Süneni Ebu Davud
Pages: 1
Hutbe By: reyyan Date: 23 Nisan 2012, 14:58:28
19. Hutbe

 

4841... Hz. Ebu Hureyre'den demiþtir ki:

Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurdu: "Ýçinde teþehhüd olmayan hutbe ke­sik el gibidir."[246]

 
Açýklama

 

Bilindiði gibi teþehhüd: "Eþhedü en lâ ilahe illallah ve eþhedü enne Muhammeden Abdühû ve Rasûlühü" cümlesini okumaktan ibarettir. Turpuþtî bu görüþtedir.

Hadis-i þerifte içerisinde teþehhüd bulunmayan, yani teþehhüdle baþ­lanmýþ olmayan bir hutbenin eli olmayan bir insanýn, vücudundaki eksik­lik kadar eksik olduðu ifade edilmektedir.

Eli olmayan bir insan, yaþayýp hayatýný devam ettirebildiði gibi içinde teþehhüd bulunmayan bir hutbe de sýhhatini kaybetmez. Þahinliðini korur, fasit olmaz. Fakat faziletini ve kemalini kaybeder.

Bu sebeble Hanefi ulemasý teþehhüdü cuma hutbesinin sýhhatinin þart­larýndan deðil, sünnetlerinden saymýþlardýr.

Hanefi ulemâsýndan Aliyyü'l-Kari'ye göre hadis-i þerifte "teþehhüd" kelimesiyle kasd edilen Allah'a hamd-ü senadan ibarettir.

Sindî ise bu hadisi açýklarken þöyle diyor:

Bazý âlimler hadisteki hamdetmeyi, Allah'ýn adýný anmakla yorumla­mýþlardýr. Çünkü bazý rivayetlerde "besmele ile baþlanmayan iþlerin nok­san veya bereketsiz" olduðu bildirilirken bir kýsým rivayetlerde de "Allah adý" ile baþlanmayan her þeyin noksan veya bereketsiz olduðu bildirilmiþ­tir. Bütün bu rivayetlerin arasýný bulmak için "Allah tealayý" anmadan baþlanan her iþ noksan ve bereketsiz kalmaya mahkumdur" þeklinde bir yorum yapmak en uygun olanýdýr.

Bu babdaki hadisler, nikâh akdinin ve diðer önemli iþlerin baþýnda hut­be okumanýn müstehablýðýna delâlet ederler. Çünkü yukarýdaki metin ve meali verilen hutbede Allah'a hamdetmek, O'ndan yardým ve maðfiret di­lemek, serlerden ona sýðýnmak, kelime-i þehadet ve daha baþka meziyet­ler ve hayýrlar toplanmýþ durumdadýr. Böyle meziyetleri içine alan bir zi­kir manzumesi ile baþlanýlan iþler bereketli ve tam olur. Bunsuz yapýlan iþler, ise bereketsiz ve noksan olur. Zira Peygamber (s.a)'in tavsiyesine riayet edilmemiþ olur.

Tirmizî'de bildirildiði gibi hutbesiz kýyýlan nikâh akdi, bazý âlimlerce caiz sayýlmýþtýr. Süfyan-i Sevri ve baþka âlimler böyle demiþlerdir. Çün­kü Ebu Davud ve Beyhakî'nin rivayet ettiklerine göre, Beni Süleym ka­bilesinden (Abbâd isimli) bir adam (r.a.) þöyle demiþtir:

"Ben Abdulmuttalibin kýzý Ümame (r.anha) ile evlenmek istediðimi Peygamber (s.a.)'e arz ettim. O da hutbe olmaksýzýn nikâhýmýzý akdetti."

Zahiriyye mezhebine mensup âlimler nikah akdi için hutbe okumanýn vacibliðine hükmetmiþlerdir.

Cumhura göre nikâh akdinde hutbe okumak, müstehabtir.[247]

Besmele hakkýnda gelen hadisler, dört kýsýmdýr:

1. Besmelenin; "Bismillarirrahmanirrahim" þeklinde çekileceðini ifade eden hadisler;

a. “Bir tehlikeye düþtüðün zaman Bismillahirrahmanirrahim de" mealindeki Ýbn Sinnî'nin Amelü'I Yevmi ve'Heyleti" isimli eserinde merfýý olarak zikrettiði Ali (r.a.) hadisi.

b. Yine Ýbn Sinnî'nin Osman b. Affan'dan rivayet ettiði: "Ben (birgün) hastalanmýþtým, Rasûlullah (s.a.) bana rukye yapardý. Bir defa rukiye ya­parken;

Rahman ve Rahim olan Allah'ýn adýyla! Yakalanmýþ olduðun hasta­lýðýn þerrinden tek ve ihtiyaçsýz olan, doðurmayan doðmayan ve hiçbir dengi bulunmayan Allah'ýn seni korumasýný dilerim; diye dua etti ve git­mek üzere ayaða kalktýðý zaman da

Ey Osman! Bu kelimelerle Allah'a sýðýn. Sýðýnmak için bunun bir benzerini daha bulamazsýn, buyurdu." mealindeki Osman Ýbn Affan ha­disi.[248]

c. Ebu Hüreyre (r.a.)nin arkasýnda namaz kýldým. Önce - Bismillahirrahmanirrahim- dedi. Sonra Fatiha'yý veîeddalîne kadar okudu.

Sonra âmin, dedi (arkasýnda bulunan) cemaat de -âmin- dedi"[249] me­alindeki hadis gibi.

2. Besmelenin sadece "Bismillah" sözünü söylemekle yerine getirilmiþ olacaðýný ifade eden hadisler:

a. Yemeðini Önüne koyduðum zaman, Rasûlullah (s.a)'in: "Bismillah" dediðini ve yemekten sonra da: "Allahým, yedirdin, içirdin, zengin et­tin, razý ettin, hidâyet ettin ve iyilik ettin. Verdiklerin üzerine sana hamd olsun" dediðini iþitiyordum"[250] hadis-i þerifi. Ýmam Nevevî bu hadisin hasen bir isnad ile rivayet edilmiþ olduðunu söylüyor.

b. "Bismillah de ve saðýnla ye!"[251]

c. Hz. Peygamber, Usame b. Umeyr'e þöyle dedi:

Böyle deme çünkü (böyle dediðin zaman) þeytan büyür, büyür dev kadar olur. Fakat "Bismillah" de (böyle dediðin zaman þeytan) küçü­lür küçülür de sinek gibi kalýr."[252]

3. Besmelenin "bismillah" kelimesiyle birlikte ona ilave edilen bazý kelimeleri de okumakla yerine getirilmiþ olabileceðini ifade eden hadis­ler:

a. "Ölülerinizi kabre koyduðunuz zaman :bismillahi ve alâ milleti ResûHIlahi' deyiniz."[253] mealindeki Hz. îbn Ömer Hadisi.

b. "Her kim, her günün sabahýnda ve her gecenin akþamýnda; "BismillahiIIezi lâ yedurru mea ismihi þey'ün fi'I-erdý velâ fissemâi ve hüvvessemiü'Iralîm, derse..."[254] mealindeki Osman (r.a.) hadisi.

c. "Bir kimse ailesine yaklaþacaðý zaman "Bismillahi Allahümme cennibneþþeytane ve cennibiþþeytane mâ rezektane" derse..."[255] me­alindeki Ýbn Abbâs (r.a.) hadisi.

d. "Peygamber (s.a.) iki beyaz ve boynuzlu koçu kendi eliyle kesti. Besmele çekti ve tekbir getirdi. (Onu bu koçu keserken) ayaðýný (koçun) boynuzlan üzerine koyup, "bismillahi vellahü ekber," derken gör­düm"[256] mealindeki Hz. Enes hadisi.

4. "Bismillahirrahmanirrahim" kelimelerini söylemeden sadece "Allah" ismini zikirle besmelenin getirilmiþ olacaðýna delalet eden hadis­ler:

a. "Biriniz yemek, yiyeceði zaman yemeðe baþlamadan önce Al­lah'ýn ismini ansýn.[257]

b. "Abdesti olmayanýn namazý yoktur. Abdest alýrken Allah'ýn is­mini anmayanm da abdesti yoktur."[258]

c. "Geceleyin, köpek havlamasý ve eþek anýrmasý iþitecek olursanýz, þeytandan Allah'a sýðýnýnýz ve Allah'ýn ismini anýnýz"[259] mealindeki Hz. Cabir hadisi gibi.

Bütün bu rivayetlerden anlaþýlýyor ki Besmele'nin "Bismillahirrahma­nirrahim" kelimelerini söylemekle gerçekleþebileceðini ifade eden riva­yetlerde söz konusu edilen iþlerde, sünnet ancak bu kelimeleri eksiksiz olarak okumakla yerine getirilmiþ olur. Sadece "bismillah" veya "Bismillahirrahman" kelimeleriyle yetinmekle sünnet yerine getirilmiþ olmaz.

Besmele'nin; "bismillah" sözüyle gerçekleþebileceðini ifade eden ri­vayetlerde söz konusu edilen iþlerde ise, sünnetin sadece; "bismillah" ke­limesini söylemekle yerine getirilmiþ olacaðý gibi "bismillahirrahma­nirrahim" kelimelerini tam olarak okumakla da yerine getirilmiþ olur. Çünkü söz konusu iþler de: "Bismillahirrahmanirrahim sözü ile baþ­lanmayan her önemli iþin sonu kesiktir" mealindeki hadis-i þerifin ge­nel hükmü içerisine girerler.

Binaenaleyh bu gibi iþlere "bismillahirrahmanirrahim" kelimelerini tam olarak okumanýn bid'ar olacaðýný söyleyen kimselerin bu iddialarýnýn bir deðeri yoktur.

El-Ýhtiyaratü'I Ýlmiyye isimli eserde açýklandýðý üzere, Þeyh Ýbn Teymiyye, yemeðe baþlarken "bismillahirrahmanirrahim" demenin sadece "bismillah" demeden daha faziletli olduðunu, fakat kurban keserkenki du­rumun ise bunun aksine olduðunu söylemiþtir.

Besmelenin "bismillah" lafzý ile "Errahmanirrahîm" sözlerinin dý­þýnda ona ilave edilen lafýzlarý okumakla gerçekleþebileceðini ifade eden rivayetlerde söz konusu edilen iþlerde ise sünnet olan "bismillah" sözüy­le "Errahmanirrahim" sözünün dýþýndaki bir ziyâdeyi beraberce okumak­týr. Çünkü bismillah sözüyle bu ziyâdenin toplamý bir duadýr ve zikirdir. Hz. Peygamberden gelen bir duaya veya zikre kimsenin birþeyler ilâve et­me yetkisi yoktur. Binaenaleyh Kurban keserken "bismillahi Allahü ekber" denileceði rivayet edilmiþken hiçbir kimsenin "Bismillahirrahmanir-rahim Allahü ekber" demeye salahiyeti yoktur.

Sadece Allah'ýn ismini anmakla besmelenin çekilmiþ olacaðýný ifade eden rivayetlerde söz konusu edilen iþlerde ise "Bismillahirrahmanirra­him" demek daha faziletlidir. Çünkü:

1. Bu gibi yerlerde "bismillahirrahmanirrahim" diyen kimse Allah'ýn ismini anmýþ olacaðý için Allah'ýn ismini amnanýn sevabýný kazanmýþ ola­caðý ve bu görevi yerine getirmiþ sayýlacaðý gibi, ayný zamanda "Bismil­lahirrahmanirrahim" sözünü söylemenin faziletini de eksiksiz olarak ka­zanmýþ olur.

2. "Bismillahirrahmanirrahim" sözünü söyleyen kimsenin, Allah'ýn is­mini anmýþ olacaðýnda þüphe yoktur. Fakat eðer "Allah ismini anmak" sözüyle kast edilen "Bismillahirrahmanirrahim" sözünü söylemek ise ve kiþi de sadece "Allah, Rabb, Hâlýk" gibi Allah'ýn isimlerinden sadece bi­rini anmakla yetinirse o zaman görevini eksiksiz olarak yerine getirmiþ olamaz.

3. Allah'ýn ismini anma emrinin: "Baþýnda besmele çekilmeyen her önemli iþin sonu kesiktir" hadisinin genel hükmünün þümulü içerisine girdiði düþünülürse, söz konusu yerde de "bismillahirrahmanirrahim" sö­zünü söylemenin daha faziletli ve isabetli olacaðý anlaþýlýr.[260]
 
[246] Tirmizî nikah, 17: Ahmed h. Hanbel, II, 302, 434.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 16/48.

[247] H. Hatipoðlu, Sünen-i Ýbn Mâce Tercemesi ve Þerhi, V, 31.

[248] Muhammed b. Allan, el-Fatûhhatü'r-Rabbaniyye, IV, 72.

[249] Nesaî, iftitah, 21.

[250] Ahmed b. Hanbel. IV, 62, 337, V, 375.

[251] Sünen-i Ebu Davud, et'ime 19.

[252] Nesaî, amelü'l yevmi ve'n-nar 373, hadis no:555.

[253] Ahmed Ýbn Hanbel, II, 27, 40, 59, 69, I28.

[254] Sünen-i Ebu Davud, 5088 nolu hadis.

[255] a.g.e. 2161 no'lu hadis.

[256] Buharý Edahi 9, 14, Tevhid 13; Müslim, Edahi 17.

[257] Ebu Davud, 3767 nolu hadis.

[258] a.g.e. tahare 48.

[259] a.g.e. hadis no 5103.

[260] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 16/48-52.


radyobeyan