Tilavet Secdesi By: saniyenur Date: 19 Aralýk 2011, 21:40:58
20- Tilavet Secdesi
472- Abdullah Ýbn Ömer (r.a)'tan rivayet edilmiþtir:
“Peygamber (s.a.v.) Kur'an okurdu. (Bazen) içerisinde secde ayeti bulunan bir sure okuyup hemen secde ederdi. Biz de onunla beraber secde ederdik. Öyle ki kalabalýk ve sýkýþýk bir halde olduðumuz için bazýlarýmýz alnýný koyacak yer bulamazdý.” [703]
473- Abdullah Ýbn Mes'ud (r.a)'tan rivayet edilmiþtir:
“Peygamber (s.a.v.) Mekke'deyken “Necm” suresini okuyup burada secetmiþ, beraberinde bulunan kimseler de onunla birlikte secde etmiþlerdi. ýlnýz ihtiyar bîr adam, bir avuç çakýl veya toprak almýþ ve onu alnýna kaldý.”
“Bana bu kadarý yeter!” demiþ,
Açýklama:
Abdullah Ýbn Mes'ud der ki: Doðrusu o adamý sonralarý gördüm. Bedir vaþýnda kafir olarak öldürülmüþtü. [704]
474- Atâ' b. Yesâr'dan rivayet edilmiþtir:
“Atâ' b. Yesâr, Zeyd b. SâbÝt'e namazda imamla birlikte cemaata kýratýn gerekmediðini sordu. O da:
“Hiçbir namazda imamla birlikte kýraat yoktur' demiþ ve Resulullah (s.a.v.)'e “Necm” suresindeki secde ayetini okuduðunu, fakat secde etmelini söylemiþtir.”[705]
Açýklama:
Tahâvî konuyla ilgili olarak þöyle der:
“Bu hadiste Necm sûresinde secde lâzým gelmediðine delîl yoktur. Çünkü o sûre okunurken Peygamber (s.a.v.)'in abdestsiz bulunmuþ ýasý ve bundan dolayý secde etmemesi muhtemeldir. Ayet secde etmenin helal olmayacaðý bir vakitte okunduðu için secde etmemiþ olmasý da bir ihtimâldir” demiþ ve bir kaç ihtimâl daha göstererek þunlarý söylemiþtir:
“Resûlullah (s.a.v.)'in secdeyi terk etmesi bu ihtimailerden dolayý olunca bu sûrede secde olup olmadýðýnýn hükmünü araþtýrmamýz için baþka hadislere ihtiyaç duyar. Ýþte biz böyle hadisleri ararken bundan önce geçen Abdullah b. Mes'ûd hadisini bulduk. Onda hakikaten sözkonusu sûrede secde edildiðini gördük. Binaenaleyh o hadisle amel etmek daha uygun olur.” [706]
475- Ebu Hureyre (r.a)'tan rivayet edilmiþtir:
“Biz, Resûlullah (s.a.v.)'le birlikte “Inþikâk” suresi ile “Alak” süresindeki ilgili ayetlerde secde ettik.” [707]
Açýklama:
Kur'an'daki sureler, tertip sýrasýna göre uzunluklarý þu þekilde sýnýflandýrýlýr:
a- Seb'u't-Týval: Fatiha'dan sonra gelen 7 uzun sure. Bunlar; Bakara, Al-i Ýmrân, Nisa, Mâide, En'am, A'raf
b- Miûn: Ayet sayýlarý 100'den fazla veya buna yakýn olan surelere denir,
c- Mesânî: Ayet sayýlarý 100'den az olan surelere denir.
d- Mufassal: Daha kýsa ve besmeîelî fasýlalarý çok olan surelere denir. Bu da, 3 kýsma ayrýlýr:
Hucurât suresinden Burûc suresine kadar olan olan surelere “Týval”, Burûc suresinden Beyyine suresine kadar olan surelere “Evsat”, 3. Beyyine suresinden Nâs suresine kadar olan surelere ise “Kýsar” denir.
Hanefilere göre; Kur'an'da tilavet secdeleri 14 tanedir. Bunlar; A'raf: 7/206, Ra'd: 13/15, Nahl: 16/49-50, Ýsrâ: 17/107, Meryem: 19/58, Hac: 22/18, 77; Furkân: 25/60, Neml: 27/25, Secde: 32/15, Sâd: 38/11, Fussilet: 41/37, Necm: 53/62, înþikâk: 84/21, Alak: 96/19 Hanefilerden baþka diðer bütün alimlere göre; tilavet secdesi sünnettir. Tilavetin nasýl yapýlacaðý hususunda görüþ ayrýlýðý vardýr.[703] Buhârî, Sucûdu'l-Kur'an 8, 12; Ebu Dâvud, Sucudu'l-Kur'an 6, 1412.
[704] Buhârî, Sucûdu'l-Kur'an 1, Menakibu'l-Ensar 29, Meðâzî 8; Ebu Dâvud, Sucudu'l-Kur'an 3 06; Nesâî, ÝftÝtah 49. Buhârî, Tefsiru Sure-i Kamer 62'de geçtiðine göre, bu kiþinin adý, Ümeyye b. Haleftir.
[705] Buhârî, Sucûdu'l-Kur'an 6; Ebu Dâvud, Sucudu'l-Kur'an 2, 1404; Tirmizî, Sefer 404, 6; Nesâî, ÝftÝtah 50. Buhârî, Tefsiru Sure-i Kamer 62'de geçtiðine göre, bu kiþinin adý, Ümeyye b. Haleftir.
[706] Tahâvî, Þerhu Meâni'l-Kur'an, 1/457.
[707] Buharý, Ezan 101; Ebu Dâvud, Sucudu'l-Kurfan 4, 1407; Tirmizî, Sefer 402, 573; Nesâî, Ýftitah 52; Ýbn Mâce, Ýkametu's-Salat 71, 1058.