Süneni Ebu Davud
Pages: 1
Vacib Olan Tavaf By: reyyan Date: 08 Þubat 2012, 21:38:25
48. Vacib Olan Tavaf

 

1877. ...Ýbn Abbâs'tan rivayet olunduðuna göre Resulullah (s.a.) Veda Haccýnda deve üzerinde (ve Hacer-i Esved'in bulunduðu) rük­nü bastonla selamlayarak (Beyt'i) tavaf etmiþtir.[284]

 

Açýklama
 

1. Kabe'yi özürsüz olduðu halde hayvan üzerinde tavaf etmek caizdir. Ýmam Þafiî ile Ýbn'I-Münzir ve Ýbn Hazm

bu görüþtedirler. Ýmam Ahmed'deri sahih olarak rivayet edilen görüþ de budur. Özür bulunmadýðý halde hayvan üzerinde tavaf edilmesinden dola­yý kurban da gerekmez. Fakat tavafýn yürüyerek yapýlmasý1 deve üzerinde yapýlmasýndan daha faziletlidir. Çünkü Resul-i Ekrem (s.a.) ve ashabý Ve­da Haccýnýn dýþýndaki tavaflarýný yürüyerek yapmýþlardýr.

Ýmam Mâlik'Ie Hanefî ulemâsýna göre ise özür bulunmadýkça tavafý yürüyerek yapmak vâcibtir. Özürsüz olarak hayvan üzerinde yapýlan tava­fýn iadesi gerekir, iade edilmeyecek olursa, sahibine kurban gerekir.

Ýmam Ahmed'den rivayet edilen diðer bir görüþe göre ise özürsüz olarak hayvan üzerinde yapýlan tavaf caiz deðildir. Çünkü tavaf Beyt-i Þerîf ile ilgili bir ibadettir, namaz gibi ayakta icra edilmesi gerekir.

Özürsüz olarak hayvan üzerinde tavafýn yapýlmayacaðý görüþünde olan ulemâya göre Resûl-i Ekrem'in Veda Haccý'nda hayvan üzerinde tavaf etmesi bazý mazeretleriyle ilgilidir.  Delilleri ise, þu hadis-i þerîflerdir:

a. Peygamber (s.a.) Veda Haccý'nda insanlarýn kendisini kolayca gö­rebilmeleri, kendisinin de onlarý görebilmesi ve halkýn kendisine (müþküllerini) kolayca sorabilmeleri için Beyt'i ve Safa ile Merve'yi hayvan üzerin­de tavaf etti.[285]

b. Resûlullah (s.a.) Mekke'ye geldiði zaman-rahatsýzdý. Hayvaný üze­rinde tavaf etti.[286]

Ýbn Hacer'in beyânýna göre özürsüz bir kimsenin Beyt-i Þerifi hay­van üzerinde tavaf etmesi tenzîhen mekruhtur. Yürüyerek tavaf etmek ise daha faziletlidir. Resul-i Ekrem'in Beyt-i Þerifi hayvan üzerinde tavaf et­mesi ise, Beyt'in etrafýnýn duvarlarla çevrilmesinden önce olmuþtur. Artýk Beyt'in etrafý çevrildikten sonra mescidin içerisine hayvan sokulmasý ca'iz deðildir. Çünkü hayvanlar mescidi kirletirler.[287]

2. Hacer-i Esved'i baston ve benzeri þeyler ile selâmlamak caizdir. Ancak bu cevaz elle dokunmak veya selamlamak mümkün olmadýðý za­manlara aittir. Yoksa elle selamlamanýn daha faziletli olduðu bilinen bir gerçektir. Çünkü Peygamber (s.a.) ekseriyetle elle selâmlamýþtýr. Ulemâ­nýn büyük çoðunluðu bu görüþtedir. Ýnsan mümkün olduðu kadar Hacer-i Esved'e elle dokunmah yoksa asâ ve benzeri bir þeyle dokunmalý, o da mümkün deðilse ona doðru iþarette bulunarak tekbir getirmelidir. Ýbn Ab-bâs'tan rivayet edildiðine göre; Peygamber (s.a.) (Veda Haccý'nda) Beyt'i hayvan üzerinde tavaf etmiþ ve Rükn-i Hacere her geliþinde yanýnda bulu­nan bir þeyle ona iþaret ederek tekbir getirmiþtir.[288] Eðer iþaret de ede­mezse ona doðru yönelerek tehlîl ve tekbir getirir Çünkü Peygamber (s.a.); "Ey Ömer, sen kuvvetli bir adamsýn Hacer-i Esved'in yanýnda sýkýþýklýk ve darlýða sebebiyet verme. Çünkü zayýflan incitirsin fýrsat bulunursa onu selamla. Bulamazsan, ona yönelerek tehlîl ve tekbirde bulun" buyurmuþ­tur.[289] Ancak Ahmed b. Hanbel'in rivayet ettiði bu hadis-i þerifin sene­dinde kimliði mechül bir þahýs vardýr. Hacer-i Esved'in istilâmý konusunda ayrýntýlý malumat için 1889 no'lu hadisin þerhine bakýlmalýdýr.

3. Ýhtiyaç hâlinde Mescid'e deve sokmak caizdir. Ancak bu Cevaz, hayvanýn mescidi kirletmesinden emin olunmasýna baðlý görülmüþtür.[290]

 

1878. ...Safiyye býnt Þeybe'den; demiþtir ki: Resûlullah (s.a.) Fetih yýlýnda Mekke'yi fethedince (Beyt'i) hayvan üzerinde elindeki bastonla (Hacer-i Esved'in bulunduðu) rüknü selamlayarak tavaf et­ti. Ben de kendisine bakýyordum.[291]

 

Açýklama
 

Bu hadis Buhârî ve Müslim tarafýndan da þu anlama gelen lâfýzlarla rivayet edilmiþtir: Peygamber (s.a.) Mekke'ye girdiði zaman Kabe'nin etrafýnda 360 put vardý, onlara elindeki bir sopa ile dokunarak "Hak geldi, batýl zail oldu! Bâtýl zaten zail olucudur"[292] (âyetini okuyor ve:) "Hak geldi bâtýl ne yoktan var eder, ne de yok olaný iade eder"[293] diyordu, putlar da yere düþüyordu.[294]

 

Bazý Hükümler
 

1. Ýhramsýz bile olsa Mekke'ye her girenin Beyt-i Þerifi tavaf etmesi lazýmdýr.

2. Beyt-i Þerifi hayvan üzerinde tavaf etmek caizdir. Bu konuda özürlü olmakla olmamak arasýnda bir fark yoktur.

3. Hacer-i Esved'i baston veya benzeri þeylerle selâmlamak caizdir. Bilindiði gibi Hacer-i Esved'i öpmekten âciz kalan bir kimse onu eliyle yahut bastonu ile selâmlayarak elini veya bastonunu öper. Kadý Ýyaz, "Bu hususta yalnýz Ýmam Malik'in cumhûr-ý ulemâdan ayrýldýðýný ve elin öpülemeyeceði görüþünde olduðunu" söylüyor. Tavaf esnasýnda bunlardan hiç­birini yapmayana birþey lâzým gelmez. el-Muhelleb: "Peygamber (s.a.)'in bastonla istilâmda bulunmasý istilâmýn farz deðil, sünnet olduðunu göste­rir diyor. Nitekim daha önce tercümesini sunduðumuz "Resûlullah (s.a.)'in öptüðünü görmüþ olmasaydým seni öpmezdim" anlamýndaki 1873 numa­ralý hadis-i þerif de bu görüþü desteklemektedir.[295]

 

1879. ...Ebu't-Tufeyl'den; demiþtir ki: Peygamber (s.a.)'i hay­vaný üzerinde (Hacer-i Esved'in bulunduðu) rüknü selamlayarak Beyt'i tavaf ederken gördüm.

(Bu hadisi Ebû Davud'a rivayet eden diðer râvi) Muhammed b. Râfi de (bu rivayete þunu) ekledi: Sonra Safâ'ya ve Merve'ye çýktý, yedi defa (Safa ile Merve arasýný) hayvaný üzerinde tavaf et­ti.[296]

 

Bazý Hükümler
 

1. Tavaf esnasýna Hacer-ý Esved ý eliyle selamlayamayan kimse onu baston ve benzen þeyler­le selâmlayarak elini veya bastonu öper. Ulemanýn ekserisi bu görüþtedir. Ýbn Ömer, Ebû Hüreyre, Ýbn Abbâs, es-Sevrî, Hanefî ulemasý, Ýmam-ý Þafiî ve Ýmam Ahmed de bu görüþtedir. Ayný þekilde eðilip aðzýyla Ha-cer-i Esved'i öpmeye muvaffak olamayan bir kimse de ona eliyle dokunur sonra da elini öper.

Ýmam Mâlik'e göre ise Hacer-i Esved'i öpmeye muvaffak olamayan kimse Hacer-i Esved'i selamlayan elini veya baþka bir þeyi öpemez. Sadece öpmeksizin ona aðzýný koyar, aðzýyla o þeye temas eder.

2. Safa ile Merve arasýnda hayvan üzerinde sa'y yapmak caizdir.[297]

 

1880. ...Ebu'z-Zubeyr, Cabir b. Abdullah'ý þöyle derken iþit-mistir. Rasûlullah (s.a.) Veda Haccýnda haÝka kendisini görsünlerde soru sorabilsinler diye yüksekte bulunmak için Beyt'i ve Safa ile Merve'yi hayvan üzerinde tavaf etti. Çünkü halk etrafýna üþüþmüþlerdi.[298]

 

Açýklama
 

Müslim'in  bu  mevzu  ile  ilgili  olarak  rivayet ettiði  bir hadis de þu  anlamdadýr:  Peygamber  (s.a.) halk kendi-

sinden men'edilmesin diye Kabe'nin etrafýnda devesi üzerinde tavaf etti. Rüknü selamlýyordu.[299]

 

Bazý Hükümler
 

1. Rasûl-i Ekrem (s.a.) Veda Haccý'nda tavafý ve sa’yi hayvan üzerinde yapýþýnýn bazý sebepleri var­dýr. Binaenaleyh meþru mazereti bulunan kimselerin sa'yi ve tavafý hayvan üzerinde yapmasý caizdir. Nitekim bu mesele 1877 numaralý hadis-i þerifin þerhinde geçti.

2. Mâliki ve Hanbeli ulemâsýna göre bu hadis eti yenen hayvanlarýn sidiklerinin ve terslerinin temiz olduðuna delâlet eder. Çünkü eðer devenin sidiði ve tersi pis olsaydý, Resûl-i Ekrem deveyi Mescid-i Haram'a sok­mazdý. Ancak bu görüþ; þu delillerle reddedilmiþtir:

a. Resûl-i Ekrem tavafý ve sa'yý deve üzerinde yaptýðý zaman Mescid-i Haram'ýn etrafý duvarlarla çevrilmemiþti. Binaenaleyh Hz. Peygâmber'in Hareme deveyle giriþinin esas sebebi budur, hayvanýn tersinin temiz olma­sý deðildir.

b. Deve üzerinde tavaf etmiþ olmasý devenin kesinlikle mescide iþedi­ðine delâlet etmediði gibi þayet deve mescide iþemiþ olsa bile o sidiðin orada kaldýðýna ve dolayýsýyla sidiðin temizliðine delâlet etmez. Çünkü de­venin oraya iþememiþ olmasý mümkündür. Ayrýca iþemiþ olsa bile üzerine su dökülüp orasýnýn temizlenmiþ olmasý da mümkündür.[300]

 

1881. ...Ýbn Abbâs'tan rivayet olunduðuna göre Resûlullah (s.a.) Mekke'ye rahatsýz olarak geldi. (Beyt'i) hayvaný üzerinde tavaf etti. (Hacer-i Esved'in bulunduðu) rüknü her geliþinde onu asayla selâm­ladý. Tavafýný bitirince (devesini) çöktürüp iki rekat namaz kýldý.[301]

Açýklama
 

Tavaftan sonra  kýlýnan bu iki rekatlýk. namaza "tavaf  namazý"  denir.Bu  konuda  Hanefi ulemâsýndan Aliyyü'1-Kârî þunlarý söylüyor:

Bu namaz baþlý baþýna vâcib bir namazdýr. Sünnet deðildir. Her tavaf­tan sonra kýlýnmalýdýr. Yapýlan tavafýn farz, vâcib, sünnet veya nafile ol­masý neticeyi deðiþtirmez. Ayrýca bu namaz bir zaman ve mekâna da mah­sus deðildir. Bu itibarla bu namazýn vaktinin geçmiþ olmasý da söz konusu deðildir. Bu namaz ancak ölümle fevt olur. Çünkü müstakil bir namazdýr. Haccýn vacipleriyle ilgisi yoktur. Bazý menasikte olduðu gibi yerine kur­ban kesilerek borçtan kurtulmak mümkün olmadýðý için bu namazýn terki de düþünülemez. Bu iki rekat kýhnmadýkça zimmette borç olarak kalýr. Çünkü bu iki rekatýn kýlýnmasý herhangi bir zaman ve mekânla kayýtlý deðildir. Bu bakýmdan Harem dýþýnda kýlýnabileceði gibi vatana döndük­ten sonra kýlmak da caizdir. Fakat tenzîhen mekruhtur. Sünnet olan tavaf ile bu namazýn arasýný ayýrmamak, hemen tavaftan sonra kýlmaktýr. Bu tavaf namazýnýn edasý için efdal olan yer Makam-ý Ýbrahim'in arkasýdýr. Birinci rekatte Fatiha'dan sonra Kâfirûn Suresini, ikinci rekatta da ihlâs Suresini okuyup namazýn sonunda nefsi, sevdikleri ve diðer müslümanlar için dua etmek müstehabtýr.

Tavaf namazýnýn Kabe'yi tazimle hiç bir ilgisi yoktur. Bu namaz sa­dece Allah'ý tâ'zim ve O'na kulluk için meþru kýlýnmýþ ve bu hikmete mebni olarak da bu namazda Allah'ýn zâtýndan ve sýfatlarýndan bahseden Kafirûn ve Ýhlâs surelerinin okunmasý müstehab olmuþtur.[302]

 

Bazý Hükümler
 

1. mFarz olsun nafile olsun her tavafýn sonunda iki rekat namaz kýlmak meþru kýlýnmýþtýr.

2. Resul-i Ekrem'in tavafý ve Sa'yi deve üzerinde yapmasýnýn sebebi o zamanki rahatsýzlýðýdýr. Ancak Ýmam Þafiî bu görüþte deðildir. Çünkü bu hadisin senedinde Yezid b. Ebî Ziyâd vardýr, Münzirî'ye göre bu râvi güvenilir bir kimse deðildir. Beyhakî'nin ifâdesine göre bu hadisin metnin­de bulunan "Resûlullah (s.a.) Mekke'ye hasta olarak geldi" sözü, Yezid'-in bu rivayetinin dýþýnda hiçbir rivayette yoktur. Bu fazlalýk Yezid'e aittir. Biz bu konuyla ilgili görüþleri 1877 numaralý hadisin þerhinde naklettiði­mizden burada tekrara lüzum görmüyoruz.[303]

 

1882. ...Peygamber (s.a.)'in zevcesi Ümmü Seleme'den þöyle dediði rivayet edilmiþtir: Resûlullah (s.a.)'a rahatsýzlýðýmdan þikâyet ettim de, "Hayvana binerek halkýn arkasýndan tavaf et!" buyurdu­lar. Ben de (o þekilde) tavaf ettim. O anda Resûlullah (s.a.) Beyt(-i Þerif)'in yanmasýnda namaz kýlýyor ve Tûr Sûresini okuyordu.[304]

 

Açýklama
 

Hz. Ümmü Seleme'nin hayvan üzerinde tavaf ederken Resul-ý hkrem Efendimizin kýldýðý namaz sabah namazýýn farzý idi. Hz. Ümmü Seleme'nin yaptýðý tavaf ise, Veaâ tavafý idi. Resül-i Ekrem Mekke'den ayrýlma hazýrlýklarý içerisinde bulunuyordu. Bu hadis-i þerif özürlü olan bir kimsenin tavafý hayvan üzerinde yapmasýnýn caiz olduðunu ifâde ediyor ki bunda ittifak vardýr.[305]

[284] Buhârî, hac 58; Müslim, hac 253-254, 257; Nesâî, mesâcid, 21, 140, 159; Ýbn Mâce, me-nâsik 28; Ahmed b. Hanbel, I, 214, 237-238, 304; III, 413.

    Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/232-233.

[285] bk. 1880 no'lu hadis.

[286] bk. 1881 no'lu hadis.

[287] Ýbn Hacer, Fethu’l-Bârî, IV, 236

[288] Buhârî, hac 62.

[289] el-Fethu'r-rabânî, XII-34.

[290] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/233-234.

[291] Buhârî, hac 58; Müslim, hac 253-254, 257; Nesâî, mesâcid 21, 140, 159; Ýbn Mâce, menâ-sik 28; Ahmed b. Hanbel, I, 214, 237, 238, 304; III, 413; V, 454.

     Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/234.

[292] el-Ýsrâ (17), 81.

[293] Müslim, cihâd 87; Buharý, meðâzî 48.

[294] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/234-235.

[295] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/235.

[296] Ýbn Mâce, menâsik 28, Müslim, hac 255.

     Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/235.

[297] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/236.

[298] Nesâî, menâsik 173; Ahmed b. Hanbel III, 317, 334.

     Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/236.

[299] Müslim, hac 256.

     Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/236.

[300] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/236-237.

[301] Ahmed b. Hanbel, I, 237; Tirmizî, hac 40; Ýbn Mâce, menâsik 28; Dârimî, menâsik 30; Müslim, hac 254-255.

     Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/237.

[302] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/237-238.

[303] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/238.

[304] Buhârî, lýac 64, 71, 74; edcb 68; tefsîr 52; Müslim, hac 258; Nesâî, hac 138; Ibn Mâce, mukaddime 11; Muvatta', hac 123.

     Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/238-239.

[305] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/239



radyobeyan