Süneni Ebu Davud
Pages: 1
Tavafta Dua By: reyyan Date: 08 Þubat 2012, 21:35:28
51. Tavafta Dua

 

1892. ...Abdullah b. es-Sâib'den; demiþtir ki: Ben Resûlullah (s.a.)'i iki rükün arasýnda; "Ey Rabbimiz bize dünyada da âhirette de iyilik ver ve bizi cehennem azzâbýndan koru"[344] diye dua eder­ken iþittim.[345]

 

Açýklama
 

Resûl-i Ekrem'in arkalarýnda dua ettiði iki rükünden maksat, Rükn-i Yemânî ile Rükn-i Hacerîdir. Dua içerisin­de geçen "Dünyadaki iyilik"den maksat, insanýn tab-i selimine, zevk-i se­limine uygun düþen ve insanýn âhiret amellerini iþlemesine vesile olan ha­yýrlardýr. Sâliha kadýn da bu hayýrlardan birisidir. "Âhiretteki iyilik"den maksat ise, hesaba çekilmeden ve azaba uðramadan cennete girmek ve Cemalullahý müþahede etmektir.

Bu hadisten anlaþýlýyor ki Resûl-i Ekrem (s.a.) tavaf esnasýnda Rükn-i Yemanî ile Rükn-i Hacerî arasýnda dua etmiþtir. Bu bakýmdan ümmetinin de Resül-i Ekrem'in yaptýðý gibi dünya ve âhiret nimetleriyle ilgili dualar­da bulunmasý müstehabtýr. Ulemanýn büyük çoðunluðuna göre bu iki rü­kün arasýnda dua etmek sünnettir. Fakat terkinden dolayý bir ceza gerek­mez. Hasan el-Baþrî ile Süfyan es-Sevrî'ye ve Maliki ulemâsýndan el-Mâciþûn'a göre ise, bu sünnetin terkinden dolayý kurban lâzýmdýr.[346]

 

1893. ...îbn Ömer (r.a.)'den rivayet olunduðuna göre Resûlullah (s.a. Mekke'ye) ilk geldiðinde hac ve umre için tavaf ederken Beyt'i üç defa hýzlýca dolaþýr* sonra dört defa normal yürür daha sonra da iki rekât namaz kýlarmýþ.[347]

 

Açýklama
 

Burada kastedilen tavaftan maksat, Resûl-i Ekrem'in Veda Haccýnda yaptýðý kudüm tavafý ile Cýrane umresi­nin dýþýnda kalan umrelerdir. Ci'râne umresinin kastedilmiþ olmasý müm­kün deðildir. Çünkü Ýbn Ömer (r.a.) Ci'râne umresinde bulunmamýþtý. Geriye Kaza Umresiyle Veda Haccýndaki umresi kalýr. Ancak Veda Hac­cýnda müstakil bir umre yapýp yapmadýðý meselesi ulemâ arasýnda ihtilaflý­dýr. Müslim ve Nesâî'nin rivayetinde bu hadisin sonunda, "Arkasýndan Safa ile Merve arasýnda sa'y yaparmýþ" ilâvesi vardýr.[348]

 

Bazý Hükümler
 

1. Kudüm ve umre tavaflarýnda remel yapmak ve tavaftan sonra iki rekat namaz kýlmak meþrudur. Bilindiði gibi bu namaz, Ýmam Mâlik ile Hanbelî ulemâsýna ve Dâvûd-i Zâhirî'ye göre sünnet, Hanefî ulemasýyla Ýmam Mâlik ve Þafiî'ye göre vâcibdir. Çünkü Allah teâlâ Kur'an-ý Kerîminde; "Siz de Ýbrahim'in makamýndan bir namaz yeri edinin"[349] buyurmuþtur.

Þafiî ulemâsýnýn meþhur olan görüþüne göre de bu namaz sünnettir.[350]

[343] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/252.

[344] el-Bakara (2), 102.

[345] Ahmed b. Hanbel, III, 411.

     Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/253.

[346] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/253.

[347] Buhârî, hac 63; Müslim, hac 23); Nesâî, menâsik 151; Ahmed b/Hanbel, II, 30.

     Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/254.

[348] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/254.

[349] el- Bakara (2), 125.

[350] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/254.



radyobeyan