Genel Politika By: saniyenur Date: 28 Mayýs 2012, 13:24:54
Genel Politika
Savaþ esirlerine merhamet ve güzellikle muamele edilirdi; esaretleri süresince çalýþtýrýlmazlardý. Devlete karþý isyan etmiþ veya cinayet iþlemiþ olanlar dýþýndakiler öldürül-mezdi. Normal þartlar altýnda savaþ esirleri için ölüm cezasý hoþ görülmezdi (Dr. Muhammed Hamidullah, Müslim Conduct of State, s. 215-221). Genelde müminler esir almaktan sakýnýrdý, kaçan düþmaný takip de etmezlerdi; ancak ne zaman esir edinseler vakalarýn çoðunda onlarý karþýlýksýz salýverirler, Bedir Muharebesi'nde olduðu gibi bazan da fidye karþýlýðý, ki bu durumda da fidye ödemeye güç yetiremeyenler karþýlýksýz olmak üzere, salýnýrlardý. Nitekim Ýslâm'da savaþ esirlerinin kökleþtirilmesi zorunlu bir davranýþ deðildir, sadece düþmanýn savaþ gücünü imha etmek amacýyla izin verilmiþtir, mlüslümanlarýn üstünlüðü yerleþtiði ve barýþ ile nizam zulmün yerini aldýðý zaman müminler savaþ esiri almamýþlardýr. Bu husus Rasulullah'ýn, Araplarýn köleleþtirilmesini yasaklayan emri ve bu emrin bir uzantýsý olarak Hz. Ömer'in bunu fethedilen bölgelerin insanlarýný kapsayacak þekilde deðerlendirmesi ile desteklenmektedir.
Savaþ esirleri, düþman elindeki müslüman savaþ esirleriyle mübadele edilirler. Rasulullah'ýn hayatýnda da þartlara ve düþman elindeki esir sayýsýna baðlý olarak bir gayri müslim savaþ esirinin bir mümin savaþ esiriyle deðiþtirilmesinin örnekleri vardýr. Ebu Bekir'in Fazara seferinde esir edilen güzel bir kýz, Kureyþliler tarafýndan "Mekke'de esir tutulan birkaç müslümanla mübadele edildi." (Sahih-i Müslim, Abdullah Sýddýkî'nin Ýngilizce Çevirisi, Cilt 3, s. 953).
Hemen burada zikredilmelidir ki, tutsaklarýn askerler arasýnda daðýtýlmasýndan önce Ýslâm kuvvetlerinin komutaný onlara en güzel olduðunu düþündüðü þekilde davranmakta özgürdür; ancak daðýtýmdan sonra her askerin kendi payýyla ilgili rýzasý esastýr. He-vazin kabilesi esirleri bu hususun güzel bir örneðini teþkil ederler. Rasulullah müminlere tutsaklarýný salývermelerini emretmedi, ancak ona uymak için kendi istekleriyle salýverdiler. Bu olay ayný zamanda, savaþ esiri alma geleneðini azaltmak ve minumum hale getirmek için birçok tedbir olmasýna raðmen Ýslâm'ýn bu müesseseyi iptal etmediðini de gösterir.