Banyo By: reyyan Date: 19 Þubat 2012, 19:16:03
Banyo:
Heladan sonra mühim bir unsur banyodur. Az önce söylediðimiz gibi Ýslâmdan önce de varlýðý düþünülebilse de îslâmiyetten sonra evlerin vazgeçilmez bir unsuru olmalýdýr. Hem abdest almak, hem de gusletmek için ihtiyaç vardýr. Hastalýðý sýrasýnda Hz, Peygamber (aleyhissalâtu vesselam)' in leðen içerisinde yýkandýðýna dâir rivayet olmakla beraber Hz. Aiþe (radýyallahu anhâ)'nin Peygamber (aleyhissalâtu vesselam)'in guslünden sonra kardeþine, Rasûlullah (aleyhissalâtu vesselam)'in az su ile guslettiðini göstermek niyetiyle, perde gerisinde bir sa' su ile yýkandýðýna dâir rivayetler Hz. Aiþe (radýyallahu anhâ)nin hücresinde gusle mahsus husûsi bir mahallin varlýðýný ifâde eder. Nitekim az ilerde tasvirle ilgili olarak Hz. Aiþe (radýyallahu anhâ)'dan rivayet edilen: "Hz. Peygamber (aieyhissalâtu vesselam) bir seferden dönmüþtü. (O'nun) yokluðu esnasýnda üzerinde (kanatlý at) timsâller(i) bulunan bir durnûku eve (sehve üzerine) asmýþtým. Bana onu indirmemi emretti. Ýndirdim. Ben ve Hz. Peygamber (aieyhissalâtu vesselam) bir tek kaptan su alarak yýkanýyorduk" hadîsinde Hz. Aiþe'n'm perdeden söz ederken hiçbir sebep yokken gusle geçip, ondan söz etmeye baþlamasýný, Kirmaný, rivayette üzerinde perde çekilen mezkûr sehve'nm güsulhâne (muðtesel) olabileceði ihtimâli üzerinde durmaktadýr. Sehve hakkýnda ilerde kaydedeceðimiz tasvirler de bu ihtimâli kuvvetlendirmektedir. Bu durumda Hz. Aiþe'n'm hücresinde gusülhane olduðu hükmüne varýlabilir. Bunu takviye eden diðer bir husus az önce temas ettiðimiz Hz. Peygamber (aleyhissalâ-tu vesselâm)'in hasta iken içerisinde yýkandýðý leðenle ilgili: Rivayette bunun Hz. Hafsa'ya ait olduðu tasrîh edilmektedir. Hz. Aiþe'n'm odasýnda bulunan Hz. Peygamber (aieyhissalâtu vesselam) hasta olmasý sebebiyle güsulhânede yýkanmýyor, daha kullanýþlý olduðu için Hz. Hafsa'nm leðeninde yýkanýyor.[308]
[308] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 16/569-570.
radyobeyan