Büyük Þafii Ýlmihali
Pages: 1
Umra Ve Rukba By: seymanur K Date: 16 Aralýk 2011, 18:57:29
UMRA VE RUKBA


Umra: Mal sahibinin birine, 'Bu malý sana umra etlim'. Veya 'Ömrün boyunca bu malý sana hibe eltim' ya da 'Ömrüm boyunca bu malý sana hi­be ettim' gibi sözlerdir. Bu hibe, hibe edenin ömrüne baðlý olduðu için 'Umra' ismini almýþtýr.

Rukba: Mal sahibinin birine, 'Sen benden önce ölürsen mal bana dö­necek, eðer ben senden önce ölürsem sana ait olacaktýr' gibi sözlerdir. Bu hibe çeþidinde her biri diðerinin ölümünü beklediði için beklemek anla­mýna gelen 'Rukba' ismini almýþtýr.

Peygamberimiz (s.a.v.) bu iki hibe çeþidi ile ilgili þöyle buyurmuþtur:

" Umra, verilen kimseye caiz ve rukba da verilen kimseye caizdir" [1] Alýþ-veriþte olduðu gibi hibenin sýnýrlý bir zamana baðlanmasý caiz de­ðildir. Ama yukarýdaki iki hibe çeþidi her ne kadar bir zamana baðlanmýþ ise de onlar bu kaideden istisna edilmiþtir. Resulullah (s.a.v.) bunlarýn hi­be olarak cevazýný belirtmiþlerdir. Bu nedenle koþulan zaman þartý geçer­siz ve hibe geçerli kýlýnmýþtýr. Ýmam Malik ve tabiileri 'Umra' hibesinde 'Umrayý alanýn ölümü ile mal, onu verene ve onun varislerine, diðer mez­heplerde ise 'Hibe olduðu için hibe olanýn varislerine geçer, demiþler.

Hibe geçen muamelelerden tamamýyla ayrý olan bir iþlem olup, kiþi­nin karþýlýksýz olarak malýný zimmetinden çýkarýp baþka birine veya bir yere vermektir ki bunun da bazý rükünleri vardýr.

Hibenin rükünleri þunlardýr:

1) Akid yapan iki taraf (Hibe eden ve kendisine hibe edilen):

Hibe edenin, hibe ettiði þeye hükmen sahip olmasý gerekir. Mesela, ku­manýn gecesini kumasýna hibe etmesi, hükmen sahip olduðu bir haktýr. Kendisine hibe edilenin ise, mülk edinmeye ehil olmasý gerekir. Þayet mükellef deðilse, velisi onun yerine hibeyi kabul eder.

2) Siga: Bundan kasýt icab ve kabuldür.Hibe eden, "Sana þunu hibe ettim", kendisine hibe edilen de, "Kabul ettim" anlamýnda sözler sarfet-mesi veya bu anlamda olacak davranýþlarda bulunmasý yeterlidir.

3) Hibe edilen þey: Satýþý caiz olan herþey hibe edilebilir. Kendisine hi­be yapýlan kimsenin hibe edilen þeye malik olmasý, ve hibe alanýn da tes­lim almasýyla olur. [2]



 
--------------------------------------------------------------------------------
 
[1] Tirmizi, 1351: Ebu Davud, 3558.

[2] Kadý Ebu Þuca’, Ðayet’ül-Ýhtisar ve Þerhi , Ravza Yayýnlarý: 366.



radyobeyan