber (s.a), bir baþka hadisinde de þöyle buyurmuþtur: "Faiz yetmiþ çeþittir. Bunlarýn en aþaðýsý kiþinin annesine temas etmesi gibidir, (günahlarý eþittir)."[42]

Ýbn Mâce, Beyhakî ve Hâkim de, biraz deðiþik lafýzlarla yukarýdaki ha­disin manasýna gelen hadisler rivayet etmiþlerdir.

Yukarýya aktardýðýmýz âyet ve hadisler, faizin ne beter bir illet, ne çir­kin bir muamele olduðunu en güzel þekilde ortaya koymaktadýr. Bunlardan sonra, artýk faiz þöyle kötüdür, böyle kötüdür diye lafý uzatmaya gerek yoktur.[43]

[34] Müslim, müsâkât, 105, 106; Tirmizî, büyü 2; Nesâî, ziynet 25; Ýbn Mâce, ticârât 58; Dârimî, büyü 4; Ahmed b. Hanbel, I, 83, 88, 93, 107.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/332.

[35] Buharý, libâs 96.

[36] Ýbnü'l-Hümâm, Fethu'l-Kadîr, Beyrut, VI, 178.

[37] Bakara, (2) 275.

[38] Bakara, (2) 276.

[39] Bakara, (2) 278, 279.

[40] Ýbn Mâce, ticârât 58.

[41] Buharî, vesâya 23, týp 48, hudûd 44; Müslim, îman 144.

[42] Ýbn Cerîr, Neylü'l-Evtâr, V, 214.

[43] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/332-334.

Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: ceren Date: 11 Nisan 2016, 19:33:05
Esselamu aleyküm.Faiz yiyen de yedirenin de cezasýný rabbim merhametini esirgeyerek cehennem ehli yapmasý ile eder.Rabbim bizleri faiz yemekden faiz ödemekden alý koysun.Bizleri helal rýzýk kazanan helal rýzýk yiyen kullardan eylesin inþallah...
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: Lal-i Hal Date: 11 Nisan 2016, 19:54:31
Ve aleykumusselam ve rahmetullah.Rabbim korusun bizleri insallah.faizin her turlusunu yasaklanmistir dinimizde
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: Nursima 7/B Date: 11 Nisan 2016, 20:23:37
Essalamu Aleyküm.Faiz her türlü olaný dinimizde yasaklanmýþtýr.Rabbim bizi kötü iþlerden korusun.
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: Busra 8-B Date: 11 Nisan 2016, 20:27:44
Eseelamun aleykum
Rabbim tum muslumanlara faizi haram kilmistir insallah bizlerde.kullanmayiz
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: Bilal2009 Date: 11 Nisan 2016, 20:59:13
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah. Rabbim bizleri bu gibi günahlardan korusun. RRabbim paylaþým için razý olsun.
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: Zehra_8/C Date: 11 Nisan 2016, 21:03:16
Faiz dinimizce yasaklanmýþtýr. Rabbim bizleri bu gibi günahlardan korusun inþallah. Rabbim paylaþým için Razý olsun.
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: HALACAHAN Date: 10 Aðustos 2016, 08:38:21
Faiz yiyende yedirende  lanetlenmistir..Haram olan bu tehlikeli durumlardan sen uzak eyle bizleri Allahim ..Her þeyin helalinden nasiplenmeyj nasip eyle..
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: halim Date: 17 Aðustos 2016, 15:50:20
Hz. Peygamber (s.a) þöyle buyurmuþtur:

"Miraca çýkartýldýðým gece, karýnlarý evler gibi (þiþmiþ) bir grubun ya­nma vardým. Onlarýn karýnlarýnda, ta dýþardan görülen yýlanlar vardý.

Bunlar kimlerdir ey Cebrail? dedim. Bunlar, faiz yiyenlerdir, dedi."[40] Bz, Peygamber (s.a) ashabýna:

“Helak edici yedi þeyden kaçýnýnýz" buyurdu. Sai ýbeler:

O 'ar nelerdir ya Rasûlallah? diye sordular. Rasullah (s.a):

"Allah'a ortak koþmak, sihir yapmak, Allah'ýn haram kýldýðý cana hak­sýz yere kýj fiak, faiz yemek, yetim malý yemek, savaþ günü kaçmak, hiçbir þeyden haberdar olmayan mü'min hanýmlara iftira etmektir.

Ýnþaallah bu hükümlerle amel edenlerden olmak duasýyla...
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: ceren Date: 17 Aðustos 2016, 17:00:33
Aleykumselam.Rabbim bizleri faiz yemeden ve faiz yedirtmekden ali koysun.Böyle buyuk gunaha dusmekden bizleri korusun ve rahmetine kavustursun inþallah...
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: HALACAHAN Date: 19 Aðustos 2016, 21:18:29
Faiz yiyen ve buna þahitlik  edenee lanetlenmistir..Rabbim helal çerçevede yaþamamýzý haramlardan uzak maneviyatli bir yaþam nasip etsin ..
Ynt: Faiz Yiyen Ve Yedirenin Durumu By: yagmur_7-c Date: 19 Aðustos 2016, 21:23:35
Esselamu aleykum
Faizin her türlüsü haramdir...Faizi uygulayan dq ,söyleyen sahitlik edene haramdir....Rabbim Faizin her turlusunden korusun inþallah ....

radyobeyan