Süneni Ebu Davud
Pages: 1
Kuteybe B. Saidin Rivayeti By: reyyan Date: 26 Ocak 2012, 22:24:07
3. Kuteybe B. Said'in Rivayeti

 

3971... Ýbn Abbas (r.a)'m azatlý kölesi Mýksem; Ýbn Abbas'ýn þöyle de­diðini söylemiþtir:

Þu, "Bir Peygamber'in ganimet malýný gizlemesi (emanete hiyanet etmesi) asla olamaz"[9] (mealindeki) ayet-i kerime Bedir (savaþý) günü,

(ganimetler arasýnda kaybolan kýrmýzý kadife (den bir kese) hakkýnda in­miþtir. (Bu kese) Bedir (savaþý) günü kayboldu. (Münafýklardan bazý kim­seler, (Bunu) belki de Resulullah almýþtýr, diye dedikodu etmeye baþladý­lar. Bunun üzerine Aziz ve Celil olan Allah "Bir peygamber için ihanet etmek asla olamaz" ayetini -sonuna kadar- indirdi. Ebû Davûd dedi ki; kelimesinin ya'sý üstünlüdür) [10]

 

Açýklama
 

Bilindiði gibi, Peygamberlerde bulunmasý vacip olan sýfat1ardan biri de emanet (güvenilir olmak) sýfatýdýr. Bu sýfatýn zýddý olan ihanet sýfatýnýn peygamberlerde bulunmasý imkansýzdýr. Çünkü kendisinde bu sýfat bulunan kimsenin peygamber ol­masý mümkün deðildir. Ýþte Yüce Allah bu ayet-i kerimesiyle bir taraftan Bedir ganimetlerinin arasýndan kaybolan kadife bir keseden dolayý Hz. Peygamberini de temize çýkarýrken, diðer taraftan peygamberlerde ihanet sýfatýnýn hiçbir surette bulunmayacaðýný ifade buyurmuþtur.

Musannif Ebu Davud'un burada bu hadisi rivayet etmekten maksadý, ayet-i kerimede geçen kelimesine dikkati çekmektedir. Çünkü bu kelimeyi farklý þekillerde okumak mümkündür. Kýraat imamlarýnýn ekse­nli bunu, ya'nýn fethasý ve gayn'da zammesi ile "yegulle" þeklinde oku­muþlardýr.

Musannif Ebu Davud'un hadisin sonundaki açýklamasýndan da anlaþý­lacaðý üzere, mevzumuzu teþkil eden hadis-i þerif, bu kelimenin "yagulle" þeklinde okunabileceðini ifade etmektedir.

Ýmam Hamza ile Nâfî Âmir ve Kisaî ise bu kelimeyi meçhul siðasiyla veya if'al babý siðasýyla yani "yûgalle" þeklinde okumuþlardýr.

Ýbn Reslân'ýn açýklamasýna göre bu kelimeyi sadece Nâfî ile el-ihvan ve eþ-Þâmî meçhul siðasýyla okumuþ, bunlarýn dýþýndaki kýraat imamlarý­nýn tümü "yegulle" þeklinde okumuþtur. "Yeðulle" þeklinde okunduðu za­man ayetin manasý tercümede arz ettiðimiz gibidir.

"Yugalle" þeklinde okuduðumuzda ise meçhul kalýbýndan geldiði ka­bul edilirse þöyledir: "Bir peygamber (ümmeti tarafýndan) ihanet edilme­si asla (doðru) olamaz."

îf'al babýndan olduðu kabul edilirse mana þöyledir: "Bir peygambere ihanet isnad edilmesi asla (doðru) olamaz." Bu okunuþlarýn hepsi de ayet-i kerimenin ruhuna uygundur.[11]

[9] Âl-i Ýmrân, (3) 161.

[10] Tirmizi tefsir (3) 17.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 14/55-56.

[11] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 14/56-57.



radyobeyan