20 Ocakta tatil! By: reyyan Date: 15 Ocak 2012, 08:52:21
20 Ocak'ta tatil!
2011-2012 eðitim yýlýnýn ilk paydos zili 20 Ocak'ta çalýyor. Uzmanlara göre tatilin çocuk geliþimindeki ve aile içi iletiþimdeki rolü büyük. Tatili fýrsata dönüþtürmek ebeveynlerin elinde. Ýlk ve ortaöðretimdeki 16 milyon öðrenci için yýlýn en deðerli zamaný geldi çattý. 2011-2012 eðitim öðretim yýlýnýn birinci yarýsý 20 Ocak’ta sona eriyor. Derslerden, sýnavlardan ve ev ödevlerinden kafa kaldýrýp nefes alma vakti. Üstelik uzmanlara göre tatilin anlamý sözlük karþýlýðýyla ‘çalýþmaya ara verilen süre’ olmaktan çok daha öte. Zira tatilin çocuk geliþimindeki ve aile içi iletiþimdeki önemi büyük. Memorial Hastanesi’nden Pedagog Dr. Melda Alantar ile tatilin gerekliliðini, çocuklar, gençler ve ebeveynler için anlamýný, aile içi iletiþimde yarattýðý fýrsatlarý konuþtuk. Alantar’ýn çocuklarýn ve gençlerin sömestr tatilini iyi deðerlendirmeleri, eðlenceli vakit geçirmeleri için ailelere tavsiyeleri þöyle:
En zevkli yolculuk anne babanýn geçmiþine yapýlandýr
Tatilde aile baðlarýnýn pekiþtirilmesi için geniþ aile olarak tanýmlanan büyükanne, büyükbaba, hala, teyze, amca, dayý, yeðen, kuzen vb yakýnlarla paylaþmak amacýyla ziyaretler düzenlenebilir. Þehir veya memleket dýþýnda yaþayan yakýn akrabalarla görüþmek için düzenlenen geziler, geniþ aileyle kaynaþma fýrsatý sunduklarý gibi, aile bireylerine doðduklarý, büyüdükleri yerleri görme, anýlarýný tazeleme ve paylaþma olanaðý da saðlarlar. Çocuklar anne-babalarýn geçmiþe iliþkin anýlarýný dinlemekten zevk alýrlar. Araba, otobüs ile yapýlan yolculuklarda çocuklarýn güzergâhý haritalara bakarak takip etmeleri, trafik levha ve iþaretlerini izlemeleri etkin öðrenmeyi saðlar. Çevredeki tarihi ve doðal zenginlikleri tanýmak- örneðin Efes kalýntýlarý ya da Nemrut Daðý gibi- yaþayarak öðrenmenin gerçekleþmesine yol açar.
Geliþimin anahtarý sosyalleþme
Çocuðun geliþimi sosyalleþme sürecini de içerir. Bu nedenle çocuk kiþiliðini geliþtirmesi için ilgileri doðrultusunda sportif ve sanatsal etkinliklerden yararlanmalý, yaþýtlarýyla birlikte ayný ortamý paylaþabileceði kulüp, kurs gibi faaliyetlere katýlmalý. Bu arada çocuklarý ve gençleri etkinliklere yönlendirirken ilgi, yetenek ve becerileri göz ardý edilmemeli.
Tatil aile içi iletiþim için en iyi fýrsat
Özellikle büyük þehirlerde anne-babanýn yoðun olarak çalýþmasý yetiþkinlerin çocuklarýyla eðlenceli zaman geçirmelerine engel olabiliyor. Tatilde ailenin bir araya gelmesi için fýrsatlar yaratýlabilir. Örneðin aile paylaþým geceleri düzenlenebilir. Haftada bir gece en az üç saati birlikte geçirin. Özellikle ergenlerin aile törenlerine ihtiyaçlarý vardýr. Tüm bireylerin katýldýðý gecede beraber yemek piþirip yiyebilirsiniz. Herkes unutamadýðý bir anýsýný anlatabilir. Tatil, paylaþým gecelerinin geleneksel olarak yaþantýnýzda yer almasý için bir baþlangýç dönemi olabilir. Ebeveynlerle paylaþýlan etkinlikler çocuklarda aidiyet, özgüven duygularýnýn geliþmesine neden olur.
Çocuðun terapisti: Oyun
Türkiye’de sýnav ve baþarý odaklý bir eðitim yaklaþýmý hâkim. Tatilin etkili ve eðlenceli olarak kullanýlmasý tüm aile için önemlidir. Tatilde þunu unutmamak gerekli: Oyun çocuklar için eðlenceli bir gereksinimdir. Çocuklar oyun aracýlýðýyla kiþiliklerini dýþa vururlar. Duygu ve düþüncelerini ifade ederler. Çocuklarýn yaratýcý dünyalarýnda oyun ve oyuncaklar doðal terapistler olarak etkin rol oynar. Çocuklar oyunlarla yaralarýný sarýp, kendilerini iyileþtirirler.
Tatil-TV iliþkisi seviyeli olmalý
Çocuðun her gün televizyon ve bilgisayara ayýrdýðý zaman belirlenmeli. Toplam süre okul öncesi çað çocuklarýnda bir saatten, ilköðretim dönemi çocuklarýnda iki saatten fazlaysa yetiþkinler sýnýrlandýrmaya gidebilirler. Çocukla evle ilgili bir iþ yapmak þartýyla televizyon izleme, bilgisayar kullanma süresi kazanmasý konusunda bir sözleþme yapýlabilir. Bilgisayar kullanmanýn bedeli yüksek olursa çocuðun isteði de azalabilir. Örneðin “Markete gidip, alýþveriþ yaparsan yarým saatlik bilgisayar kullanma süresi kazanacaksýn”gibi. Aþýrý kullanýmý engellemenin en kolay yollarýndan biri ekranlarý ortak çalýþma odasý gibi yetiþkinlerin takip edebilecekleri bir yere koymaktýr. Araþtýrmalar yapacak þey bulamayan çocuklarýn televizyon ve bilgisayara yönlendiklerini ortaya koymaktadýr. Kýþ okullarý öðrenci ve ailelerin hafta sonu ve tatil dönemlerini yararlý þekilde deðerlendirmelerine fýrsat tanýyan kurumlardýr. Aileler bu konuda çocuklarýn görüþlerini almalý, onlara katýlacaklarý spor okullarý, tercih edecekleri spor dallarý ve etkinlikler hakkýnda seçim yapma hakký tanýmalýdýrlar. Aile bireylerinin birlikte katýlabilecekleri etkinlikler çocuðu kolaylýkla bilgisayardan uzaklaþtýracaktýr. Yetiþkinlerin doðru yönlendirmesiyle kullanýlan bilgisayarýn çocuklarýn geliþimi üzerinde pek çok olumlu etkisi var.
Radikal