Ýslam Ýnancýnýn Temelleri Akaid
Pages: 1
Mutezile By: sümeyra Date: 11 Ocak 2012, 19:20:41
MUTEZÝLE

MUTEZÝLE : Vasýl b. Ata ve eniþtesi Amr b. Ubeyd'in yolunda giden sapýklar. Baþlýca görüþleri, þunlardýr :

1 — Büyük günah iþleyen ne kâfirdir, ne de mü'mindir.

2 — Allah'ýn sýfatlan, zatýnýn aynýdýr. Allah'ýn    Kýdem sýfatýndan gayri, ezelî  sýfatý yoktur. Allah'ý  gör-mek mümkün deðildir.

3 — însan, kendi fiillerinin halikýdýr.

4 — Fasýklarm cezalandýrýlmasý ve mü'min olup itaat üzere bulunanlarýn mükâfatlandýrýlmasýn Allah için vaciptir.

5 — Emrü bÝl-ma'ruf ve nehyü aniî-münker, akýl yolu ile vaciptir.

ÝMAM MÜSLÝM : Ebu'l-Hüscyn Ýbnü'l-Haccac b. Müs-limi'I-Kuþeyrî. Niþaburlu meþhur bir muhaddis ve fakihtir. Hadis toplamak için îslâm âlemini gezmiþ; Ýmam Buha-rî Niþabur'a geldiðinde onunla da görüþmüþtür. Binlerce hadisi þerif ezberlemiþ; «Sahihi Müslim» denilen meþhur kitabýný 300.000 hadis arasýndan seçtiði 4.000 hadisle mey­dana getirmiþtir. Bu eser «Kütübü Sitte»nin ikincisidir. «Es-Sahihayn» denilince; Sahihi Buharý ile Sahihi Müslim kastedilir. Ýmam Müslim, hicrî 204 tarihinde Niþabur'da doðmuþ, 261 senesinde vefat etmiþtir.

MÜCESSÝME : Allah'ý bîr cisim olarak düþünürler. «O, þeylere benzemeyen bir þeydir. Nefislere benzemeyen bir nefistir. Alimlere benzemeyen bir âlimdir. Cisimlere benze­meyen bir cisimdir» diyen mezhebin sâlikleridir. Tabiatýy­la bu inanç, îslâm dýþý bir inançtýr.

MÜRCÝE : Bunlar, inanç bakýmýndan; Haricîlerin kar­þý kutbunu teþkil ederler. Haricîler, büyük günah iþleyen­leri kâfir sayarken; MürcÝe fýrkasý, «küfürle ibadetin fay­dasý olmadýðý gibi, Ýman olduktan sonra günahýn da hiç bir zararý yoktur» derler. Bu gayri îslâmî fýrkanýn çýkýþý hususunda çeþitli rivayetler vardýr. Mürcie'nin    görüþleri, Hariciyye, Kaderiyye ve Cebriyye'nin görüþleriyle karýþmýþ­týr.

NATÜRALÝZM : Tabiatçüýk, tabiatta rastlanan kuvvet ve varlýklarýn tannlaþtýrýlmasý. Tabiî olay ve varlýklara tapma.

ÝMAM NESÂÝ : Ebu Abdirrahman b. Ali. Þafiî fakih-lertnden olup ayný zamanda meþhur bir muhaddistîr. «Sü-heni Ncsâî» denilen hadis kitabý, «Kütübü Sitte» adý veri­len meþhur hadis kitaplarýnýn beþincisi sayýlýr. Ýmam Ne-sâî, Horasan'ýn Nesâ þehrinde hicri 225 tarihinde doðmuþ, 303 tarihinde vefat etmiþtir.

FAHRÜL-ÝSLAM EL-PEZDEVÝ : Mâverâünnehir'deki Hanefi fakihlcrinin mcþhurlarýndandýr. Hicrî 400-482 tarih' leri arasýnda yaþamýþtýr. Tefsir, usûl ve fürûda büyük bir bilgindir. Hanefî MezhebÝ'ndeki yüksek kudreti, darbýme­sel olmuþtur. «Keþfü'l Esrar» isimli tefsirinin 120 cilt ol­duðu söylenir. «Mebsut» isimli 11 ciltlik bir eseri ve usûlü fýkha dair meþhur kitabý vardýr.

POZÝTÝVÝZM : Hakikati bulma konusunda, sadece beþ duyuya güvenilebileceðine inanan, yanlýþ ve ilim dýþý bir düþünce tarzýdýr. Görülmeyen ve beþ duyu ile kavranama­yan þeyleri ilim ve imaný ti mevzua oîûfak kabul etmez. îs-lâm'ýn temellerine saldýn halinde bulunan bu kýsýr ve mahdut felsefî görüþün en büyük temsilcisi, meþhur Ya­hudi düþünürü Auguste Comte'dur.

RAFIZÝLER : Bunlara imamiyyc, Gulât ve Zcytliyyc de denir. Dünyanýn, hiç bir zaman, açýk veya gizli bir imamdan mahrup bulunmayacaðýný iddia ederler. Hz. Ali'­den baþkasýnýn HAK ÝMAM ol madiðim söyler. Hz. Ali'ye bir taraftan ulûhihyyet bir taraftan nübüvvet ve bir taraf­tan da nübüvvette ortaklýk nisbet etmektedirler. Ýddialarý­nýn esasý, Hz. Ebu Bekir ve Ömer'i tekfire dayanýr. Onlar­dan uzaklaþmayý dinî bir vecibe bilirler. Onlar için. tevcl-li edilecek, yalnýz ve yalnýz Hz. Ali'dir.

RASYONALÝZM : Akýlcýlýk, Bilgiye sadece akýl yolu ile varýlabileceðine inanmak. Aklý, hakikati bulma konusunda, tek vasýta kabul etmek. Dolayýsýyla rasyonalizm, aklýn dý­þýndaki bütün bilgi vasýtalarýný reddeder. Vahyi, tecrübe ve müþahadeyi kýymetsiz bulur.

ÞEMSÜL-EÝMMETÝ SERAHSÝ : Hanefî fakihlerinin ileri gelenlerindendir. «Müçtehid Fi'l.MesaiI» sayýlmaktadýr. «Mebsut» adýndaki otuz ciltlik ölümsüz fýkýh kitabýný yaz­mýþtýr. Hakana verdiði bir nasihatten dolayý «Özcent» þehrinde mahpus Ýken, bu muazzam eseri, imlâ yoluyla hariçten dinleyen talebesine not ettirmiþ, sonra Fergana'-ya gidip .Orada famamlamaya muvaffak olmuþtur. Usûlü fýkha dair «EI-Usûl» isimli bir eserinden baþka, «Abdü'l-Kazî», «Mutftasar-ý Tahâvî» ve «SÝyerü Kebîr» isimli eser­lere þerhleri vardýr. Hicrî 483  tarihinde vefat etmiþtir.

SEPTÝSÝZM : Þüphecilik. Tarihte Sofizmden sonra ve onun mahsulü olarak doðmuþ bulunan, eþyayý ve eþya hakkýndaki bilgiyi inkâr eden düþünüþ sistemi.

Septikler; her yerde mutlak nýer'Ýyycte haiz bir bil­ginin imkânýndan þüphe içindedirler.

SEYVÝD ÞERÝF CÜRCANÝ : Çuk meþhur bir hanefî âlimdir. Bütün hayatýný ilme hasretmiþ; tefsir, hadis, kelâm ve fýkha dair kýymetli eserler yazmýþtýr. Bir ara Anadolu'­ya gelmiþ. Molla Fenarî Ýle görüþmüþ, onunla beraber Mý­sýr'a gitmîþlir. Daha sonra ÞÝraz'a dönmüþtür. Timur, ÞÝ­raz'a geldiðinde Scyyid Þerifi alýp Scmerkand'a götürmüþ­tür. Orada Tcftazanî ile yaptýðý münazara meþhurdur. Eserlerinden bir kýsmý þunlardýr: «Þcrhü Mcvakýf», «Ha-þiyetü Htdaye», «Haþîyctü Muhtasarý IbnÝ HacÝb», Scyyid ÞcrÝf, hicri 740 tarihînde doðmuþ, 816 senesinde ÞÝraz'da vefat etmiþtir.

SUFRÝYYE : Haricilerin, Ziyad Ibnü'l-Esfar'a baðlý olan kolu.

ÝMAM SUYÛTÝ : Ebul-FazI Abdurrahman Celâlüdclin b. Kcmâlüddin el-Hudayrî. Bu meþhur ve büyük âlim, hic rî 849 senesinde Kahire'de doðmuþ ve 911 tarihinde orada vefat etmiþtir.

ÝMAM ÞAFÝÝ : Ebu Abdillâh Muhammed b. îdris. Dört büyük imamýn üçüncüsüdür. Büyük dedesi Þafiî, gençliðin­de peygamberimizi görmüþ, onun babasý Saib de. Bedir muhaberesinde Ýslâm'ý kabul etmiþ muhterem bir þahabýdir.

îmam Þafiî, daha dokuz yaþýnda iken Kur'an-ý Kerim'i ezberlemiþ, genç yaþýnda Mekke müftüsü Ebu Halid Müs­lim b. Halid'den fýkýh okumuþtur. Daha sonra Ýmam Ma-lik'ten fýkýh ve hadis okumuþtur. Daha sonra Irak'a gide­rek îmam Muhammed'den yine fýkýh okumuþtur. Süfyan îbnü Uyeyne, Abdülaziz Ibnü'l-Maciþûn gibi meþhur âlim» lerden hadis okumuþtur. Kendisinden de îmam Ahmed b. Hanbcl, Ebu Sevr tbrahim b. Halid, Ebu Ýbrahimi'l-Mü-zený, Er-Rebî Ibnü Süleymani'l-Muradî gibi bir çok zat, ha­dis rivayet etmiþlerdir.

Ýmam Þafii'nin, Kur'an-ý Kerîm'in âyetlerinden ne bü­yük bir itina ile hüküm çýkardýðýný anlamak için «Kita-bü'I-Ümm»   isimli  eserine  bakmak  kâfidir.

îmam Þafiî, içtihadlarýnda Kur'an'a, sünnete, Ýcmaa, ashabýn ittifak ettikleri hususlara ve gerektiðinde kýyasa istinat etmiþtir.

Ayrýca Ýmam Þafiî, týp, þür, edebiyat, atýcýlýk gibi san'-atlarda da büyük bir üstad idi. Eserlerinden bazýlarý þun­lardýr: «Ahkâmü'l-Kur'an», «Es-Sünen», «Ihtüâfü'l-Hadis», «Er-Risale Fi'1-Usûl», «El-Mevaiis», «Kitabü'Ý-Ümm», «Müs-nedü'þ-Þafiî», «Edebü'1-Kadî», «El-Eþribe», «FezaÝlü Ku-reyþ», «Es Sebku ve'r-Remy»,

Ýmam Þafiî hicrî 150 senesinde doðmuþ, 204 tarihinde Mýsýr'da vefat etmiþtir.

ÞEHVETPEREST : Hedonizme inanan.

Hedonizm, materyalizmin bir koludur, öldükten sonra dirilmek bahis konusu olmadýðýna (hâþâ) göre, yaþanýlan hayattan zevk olmak gerekir. Bu felsefeye göre, zevklerin en yükseði maddî ihtiyaçlarýn tatmininden ibarettir.

TABERÂNÎ : Ebu'l-Kasým Süleyman b. Ahmed, Meþhur bir hadîsei olup îslâm âlemini 32 sene dolaþmýþ pek çok hadis toplamýþtýr. «Mu'cemü Kebir» «Mu'cemü Evsat» «Mu'-cemü Sagir» Ýsimlerinde üç hadis kitabý vardýr. Hicrî 260 senesinde Þam'ýn taberiyye kasabasýnda doðmuþ, 360'da ts-fahan'da vefat etmiþtir.

ÝMAM TAHAVÝ : Ebu Cafer Ahmet b. Muhammed. Meþhur bir hanefi fakihidir. «Müçtchid Fi'1-Mczhcp» dere­cesini haiz olduðu söylenmektedir. Mýsýr'da Hanefilerin li­derliðini yapmýþtýr. Hicri 229 tarihinde Mýsýr'ýn Tahâ nahi­yesinde doðmuþ, 321 senesinde vefat etmiþtir.

Eserlerinden bazýlarý þunlardýr: «Ahkâmü'Ý-Kur'an» «Ihtilâfü'l-Ulema» «En-Nâsihu ve'1-Mensuh» «Tarihü Kebir» «Kitabü Sagir» «Menakýb-i Ebî Hanýfe» «Þerhü'1-Cami'Ý-Ke-bir», «Þerhü'I-Camii's».

EBU DAVUDÝ TAYALÝSÎ : Süleyman îbni Dâvud. Fa-kih ve muhaddislerden. Horasanlý bir âlimdir. «Müsnedü Tayâlisi» denilen meþhur hadis kitabý, bu zattan Yusuf Ibnü Habîb'in rivayet ettiði lýadÝs-Ý þeriflerin toplanýp ya-zýlmaþiyla vücuda gelmiþtir. Rivayete göre, ilk te'lif edilen «Müsned» kitabý budur. Hicrî 204 tarihinde vefat etmiþtir.

TECRÜBE VE MÜÞAHEDE : Ýlim metodlarýndan biri­sidir. Tecrübe; maddî veya beþeri bir hadisenin, þartlarý­nýn insanlar tarafýndan tayin edilerek tekrarlanmasýdýr. Müþahede ise; müþahitlerin herhangi bir müdahalesi ol­maksýzýn vakýayý müþahede etmcclrinden ibarettir.

SAADÜDDÝN TEFTAZANÎ : Ýslâm'ýn büyük âlimlerin-dendir. Serahs'ta ikamet ederdi. Bir aralýk Timur ile bera­ber seferlere çýkmýþ, daha sonra Timur tarafýndan Semer. kand'a gönderilmiþti. Türkiye'yi de ziyaret etmiþ ve Osmani t âlimleriyle görüþüp mübahaselerde bulunmuþta Hicrî 727 tarihinde, Horasan'da Ncsâ yakýnlarýndaki Teftaran- köyünde doðmuþ, 793'tc Semcrkand'da vefat etmiþ­tir. Eserlerinin meþhurlarý þunlardýr: «Kcþfü'l-Esrar», «Haþiyetü Keþþaf», «Þerhti Hadisi Erbain», «Þerhü Mcka-sýd», «Þerhü Aknteii'n-Ncsefî.»

ÝMAM TÝRMÝZÝ : Ebu îsa Muhammed b. Ýsa. Çok meþ­hur bir hadis ve fýkýh âlimidir. Ýslâm âlemini dolaþmýþ ns-rtmn yüksek âlimleri ile görüþmüþtür. Kutcybc b. Saîd, Süfyan b. Vckî ve Muhammed Buharý gibi meþhurlardan hadîs rivayet etmiþtir. «Sünenü Tirmi/î» adýndaki kitabý, «Kütübü Sittc»nin dördüncüsüdür. Mezheplere,    hadislerin nevilerine ve Ýlletlerine dair ihtiva ettiði malûmat ile, fa-kihler nezdinde kýymetli bir kitaptýr. Tirmizî'nin ayrýca, Eþ-Þemailü'n-NcbevÝyye ve'1-HassaÝlü'I MustafavÝyye», «Ki-tabü'1-llel» adýndaki eserleri de meþhurdur Ýmam Tirmizî, Meyhun nahiyelerinden olan Tirmiz'de hicrî 209 tarihinde doðmuþ, yine orada 279 senesinde vefat etmiþtir.

YE'CÜC VE ME'CÜC : Bu hususta Cenâb-ý Allah þöyle buyurmaktadýr :

«... Hakýykat Ye'cüc ve Me'cüc, yer yüzünde fesat çý­karanlardýr...» (El-Kehf Sûresi: 94). «Nihayet Ye'cüc ve Me'cüc (ünseddÝ) açýlýp da her tepeden saldýracaklarý ve gerçek vaad olan (kýyamet) yaklaþtýðý vakit, iþte o zaman küfredenlerin gözleri hemen belirip kalacak...* (El-Enbiya Sûresi: 96)

Ye'cüc ve Me'cüc, Arapçaya baþka lisanlardan geçmiþ, yabancý kelimelerdir. Bunlarýn ne olduðu hususunda pek çok ve çeþitli fikirler ileri sürülmüþtür. Fakat tslâm'a göre; aslý ve nesebi belirsiz, din ve millet tanýmaz yaratýklardýr, ki onlarýn ortaya çýkýþý kýyamet alâmeti erindendir. Ayet-i kerimede zîkredildiðine göre; yer yüzünü fesada verecek­lerdir.[366]

 


Ynt: Mutezile By: Sevgi. Date: 20 Aralýk 2020, 01:36:58
Esselâmü Aleyküm. Bilgiler için Allah sizlerden razý olsun kardeþim. Rabbim ilmimizi artýrsýn inþaAllah
Ynt: Mutezile By: Bilal2009 Date: 21 Aralýk 2020, 13:25:51
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri sapýk gruplardan sakýndýrsýn Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Mutezile By: ceren Date: 23 Aralýk 2020, 01:59:59
Esselamu aleyküm.rabbim bizleri inanan hakkýyla müslüman olan kafirlikten sapikliktan kurtulan kullardan olalým inþallah...

radyobeyan