Büyük Þafii Ýlmihali
Pages: 1
Vakf By: seymanur K Date: 16 Aralýk 2011, 19:02:43
VAKF




Vakf üç þartla caiz olur:

1- Vakfedilen þey, zatý (aslý) baki kalmakla yararlanýlabilen cinsten ol­malý.

2- Vakf aslý kesilmeyen ve devam edebilen þey üzerine olmalýdýr.

3- Vakfedilen þey mahzurlu (haram) olmamalýdýr.

Vakf, vakfedenin ileri sürdüðü þartlara göre deðerlendirilir. Üzerine vakfedilen kiþilerin bir kýsmýna öncelik tanýmasý, bir kýsmýnýn sona býra­kýlmasý, bir kýsmýnýn eþit gösterilmesi veya bir kýsmýný üstün tutmasý gibi.

Vakf, aslý (zatý) baki kalmakla birlikte yararlanýlmasý mümkün olan belirli bir malýn hayýr ciheti dýþýnda her türlü tasarruftan menedilerek, Al­lah rýzasý için hapsedilmesine denir.

Vakfýn asýl delili Allah-u Teala'nýn þu ayet-i kerimesidir:

"Siz sevdiðiniz þeylerden (Allah yolunda) harcamadýkça asla iyiliðe eremezsiniz. Her ne harcarsanýz Allah onu hakkýyla bilir." (Ali Ýmran: 3/92).

Ebu Talha (r.a.) bu ayeti duyunca, malýndan en çok sevdiði Büreyha adlý çok güzel bahçesini hemen vakfetmiþtir. Peygamber (s.a.v.) bu davra­nýþýný kabul etmiþ, hatta güzel bir davranýþ olarak görmüþtür. [1]

Resulullah (s.a.v.) þöyle buyurmaktadýr:

"Ademoðlu öldüðü zaman amel defteri kapanýr. Sadece þu üçü devam eder: Sadaka-i câriye, kendisinden faydalanýlan ilim ve kendisine dua eden salih evlat." [2] Vakf, burda sadaka-i cariye hükmündedir. [3]




[1] Buhari, 607.

[2] Müslim, 1631.

[3] Kadý Ebu Þuca’, Ðayet’ül-Ýhtisar ve Þerhi , Ravza Yayýnlarý: 361-362.



radyobeyan