Büyük Þafii Ýlmihali
Pages: 1
Mekruh Vakitler By: seymanur K Date: 16 Ocak 2012, 18:48:15
Mekruh Vakitler


Bu vakitlerde namaz kýlmanýn tahrimen mekruh olduðunun delili þu hadisi þeriflerdir:

Ukbet'ubnu Emir el-Cuheni (r.a) þöyle der:

"Üç saat vardýr ki Resulullah (s.a.v.) bizleri onlarda namaz kýlmaktan, ölülerimizi kabre koymaktan nehyetti. Güneþ doðmaya baþladýðýndan yükselene kadar, istivada (güneþ tam ortada) iken ayakta duranýn doðu­sunda ve batýsýnda hiçbir gölge kalmadýðý vakitten itibaren güneþ meyle-dinceye kadar ve güneþ batmaya meylettiði vakitten itibaren batýncaya kadar geçen zaman.'[1]

Baþka bir hadisi de Ebu Said el-Hudri (r.a.) Hazreti Peygamber (s.a.v.)'den þöyle rivayet eder.

"ikindi namazýndan sonra güneþ batýncaya kadar ve sabah namazýn­dan sonra güneþ doðuncaya kadar hiçbir namaz yoktur." [2]

Her iki hadisi þeriften anlaþýlmaktadýr ki yukaridaki beþ vakitte namaz kýlmak tahrimen mekruhtur.

Namaz kýlýnmayan vakitleri biraz daha ayrýntýlý þekliyle açýklayalým:

Herhangi bir sebebe baðlý olmayýp veya baðlý bulunduðu sebep kendi­sinden sonra olan nafile namazlarý aþaðýdaki vakitlerde kýlmak tahrimen (harama yakýn) mekruhtur.

1- Sabah namazýndan sonra güneþ doðuncaya kadar.

2- Güneþ doðduktan sonra bir mýzrak boyu yükselinceye kadar.

3- Güneþ tam istiva halinde iken, yani güneþ dünyanýn tam ortasýnda olup tepede iken.

4- Ýkindi namazýndan sonra güneþ saranncaya kadar.

5- Güneþ sarardýðý andan batýncaya kadar.

Yukarýda bu vakitlerde kýlýnmayan namazlarý þu þekilde tarif edelim: Herhangi bir sebebe baðlý olmayan ya da baðlý bulunduðu sebep ken­disinden sonra   olan nafile namazlar.

Bunlarý biraz açýklayalým:

Herhangi bir sebebe baðlý olmayan nafile namazlar.

Allah rýzasý için mutlak nafile namaz kýlmak. (Teþbih namazý... gibi)

Baðlý olacaðý sebep kendisinden sonra oluþan namazlar.

Bu namazlar da bir sebep için kýlýnýr ve bu sebep namaz kýldýktan sonra oluþur.

Mesela, ihram namazý. Namaz kýldýktan sonra ihram iþlemi baþlar.

Ýstihare namazý. Önce namaz kýlýnýr daha sonra istihare edilir.

Þöyle ki,:

Hac veya Umre niyetiyle ihrama girmek isteyen kiþi, ihrama girmeden önce iki rekat nafile namaz kýlar. Bu namazýn sebebi olan ihram iþi na­mazdan sonradýr. Ýstihare yapmak isteyen önce iki rekat nafile (istihare) namaz kýlar sonra istihare yapar. Bu namazýn sebebi olan istihare de na­mazdan sonra yapýlýr.

Yukarýda açýkladýðýmýz iki sebepten hiç bir namaz saydýðýmýz vakitler­de kýlýnmaz. Ama baðlý olacaðý sebep namazdan önce ise o zaman her çeþit namaz kýlýnabilir.

Bu namazlar da þunlardýr:

Kazaya býrakýlmýþ namazlar, Güneþ ve ay tutulmasý namazlarý, Ýstiska namazý, Tavaf namazý, Abdest namazý, Tahiyyetül mescit namazý ve Ce­naze namazlarý gibi.

Saydýðýmýz bu namazlar için herhangi bir vakit sýnýrlamasý yoktur. Her vakitte ve her yerde bu namazlar kýlýnabilir..

Mekke ve Harem bölgesinde her çeþit namaz her vakitte kýlýnabilir.

Bu vakitlerde namaz kýlýnmamasýnýn hikmeti:

Güneþe tapanlar, 'Güneþ bizim rabbýmýzdýr' diyerek bu vakitlerde hep saygý duruþuna geçmiþlerdi. Yani;

Sabah namazýndan sonra "doðacaktýr"

Güneþ doðduðu zaman da "doðmuþtur"

Güneþ istivada iken "dünyanýn ortasýna gelmiþtir"

Ýkindiden sonra da "batýyor" ve

Batarken de "batmýþtýr" diye, büyük bir cehaletle asýl yaratan Allah'ý unutup yaratýk olan Güneþ'e saygý duruþu yaparlardý.

Müslümanlarýn da bu vakitlerde onlara muhalefet olsun diye sebebi ol­mayan namazlarý kýlmamalarý gerekir.



 
--------------------------------------------------------------------------------
 
[1] Müslim, 831

[2] Mýýshm,S27


radyobeyan