Katil By: saniyenur Date: 26 Ocak 2012, 09:10:34
XI. Katil
A. Kýsas
741. Mes’ele: Zeydi kati eden Amn, verese-i Zeyd af mý evlâdýr, yoksa davâ mý evlâdýr?
Elcevap: Amr sâlih mütedeyyin kimse olup, cerh-i mezbûr hatâen vâki' oldu ise af evlâdýr. Müfsid ise da'vâ evlâdýr. [787]
742. Mes’ele: Ehl-i 'urf Zeydi tutup "Amr senin darbýndan fevt oldu" dedikte, Zeyd dahi "Amr üzerime geldi, hatâen ben de býçak ile vurdum" demekle, Zeyde diyet ve kýsastan nesne lâzým olur mu?
Elcevap: Halâsa gayri tarikle kadir olmadýðý sabit olucak, ne kýsas lâzýmdýr ne diyet. [788]
743. Mes’ele: Er ile avret beyninde, mâdûn nefisde kýsas var mýdýr?
Elcevap: Yoktur. [789]
744. Mes’ele: "Diþin yerine diþim çýkar" demeðe kadir olur mu?"
Elcevap: 'Amden ise olur, hatâen ise olmaz. [790]
745. Mes’ele: Zeyd Amra "seni öldürürüm" deyu hizmetkârlar gönderip, Amrý âlet-i câriha ile kati ettirse, þer'an Zeyde ve hizmetkârlarýna ne lâzým olur?
Elcevap: Hizmetkârlar kýsas olunur. Zeyd nice yýllar zindanda yatar kalýr. [791]
746. Mes’ele: Zeyd ve Amr ve Bekr âlet-i câriha ile, bigayri hakkin Beþri kati eyleseler, verese talebiyle cümle kati olunur mu?'
Elcevap: Olunur, yüz ise de. [792]
747. Mes’ele: Otuz nefer kimse âlet-i câriha ile darb ettiklerinden sonra fevt oldukta, içlerinden Amr’ýn darbýndan fevt olduðu zahir ve sabit olucak, Amrdan gayrilerine dahi þer'an diyet lâzým olur mu?
Elcevap: Tamam þüphesiz sabit ise, Amr kýsas olunur. Amma þâirlerinin dahi cerahati olucak, cümlesi kýsas olunmak lâzýmdýr. Yalnýz Amr yarasýndan fevt olduðu bilinmez. Meðer Amr boynunu vurmuþ, yâ boðazlamýþ ola. [793]
748. Mes’ele: Dört nefer âbýk kullardan üçü "Zeyd'e rast gelip, bizi tutmak istedikte kati ettik" dediklerinde, ahar "ben su içmeðe gittim idi, gelicek yoldaþlar Zeyd'i kati eylemiþler, ben dahi çomakla bir kere baþýna vurdum" dese bu ikrar ile ol dahi katil olur mu?
Elcevap: Ol ikrar ile kýsas olunmaz. [794]
Mes’ele: Maktulün eytâm-i sigarý için mezburlar ahz olunur mu?
Elcevap: Âlet-i câriha ile kati ettiler ise kýsas lâzýmdýr. Ashabý eytâma temlik ederler ise olunur. [795]
Mes’ele: Zabt olunucak, baliðler olunca mezburlar eytâma hizmet ederler mi?
Elcevap: Kýsas olunmayýp eytâma verirlerse bey' lâzýmdýr. Hayr etmezler. [796]
B. Diyet
749. Mes’ele: Aðaç ok ile kazaen çýkan gözün diyeti nedir?
Elcevap: Gurre lâzým olur. [797]
750. Mes’ele: Gurre nedir beyan buyurula?
Elcevap: Beþ yüz dirhem bahalý kul, yâ câriyedir. [798]
751. Mes’ele: Zeyd-i sabî Amr-i sabinin bir gözün çýkarýp, Amr dahi Zeydin bir diþin çýkarsa, mezburlara ne lâzým olur?
Elcevap: Amra beþ bin dirhem gümüþ verip, Amrdan beþ yüz dirhem gümüþ alýr. [799]
752. Mes’ele: Hindin nâ-bâlig oðlu Zeydi, Amr "san'at ta'lîm edeyim" deyu ayardýp, donanmaya alýp gidip, Zeyd gâib olsa, Amr Zeydi bulmayýcak Amra ne lâzým olur?
Elcevap: Diyeti lâzým olur, nâ-bâlig olucak. [800]
753. Mes’ele: Zeyd-i tabib Amra ilâç ederken Amr fevt olsa, Zeyde ne lâzým olur?
Elcevap: Diyet lâzým gelmez. [801]
754. Mes’ele: Zeyd, Amr-ý sagîri izinsiz eyyâm-i vebada Ýstanbul'a getirip, Amr tâ'ûndan fevt olsa, veresesi Zeydden diyet almaða kadir olurlar mý?
Elcevap: Olurlar. [802]
755. Mes’ele: Zeydin zevcesi Hind ile Amr ittifak edip, Zeyd-i mezbûra zehir içirip helak ettiklerine, tav'an ikrar eyleseler, mezburlara ne lâzým olur?
Elcevap: Elleri ile içirdiler ise diyet lâzýmdýr. Zeyd kendi içti ise ta'zîr-i þedîd ve habs-i medîd lâzýmdýr. [803]
756. Mes’ele: Güreþ cemiyetinde Zeyd kendi irâdeti ile çýkýp, güreþip, bir iki kimseyi basýp, sonra Amrý ba'zý kimseler ibram edip ve soyup, Zeyd ile güreþip, Zeyd kendi oyunu ile Amr’ýn altýna gelip, boynu üzülüp, onbeþ günden sonra fevt olsa, Amra nesne lâzým olur mu?
Elcevap: Diyet lâzýmdýr, ihtiyarýyla güreþmek ve oyunundan helak olmak asla müfîd olmaz. [804]
757. Mes’ele: Zeyd-i balið Amr-i balið ile mülâ'abe ederken, Zeyd Amrý býçakla vurup, mecruh edip, Amr ol cerhden fevt olsa, Zeyd asla mala mâlik olmasa, evliyasýna diyet olur mu?
Elcevap: Mala kadir oldukta Zeyde diyeti lâzým olur. [805]
758. Mes’ele: Birkaç kâfirler, bir kâfiri döðe döðe öldürseler, mez-bûrlara ne lâzým olur?
Elcevap: Diyet lâzým olur. [806]
C. Fa'îli Meçhul Katilde Diyet
759. Mes’ele: Ahar yerde, Zeyd 'arak içip, evine gelirken Amr’ýn evi kurbunda fevt olup, eser-i cerahati olmayýp kay etmiþ olsa. Amra diyet lâzým olur mu?
Elcevap: Olmaz. [807]
Bu Surette: "Zeyd filân yerde 'arak içip yola çýktý" deyu ge-hâdet olunsa, makbule olur mu?
Elcevap: Þehâdete dahi hacet yoktur, ol asýl keîbin diyeti olmaz, kendi kendini kati etmiþtir. [808]
760. Mes’ele: Dört köyün ehli döðüþüp, içlerinden Amra çomak dokunup ölse, darb eden ma'lûm olmayýcak, Amr’ýn demi þer'an kime lâzým olur?
Elcevap: Akrab olan köyün ehline lâzým olur. Amma cem'iyette bile olan ba'îd köylerin ehlinin þehadetleri kabul olunur, âdiller olucak. [809]
761. Mes’ele: Müste'cirler evlerinde iken, gece ile, câmi'e vakýf dükkânlarda maktul bulunsa, hükm-i þer'-i þerîf nedir?
Elcevap: Dükkânlar cemî'an vakf-ý cami olup, asla kimsenin mülkü olmayýp, avaz ere mahalde mahalle olmayýcak beyt-ul-mâle lâzýmdýr. [810]
762. Mes’ele: Zeyd bir yolun ortasýnda mecrûhen maktul bulunsa veresesi, civarýnda olan karye ahâlîsine "katili bulun yahud diyetin verin" deyicek, ehl-i karye de "tarîk-i 'âm üzerine bulunmuþtur, diyeti beyt-ül-mâle düþer" dediklerinde, verese-i Zeyd "Pâdiþâh gece geldiði tarîk-i 'âm deðildir" deyip, diyetin ehl-i karyeden talep edip almaða kadir olur mu?
Elcevap: Pâdiþâh geçmese dahi akrab olan karye ehlinden alýrlar. Diyet beyt-ül-mâle düþmek kuradan ba'îd yollarda olur. [811]
763. Mes’ele: Bir katil hususunda istiftâ olundukta, cevâb-i þerifte "ba'îd mevzî'de kati olunucak diyet lâzým gelmez" deyu buyurulmuþ, ba'id mevzi' nedir?
Elcevap: Kuraya avaz iþitilmediðinden gayri, mahaîl-i kati tarîk-i 'âm olmayýp ve arz-ý mîrî olmayýp ve ehl-i kuranýn mer'âlarýn olmamak gerektir ki asla kimseye diyet lâzým gelmeye. Þöyle ki, tarîk-i âm ola yahud arz-i mîrî ola yahud ehl-i karyenin meralarý ola avaz iþitîlmeyicek diyet beyt-ül-mâle düþer. [812]
764. Mes’ele: Zeyd bir maðaranýn içinde mecrûhen maktul bulunup, maðaranýn üzerinden þiddetle nida olundukta karyeye avaz iþidilir yerde olsa, mezbûre karye ahâlîsine diyet lâzým olur mu?
Elcevap: Olur. [813]
765. Mes’ele: Bir kasaba kurbunda Zeyd maktul bulunup katili ma'lûm olmayýp, âvâz cümle kasabaya iþidilir olsa. Diyeti cümle kasaba ahâlîsine mi lâzým olur, yoksa ol tarafta olan mahalle ehline mi?
Elcevap: Kurbunun ehline lâzým olur. [814]
766. Mes’ele: Zeyd bir karye ortasýnda tüfek atarken, tüfek dönüp helak edicek, ehl-i karyeye þer'an diyet lâzým olur mu?
Elcevap: Olmaz. [815]
767. Mes’ele: "Tâife-i kefere icâre ile tasarruf ettikleri meyhanelerde katil vâki' olup, katil bilinmeyicek", ve "sancak beyi su-baþýlarý zencir ile mahbûs ile bir karyeye gelip, cebr ile bir evde konup, sahibini çýkarýp, gece ile mahbûslarýn ba'zý ol evde maslûb yâhud maktul bulunup, eden ma'lûm olmayýcak diyet kime düþer" deyu çok istifsar olunur. Bunun gibilerde Ýmam-ý A'zam katýnda "ol mevzi" mühlik ise diyet mâlikine düþer, vakýf ise vakýf canibine düþer". Ýmam Ebû Yûsuf katýnda "tasarruf edene düþer, hattâ konuk konduðu evde maktul bulunup, kâtü bilinmeyicek, ev müstakillen konuk elinde olup sahibi bile sakin olmayýcak, sahibine diyet ve kasâme lâzým olmaz". Bu makûlelerde mülk sahibinin ve vakýf canibinin 'alâkasý olmayýp ahar yerde, lâkin diyet onlara tahmil olunup, Ýmâm-ý A'zam kavli ile 'amel olunup, mutasarrýf olanlarýn hýfzýnda taksîrât ve müsâhelelerine mü'eddî olup, imam Ebû Yûsuf kavli ile 'amel olunup diyet mutasarrýf olanlara tahmil olunmak hýfzda ve hirâsette ziyâde ihtimamlarýna bâis, def'-i fesada enseb görülüp, 'atebe-i 'ulyâya arz kýlýndý.
Elcevap: Bu hususta "hazret-i imam Ebû Yûsuf havli ile amel oluna" deyu ferman olundu. Ebussu'ûd, sene 957.[816]
D. Sulh
768. Mes’ele: Sulh ile ibrâ'nýn farký nedir, tafsîlen beyan buyurula?
Elcevap: Sulh tarafeyn rýzâsý ile olur, yine tarafeyn rýzâsý ile feshe kabildir. Ýbrâ' bir cânibden olur, cânib-i aharýn fi'ilne mevkuf deðildir. Ýbrâ' olunan nesne sakýt olur gider, Ýkisi ittifak etseler. [817]
769. Mes’ele: Zeyd-i sagîr katl-i nefs edip, vasî bir miktar akça verip sulh eylese þer'an caiz olur mu?
Elcevap: Olur. [818]
770. Mes’ele: Zeyd-i maktulün veresesi, katili Bekr ile, "terk-i diyar edip, asla kendi diyarýna gelmemek" üzere bir miktar akça ile sulh eyleseler, sonra yine ol vilâyete kadir olur mu?
Elcevap: Eðer katil 'amden ise olur, andan sulh þart-i mezbûr ile fâsid olmaz. Eðer hatâen ise yâhud âlet-i câriha ile deðil ise sulh fâsiddir, gelirse de gelmezse de verese da'vâya kadirlerdir. [819]
771. Mes’ele: Zeyd Amrý kati eylese, Amrýn anasý Hind, Zeydi "ol diyarda durmayýp gitmesi" þartýyla bir miktar altýna sulh eylese, Zeyd gitmese, Hind bozmaða kadire olur'mu?
Elcevap: Eðer katil 'amden ise olmaz, katl-i camdde sulh þart-i fâsid ile fâsid olmaz, þart bâtýl olur. Eðer katil camden deðil ise kadiredir, ol takdirce sulh fâsid olur. [820]
772. Mes’ele: Zeyd Amrý kati ettikte, Amrýn veresesi ile Zeyd "ol karyeye gelmemek" þartýyla sulh edip, sonra yine gelse, verese-i Amr sulhu bozmaða kadir olur mu?
Elcevap: Mûceb-i katil diyet ise olurlar, kýsas etti ise olmazlar. [821]
773. Mes’ele: Zeyd Amrý kati edip gaybet ettikten sonra, babasý Bekr, verese-i Amra bedel-i sulh bir miktar akça verip sulh eylese, sonra "verdiðim bedel-i sulhumu verin andan sonra Zeydden da'vâ edin" demeðe kadir olur mu?
Elcevap: Sulhu sahîh ettiler ise, ne Bekr verdiðini alýr, ne verese da'vâya kadirlerdir. [822]
[787] A. 221 b
[788] B. 294 b
[789] A. 235 a
[790] B, 293 b
[791] A. 235 b
[792] A. 235 b
[793] A. 236 a
[794] A. 236 a
[795] A. 236 d
[796] A. 236 a
[797] A. 235 a
[798] A. 235 a
[799] A. 235 a
[800] B. 93 b
[801] A. 232 a
[802] B. 299 b
[803] B. 299 a
[804] B. 292 a
[805] A. 223 b
[806] A. 224 a
[807] B. 298 a
[808] B. 298 a
[809] B. 292 b
[810] B. 288 b
[811] B, 289 b
[812] B. 290 a
[813] B. 298 a
[814] B. 289 a
[815] A. 230 a
[816] A. 220 a
[817] B. 212 b
[818] B. 211b
[819] B 213 b
[820] B. 213 a
[821] B. 213 b
[822] B 211 b