Süneni Ebu Davud
Pages: 1
Manevi Hava By: reyyan Date: 17 Þubat 2012, 21:07:23
Ý. Manevi Hava
 

Çocuðun terbiyesinden birinci derecede baba ve sonra anne mes'ul ol­masý hasebiyle evin baþlýca fonksiyonlarýndan biri, çocuðun mânevi ve ruhî terbiyesinde de en önde yer almaktýr. Bu sebeple daha yapýlýþý sýsýnda onun maddî mânevi kirlerden temiz olmasý istenmekte ve: "binala­rýnýza haram taþ koymaktan sýkýnýn. Zira bu harap olmanýn esâsý (temeli sebebi)dir" (Feyzu'l-Kadir, I, 131) denmektedir. Bu mehalde olarak Vehb Ýbnu Münebbih'in "Tevratîa Okudum" kaydýyla yaptýðý rivayette de: "Zayýflarýn gücü ile (zorla) yapýlan binanýn akýbeti harap olmaktýr, ha-ramyolla kazanýlan malýn âkibeti de fakra düþmektir'7 (Ebu Nuaym, Hil-ye, I, 444) denir ki bu çeþit nasîhatlara ahlâk kitaplarýmýzýn ilgili bahisle­rinde rastlanýr.

Þüphesiz evi helâl kazançla inþa etmekle (veya helâl kazançtan kirasý­ný ödemekle) mesele bitmiþ olmuyor. Evin iyi bir terbiye yuvasý olabilme­si için her çeþit menhiyattan sakýnýlmasý, farz ve vâcibâtýn yerine getiril­mesi, bir baþka deyiþle, Ýslâm'ýn fiilen yaþanmasý gerekmektedir. Bu se­beple yasak olan oyun âletleri, ipekten mamul döþek (halý, yastýk, perde vs.) altýn ve gümüþten mâmül kap kaçak vs.'nin evde bulundurulmasý ya­saklanmýþtýr.

Diðer mühim bir husus evin sâdece yatma, yeme, istirahat veya emni­yet yeri olarak düþünülmemesi, veya fiilen Öyle bir havanýn hâkim kýlm-mamasýdýr. Bunu Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselam): "Evlerinizi kabirlere çevirmeyin" sözüyle ifâde eder. Evleri kabir olmaktan kurta­racak þey, evlerde yapýlacak ibâdet ve zikirlerdir, Kur'ân okumak, namaz kýlmak, tefekkür ve nefsî murakabede bulunmak gibi. Bu sebeple: "Evle­rinizi kabirlere çevirmeyin, Kur'ân okuyun, Kur'ân okunan eve þey­tan girmez", "Kiþi evinde Kur'ân okursa, ev, ehline karþý geniþler ve melekler de orada hazýr olur, þeytanlar kaçar, hayýr artar. Kur'ân okunmayan eve gelince, o sahibine daralýr, melekler orayý terkeder, þeytanlar istilâ eder, hayýr da azalýr". "Nafile namazarýnýzý evleriniz­de kýlýn, onlarý kabirlere çevirmeyin", "Kiþinin evindeki namazý nur­dur, öyle ise evlerinizi (namazla) nûrlandýnn", "Mescitte namazýnýzý eda edince eviniz için de bir nasîb ayýrýn, zira Allah bu namazdan do­layý eve (husûsî) bir hayýr yapar", "Farzdan sonra en hayýrlý namazý­nýz evlerinizde kýldýðýnýz namazdýr" vs. mânevi tevatüre ulaþan pek çok tarîklerle gelen rivayetler kiþinin behemehal evinde namaz kýlmasýný em­retmektedir.

Hattâ bâzý rivayetlerde bu teþvîklerin bir neticesi olarak evlerde husû­sî namazgahlar (mescidler) ittihâz edildiði anlaþýlmaktadýr. Buhârî'nin bir rivayetinden daha Mekke devresinde iken buna baþlandýðýný ve (belki de ilk defa olarak) Hz, Ebû Bekir (radýyallahu anh)'in evinin avlusunda, bir köþede bir mescit ittihâz ettiðini görmekteyiz. Medine'de Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselam)*e çeþitli mazeretlerle müracaat edip ev­lerinde mescit ittihâz etmek için müsâade talep ettiklerine rastlýyoruz. Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselam) arzu üzerine evlere gidip "mescit yapmak istedikleri yerde" namaz kýldýrmak suretiyle bu talepleri yerinde ve normal bulduðunu göstermiþtir. Ýbnu Mes'ýýd' (radýyallahu ahhj'dan gelen uzun bir rivayetin son kýsmý "mescid"in husûsî bir hücre olabilece­ði ihtimalini kuvvetlendirmektedir. Hadîste Ýbnu Mes'ýýd (radýyallahu anh) fitne ânýnda ne yapmasý gerektiðini sorar. Hz. Peygamber (aleyhis­salâtu vesselam): "Darýna (kabilesinin, akrabalarýnýn kaldýðý yere) gir" der. ibnu Mes'ýýd tekrar sorar: "Oraya da gelirse?" Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselam)'in cevabý þu olur "O vakit mescidim; gir (...)"Keza bir baþka rivayette de Zeyneb Bintu Cahþ (Radýyallahu anhâ)'m Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselam)'le eklenmezden önce evindeki "mescid" den bahsedilmektedir."

Hülâsa evlerde husûsî mescidi er ittihâzý için vâki teþvikten sonra, da­ha Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselam) devrinde, bir kýsým müslü-. manlar meskenlerinde buna yer vermiþler, alimler de bunu tecviz etmiþ­tir.

Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselam)'in evlerden menhiyyâtýn kal­dýrýlmasý, Kur ân okunmasý, namaz kýlýnmasý, hattâ mescidler ittihâz edil­mesi gibi dinin evde yaþanmasýna müteallik ýsrarlý tavsiyeleri, bir baký­ma, evde yeni yetiþmekte olan çocuklarýn terbiyeleri içindir. Zira, böyle­ce onlar, büyüklerinden dini meseleleri kulaklarýyla iþitmiþ, gözleriyle görmüþ, halleriyle de yaþamýþ olacaklardýr.[321]

[321] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 16/582-584.



radyobeyan