Bedende Kefalet By: seymanur K Date: 20 Aralýk 2011, 19:48:33
BEDENDE KEFALET
Kendisinde kul hakký bulunan bir kimse için onun yerine bedenen kefil olmak caizdir.
Kefalet, kitap sünnet ve icma ile meþrudur.
Kitaptan delil. Allah Kur'an-ý Kerim'de þöyle buyuruyor
"Onlar þöyle dediler: Ey vezir! Doðrusu bunun büyük bir ihtiyar babasý var (bununla teselli oluyor), onun için yerine birimizi al, çünkü biz seni iyilik edenlerden görüyoruz." (Yusuf: 12/78)
Kefalet; tanýmý ayrýca þu þekilde de olabilir: "Karþýlýklý arzu ve borç hususunda iki zimmeti birbirine baðlamak' þeklindedir.
Kefalet, zamanýn bir çeþidi olup, kiþinin kendisini veya malýný hazýr kýlmaya mahsustur.
Allah (c.c.) hakký olan içki ve hýrsýzlýk hakký gibi þeyler için kefalet caiz deðildir.
Kýsas ve kazf haddi gibi bir kul hakkýndan dolayý, hüküm meclisine getirilmesi gereken birini getirme ile ilgili bir yükümlülüktür. Ödünç alýnmýþ ya da gaspedilmiþ bir malý getirmeyi kendi üzerine almaya da denir.
Kefil, kefil olduðu kimseyi getirip teslim etmekle sorumluluktan kurtulur.
Kefalet fýkýhta, "Hýmale", "Zamane" ve "Ze'âme" gibi kavramlarla da isimlendirilebilir.
Kefalette; kefil, asil, mekfulun leh ve bir de mekfulun bih bulunur.
1- Kefil: Kendisi üzerine kefil olunun can, mal, borç veya iþi yerine getirmeyi üzerine alan kimsedir.
Kefilin akýl, balið ve kefalete izin alarak asilin malýnda mutlak tasarruf sahibi olmasý gerekir.
Kefile, zamin, zâ'im, hamîl ve kabîl de denir.
2- Asil: Borçlu olan kimsedir, kendisine kefil olunur. Ergin, akýllý, hazýr ve kefalete razý olmasý þart deðildir. Aksine, çocuða, deliye ve hazýr bulunmayana kefil olmak caizdir. Kefil, kefaleti yerine getirirken bunlarýn hiç birine danýþmaz, iþlerini kendiliðinden yapar.
3- Mekfulun leh: Alacaklý kimsedir. Kefilin kim olacaðýný bilmesi þarttýr.
4- Mekfulun bih: Bu da, kefil olanýn ödemesi gerekli olan can, mal, borç veya iþtir. [1][1] Kadý Ebu Þuca’, Ðayet’ül-Ýhtisar ve Þerhi , Ravza Yayýnlarý: 331-332.