Büyük Þafii Ýlmihali
Pages: 1
Hacc By: seymanur K Date: 01 Ocak 2012, 16:52:40
HACC


Haccýn lugaitaki anlamý, kasdetmek manasýnadýr.

Istýlahta ise, rükünlerine riayet etmekle birlikte ibadet için Kâbe-i Mu-azzama'yý ziyaret etmektir.

Hacc, islamýn beþ þartýndan biri olup, zaruri olarak bilinmesi gereken farzlarýndan bir farzdýr.

Fakihlerin çoðunun görüþüne göre Hicret'ten altý sene sonra yani H.6. senesinde farz kýlýnmýþtýr.

Delili kitap, sünnet ve icma-ý ümmettir. Ýnkâr eden kâfir olur.

Gidip gelebilecek kadar yol masrafýna ve bu süre içerisinde nafakasýný karþýlamakla yükümlü olduðu kiþilerin ihtiyaçlarýný karþýlayacak mala sa­hip olanlara faizdir. Bu imkânlara sahip olan müslümanlarýn ömründe bir defa haccetmeleri farzdýr.

Allah'u Teala Kur'an-ý Kerimde,

"Allah için hacc ve umreyi tamamlayýnýz." (Bakara: 2/196) buyurmuþtur.

Baþka bir ayeti kerimede Allahu Teala þöyle buyurur: "Þüphesiz ki in­sanlar için ilk kurulan ev, Mekke'deki mübarek ve alemler için hidayet vesilesi olan Ka'he'dir. Orada apaçýk alametler vardýr, ibrahim'in maka­mý vardýr. Kim oraya gelirse emin olur. Oraya gitmeye yol bulan kimseye Allah için Ka'be'yi ziyaret etmek farzdýr. Kim nankörlük ederse imkaný olduðu halde haccetmezse bilsin ki Allah alemlerden müstaðnidir" (Al-i imran: 3/96-97)

Ebu Hureyre (r.a.)'dan rivayet olunduðuna göre Peygamberimiz (s.a.v.) þöyle buyurur:

"Kim Allah için hacceder ve o esnada zevcesine yaklaþmaz, günah da iþlemezse, anasýndan yeni doðmuþ gibi günahsýz olarak döner." [1]

Hadisi þerifte peygamberimiz (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur. "Kim kendi­ni Ka'be'ye ulaþtýracak azýk ve yol vasýtasýna sahip olur da haccýný eda etmezse o kimsenin yahudi ve hýnstýyan olarak ölmesinde hiç bir mani yoktur." [2]

Bu anlamda hadisi þerif ve ayeti kerimeler çok fazla olmakla beraber oraya kadar yapýlabilecek masraflar için imkan olursa her müslümanýn ömründe en az bir kere haccetmesi farzdýr.

Ebu Hureyre (r.a.) þöyle rivayet eder. "Hangi amel daha faziletlidir Ya Resulellah? diye soruldu.

Allah resulü: Allah'a ve resulüne iman etmektir. Sonra hangisi daha faziletlidir? diye soruldu. Allah yolunda cihaddýr. buyurdu. Daha sonra hangisidir, sorusuna, Eksiksiz ve kusursuz olarak ifa edilen hacdýr, buyurdular. " [3] Hac, günahlarýn affýna vesile olunan bir ibadet olmasý sebebiyle ehemmiyeti çok fazladýr.

Abdullah Ýbni Ömer (r.a.) Peygamberimiz (s.a.v.)'in þöyle buyurduðu­nu rivayet eder:

" Hacý evinden çýktýktan sonra her bir adýmýna Allah bir sevap yazar re bir günahým siler. Hacýlar Arafat daðýnda durduklarýnda Allah melek­lerine karþý onlarla övünür ve þöyle buyurur:

'Bakýn benim kullarýma çeþidi bölgelerden buraya akýn ettiler. Sizi þa­hit kýlýyorum ki günahlarý yaðmur taneleri ve Alic denilen yerin kumlarý sayýsýnca olsa bile onlarý affettim.1

Cemrelere taþ attýðý zaman kýyamet gününe kadar Allah'ýn ona ne ka­dar mükafat vereceðini hiç kimse bilmez. Saçým traþ ettiðinde de, baþýn­dan kýrpýlan her saç teli için kýyamet gününde onun için bir nur vardýr. Ka benin etrafýndaki son tavafýný yaptýðýnda ise, annesinin kendisini do-ðurduðu gün gibi günahlarýndan tertemiz olarak arýnýr.1'


 


 
--------------------------------------------------------------------------------
 
[1] Müslim. 1350

[2] Tirmizi, Ýmam AÝuucdTcu  l2  sah  1(19

[3] Rnazus- salýhtýý, 27H


radyobeyan