Büyük Þafii Ýlmihali
Pages: 1
Hibe By: seymanur K Date: 16 Aralýk 2011, 19:00:18
HÝBE (BAÐIÞ)


Satýlmasý caiz olan herþeyin hibe edilmesi caizdir. Hibe kabzedilmesiyle gerçekleþir.

Kendisine hibe edilen kiþi onu kabul ettikten sonra hibe eden onu geri alamaz, ancak hibe eden hibe alanýn babasý ise geri alabilir.

Kiþi bir þeyi umra veya rukba ettiði zaman, mal umra edilen kiþiye ve­ya rukba edilen kiþiye ve ondan sonraki varislerine geçer.

Hibe, bir insanýn kendi hayatýnda karþýlýksýz olarak bir malýný kesin bir þekilde baþkasýnýn mülkiyetine devretmesidir.

Hibede asýl delil þu ayeti kerimedir:

"Kadýnlara mehillerini bir hak olarak verin (bununla beraber) eðer ondan birazýný gönül hoþluðuyla size baðýþlamýþ olurlarsa, onu da afiyetle yeyin"  (Nisa: 4/4)

Hibenin delillerinden biri de Resuluîlah (s.a.v.)'ýn þu hadisi þerifidir:

"Hiç bir komþu kadýn, komþu kadýnýn kendisine vereceði en basit bir hediyeyi bile küçümsemesin. Velev ki ona bir koyun týrnaðý hediye etmiþ olsun"  [1]

Peygamberimiz (s.a.v.) baþka bir hadisi þeriflerinde þöyle buyurmuþ­tur: 

"Birbirinize hediye veriniz ki birbirinizi sevesiniz." [2]

Hibe, kiþinin hayatta iken baþkasýna veya kendisinden hayýr umulacak bir yere karþýlýksýz olarak mal vermek aktidir. Kiþi baþkasýna faydalanma­sý için bir mal verir ve bu malý bir süre sonra ondan alýrsa hibe olmayýp ariye olur. Kiþi hayatta iken bir malý baþkasýna vermeyip ancak ölümün­den sonra ona temellükte bulunursa bu da hibe olamayacaðý gibi vasiyet olur. Karþýlýk ile olursa satýþ olur. Bunda alýþ-veriþ hükümleri iþler.

Hibe müstehab olduðuna göre, akrabalara hibe etmek daha da faziletli­dir. Çünkü bir yardýmlaþma olduðu için sýla-ý rahm olan akrabalýk baðýný daha da kuvvetlendirmektedir. Kýz ve erkek çocuðuna hibe eden bir babanýn onlara eþit þekilde vermesi sünnettir.

Peygamberimiz (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur:

"Allah'tan korkunuz ve ço­cuklarýnýz arasýnda adaletli davranýnýz."[3]

Hibeye karþýlýk verilmesi sünnettir. Hz. Aiþe (r.anha) þöyle rivayet eder: "Resulullah hediyeyi kabul eder ve hediye edene hediyesi karþýlý­ðýnda O da bir þey verirdi." [4]

Herhangi bir þey hibe edildikten sonra onu geri istemek caiz deðildir. Geri isteyip almasý haramdýr. Nitekim Peygamberimiz (s.a.v.) þöyle bu­yurmuþtur:

"Hibe ettiðini geri alan kimse, 'kendi kusmuðuna dönüp yala­yan gibidir." [5]

Ana-baba ve dedeler çocuklarýna hibe ettiklerini geri alabilirler. Çün­kü çocuk ve elindeki her mülkü ana-babasýna aittir. Bu konuda Peygam­berimiz (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur:

"Baðýþ veya hibe verip te sonra onu geri almak hiç bir kimseye helal deðildir, ancak babanýn çocuðuna verdiði müstesna" [6]

Baba çocuða herhangi bir þey hibe eder, hibe olan þey çocuðunda mev­cut olduðu sürece babanýn onu geri alma hakký vardýr. Ama çocuðu hibeyi satmýþ veya sarfetmiþse baba onu talep edemez. Anne ve dede de baba hükmündedir. [7]

Çocuklarýna hibe edenin ayrým yapmamasý ve eþit deðerde hibe ver­mesi sünnettir. Þayet kendisine hibe edilenin ihtiyacýndan dolayý ve se­vap için ona hibe verilmiþse sadakadýr. [8]



 
--------------------------------------------------------------------------------
 
[1] Buhari, 2427; Tirmizi, 1623.

[2] El-Muvatta', Ýmam Malik, 2908.

[3] Buhari, 2447; Müslim, I623.

[4] Buhari, 2445.

[5] Buhari, 2478, Müslim, 1622.

[6] Tirmizi, 2133; Nesei, 3720; Ýbni Mace, 2377.

[7] Kitabul Fýkh âla Mezahibil Erbaa, Hibe Bölümü.

[8] Kadý Ebu Þuca’, Ðayet’ül-Ýhtisar ve Þerhi , Ravza Yayýnlarý: 364-365.



radyobeyan