Yoldan Gelen Kimsenin Evine Geceleyin Girmesi By: reyyan Date: 28 Nisan 2012, 19:27:36
163. Yoldan Gelen Kimsenin (Evine) Geceleyin Girmesi (Mekruhtur)
2776. ...Cabir b. Abdillah'dan demiþtir ki: "Rasûlullah (s.a) (yoldan gelen) bir kiþinin ailesinin yanýna (geceleyin) girmesini çirkin görürdü."[516]
Açýklama
Turûk: Geceleyin gelmek demektir. Bu hadis-i þerifte uzun bir yolculuða çýktýðý için, uzun zaman ailesinden ayrý kalan bir kimsenin dönüþte ansýzýn evine gelmesi mekruhtur. Çünkü böyle uzun zaman ailesinden uzakta kalan bir kimse ailesinin yanýna ansýzýn girecek olursa, onu çirkin bir kýyafetle, temizliðini ihmal etmiþ ve kocasý için gerekli temizliði yapmamýþ bir halde bulmasý mümkündür. Böyle bir hal ise o kimsenin karýsýndan nefret etmesine yol açacaktýr.
Nitekim ashabdan Abdullah b. Revana geceleyin bir seferden dönüp ansýzýn evine girmek isteyince, bir kadýnýn karýsýnýn saçlarýný taramakta olduðunu gördü, onu öldürmek için kýlýcýna sarýldý'. Fakat gerçeði anlayýnca bundan vazgeçti. Durumu Hz. Peygambere anlatýnca, Rasulü Ekrem, geceleyin seferden dönen bir kimsenin ansýzýn karýsýnýn yanýna girmesini yasakladý.
Durum böyle olunca, geceleyin yoldan gelen bir kimsenin ansýzýn ailesinin yanýna girmesi uygun deðildir.
Fakat yolcu yakýn bir yere gitmiþ karýsý gelmesini bekliyorsa, evine gece dönmesinde beis yoktur. Keza askerde veya benzeri kalabalýk bir cemaat içinde seferde bulunur da dönmekte olduklarý ve þimdi þehre girecekleri haber verilirse, istediði zaman evine girmesinde beis yoktur.[517]
2777. ...Cabir'den demiþtir ki:
Peygamber (s.a) (þöyle) buyurmuþtur. "Seferden dönen kiþinin ailesinin yanýna gireceði vaktin en güzeli gecenin baþlangýç zamanýdýr."[518]
Açýklama
Metinde geçen ahsene kelimesinin baþýnda bulunan ma kelimesi bazýlarýna göre ismi mevsuldur ve sýla cümlesinde bulunmasý gereken aid zamiri hazf edilmiþtir. Bu takdirde hadise "seferden dönen bir kimsenin ailesinin yamna gireceði vakitlerin en güzeli, gecenin ilk vaktidir." þeklinde mana vermek icabeder.
Bazýlarýna göre ise bu "ma" masdariyyedir. Bu takdirde hadis: "Seferden dönen kiþinin ailesinin yanýna girmesinin en güzeli, gecenin ilk zamanýndaki giriþidir" anlamýna gelir. Tîbîye göre, bu "ma" ile ilgili tevcihlerin en güzeli "ma"nýn mevsufe olduðunu kabul eden tevcihtir. Bu tevcihe göre hadisin manasý: "Seferden dönen kiþinin ailesinin yanýna girme vakitlerinin en güzeli gecenin baþlangýcýdýr" þeklindedir.
Görüldüðü gibi bu takdir ve tevcihlerin belirlediði manalar arasýnda önemli bir fark yoktur. Netice itibariyle hepsi de birdir.
Bir önceki hadis-i þerifte, seferden dönen birkimsenin, geceleyin ailesinin yanýna ansýzýn girivermesi yasaklandýðý halde bu hadis-i þerifte, seferden dönen bir kimsenin karýsýnýn yanýna girebileceði en uygun vaktin; gecenin ilk saatleri olduðu ifade edilmektedir. Zahiren bu iki hadis arasýnda, bir çeliþki bulunduðu kanaati uyanýyorsa da aslýnda bu iki hadis arasýnda bir asla bir çeliþki yoktur. Hadiste "Seferden dönen kiþinin karýsýnýn yanýna gelmesinden maksat onun yanýna ansýzýn girmek deðil, onunla cinsî münasebette bulunmaktýr."
Oysa bir önceki hadisi þerifte "geceleyin seferden dönen kiþinin yanýna girmesi” sözünden maksat; yerinde de açýklandýðý üzere onun yanma ansýzýn girmektir.
Seferden dönen kimsenin ailesiyle cinsî münasebette bulunacaðý en uygun saat, gecenin ilk saatleridir. Yolculuk sebebiyle karýsýndan uzun süre ayrý kalan kimse, þehvetini teskin etmeye son derece muhtaçtýr. Þehvetini gidermeden sakin bir uykuya varýp yorgunluðunu gidermesi, mümkün deðildir. Bu bakýmdan, daha gecenin ilk saatinde cima ederek uykuya varmasý tavsiye edilmiþtir.[519]
2778. ...Cabir b. Abdillah'dan demiþtir ki:
Rasûlullah (s.a) ile birlikte bir yolculukta idik (seferden dönüp ailelerimizin yanýna) girmeye kalkýþtýðýmýzda (Rasûl-i Ziþan Efendimiz):
"Yavaþ olunuz, (kadýnlarýnýzýn yanýna) geceleyin (yatsý vaktinde) girelim, daðýnýk saçlý olan (kadýnlar) taransýn, kocasý gurbette olan (lar) da usturasýný kullansýn." buyurdu.[520]
Ebû Dâvûd der ki: Zühri "Geceleyin girmekten maksat yatsýdan sonra girmektir" dedi. Akþamdan sonra girmekte de sakýnca yoktur.[521]
Açýklama
2776 numaralý hadis-i þerifin þerhinde de açýkladýðýmýz gibi, geceleyin yoldan dönen bir kimsenin, ansýzýn ailesinin yanýna girmesi mekruhtur. Çünkü kadýn, kocasý için gerekli temizliði ve süslenmeyi yapmamýþtýr. Kiþi, karýsýný bu halde görünce; ondan soðuyabilir. Bu sebeple, yoldan dönen bir kimsenin karýsýnýn yanýna varmadan önce, onu geldiðinden haberdar ederek gerekli temizliði yapmasýna imkan verecek kadar yanýna varmakta, geç davranmalýdýr.
Bu hadisin sonundaki ta'likten anlaþýldýðýna göre; musannif Ebû Dâvûd "Seferden dönünce ev halkýna haber vermeden ansýzýn eve girmekle ilgili bu yasaðýn, seferden yatsýdan sonra dönen kimselerle ilgili olup, akþamdan sonra seferden dönen bir kimsenin yatsýdan önce ailesinin yanýna ansýzýn girmesinde bir sakýnca olmadýðý" görüþündedir. Çünkü akþamdan sonra ve yatsýdan önce, evine dönen bir yolcunun karýsý, gerekli temizliði yapma fýrsatýna sahiptir.[522]
[516] Buhârî, nikah 120; Müslim, imare 182-183; Tirmizi, istizan 19; Ahmed b. Hanbel, III 299, 314, 355, 395, 399.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 10/435-436.
[517] Sahih-i Müslim Tercüme ve Þerhi IX, 147.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 10/436.
[518] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 10/436.
[519] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 10/437.
[520] Buhârî.cihad 196, nikah 10, 121, 122; Müslim, reda' 58, imare 181, 182; Darimi, nikâh 32; Ahmed b. Hanbel, III, 298, 303, 355.
[521] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 10/437-438.
[522] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 10/438.