Þeyhül Ýslam Ebus Suud Efendi Fetvalarý
Pages: 1
Kilise By: saniyenur Date: 29 Ocak 2012, 00:44:31
G. Kilise

456. Mes’ele: Merhum Sultan Mehmed Han (aleyhir-rahmeti ve-1 gufran) hazretleri, mahrûsa-i Ýstanbulu ve etrafýnda olan karye­leri 'anveten fetlý mi etmiþlerdir?

Elcevap: Ma'rûf olan anveten fetihtir. Amma kenâyis-i kadî­me hâli üzerine ibkâ olunmak sulhle fethe delâlet eder. Sene ham­se ve erba'in ve tis'amie tarihinde bu husus teftiþ olunmuþtur. Yüz on yedi yaþýnda bir kimse bulunup ve yüz otuz yaþýnda bir kimse dahi bulunup, ieyahudi ve nasâra el altýndan Sultan Mehmed ile ittifak edip, anlar tekfura nusret etmeyicek olup, Sultan Mehmed dahi anlarý seby etmeyip, halleri üzere mukarrer edicek oldu, bu veçhile feth olundu" deyu müfettiþ mahzarýnda þehadet edip, bu þehadet ile kenâis-i kadîme hâli üzre kalmýþtýr. [488]

457. Mes’ele: Bir kilise hîn-i fetihte müslümanlar mâlik olduktan sonra, nasâra iþtira edip geri kilise eylemeðe kadir olurlar mý?

Elcevap: Olmazlar, mümkün deðildir. [489]

458. Mes’ele: Hind-i zimmiye, mahrûsa-i Kostantiniyyede Amr-i müslimden iþtira eylediði mülk kilise-i mu'attalasýný kilise ittihaz edip, vakfiyye yazdýrýp, kilise-i merkuma ibâdet-i nasâra üzre vakf eyleyip, teslim ile-l -mütevellî edip, lüzumuna hükm olunup, hük-kâm-ý ehl-i Ýslâmdan ba'zý kimseler imza eyleseler, zikr olunan vakýfname ma'mûlün bihâ olur mu?

Elcevap: Vakýfname bâtil-ý mahzdýr. Emsâr-ý müslimînden kilise bina etmek nice nâmeþrû' ise memlûke olan kilise-i mu'attalayý  kilise ittihaz etmek dahi nâmeþrû' idüðü  kütüb-i fetâvâda mestur iken, aný bilmemeðe binâen yazýlmýþtýr ve imza olunmuþtur.. [490]

459. Mes’ele: Pâdiþâh-i Ýslâm feth ettiði kalenin varoþunda kilise olmayýp, ba'dehu kefere gelip mütenýekkin olup "evvelden bizim bunda kilisemiz var idi" deyu kiliseler ihdas etseler, müslümanlar kal' ettirmeðe þer'an kadir olurlar mý?

Elcevap: Olurlar, kalede cum'a kýlýnýrsa. [491]

460. Mes'ele: Müslümanlar ve zimmîler mahlut olan karyede, zimmîler ihdas ettiði kiliseyi, hâkim-üþ-þer'  yýktýrmaða kadir olur mu?

Elcevap: Mescid var ise olur. [492]

461. Mes’ele: Cum'a namazý kýlýnýp, mekteb olan ve Kur'an-i azîm talim olunan kasabada, zimmîler bir hadis kilise ihdas ey­leseler, kal'ý lâzým olur mu?

Elcevap: Olur,  [493]

462. Mes’ele: Arz-ý mîrî üzerinde vâki' olan kilise muhterik olup, emîr izni ile müslümanlar kilise-i mezbûre yerine mescid bina edip, nice gün müslümanlar namaz kýldýktan sonra, hâkim-ül-vakt müslümanlara "mescid-i mezbûru kaldýrýn" dedikte, kâfirler ellerine balta alýp "müslümanlarýn gürlüðüne" deyu yýksalar, hâkim-i mezbûra ve kâfirlere ne lâzým olur?

Elcevap: Kilise bir þehirde olup, ol þehir sulh olundukta mu­karrer kýlýnan kiliselerden olmayýp, arz-i mîriyye üzerine bina olun­muþ olup ihtiraktan sonra ehl-i Ýslâm sâhib-i arzdan tapuya alýp üzerine mescid bina edip namaz kýldýklarý sabit olucak, kâdi azl olunup kefere ta'zîr-i þedîd ve habs-i medîd olunmak lâzýmdýr. [494]

463. Mes’ele: Bir þehir yandýkta keferenin kilisesi bile yanýp, ba'dehu ta'mir etmek dilediklerinde, müslümanlar, kilise-i mezbûre hadis idüðünü þühûd-i 'udûl ile isbat edip ta'mir ettirmemeðe ka­dir olur mu?

Elcevap: Olurlar, eðer tamam beyyine-i âdile ile isbat eder­lerse, amma yanýnadan ta'arrus olunmamak ne sebebdendir beyan olunmak lâzýmdýr.  [495]

Bu Surette: Zikr olunan kilisenin hudûsünü, müslümanla­rýn bu'zýsý da'va edip ba'zýsý þehâdet eyleseler makbul olur mu?

Elcevap: Tamam âdiller ise, te'hîr-i þehâdete özürleri olu­cak olur. [496]

Bu Surette: Kilisenin müslümanlar hudûsüne, kefere kýdemine beyyine ikâmet eyleseler, seran kangýsý evlâdýr?

Elcevap: Kýdem beyyinesi evlâdýr, þehir sulhen feth olucak. [497]

464. Mes’ele: Keferenin kiliseyi ta'mîrine mu'âvenet eden müslümanlara ne lâzým olur?

Elcevap: Kýdemine mutekidler ise nesne lâzým olmaz, hudûsüne mu'tekidler ise ta'zîr-i þedîd lâzýmdýr. [498]

Bu Surette: Kilisenin hadis idüðunü bilip, ref'i lâzým idüðün bilmedikleri ecilden te'hîr-i þehâdet edip, ba'd-el-ilm þehâdet eyleseler þehâdetleri mesmû'a ve makbule olur mu?

Elcevap: Olur. Amma buna hacet yoktur. Þeftir 'anveten feth olunduðu muhakkak ise asla kilisenin üzerine Ýsti'mâl mümkün deðildir. Ev edinmek lâzýmdýr. [499]

465. Mes’ele: Bir þehrin içinde, kâfirlerin kadîmden kiliseleri olup, hâliyâ üstü harâb olsa ta'mir olunur mu? Elcevap: Olunur. [500]

466. Mes’ele: Bir kasabada bir kilisenin avlusu küçücek iken, ke­fere bir miktar yer alýp tevsî'a kadir olurlar mý?

Elcevap: Þimdiye deðin iktifa etmiþler, min ba'din dahi ik­tifa ederler. [501]

467. Mes'ele: Bir þehirde kefere kiliselerinde, evvelden yok iken, keþiþler sakin olacak ba'zý odalar ihdas  eyleseler, müslümanlar ma'rifet-i hâkim ile yýktýrmaða kadir olurlar mý?

Elcevap: Olurlar, kiliseye muttasýl ise. [502]

468. Mes'ele: Bir müslüman þehrinde olan kefere mahallesi, ki­lisesi ile yandýktan sonra Zeyd-i zimmî kiliseyi vaz'-i aslîsine muha­lif, taþ kerpiç ile bina ettikte, müfettiþ kâdîsi, mezbûr kilisenin yýkýl­masýna toprak kâdîsine Amr ile gönderdiði mektubu, Arar hýfz edip kâdîye göstermese ve þehrin eimme ve hutebâsý dahi kilise-i mezbûrenin yýkýlmasýna sa'y etmeseler, þer'an Amra ve eimme ve hutebâya ne lâzým olur?

Elcevap: Amra ta'zîr-i þedîd ve hapis lâzýmdýr. Þâirlerin azil lâzýmdýr. Kilise hedm olunup, evvelki gibi bina ettirilir. [503]

469. Mes’ele: Zeyd-i zimmî mülk evini kiliseye, ba'dehu kilise harab oldukta fukaraya vafef edip, hâkim dahi mezkûr evin vakfiyetini kabul edip hüccet vermek þer'an caiz olur mu?

Elcevap: Kiliseye vakýf bâtýldýr. Amma sakinlerine vakf edip anlardan sonra þâir fukaraya þart etmek þer'îdir.  [504]

470. Mes’ele: Bir manastýrýn vakýf akçasý ile Zeyd-i zimmî ma­nastýr için ba'zý yerler ve þâir mülkler alýp kendi  adýna hüccet ettirip fevt olsa, ve vech-i mezbûr üzere alýndýðý sabit olduðu tak­dirce, zikr olunan yerler ve mülkler manastýr için zabt olunur mu?

Elcevap: Olunmaz, akçasý tazmin olunur. Manastýrýn ne mül­kü olmak mümkündür ne vakfý olmak, akçayý dahi vakf eden yâhud vârisi alýr. [505]

471. Mes’ele: Zeyd, mîrîden tapuya aldýðý hâlî yerleri "filân kili­senin vakfýdýr, biz þehâdet ederiz, hak keþiþlerindir" diyen müslimlerin þehâdetleri makbul olur mu?

Elcevap: Ne'ûzübülâh, küfür olmak havfý vardýr ve ihtiyaten tecdîd-i îman etmek evlâdýr. [506]


[488] A. 95 b

[489] A. 96 a

[490] A. 98 a

[491] B. 100 a

[492] A. 97 a

[493] A. 97 a

[494] A. 96 b

[495] B. 105 b

[496] B. 105 b

[497] B. 105 b

[498] B. 105 b

[499] B. 105 b

[500] A. 97 a

[501] A. 97 a

[502] A. 97 b

[503] B. 108 a

[504] B. 106 a

[505] B. 129 a

[506] B. 320 a




radyobeyan