Mutezile By: sümeyra Date: 11 Ocak 2012, 19:20:41
MUTEZÝLE
MUTEZÝLE : Vasýl b. Ata ve eniþtesi Amr b. Ubeyd'in yolunda giden sapýklar. Baþlýca görüþleri, þunlardýr :
1 — Büyük günah iþleyen ne kâfirdir, ne de mü'mindir.
2 — Allah'ýn sýfatlan, zatýnýn aynýdýr. Allah'ýn Kýdem sýfatýndan gayri, ezelî sýfatý yoktur. Allah'ý gör-mek mümkün deðildir.
3 — însan, kendi fiillerinin halikýdýr.
4 — Fasýklarm cezalandýrýlmasý ve mü'min olup itaat üzere bulunanlarýn mükâfatlandýrýlmasýn Allah için vaciptir.
5 — Emrü bÝl-ma'ruf ve nehyü aniî-münker, akýl yolu ile vaciptir.
ÝMAM MÜSLÝM : Ebu'l-Hüscyn Ýbnü'l-Haccac b. Müs-limi'I-Kuþeyrî. Niþaburlu meþhur bir muhaddis ve fakihtir. Hadis toplamak için îslâm âlemini gezmiþ; Ýmam Buha-rî Niþabur'a geldiðinde onunla da görüþmüþtür. Binlerce hadisi þerif ezberlemiþ; «Sahihi Müslim» denilen meþhur kitabýný 300.000 hadis arasýndan seçtiði 4.000 hadisle meydana getirmiþtir. Bu eser «Kütübü Sitte»nin ikincisidir. «Es-Sahihayn» denilince; Sahihi Buharý ile Sahihi Müslim kastedilir. Ýmam Müslim, hicrî 204 tarihinde Niþabur'da doðmuþ, 261 senesinde vefat etmiþtir.
MÜCESSÝME : Allah'ý bîr cisim olarak düþünürler. «O, þeylere benzemeyen bir þeydir. Nefislere benzemeyen bir nefistir. Alimlere benzemeyen bir âlimdir. Cisimlere benzemeyen bir cisimdir» diyen mezhebin sâlikleridir. Tabiatýyla bu inanç, îslâm dýþý bir inançtýr.
MÜRCÝE : Bunlar, inanç bakýmýndan; Haricîlerin karþý kutbunu teþkil ederler. Haricîler, büyük günah iþleyenleri kâfir sayarken; MürcÝe fýrkasý, «küfürle ibadetin faydasý olmadýðý gibi, Ýman olduktan sonra günahýn da hiç bir zararý yoktur» derler. Bu gayri îslâmî fýrkanýn çýkýþý hususunda çeþitli rivayetler vardýr. Mürcie'nin görüþleri, Hariciyye, Kaderiyye ve Cebriyye'nin görüþleriyle karýþmýþtýr.
NATÜRALÝZM : Tabiatçüýk, tabiatta rastlanan kuvvet ve varlýklarýn tannlaþtýrýlmasý. Tabiî olay ve varlýklara tapma.
ÝMAM NESÂÝ : Ebu Abdirrahman b. Ali. Þafiî fakih-lertnden olup ayný zamanda meþhur bir muhaddistîr. «Sü-heni Ncsâî» denilen hadis kitabý, «Kütübü Sitte» adý verilen meþhur hadis kitaplarýnýn beþincisi sayýlýr. Ýmam Ne-sâî, Horasan'ýn Nesâ þehrinde hicri 225 tarihinde doðmuþ, 303 tarihinde vefat etmiþtir.
FAHRÜL-ÝSLAM EL-PEZDEVÝ : Mâverâünnehir'deki Hanefi fakihlcrinin mcþhurlarýndandýr. Hicrî 400-482 tarih' leri arasýnda yaþamýþtýr. Tefsir, usûl ve fürûda büyük bir bilgindir. Hanefî MezhebÝ'ndeki yüksek kudreti, darbýmesel olmuþtur. «Keþfü'l Esrar» isimli tefsirinin 120 cilt olduðu söylenir. «Mebsut» isimli 11 ciltlik bir eseri ve usûlü fýkha dair meþhur kitabý vardýr.
POZÝTÝVÝZM : Hakikati bulma konusunda, sadece beþ duyuya güvenilebileceðine inanan, yanlýþ ve ilim dýþý bir düþünce tarzýdýr. Görülmeyen ve beþ duyu ile kavranamayan þeyleri ilim ve imaný ti mevzua oîûfak kabul etmez. îs-lâm'ýn temellerine saldýn halinde bulunan bu kýsýr ve mahdut felsefî görüþün en büyük temsilcisi, meþhur Yahudi düþünürü Auguste Comte'dur.
RAFIZÝLER : Bunlara imamiyyc, Gulât ve Zcytliyyc de denir. Dünyanýn, hiç bir zaman, açýk veya gizli bir imamdan mahrup bulunmayacaðýný iddia ederler. Hz. Ali'den baþkasýnýn HAK ÝMAM ol madiðim söyler. Hz. Ali'ye bir taraftan ulûhihyyet bir taraftan nübüvvet ve bir taraftan da nübüvvette ortaklýk nisbet etmektedirler. Ýddialarýnýn esasý, Hz. Ebu Bekir ve Ömer'i tekfire dayanýr. Onlardan uzaklaþmayý dinî bir vecibe bilirler. Onlar için. tevcl-li edilecek, yalnýz ve yalnýz Hz. Ali'dir.
RASYONALÝZM : Akýlcýlýk, Bilgiye sadece akýl yolu ile varýlabileceðine inanmak. Aklý, hakikati bulma konusunda, tek vasýta kabul etmek. Dolayýsýyla rasyonalizm, aklýn dýþýndaki bütün bilgi vasýtalarýný reddeder. Vahyi, tecrübe ve müþahadeyi kýymetsiz bulur.
ÞEMSÜL-EÝMMETÝ SERAHSÝ : Hanefî fakihlerinin ileri gelenlerindendir. «Müçtehid Fi'l.MesaiI» sayýlmaktadýr. «Mebsut» adýndaki otuz ciltlik ölümsüz fýkýh kitabýný yazmýþtýr. Hakana verdiði bir nasihatten dolayý «Özcent» þehrinde mahpus Ýken, bu muazzam eseri, imlâ yoluyla hariçten dinleyen talebesine not ettirmiþ, sonra Fergana'-ya gidip .Orada famamlamaya muvaffak olmuþtur. Usûlü fýkha dair «EI-Usûl» isimli bir eserinden baþka, «Abdü'l-Kazî», «Mutftasar-ý Tahâvî» ve «SÝyerü Kebîr» isimli eserlere þerhleri vardýr. Hicrî 483 tarihinde vefat etmiþtir.
SEPTÝSÝZM : Þüphecilik. Tarihte Sofizmden sonra ve onun mahsulü olarak doðmuþ bulunan, eþyayý ve eþya hakkýndaki bilgiyi inkâr eden düþünüþ sistemi.
Septikler; her yerde mutlak nýer'Ýyycte haiz bir bilginin imkânýndan þüphe içindedirler.
SEYVÝD ÞERÝF CÜRCANÝ : Çuk meþhur bir hanefî âlimdir. Bütün hayatýný ilme hasretmiþ; tefsir, hadis, kelâm ve fýkha dair kýymetli eserler yazmýþtýr. Bir ara Anadolu'ya gelmiþ. Molla Fenarî Ýle görüþmüþ, onunla beraber Mýsýr'a gitmîþlir. Daha sonra ÞÝraz'a dönmüþtür. Timur, ÞÝraz'a geldiðinde Scyyid Þerifi alýp Scmerkand'a götürmüþtür. Orada Tcftazanî ile yaptýðý münazara meþhurdur. Eserlerinden bir kýsmý þunlardýr: «Þcrhü Mcvakýf», «Ha-þiyetü Htdaye», «Haþîyctü Muhtasarý IbnÝ HacÝb», Scyyid ÞcrÝf, hicri 740 tarihînde doðmuþ, 816 senesinde ÞÝraz'da vefat etmiþtir.
SUFRÝYYE : Haricilerin, Ziyad Ibnü'l-Esfar'a baðlý olan kolu.
ÝMAM SUYÛTÝ : Ebul-FazI Abdurrahman Celâlüdclin b. Kcmâlüddin el-Hudayrî. Bu meþhur ve büyük âlim, hic rî 849 senesinde Kahire'de doðmuþ ve 911 tarihinde orada vefat etmiþtir.
ÝMAM ÞAFÝÝ : Ebu Abdillâh Muhammed b. îdris. Dört büyük imamýn üçüncüsüdür. Büyük dedesi Þafiî, gençliðinde peygamberimizi görmüþ, onun babasý Saib de. Bedir muhaberesinde Ýslâm'ý kabul etmiþ muhterem bir þahabýdir.
îmam Þafiî, daha dokuz yaþýnda iken Kur'an-ý Kerim'i ezberlemiþ, genç yaþýnda Mekke müftüsü Ebu Halid Müslim b. Halid'den fýkýh okumuþtur. Daha sonra Ýmam Ma-lik'ten fýkýh ve hadis okumuþtur. Daha sonra Irak'a giderek îmam Muhammed'den yine fýkýh okumuþtur. Süfyan îbnü Uyeyne, Abdülaziz Ibnü'l-Maciþûn gibi meþhur âlim» lerden hadis okumuþtur. Kendisinden de îmam Ahmed b. Hanbcl, Ebu Sevr tbrahim b. Halid, Ebu Ýbrahimi'l-Mü-zený, Er-Rebî Ibnü Süleymani'l-Muradî gibi bir çok zat, hadis rivayet etmiþlerdir.
Ýmam Þafii'nin, Kur'an-ý Kerîm'in âyetlerinden ne büyük bir itina ile hüküm çýkardýðýný anlamak için «Kita-bü'I-Ümm» isimli eserine bakmak kâfidir.
îmam Þafiî, içtihadlarýnda Kur'an'a, sünnete, Ýcmaa, ashabýn ittifak ettikleri hususlara ve gerektiðinde kýyasa istinat etmiþtir.
Ayrýca Ýmam Þafiî, týp, þür, edebiyat, atýcýlýk gibi san'-atlarda da büyük bir üstad idi. Eserlerinden bazýlarý þunlardýr: «Ahkâmü'l-Kur'an», «Es-Sünen», «Ihtüâfü'l-Hadis», «Er-Risale Fi'1-Usûl», «El-Mevaiis», «Kitabü'Ý-Ümm», «Müs-nedü'þ-Þafiî», «Edebü'1-Kadî», «El-Eþribe», «FezaÝlü Ku-reyþ», «Es Sebku ve'r-Remy»,
Ýmam Þafiî hicrî 150 senesinde doðmuþ, 204 tarihinde Mýsýr'da vefat etmiþtir.
ÞEHVETPEREST : Hedonizme inanan.
Hedonizm, materyalizmin bir koludur, öldükten sonra dirilmek bahis konusu olmadýðýna (hâþâ) göre, yaþanýlan hayattan zevk olmak gerekir. Bu felsefeye göre, zevklerin en yükseði maddî ihtiyaçlarýn tatmininden ibarettir.
TABERÂNÎ : Ebu'l-Kasým Süleyman b. Ahmed, Meþhur bir hadîsei olup îslâm âlemini 32 sene dolaþmýþ pek çok hadis toplamýþtýr. «Mu'cemü Kebir» «Mu'cemü Evsat» «Mu'-cemü Sagir» Ýsimlerinde üç hadis kitabý vardýr. Hicrî 260 senesinde Þam'ýn taberiyye kasabasýnda doðmuþ, 360'da ts-fahan'da vefat etmiþtir.
ÝMAM TAHAVÝ : Ebu Cafer Ahmet b. Muhammed. Meþhur bir hanefi fakihidir. «Müçtchid Fi'1-Mczhcp» derecesini haiz olduðu söylenmektedir. Mýsýr'da Hanefilerin liderliðini yapmýþtýr. Hicri 229 tarihinde Mýsýr'ýn Tahâ nahiyesinde doðmuþ, 321 senesinde vefat etmiþtir.
Eserlerinden bazýlarý þunlardýr: «Ahkâmü'Ý-Kur'an» «Ihtilâfü'l-Ulema» «En-Nâsihu ve'1-Mensuh» «Tarihü Kebir» «Kitabü Sagir» «Menakýb-i Ebî Hanýfe» «Þerhü'1-Cami'Ý-Ke-bir», «Þerhü'I-Camii's».
EBU DAVUDÝ TAYALÝSÎ : Süleyman îbni Dâvud. Fa-kih ve muhaddislerden. Horasanlý bir âlimdir. «Müsnedü Tayâlisi» denilen meþhur hadis kitabý, bu zattan Yusuf Ibnü Habîb'in rivayet ettiði lýadÝs-Ý þeriflerin toplanýp ya-zýlmaþiyla vücuda gelmiþtir. Rivayete göre, ilk te'lif edilen «Müsned» kitabý budur. Hicrî 204 tarihinde vefat etmiþtir.
TECRÜBE VE MÜÞAHEDE : Ýlim metodlarýndan birisidir. Tecrübe; maddî veya beþeri bir hadisenin, þartlarýnýn insanlar tarafýndan tayin edilerek tekrarlanmasýdýr. Müþahede ise; müþahitlerin herhangi bir müdahalesi olmaksýzýn vakýayý müþahede etmcclrinden ibarettir.
SAADÜDDÝN TEFTAZANÎ : Ýslâm'ýn büyük âlimlerin-dendir. Serahs'ta ikamet ederdi. Bir aralýk Timur ile beraber seferlere çýkmýþ, daha sonra Timur tarafýndan Semer. kand'a gönderilmiþti. Türkiye'yi de ziyaret etmiþ ve Osmani t âlimleriyle görüþüp mübahaselerde bulunmuþta Hicrî 727 tarihinde, Horasan'da Ncsâ yakýnlarýndaki Teftaran- köyünde doðmuþ, 793'tc Semcrkand'da vefat etmiþtir. Eserlerinin meþhurlarý þunlardýr: «Kcþfü'l-Esrar», «Haþiyetü Keþþaf», «Þerhti Hadisi Erbain», «Þerhü Mcka-sýd», «Þerhü Aknteii'n-Ncsefî.»
ÝMAM TÝRMÝZÝ : Ebu îsa Muhammed b. Ýsa. Çok meþhur bir hadis ve fýkýh âlimidir. Ýslâm âlemini dolaþmýþ ns-rtmn yüksek âlimleri ile görüþmüþtür. Kutcybc b. Saîd, Süfyan b. Vckî ve Muhammed Buharý gibi meþhurlardan hadîs rivayet etmiþtir. «Sünenü Tirmi/î» adýndaki kitabý, «Kütübü Sittc»nin dördüncüsüdür. Mezheplere, hadislerin nevilerine ve Ýlletlerine dair ihtiva ettiði malûmat ile, fa-kihler nezdinde kýymetli bir kitaptýr. Tirmizî'nin ayrýca, Eþ-Þemailü'n-NcbevÝyye ve'1-HassaÝlü'I MustafavÝyye», «Ki-tabü'1-llel» adýndaki eserleri de meþhurdur Ýmam Tirmizî, Meyhun nahiyelerinden olan Tirmiz'de hicrî 209 tarihinde doðmuþ, yine orada 279 senesinde vefat etmiþtir.
YE'CÜC VE ME'CÜC : Bu hususta Cenâb-ý Allah þöyle buyurmaktadýr :
«... Hakýykat Ye'cüc ve Me'cüc, yer yüzünde fesat çýkaranlardýr...» (El-Kehf Sûresi: 94). «Nihayet Ye'cüc ve Me'cüc (ünseddÝ) açýlýp da her tepeden saldýracaklarý ve gerçek vaad olan (kýyamet) yaklaþtýðý vakit, iþte o zaman küfredenlerin gözleri hemen belirip kalacak...* (El-Enbiya Sûresi: 96)
Ye'cüc ve Me'cüc, Arapçaya baþka lisanlardan geçmiþ, yabancý kelimelerdir. Bunlarýn ne olduðu hususunda pek çok ve çeþitli fikirler ileri sürülmüþtür. Fakat tslâm'a göre; aslý ve nesebi belirsiz, din ve millet tanýmaz yaratýklardýr, ki onlarýn ortaya çýkýþý kýyamet alâmeti erindendir. Ayet-i kerimede zîkredildiðine göre; yer yüzünü fesada vereceklerdir.[366]
Ynt: Mutezile By: Sevgi. Date: 20 Aralýk 2020, 01:36:58
Esselâmü Aleyküm. Bilgiler için Allah sizlerden razý olsun kardeþim. Rabbim ilmimizi artýrsýn inþaAllah
Ynt: Mutezile By: Bilal2009 Date: 21 Aralýk 2020, 13:25:51
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri sapýk gruplardan sakýndýrsýn Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Mutezile By: ceren Date: 23 Aralýk 2020, 01:59:59
Esselamu aleyküm.rabbim bizleri inanan hakkýyla müslüman olan kafirlikten sapikliktan kurtulan kullardan olalým inþallah...
radyobeyan