Süneni Ebu Davud
Pages: 1
Kıyamda Elleri Böğrüne Koymak By: reyyan Date: 01 Ocak 2012, 21:03:09
155 - 156. (Kıyamda) Elleri Böğrüne Koymak Ve Kalçalar Üzerine Oturup Elleri Yere Dayamak

 

903. ...Ziyâd b. Subeyh ei-Hanefî'den; demiştir ki: İbn Ömer (r.a.)'in yanında namaz kıldım ve (namazda) ellerimi böğrüme koy­dum. Namazı kılınca (bana şöyle) dedi: "Namazdaki şu hal asılmış kimse(nin hali gibi)dir. Resûlullah (s.a.) de bundan nehyederdi."[136]

 

Açıklama
 

Sözlükte "hasıra" kelimesi böğür anlamına gelir. "Tahassür"  ise, eli böğründe dikilmek demektir.kelimesi ise, kalçaları yere koyarak yan taraftan ellerin üzerine abanmak demektir. An­cak tarif edilen şekildeki oturuşun bu hadisle bir ilgisi olmadığından bu ba­bın başlığında kelimesinin bulunmaması uygun olurdu. Çünkü hadis sadece kıyamda elleri böğründe durmakla ilgilidir.

Salb kelimesi, "asmakj asılmak" mânâsına gelir, İbn Ömer (r.a.) Haz­retlerinin ifâdesinden anlaşılıyor ki, kıyamda bu şekilde duran kişinin man­zarası ağaca asılan kişinin hâline benzer. Çünkü ağaca asılan kişi ellerini ağacın gövdesi üzerine sarkıtır. Böyle çirkin bir manzara arz etmekten korumak için Resûl-i Ekrem (s.a.) namaz kılarken kıyamda elleri böğründe durmaktan mü'minleri nehyetmiştir.

Bu nehyin zahirine bakan zahirî ulemâsına göre namazda elleri böğrü­ne koymak haramdır.

İbn Abbâs, Âişe, Mücâhid, İbrahim en-Nehaî, İmam Mâlik, Şafiî haz­retleriyle Hanefî ve Hanbelî ulemâsına (r.a.) göre ise kıyamda elleri böğrün­de durmak tahrimen mekruhtur. Bezlu'l-mechud sahibinin ifadesine göre metinde geçen "Salb" kelimesine başka mânâ verenler olmuşsa da bu mâ­nâlar zayıf görülmüştür. Bu manalardan bazıları şunlardır:

1. Elinde asa tutarak buna dayanmak.

2. Namazda bir sûrenin sonundan sadece birkaç âyeti okuyarak okuna­cak süreyi kısaltmak,

3. Kıyamı rüku'u ve sücudu kısaltmak suretiyle namazı çabuklaştırmak.Ancak ulemânın muhakkik ve müdekkiklerine göre bu kelime "asıl­mış kimse" demektir ki, biz de tercümemizde bu mânâyı tercih ettik.

Kıyamda elleri böğründe durmaktan nehyedilmenin sebebi üzerinde de çeşitli görüşler vardır:

1. Bazılarına göre İblis devamlı surette eli böğründe gezdiği için namaz­da böyle durmak yasaklanmıştır. Yine îblis gökten yere eli böğründe inmiş­tir, (îbn Ebî Şeybe, İbn Abbâs'tan rivayet etmiştir).         

2. Yahudilere benzemekten korunmak içini yasaklanmıştır.Çünkü on­lar namazlarında ellerini böğürlerine koyarlar. (İbn Ebi Şeybe, Hz. Âişe'-den rivayet etmiştir).

3. Cehennem ehli elleri böğürlerinde istirahat ederler. (İbn Ebi Şeybe Hz. Âişe'den ve Mücâhid'den rivayet etmiştir. Beyhakî de Ebû Hûreyre'den rivayet etmiştir).

4. Musibete uğrayan kimselerin haline benzediği için yasaklanmıştır. Çün­kü bir kimsenin başına bir musibet geldiği zaman elleri böğründe kalır. Bu görüş de Hattabî'ye aittir.[137]

[136] Nesâî, iftitâh 12.

    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 3/418-419.

[137] Bezlu'l-mechûd, V, 174.

    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 3/419-420.


Ynt: Kıyamda Elleri Böğrüne Koymak By: RAMAZAN 7/D Date: 08 Mayıs 2017, 23:21:07
Es Selamün Aleyküm . Efendimiz s.a.v. kıyamda elleri böğre koymaktan yaasaklamıştır.

ALLAH cc razı olsun
Ynt: Kıyamda Elleri Böğrüne Koymak By: ceren Date: 08 Mayıs 2017, 23:35:35
Aleykumselam.Rabbim bizleri hakkiyla namaz kilan kullardan eylesin insallah...
Ynt: Kıyamda Elleri Böğrüne Koymak By: Sevgi. Date: 09 Mayıs 2017, 06:18:08
Ve Aleyküm Selam. Peygamberimiz'in hoş görmediği bir şeyi yapmamalıyız. Mevlam bizleri Peygamberimiz'e lâyık ümmet olabilmeyi nasip etsin inşâAllah

Allah Razı olsun...
Ynt: Kıyamda Elleri Böğrüne Koymak By: Bilal2009 Date: 11 Mayıs 2017, 22:23:51
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri namazı dosdoğru kılanlardan eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun
Ynt: Kıyamda Elleri Böğrüne Koymak By: melda 6D Date: 12 Mayıs 2017, 22:13:28
Selamün aleyküm . Ellerimizi böğre koymayı kıyamda Efendimiz yasaklamıştır . Allah razı olsun .

radyobeyan