Tavafta Dua By: reyyan Date: 08 Þubat 2012, 21:35:28
51. Tavafta Dua
1892. ...Abdullah b. es-Sâib'den; demiþtir ki: Ben Resûlullah (s.a.)'i iki rükün arasýnda; "Ey Rabbimiz bize dünyada da âhirette de iyilik ver ve bizi cehennem azzâbýndan koru"[344] diye dua ederken iþittim.[345]
Açýklama
Resûl-i Ekrem'in arkalarýnda dua ettiði iki rükünden maksat, Rükn-i Yemânî ile Rükn-i Hacerîdir. Dua içerisinde geçen "Dünyadaki iyilik"den maksat, insanýn tab-i selimine, zevk-i selimine uygun düþen ve insanýn âhiret amellerini iþlemesine vesile olan hayýrlardýr. Sâliha kadýn da bu hayýrlardan birisidir. "Âhiretteki iyilik"den maksat ise, hesaba çekilmeden ve azaba uðramadan cennete girmek ve Cemalullahý müþahede etmektir.
Bu hadisten anlaþýlýyor ki Resûl-i Ekrem (s.a.) tavaf esnasýnda Rükn-i Yemanî ile Rükn-i Hacerî arasýnda dua etmiþtir. Bu bakýmdan ümmetinin de Resül-i Ekrem'in yaptýðý gibi dünya ve âhiret nimetleriyle ilgili dualarda bulunmasý müstehabtýr. Ulemanýn büyük çoðunluðuna göre bu iki rükün arasýnda dua etmek sünnettir. Fakat terkinden dolayý bir ceza gerekmez. Hasan el-Baþrî ile Süfyan es-Sevrî'ye ve Maliki ulemâsýndan el-Mâciþûn'a göre ise, bu sünnetin terkinden dolayý kurban lâzýmdýr.[346]
1893. ...îbn Ömer (r.a.)'den rivayet olunduðuna göre Resûlullah (s.a. Mekke'ye) ilk geldiðinde hac ve umre için tavaf ederken Beyt'i üç defa hýzlýca dolaþýr* sonra dört defa normal yürür daha sonra da iki rekât namaz kýlarmýþ.[347]
Açýklama
Burada kastedilen tavaftan maksat, Resûl-i Ekrem'in Veda Haccýnda yaptýðý kudüm tavafý ile Cýrane umresinin dýþýnda kalan umrelerdir. Ci'râne umresinin kastedilmiþ olmasý mümkün deðildir. Çünkü Ýbn Ömer (r.a.) Ci'râne umresinde bulunmamýþtý. Geriye Kaza Umresiyle Veda Haccýndaki umresi kalýr. Ancak Veda Haccýnda müstakil bir umre yapýp yapmadýðý meselesi ulemâ arasýnda ihtilaflýdýr. Müslim ve Nesâî'nin rivayetinde bu hadisin sonunda, "Arkasýndan Safa ile Merve arasýnda sa'y yaparmýþ" ilâvesi vardýr.[348]
Bazý Hükümler
1. Kudüm ve umre tavaflarýnda remel yapmak ve tavaftan sonra iki rekat namaz kýlmak meþrudur. Bilindiði gibi bu namaz, Ýmam Mâlik ile Hanbelî ulemâsýna ve Dâvûd-i Zâhirî'ye göre sünnet, Hanefî ulemasýyla Ýmam Mâlik ve Þafiî'ye göre vâcibdir. Çünkü Allah teâlâ Kur'an-ý Kerîminde; "Siz de Ýbrahim'in makamýndan bir namaz yeri edinin"[349] buyurmuþtur.
Þafiî ulemâsýnýn meþhur olan görüþüne göre de bu namaz sünnettir.[350]
[343] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/252.
[344] el-Bakara (2), 102.
[345] Ahmed b. Hanbel, III, 411.
Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/253.
[346] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/253.
[347] Buhârî, hac 63; Müslim, hac 23); Nesâî, menâsik 151; Ahmed b/Hanbel, II, 30.
Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/254.
[348] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/254.
[349] el- Bakara (2), 125.
[350] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 7/254.