Dini Vazifeliler By: saniyenur Date: 29 Ocak 2012, 23:25:24
3- DÝNÎ VAZÝFELÝLER
I. Ýmam Hatîb Ve Nâib 241. Mes’ele Zeyd-i hatib, küfür lâzým gelip, tecdîd-i îman ve tecdîd-i nikâh ettikten sonra, izn-i sultanî olmadan Zeyde iktidâ' caiz olur mu?
Elcevap: Ýzn-i cedîd lâzýmdýr. [265]
242. Mes’ele Câmi'in hatibi olan Zeyd fevt olup, kâdî hitabeti Amra tevcih edip eline arz verse, hitabet pâdiþâha arz olunmadan hatib hitabet eylese caiz olur mu?
Elcevap: Olur. [266]
243. Mes’ele Zeyd-i hatib hitabetinden feragat edip, ahar yerde mütemekkin olmaða gider oldukta Amrý yerine hatib nasb etmek ile, Amr izn-i sultansýz hatîb olup cum'a namazýn kýlmak, ve bir hatib fevt olup yâhud celâ-i vatan edip hâkimül-vakt yerine hatib nasb edip izn-i sultansýz cum'a namazý kýlmak, þer'an caiz olur mu?
Elcevap: Bu makûle umurda hâkim izni, izni sultân vâki olmuþtur, berat oluncaya dek ruhsat vardýr. [267]
244. Mes’ele Pâdiþâh izniyle hatib olan Zeyd hutbe okuyup, bilâ-özür kendinden a'lem kimseye teklif edip namaz kýldýrsa, ger'an caiz olur mu?
Elcevap: Be'is yoktur. [268]
245. Mes’ele Zeyd-i imam sakalýn kýrar olsa, azle müstehak olur mu?
Elcevap: Kabzadan eksik ise olur. [269]
246. Mes’ele Zeyd-i imamýn mecrûhe cariyesi fevt oldukta, hatunlar gasilden ibâ edip, Zeyd kendi yusa þer'an Zeyde iktidâ' caiz olur mu?
Elcevap: Olur, zaruret olucak sütre ve hýrka ile teyemmüm ettirmek gerek idi, cehli özürdür, sütre ile yuyucak özrü daha akvâdýr. [270]
247. Mes’ele yerine ieyu dâima vird edinen Zeyd-i hatibe ne lâzým olur?
Elcevap: Talim ve tenbih olunmak lâzýmdýr, inad ederse azil lâzýmdýr. [271]
248. Mes’ele Zeyd-i imam kizble ma'rûf olup, meelis-i þer'de dahi kizbi zahir ve sabit olsa, mezkûr Zeydin imam olmasý þer'an caiz olur mu?
Elcevap: Azle müstehak olur. [272]
249. Mes’ele Hemmâz ve gammaz olanýn imameti ve hitabeti þer'an caiz olur mu?
Elcevap: Azli vâcibdir. [273]
250. Mes’ele Bir câmi'in mahallesi halký imam hatib olan Zeydin "nâ-mahrem avret ile mu'âmelesin ve haramdan ve kizbden ictinâb etmediðine bizim ýttýlâ'ýmýz oldu, amma isbâta kadir deðiliz, istikrah ettik iktidâ etmeziz" deseler azl ettirmeðe kadir olurlar mý?
Elcevap: Olurlar, mahallenin eslehâsý istikrah edicek [274]
251. Mes’ele Zeyd-i imamýn ehl-i beyti üzerine nâ-mahrem kimseler girip çýktýðýna Zeydin vukufu olup, mezburlarý men' eylemese þer'an imam-ý mezbur azle müstehak olur mu?
Elcevap: Avreti genç ise re'y-i hâkimle olur. [275]
252. Mes’ele Zeyd-i imam yirmi beþ yýl miktarý vatanýna varýp sýla eylemese azle müstehak olur mu?
Elcevap: Ganî olup, vataný ba'îd olmayýp, anasý yâhud atasý var ise olur. [276]
253. Mes’ele Köylük yerde ehl-i kuranýn avretleri hizmet eylemek mu'tâd olup, mezburlarýn imamý olan Zeydin avreti dahi suya ve baða ve sýðýr iledip getiricek, "avretini taþra çýkardýn" deyu imametine mâni' olur mu?
Elcevap: Olmaz. [277]
254. Mes’ele Akçasýný, onun onikiye mu'âmeleye veren imam ve hatib þer'an azle müstehak olur mu?
Elcevap: Olur. [278]
255. Mes’ele Ýmam ve hatib olan Zeyd yirmi beþ yýldan beri nâib olduðundan gayri ribâhor dahi olsa Zeyde ne lâzým olur?
Elcevap: Ta'zîr ve azl olunur, kýlýverdiði namazlar iade olunur, ribâhor olucak. [279]
256. Mes’ele Haram eki eden imamýn azli vâcib olur mu?
Elcevap: Olur. [280]
257. Mes’ele Ýmamýn haram eki ettiðini bilip, kabul edip, cemâ'ati iktidâ eyleseler, namazlarý fâsid olur mu?
Elcevap: Vâde lâzým olmaz, amma namazlarý Hak te'âlâ katýnda makbul olmak isterler ise min ba'din ol edal kimseye iktidâ etmemek lâzým olur. [281]
258. Mes’ele Zeyd-i hatib dükkânda oturup bey' ü þirâ etmekle azle müstehak olur mu?
Elcevap: Olur, daha ciyef-i dünyâya raðbet etmez kimse olucak. [282]
259. Mes’ele Ehl-i bâzâr olan Zeydin amma adaleti olucak imam ve hatib olmasý caiz olur mu?
Elcevap: Zaruret olucak olur. [283]
260. Mes’ele Çarþýda ta'âm eki eden imamýn azli lâzým olur mu?
Elcevap: Mu'tadý ise olur [284]
261. Mes’ele Zeyd-i imam sýrren ve 'alâniyeten bene ve berþ ve afyon yemeyi âdet edinip, gâh bengî ve gah tiryâkî olsa imameti caiz olur mu?
Elcevap: Azli vâcib olur. [285]
262. Mes’ele Keyfiyet ile mübtelâ olan imam, cehr ile imamet ederken nefesi tutulup, Kur'an-ý azîmi bir hâl ile tilâvet eylese ki cema'at ardýnda namaz kýlmaða istikrah ettiklerinden gayri, gâh gâh eline tüfenk alýp köyde ve gayride av avlasa, Zeyd-i mezbur azle müstehak olur mu?
Elcevap: Olur. [286]
263. Mes’ele Zeyd-i imam "ashâb-ý cahîm nâra mu'tâd olup, asla müteellim olmamalarýna" i'tikad etse ne lâzým olur?
Elcevap: Ý'ükâdýnýn butlanýn anda vancak göre, iktidâ' olunmaz. [287]
264. Mes’ele Zeyd-i hatib-i âlim, sebâvette fi'l-i kabîh ile meþhur olup, ba'd-el-bulûð gelip hatîb olsa, müslümanlar bu hâli bilip istikrah edip ardýnda namaz kýlmasalar azl ettirmeðe kadir olurlar mý?
Elcevap: Olurlar. [288]
265. Mes’ele Zeyd-i imamýn kizbi ve ilhâdý meþhur olsa, lâkin sâbit olmasa, azle müstehak olur mu?
Elcevap: Olur. [289]
Mes’ele Zeyd mahsûs-i merkumdan ötürü azl olunup, yeri Amra tevcih olduktan sonra "üzerine nesne sabit olmadý" de-yu, kâdî imameti yine Zeyde tevcih eylemek caiz olur mu?
Elcevap: Ýlhadla þöhret-i sabýkasý olucak olmaz. [290]
266. Mes’ele Nâib nasb eylemek þer'an caiz olur mu?
Elcevap: Mu'tâd ise azl olunur. [291]
267. Mes’ele Zeyd-i hatib, nâib nasbýna me'zün deðil iken, hutbeye ve ibtidâ-i salât-i cum'aya nâib nasb eylemek þer'an caiz olur mu?
Elcevap: Olur, (hams ve erba'în ve tis'amie) tarihinde izn-i 'âm olmuþtur. [292]
268. Mes’ele Zemâne nâibleri imamete ve hitabete lâyýk olur mu?
Elcevap: Olmaz. [293]
Mes’ele Zemâne naibi olan Zeyd imamete ve hitabete lâyýk olmayýcak, Zeyd-i mezbur hatib olduðu takdirce mütevelli vazifesin vermemeðe kadir olur mu?
Elcevap: Hitabete lâyýk olmadýðý der-i devlette ma'lûm olup azl olucak kadir olur. [294]
269. Mes’ele Zeyd, imam ve hatib ve kâdî naibi olmak caiz midir?
Elcevap: Üçünün bile hizmetin kemâyenbagî ikâmet edip, asla bir vakte halel vermez ise olur. [295]
270. Mes’ele Zeyd bir câmide devirhan olup, kurbunda olan câmi'de hatîb olup, ikisinin hizmetini kemâyenbagî edâ eylese birinden azli vâcib olur mu?
Elcevap: Olur, kemâyenbagî edâ mümkün deðildir. Devirhan namazý gayri câmi'de kýlmak olmaz. [296]
271. Mes’ele Zeyd-i vâ'iz “ehl-i ilm ve sâdâttan fâsýklarý ve âsîleri sevmezim, fýsklarý için, müslümanlar siz dahi sevmen, bu'z eylen, zîrâ Allahu te'âlâ 'âsîleri bu'z eder" dese, Zeyd-i vaiz ve nasihatleri ile mütenassýh olanlar müsâb olurlar mý?
Elcevap: Olurlar. [297]
272. Mes’ele Zeyd-i hatib "kâdî müslüman olmaz, müslüman kâdî olmaz" dese hitabeti caiz olur mu?
Elcevap: Hasseten zaleme-i kudât-i zaman için dediyse olur, 'umûmen kudât-i müslimîn için ise azli lâzýmdýr. [298]
273. Mes’ele Bir müslimin helak olmasiyçün En'âm okuyan imamýn ardýnda namaz kýlmak caiz olur mu?
Elcevap: Ol kimse zâlim deðil ise azil lâzýmdýr. [299]
274. Mes’ele Zeyd-i hatib, bayram hutbesini tamam ettikten sonra minberden inmeden "müslümanýn îmansýz gitmesine" duâ edip, cema'at dahi "âmin" deseler Zeyde ve âmin diyenlere, þer'an nesne lâzým olur mu?
Elcevap: Ýmansýz gideceðine ba'zý 'alâim müþahede edip, zulümde mübalâðasý ve 'umûr-i dîne müsâhelesi olmaðýn ettiler ise küfür lâzým olmaz. [300]
275. Mes’ele Bir câmi'-i þerife imam olan Zeydin kapýsýna, nâ-ma'kûl nesneler sürülüp ve boynuzlar ve þebek asýlmak ile azli lâzým olur mu?
Elcevap: Olur, re'y-i hâkimle. [301[265] A. 24 a
[266] A. 22 a
[267] A.21 b
[268] A. 21 b
[269] A. 31 a
[270] A. 34 a
[271] B. 24 b
[272] A. 27 b
[273] A. 27 b
[274] A. 30 b
[275] A. 31 b
[276] A. 26 a
[277] A. 24 b
[278] A. 30 b
[279] A. 23 b
[280] A. 14 a
[281] A. 14 a
[282] A. 30 a
[283] B. 8 b
[284] A. 31. b
[285] A. 14 a
[286] A 31 b
[287] A. 30 b
[288] A.21fa
[289] A.14 a
[290] A. 14 a
[291] A. 22 a
[292] A. 22 a
[293] A. 23 b
[294] A. 23 b
[295] A. 22 a
[296] A. 21 b
[297] A. 88 a
[298] A. 24 b
[299] B. 20 a
[300] B. 311 b
[301] A. 21 a