Cennet ve Cehennem By: saniyenur Date: 07 Ocak 2012, 19:57:14
Cennet ve Cehennem
"Cennet ve cehennem yaratýlmýþlardýr" sözlerinin ifade ettiði gerçek ile ilgili olarak þunu belirtelim ki; ehl-i sünnet ittifakla cennet ve cehennemin yaratýlmýþ ve þu anda mevcut olduklarýný kabul etmektedirler. Ehl-i sünnet ve’l-cemaat, Mutezile ve Kaderiye’ye mensup bir takým kimseler ortaya çýkýp da bunu inkâr etmelerine ve: Hayýr, Yüce Allah bunlarý Kýyamet gününde yaratacaktýr, demelerine raðmen bu kanaate sahip olmaya devam etmiþtir.
Mutezile ve Kaderiye’yi bunu inkâr etmeye iten ise onlarýn, Yüce Allah’ýn fiilleri için bir þeriat olarak tesbit ettikleri ve O’nun þunu yapmasý gerekir, bunu da yapmamasý gerekir diye koyduklarý fasit ilkeleri sebep olmuþtur. Onlar yaratýklarýnýn fiillerini O’na kýyas ederek, bu gibi iddialarda bulunmuþlar ve böylelikle onlar fiileri itibariyle Müþebbihe arasýna katýlmýþlardýr. Cehmiyye kanaatleri onlarýn arasýna da girmiþ ve ayný zamanda Muattile de olmuþlardýr. Hatta; cennetin amellerin karþýlýðýnýn verilmesinden önce yaratýlmýþ olmasý abestir, demiþlerdir, çünkü bu durumda cennet çok uzun bir süre atýl kalýr ve hiçbir iþe yaramaz.
Böylelikle onlarýn Yüce Rab için tesbit ettikleri bu batýl þeriata muhalif olan nasslarý reddettiler, nasslarý yerlerinden kaydýrarak tahrif ettiler, kendilerinin tesbit ettikleri þeriate muhalefet edenlerin sapýk ve bid’atçi olduklarýný ileri sürdüler.
Kitabýn bu husustaki nasslarýnýn bazýlarý þunlardýr: Yüce Allah cennet hakkýnda: "O, takva sahipleri için hazýrlanmýþtýr." (Al-i Ýmran, 3/133); "Allah’a ve rasûlüne iman edenler için hazýrlanmýþtýr." (el-Hadid, 57/21) diye buyurmaktadýr. Cehennem hakkýnda da: "O, kâfirler için hazýrlanmýþtýr." (Al-i Ýmran, 3/131); "Þüphesiz ki cehennem bir pusudur, azgýnlarýn dönüp varacaklarý bir yerdir." (en-Nebe’, 78/21-22); "Andolsun ki onu diðer bir iniþinde görmüþtü. Sidretu’l-Müntehâ yanýnda. Cennetu’l-Me’va’da onun yanýndadýr." (en-Necm, 53/13-15) diye buyurmaktadýr.
Peygamber -Sallallahu aleyhi vesellem- Sidretu’l-Müntehâ’yý gördüðü gibi, onun yanýnda Cennetu’l-Me’va’yý da görmüþtür. Nitekim Buharî ile Müslim’de, Enes -Radýyallahu anh- yoluyla gelen Ýsra’yý anlatan hadiste de böyle denilmektedir. O hadisin sonlarýnda þu ifadeler yer alýr: "Sonra Cibril beni, Sidretu’l-Müntehâ’ya getirinceye kadar yola koyuldu. Onu mahiyetlerini bilemediðim renkler bürüdü. Sonra cennete girdim, orada yüksek kubbeleri andýran inciler gördüm, topraðý misk’ten idi."[150]
Yine Buharî ile Müslim’de, Abdullah b. Ömer -Radýyallahu anh-dan gelen rivayete göre Rasûlullah -Sallallahu aleyhi vesellem- þöyle buyurmuþtur: "Sizden herhangi bir kimse öldükten sonra sabah-akþam ona kalacaðý yer gösterilir. Þâyet cennet ehlinden ise, cennet ehli arasýndaki yeri eðer cehennem ehlinden ise cehennem ehli arasýndaki yeri gösterilir ve: Bu senin kalacaðýn yerdir, Kýyamet gününde Allah seni ölümden sonra diriltinceye kadar (oraya) girmeyeceksin," denilir.[151]
el-Berâ b. Âzib -Radýyallahu anh- yoluyla gelen hadis daha önceden geçmiþ bulunmaktadýr. O hadiste þu ifadeler yer almaktadýr: Semadan bir münadi: Kulum doðru söyledi, ona cennetten bir döþek yayýnýz ve cennete giden bir kapý açýnýz, diye seslenir. Bunun üzerine ona cennetin hoþ ve güzel kokularý gelmeye baþlar..."[152]
Yine el-Berâ’nýn bu hadisinin manasýnda Enes yoluyla gelen hadis de daha önceden geçmiþ bulunmaktadýr.
Müslim’in Sahih’inde, Âiþe -Radýyallahu anh-dan þöyle dediði kaydedilmektedir: Rasûlullah -Sallallahu aleyhi vesellem- hayatta iken güneþ tutuldu... deyip, hadisi nakletti: Hadiste þu ifadeler de yer almaktadýr: Rasûlullah -Sallallahu aleyhi vesellem- buyurdu ki: "Ben þu bulunduðum yerde size vadolunmuþ herbir þeyi gördüm. Öyle ki kendimi, siz beni öne doðru ilerler gördüðünüzde cennetten bir salkým aldýðýmý dahi gördüm. Andolsun siz beni geri doðru gelirken gördüðünüzde cehennemin birbirini yiyip bitirdiðini de gördüm."[153]
Buharî ve Müslim’de, -lafýz Buharî’nin olmak üzere- Abdullah b. Abbas’tan þöyle dediði kaydedilmektedir: Rasûlullah -Sallallahu aleyhi vesellem-in döneminde güneþ tutuldu. Hadisin geri kalan bölümlerini zikrettikten sonra þu ifadeleri de zikretmektedir: Ey Allah’ýn Rasûlü, biz seni bulunduðun bu yerde birþey alýr gibi gördük; sonra da senin geriye doðru geldiðini gördük. Þöyle buyurdu: "Ben cenneti gördüm ve oradan bir salkým almak üzere elimi uzattým, eðer elime geçirmiþ olsaydým, dünya kaldýðý sürece siz de ondan yemeye devam ederdiniz. Cehennem ateþini de gördüm, asla bugünkü gibi korkunç bir manzara görmüþ deðilim. Cehennem ehlinin çoðunlukla kadýnlar olduðunu da gördüm." Bunun sebebi nedir ey Allah’ýn Rasûlü, diye sordular. "Ýnkarcýlýk ederler" diye buyurdu. Yani onlar Allah’ý mý inkar ederler, diye sorulunca þöyle buyurdu: "Onlar kocalarýna karþý nankörlük ederler, yapýlan iyiliðe karþý nankörlük ederler. Sen onlardan birisine ömür boyu iyilik yapsan da sonra senden küçük bir kusur görse; ben senden asla hayýr namýna hiçbir þey görmedim, der."[154]
Müslim’in Sahih’inde, Enes’den gelen rivayette de (Peygamber -Sallallahu aleyhi vesellem-in þöyle buyurduðu kaydedilmektedir): "Nefsim elinde olana yemin ederim ki, þâyet benim gördüklerimi görmüþ olsaydýnýz, pek az gülerdiniz, çok aðlardýnýz." Neler gördün ey Allah’ýn Rasûlü, diye sordular: "Cenneti ve cehennemi gördüm" diye buyurdu.[155]
Muvatta’ da ve Sünen’lerde Kâb b. Malik yoluyla gelen hadiste þöyle dediði kaydedilmektedir: Rasûlullah -Sallallahu aleyhi vesellem- buyurdu ki: "Mü’minin caný cennet aðaçlarýna konan bir kuþtur. Taki Yüce Allah, Kýyamet gününde onu tekrar cesedine geri döndürünceye kadar."[156]
Ýþte bu, Kýyamet gününden önce ruh’un cennete giriþi hususunda çok açýk bir ifadedir.
Müslim’in Sahih’inde, Sünen’lerde ve Müsned’de Ebu Hureyre -Radýyallahu anh- yoluyla gelen hadiste belirtildiðine göre Rasûlullah -Sallallahu aleyhi vesellem- þöyle buyurmaktadýr: "Allah cennet ile cehennemi yarattýktan sonra Cibril’i cennet’e gönderdi ve: Git te orayý gör. Orada, oraya girecekler için hazýrladýklarýma da bak, dedi. Cibril gidip oraya, orada oraya girecekler için hazýrlananlara baktý ve geri döndü, dedi ki: Ýzzetin hakký için yemin ediyorum. Onun bu halini kim duyarsa mutlaka buraya girecektir. Bunun üzerine Yüce Allah emir vererek cennetin etrafý hoþlanýlmayan þeylerle çepeçevre kuþatýldý. Yine: Dön ve tekrar ona ve oraya girecekler için orada hazýrladýklarýma bir bak, dedi. Tekrar gitti oraya baktý, sonra geri döndü ve dedi ki: Ýzzetin hakký için oraya hiç kimsenin giremeyeceðinden korkmaya baþladým. Sonra onu cehenneme gönderdi ve: Git oraya ve orada, oraya girecekler için hazýrladýklarýma bir bak, dedi. Cibril oraya gitti ve baktý. Herbir bölümünün diðerinin üstüne çýkmýþ olduðunu gördü, sonra da geri dönüp þunlarý söyledi: Ýzzetin hakký için onun bu halini kim iþitirse buraya mutlaka girmez. Bunun üzerine (Cenab-ý Allah) emir vererek etrafý arzu ve þehvetlerle çepeçevre kuþatýldý. Sonra tekrar ona: Git, orada oraya girecekler için neler hazýrladýklarýma bir bak, diye buyurdu. O da gitti ve ona bakýp geri döndü ve þöyle dedi: Ýzzetin hakký için buraya girmeksizin hiç kimsenin kurtulmayacaðýndan korkmaya baþladým."[157]
Sünnet’te buna benzer rivayetler çok fazladýr.
Vadolunan cennet, Adem’in içinde yaratýldýðý ve sonradan çýkartýldýðý cennet’tir diyenlerin görüþlerine gelince, cennetin þu anda var olduðuna dair görüþ açýk bir görüþtür. Ancak bu cennet’in Adem’in yaratýlýp çýkartýldýðý cennet olup olmadýðý ile ilgili görüþ ayrýlýklarý da bilinen bir husustur.
Cennet henüz yaratýlmamýþtýr. Çünkü eðer þu anda yaratýlmýþ olsaydý, zorunlu olarak Kýyamet gününde sonunun gelmesi, içinde bulunan herkesin helak olup, yok olmasý gerekirdi. Çünkü Yüce Allah: "O’nun vechinden baþka herþey helâk olacaktýr." (el-Kasas, 28/88); "Her can ölümü tadýcýdýr." (Al-i Ýmran, 3/185) diye buyurmaktadýr, diyenlerin bu husustaki þüphelerine gelince;
Tirmizî, Sünen’inde Ýbn Mes’ud -Radýyallahu anh-dan þöyle dediðini rivayet etmektedir: Rasûlullah -Sallallahu aleyhi vesellem- buyurdu ki: "Ýsra’ya götürüldüðüm gece Ýbrahim ile karþýlaþtým. Bana: Ey Muhammed, ümmetine benden selam söyle ve onlara haber ver ki; cennetin topraðý hoþ, suyu tatlýdýr ve orasý dümdüz bir arazidir. Oraya dikilecek olan aðaçlar ise subhanallahi velhamdulillahi ve la ilahe illallahu vallahu ekber sözleridir, dedi."[158] Tirmizî: Bu hasen, garib bir hadistir dedi.
Yine Tirmizî’de Ebu’z-Zübeyr’in, Ýbn Cabir’den rivayetine göre Peygamber -Sallallahu aleyhi vesellem- þöyle buyurmuþtur: "Kim subhanallahi ve bihamdihi diyecek olursa cennette onun için bir hurma aðacý dikilir."[159] Tirmizî dedi ki: Bu hasen, sahih bir hadistir.
Bu þüphe sahipleri derler ki: Þâyet cennet yaratýlmýþ ve bitirilmiþ olsaydý, dümdüz bir arazi olmazdý ve bu gibi aðaç dikmelerinin bir manasý olmazdý.
Yine derler ki: Yüce Allah’ýn Firavun’un hanýmýnýn: "Rabbim benim için nezdinde cennette bir ev yap." (et-Tahrim, 66/11) dediðine dair buyruk da bu kabildendir.
Buna cevab: Eðer sizler bu sözlerinizle cennet þu anda yoktur, Sûr’a üfürülmek gibi, insanlarýn kabirlerinden kalkmasý gibi bir þeydir, demek istiyorsanýz bu batýl bir iddiadýr. Bu iddiayý bundan önce kaydetmiþ olduðumuz deliller ile sözünü etmediðimiz benzeri deliller reddetmektedir. Þâyet bu sözlerinizle Yüce Allah’ýn cennette, cennete girecekler için hazýrladýklarýnýn tamamýný yaratmasý henüz tamamlanmamýþtýr. Yüce Allah orada yine ardý arkasýna bir takým þeyler yaratmaktadýr. Mü’minler oraya girdirilecekleri vakit te yine o esnada baþka hususlarý da yaratacaktýr, demek istiyorsanýz bu haktýr, bunun reddedilmesine de imkan yoktur. Sizin ileri sürdüðünüz deliller de ancak bu kadarýna delalet etmektedir.
Yüce Allah’ýn: "O’nun vechinden baþka herþey helak olacaktýr" (el-Kasas, 28/88) buyruðunu delil getirmenize gelince, sizler âyet-i kerîme’nin anlamýný yanlýþ anladýðýnýzdan ötürü bunu delil diye göstermektesiniz. Bu buyruðu cennet ve cehennemin þu anda var olmadýðýna dair delil göstermeniz size benzer görüþleri ileri sürenlerin cennet ile cehennemin yok olacaklarýna, harab olacaklarýna, oradakilerin de öleceklerine dair delil getirmelerini andýrmaktadýr. Bundan dolayý sizler de sizin gibi görüþleri savunanlar da bu âyeti kavrama muvaffakiyetine mazhar deðilsiniz. Bunu anlayabilme muvaffakiyetine Ýslamýn önder ilim adamlarý mazhar olmuþlardýr.
Onlarýn bu husustaki açýklamalarýnýn bir kýsmý þöyledir: Buradaki "herþey"den kasýt, Yüce Allah’ýn yok olup fena bulacaðýný takdir etmiþ olduðu herþeyin helak olacaðý, yok olacaðý anlamýndadýr. Cennet ile cehennem ise yok olmak için deðil, baki kalmak için yaratýlmýþlardýr. Arþ da bu þekildedir ve o cennetin tavanýdýr. Bu O’nun mülkü müstesnâ, diye de açýklandýðý gibi, O’nun zatýnýn rýzasý aranarak yapýlmýþ olanlar müstesna diye de açýklanmýþtýr. Yine þöyle bir açýklama da yapýlmýþtýr: Yüce Allah: "Onun üzerindeki her canlý fanidir" (er-Rahman, 55/26) buyruðunu indirince, melekler: Yeryüzü ahalisi helak oldular, dediler ve kendileri ebedi kalacaklarý ümidine kapýldýlar. Yüce Allah da semadakilerin de, yerdekilerin de öleceklerini bildirdi ve: "O’nun vechinden baþka herþey helâk olacaktýr." (el-Kasas, 28/88) diye buyurdu. Yani O hayy’dýr ve ölmeyecektir. Ýþte o vakit melekler de öleceklerine kesin olarak inandýlar.
Bu açýklamalarý yapanlar, bu nasslar ile -Yüce Allah’ýn izniyle biraz sonra zikredileceði üzere- cennet ile cehennemin kalýcýlýðýna delâlet eden muhkem nasslarý bir arada uygun bir þekilde anlamak için yapmýþlardýr.
Tahâvî’nin -Allah ona rahmet etsin-: "Ebediyyen yok olmazlar, fena bulmazlar" sözlerine gelince, selef ve halef’ten imamlarýn cumhur’unun kabul ettiði görüþ budur.[150] Buhârî 3207, 3787; Müslim 164.
[151] Muvatta, I, 239; Buhârî 1379; Müslim 2866.
[152] Müsned, IV, 287, 295-296; Ebû Dûvûd 4753
[153] Buhârî 1212; Müslim 901.
[154] Buhârî 1052; Müslim 907.
[155] Müslim 426.
[156] Muvatta, I, 240; Tirmizi 1641; Nesai, IV, 108; Ýbn Mâce 1449; Müsned, III, 455, 456, 460, Vý, 386.
[157] Ebû Dâvûd 4744; Tirmizî 2563; Nesaî, VII, 3-4; Müsned, II, 332, 354.
[158] Tirmizî 3458.
[159] Tirmizî 3460, 3461.
Ynt: Cennet ve Cehennem By: Bilal2009 Date: 07 Nisan 2021, 08:37:45
Esselamü aleyküm Rabbim bizleri cennetine alsýn Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Cennet ve Cehennem By: Sevgi. Date: 10 Nisan 2021, 00:30:39
Aleyküm selam. Rabb'im bizleri herzaman rýzasýna uygun þekilde yaþayan ve rýzasýna eriþen kullarýndan eylesin inþaAllah