Þeyhül Ýslam Ebus Suud Efendi Fetvalarý
Pages: 1
Dini Vazifeliler By: saniyenur Date: 29 Ocak 2012, 23:25:24
3- DÝNÎ VAZÝFELÝLER

I. Ýmam Hatîb Ve Nâib
 
241. Mes’ele Zeyd-i hatib, küfür lâzým gelip, tecdîd-i îman ve tecdîd-i nikâh ettikten sonra, izn-i sultanî olmadan Zeyde iktidâ' caiz olur mu?

Elcevap: Ýzn-i cedîd lâzýmdýr. [265]

242. Mes’ele Câmi'in hatibi olan Zeyd fevt olup, kâdî hitabeti Amra tevcih edip eline arz verse, hitabet pâdiþâha arz olunmadan hatib hitabet eylese caiz olur mu?

Elcevap: Olur. [266]

243. Mes’ele Zeyd-i hatib hitabetinden feragat edip, ahar yerde mütemekkin olmaða gider oldukta Amrý yerine hatib nasb etmek ile, Amr izn-i sultansýz hatîb olup cum'a namazýn kýlmak, ve bir hatib fevt olup yâhud celâ-i vatan edip hâkimül-vakt yerine hatib nasb edip izn-i sultansýz cum'a namazý kýlmak, þer'an caiz olur mu?

Elcevap: Bu makûle umurda hâkim izni, izni sultân vâki olmuþtur, berat oluncaya dek ruhsat vardýr. [267]

244. Mes’ele Pâdiþâh izniyle hatib olan Zeyd hutbe okuyup, bilâ-özür kendinden a'lem kimseye teklif edip namaz kýldýrsa, ger'an caiz olur mu?

Elcevap: Be'is yoktur. [268]

245. Mes’ele Zeyd-i imam sakalýn kýrar olsa, azle müstehak olur mu?

Elcevap: Kabzadan eksik ise olur.  [269]

246. Mes’ele Zeyd-i imamýn mecrûhe cariyesi fevt oldukta, hatun­lar gasilden ibâ edip, Zeyd kendi yusa þer'an Zeyde iktidâ' caiz olur mu?

Elcevap: Olur, zaruret olucak sütre ve hýrka ile teyemmüm ettirmek gerek idi, cehli özürdür, sütre ile yuyucak özrü daha akvâdýr. [270]

247. Mes’ele yerine ieyu dâima vird edinen Zeyd-i hatibe ne lâ­zým olur?

Elcevap: Talim ve tenbih olunmak lâzýmdýr, inad ederse azil lâzýmdýr. [271]

248. Mes’ele Zeyd-i imam kizble ma'rûf olup, meelis-i þer'de dahi kizbi zahir ve sabit olsa, mezkûr Zeydin imam olmasý þer'an caiz olur mu?

Elcevap: Azle müstehak olur. [272]

249. Mes’ele Hemmâz ve gammaz olanýn imameti ve hitabeti þer'­an caiz olur mu?

Elcevap: Azli vâcibdir. [273]

250. Mes’ele Bir câmi'in mahallesi halký imam hatib olan Zeydin "nâ-mahrem avret ile mu'âmelesin ve haramdan ve kizbden ictinâb etmediðine bizim ýttýlâ'ýmýz oldu, amma isbâta kadir deðiliz, istikrah ettik iktidâ etmeziz" deseler azl ettirmeðe kadir olurlar mý?

Elcevap: Olurlar, mahallenin eslehâsý istikrah edicek [274]

251. Mes’ele Zeyd-i imamýn ehl-i beyti üzerine nâ-mahrem kimse­ler girip çýktýðýna Zeydin vukufu olup, mezburlarý men' eylemese þer'an imam-ý mezbur azle müstehak olur mu?

Elcevap: Avreti genç ise re'y-i hâkimle olur. [275]

252. Mes’ele Zeyd-i imam yirmi beþ yýl miktarý vatanýna varýp sýla eylemese azle müstehak olur mu?

Elcevap: Ganî olup, vataný ba'îd olmayýp, anasý yâhud atasý var ise olur. [276]

253. Mes’ele Köylük yerde ehl-i kuranýn avretleri hizmet eyle­mek mu'tâd olup, mezburlarýn imamý olan Zeydin avreti dahi suya ve baða ve sýðýr iledip getiricek, "avretini taþra çýkardýn" deyu imametine mâni' olur mu?

Elcevap: Olmaz. [277]

254. Mes’ele Akçasýný, onun onikiye mu'âmeleye veren imam ve hatib þer'an azle müstehak olur mu?

Elcevap: Olur. [278]

255. Mes’ele Ýmam ve hatib olan Zeyd yirmi beþ yýldan beri nâib olduðundan gayri ribâhor dahi olsa Zeyde ne lâzým olur?

Elcevap: Ta'zîr ve azl olunur, kýlýverdiði namazlar iade olu­nur, ribâhor olucak. [279]

256. Mes’ele Haram eki eden imamýn azli vâcib olur mu?

Elcevap: Olur. [280]

257. Mes’ele Ýmamýn haram eki ettiðini bilip, kabul edip, cemâ'ati iktidâ eyleseler, namazlarý fâsid olur mu?

Elcevap: Vâde lâzým olmaz, amma namazlarý Hak te'âlâ ka­týnda makbul olmak isterler ise min ba'din ol edal kimseye iktidâ etmemek lâzým olur. [281]

258. Mes’ele Zeyd-i hatib dükkânda oturup bey' ü þirâ etmekle azle müstehak olur mu?

Elcevap: Olur, daha ciyef-i dünyâya raðbet etmez kimse olu­cak. [282]

259. Mes’ele Ehl-i bâzâr olan Zeydin amma adaleti olucak imam ve hatib olmasý caiz olur mu?

Elcevap: Zaruret olucak olur. [283]

260. Mes’ele Çarþýda ta'âm eki eden imamýn azli lâzým olur mu?

Elcevap: Mu'tadý ise olur [284]

261. Mes’ele Zeyd-i imam sýrren ve 'alâniyeten bene ve berþ ve afyon yemeyi âdet edinip, gâh bengî ve gah tiryâkî olsa imameti caiz olur mu?

Elcevap: Azli vâcib olur. [285]

262. Mes’ele Keyfiyet ile mübtelâ olan imam, cehr ile imamet ederken nefesi tutulup, Kur'an-ý azîmi bir hâl ile tilâvet eylese ki cema'at ardýnda namaz kýlmaða istikrah ettiklerinden gayri, gâh gâh eline tüfenk alýp köyde ve gayride av avlasa, Zeyd-i mezbur azle müstehak olur mu?

Elcevap: Olur. [286]

263. Mes’ele Zeyd-i imam "ashâb-ý cahîm nâra mu'tâd olup, asla müteellim olmamalarýna" i'tikad etse ne lâzým olur?

Elcevap: Ý'ükâdýnýn butlanýn anda vancak göre, iktidâ' olun­maz. [287]

264. Mes’ele Zeyd-i hatib-i âlim, sebâvette fi'l-i kabîh ile meþhur olup, ba'd-el-bulûð gelip hatîb olsa, müslümanlar bu hâli bilip is­tikrah edip ardýnda namaz kýlmasalar azl ettirmeðe kadir olurlar mý?

Elcevap: Olurlar. [288]

265. Mes’ele Zeyd-i imamýn kizbi ve ilhâdý meþhur olsa, lâkin sâbit olmasa, azle müstehak olur mu?

Elcevap: Olur. [289]

Mes’ele Zeyd mahsûs-i merkumdan ötürü azl olunup, yeri Amra tevcih olduktan sonra "üzerine nesne sabit   olmadý" de-yu, kâdî imameti yine Zeyde tevcih eylemek caiz olur mu?

Elcevap: Ýlhadla þöhret-i sabýkasý olucak olmaz.  [290]

266. Mes’ele Nâib nasb eylemek þer'an caiz olur mu?

Elcevap: Mu'tâd ise azl olunur. [291]

267. Mes’ele Zeyd-i hatib, nâib nasbýna me'zün deðil iken, hut­beye ve ibtidâ-i salât-i cum'aya nâib nasb  eylemek  þer'an caiz olur mu?

Elcevap: Olur, (hams ve erba'în ve tis'amie) tarihinde izn-i 'âm olmuþtur. [292]

268. Mes’ele Zemâne nâibleri imamete ve hitabete lâyýk olur mu?

Elcevap: Olmaz.  [293]

Mes’ele Zemâne naibi olan Zeyd imamete ve hitabete lâyýk olmayýcak, Zeyd-i mezbur hatib olduðu takdirce mütevelli vazi­fesin vermemeðe kadir olur mu?

Elcevap: Hitabete lâyýk olmadýðý der-i devlette ma'lûm olup azl olucak kadir olur. [294]

269. Mes’ele Zeyd, imam ve hatib ve kâdî naibi olmak caiz mi­dir?

Elcevap: Üçünün bile hizmetin kemâyenbagî ikâmet edip, asla bir vakte halel vermez ise olur. [295]

270. Mes’ele Zeyd bir câmide devirhan olup, kurbunda olan câmi'de hatîb olup, ikisinin hizmetini kemâyenbagî edâ eylese birin­den azli vâcib olur mu?

Elcevap: Olur, kemâyenbagî edâ mümkün deðildir. Devirhan namazý gayri câmi'de kýlmak olmaz.  [296]

271. Mes’ele Zeyd-i vâ'iz “ehl-i ilm ve sâdâttan fâsýklarý ve âsîleri sevmezim, fýsklarý için, müslümanlar siz dahi sevmen, bu'z eylen, zîrâ Allahu te'âlâ 'âsîleri bu'z eder" dese, Zeyd-i vaiz ve nasihatleri ile mütenassýh olanlar müsâb olurlar mý?

Elcevap: Olurlar. [297]

272. Mes’ele Zeyd-i hatib "kâdî müslüman olmaz, müslüman kâdî olmaz" dese hitabeti caiz olur mu?

Elcevap: Hasseten zaleme-i kudât-i zaman için dediyse olur, 'umûmen kudât-i müslimîn için ise azli lâzýmdýr. [298]

273. Mes’ele Bir müslimin helak olmasiyçün En'âm okuyan ima­mýn ardýnda namaz kýlmak caiz olur mu?

Elcevap: Ol kimse zâlim deðil ise azil lâzýmdýr. [299]

274. Mes’ele Zeyd-i hatib, bayram hutbesini tamam ettikten son­ra minberden inmeden "müslümanýn îmansýz gitmesine" duâ edip, cema'at dahi "âmin" deseler Zeyde ve âmin diyenlere, þer'an nes­ne lâzým olur mu?

Elcevap: Ýmansýz gideceðine ba'zý 'alâim müþahede edip, zu­lümde mübalâðasý ve 'umûr-i dîne müsâhelesi olmaðýn ettiler ise küfür lâzým olmaz. [300]

275. Mes’ele Bir câmi'-i þerife imam olan Zeydin kapýsýna, nâ-ma'kûl nesneler sürülüp ve boynuzlar ve þebek asýlmak ile azli lâzým olur mu?

Elcevap: Olur, re'y-i hâkimle. [301


[265] A. 24 a

[266] A. 22 a

[267] A.21 b

[268] A. 21 b

[269] A. 31 a

[270] A. 34 a

[271] B. 24 b

[272] A. 27 b

[273] A. 27 b

[274] A. 30 b

[275] A. 31 b

[276] A. 26 a

[277] A. 24 b

[278] A. 30 b

[279] A. 23 b

[280] A. 14 a

[281] A. 14 a

[282] A. 30 a

[283] B. 8 b

[284] A. 31. b

[285] A. 14 a

[286] A 31 b

[287] A. 30 b

[288] A.21fa

[289] A.14 a

[290] A. 14 a

[291] A. 22 a

[292] A. 22 a

[293] A. 23 b

[294] A. 23 b

[295] A. 22 a

[296] A. 21 b

[297] A. 88 a

[298] A. 24 b

[299] B. 20 a

[300] B. 311 b

[301] A. 21 a



radyobeyan