Mehir By: reyyan Date: 16 Aralýk 2011, 18:35:54
27-28. Mehir
2105. ...Ebû Seleme (r.anha)'dan; demiþtir ki:
Ben, Âiþe (r.anha)'ye Peygamber (s.a.)'in mehrini sordum,
On iki okka ile bir ness'dir. diye cevap verdi. Bunun üzerine:
Ness nedir? dedim.
Yarým okkadýr, dedi.[404]
Açýklama
"Sadak" kelimesi mehir manasýna gelir. Bu kelimeyi "kitâb" vezninde "sýdâk" diye telaffuz etmek de caizdir. Çoðulu "suduk" gelir. Hicaz halký bu kelimeyi "sadüka" þeklinde telaffuz ederler. Nitekim "Kadýnlara mehirlerini (bir hak olarak) gönül hoþluðuyla verin. Eðer kendi istekleriyle o mehrin bir kýsmýný size baðýþlarsa onu da afiyetle yeyin."[405] âyet-i kerîmesinde bu kelime "saduka" þeklinde geçmektedir." Temim lügatýnda "sýdka" þeklinde telâffuz edilen bu kelime bazan "sudka" þeklinde de telâffuz edilir.
Mehrin meþrûiyyeti kitap ve sünnetle sabittir. Kitaptan delilîli, "Bunlardan ötesini, iffetli yaþamak, zînâ etmemek þartýyla mallarýnýzla istemeniz (mehirlerini vererek evlenmeniz) size helâl kýlýndý. O halde onlardan ne kadar yararlandýnýzsa, ona karþýlýk, kesilen ücretlerini (mehirlerini) bir hak olarak verin"[406] âyet-i kerîmesidir.
Nikâhta mehrin meþruluðunun sünnetten delîü ise, bu kýsýmda gelecek hadîslerdir.
Konumuzu teþkîl eden hadîsin birinci cümlesi Ýbn Mâce'nin rivayetinde "Hz. Aiþe'ye Resûlullah (s.a.)'in eþlerinin mehirleri ne kadardýr? diye sordum" þeklinde geçmektedir. Netice itibariyle Ebû Davud'un rivayetinden farklý deðildir. Hadîs sarihlerinin beyânýna göre, metinde geçen okka'dan maksat Hicaz Okkasýdýr. Bir hicaz okkasý kýrk dirhem olduðuna göre on iki buçuk okkalýk bir mehir beþ yüz dirhem (gümüþ) eder. Nitekim Müslim'in rivayetinde de "Bunlarýn toplamý beþ yüz dirhem (gümüþ) eder" cümlesi bulunmaktadýr.
Þafiî ulemâsý bu hadîs-i þerîfe bakarak mehrin en az beþ yüz (500) dirhem olmasýnýn müstehâb olduðunu söylemiþlerse de bazýlarý Hz. Âiþe'-nin bu rivayetini "Resûl-ý Ekrem (s.a.)'in ailelerinin hepsine de ayný miktarda mehir vermemiþtir, fakat ailelerine ödediði mehrin miktarý genellikle beþ yüz dirhemden aþaðý düþmemiþtir." þeklinde yorumlamýþlardýr. Gerçekten de Hz. Hatice Validemizin mehri beþ yüz dirheme varmazken Hz. Ümmü Habibe'nin mehrini Habeþ Kralý Necaþi'nin dört bin dinar (gümüþ) üzerinden ödediði bilinmektedir. Fakat Necaþi'nin verdiði bu para Resûl-i Ekrem'in emri ile deðil, kendi tarafýndan bir teberru* ve Resûlullah (s.a.)'e bir ikram idi.[407] Bunun yanýnda Hz. Safiyye ile Hz. Cüveyri-ye'nin mehri Resûl-i Ekrem tarafýndan azad edilmeleridir.[408]
Ýmâm Ebû Hanife ve Mâlik (r.anhuma)'nýn da dahil bulunduðu bâzý fukaha mehrin asgari miktarýnýn hadîs-i þeriflerle on dirhem olarak belirlendiðini ileri sürmüþlerdir. Kýrk, yirmi ve elli dirhemi asgari miktar olarak görenler de vardýr. Bu ihtilâfýn sebebi Peygamber (s.a.), sahabe ve tâbiûn devrinde bu mevzûdaki tatbikat ve sözlerin çeþitli þekillerde te'vîl ve tefsîr edilmesidir.[409]
ÝMihrin yukarýsý için belli bir sýnýr bulunmadýðýna dâir ulemânýn icmâî vardýr. Çünkü Allah teâlâ Hazretleri Kur'ân-ý Kerîm'inde "O kadýnlardan birine kýnlar vermiþ olsanýz..."[410] buyurmuþtur. Kýntar; bazýlarýna göre bin ikiyüz okka altýndýr. Bazýlarý "kýntar" "bir öküz derisinin alabileceði altýndýr" demiþ, bir takýmlarý da "yetmiþ bin miskal" demiþtir. "Yüz rýtl altýndýr" diyenler de vardýr. Hz. Ömer mehrin en yükseðini Peygamber (s.a.)'in zevcelerinin mehirleri kadar yapmak ve fazlasýný Beyt-ül-mâl'e vermek istemiþ, hatta bu fikrim hutbede söylemiþti. Fakat bir kadýn az önce tercümesini sunduðumuz Nisa Sûresinin yirminci âyetini delil getirerek itirazda bulunmuþ, bunun üzerine Hz. Ömer de "Sizin hepiniz Ömer'den daha fakirisiniz" diyerek sözünden dönmüþtür.[411]
tslâm kadýna, kendisine raðbet etsinler diye gençliði boyunca bir servet biriktirmesini yakýþtýramamýþ, bilâkis erkeklerin ona raðbet ettiklerini hediye (mehir) takdîmiyle sembolize etmelerini istemiþtir. Binâenaleyh mehir, kadýnýn bedeli veya ondan istifâde imkânýnýn karþýlýðý deðil, bir ömür boyu beraber yaþama arzusunun sembolik alâmetidir ve hediye kabilindendir.[412]
2106. ...Ebü'1-Acfâ es-Sülemî'den; demiþtir ki: Ömer (r.a.) bize bir hutbe irâd ederek (þöyle) dedi: "Dikkat ediniz, kadýnlarýn meh-rinde aþýrý gitmeyiniz. Zira mehirleri çoðaltmak dünyada kendisiyle övünülecek birþey veya Allah katýnda bir takva olsaydý, ona Peygamber (s.a.) sizden daha lâyýk idi. Oysa ne Resûlullah (s.a.) kadýnlarýndan birine on iki okkadan (fazla) mehir verdi ne de kýzlarýndan birine on iki okkadan fazla mehir verildi."[413]
Açýklama
Eðer mehrin çokluðu dünyada kendisiyle övünülecek bir þey olsaydý, Resûl-i Ekrem (s.a.) onu ailelerine herkesten daha fazla mehir isterdi. Oysa Resûl-i Ekrem (s.a.) kendisi hanýmlarýna on iki okkadan (480 dirhem gümüþten) fazla mehir vermediði gibi kýzlarý için de on iki okkadan fazlasýný istemedi. Aslýnda haddi aþkýn olan mehir zamanla erkeðin kadýna karþý kinlenmesine ve "Ben senin için kýrba ipine varýncaya kadar her külfete katlandým." demesine sebep olur.[414]
Mevzûmuzu teþkil eden bu haberde Resûl-i Ekrem'in ailelerine on iki okkadan fazla mehir vermediði, kýzlarý için de on iki okkadan fazla mehir almadýðý rivayet edilirken bir önceki Hz .Âiþe hadîsinde Resûl-i Ekrem'in ailelerine on iki buçuk okka mehir verdiðinden bahsedilmiþ olmasý bu iki hadîs arasýnda bir çeliþki olduðunu göstermez, çünkü;
1- Aslýnda Resûl-i Ekrem'in bizzat kendi ailelerine vermiþ olduðu mehir on iki buçuk okka olduðu halde Hz. Ömer'in bunu yuvarlak hesap olarak kýsaca on iki okka deyivermesi mümkündür.
2- Bir önceki hadîsin þerhinde de ifâde ettiðimiz gibi Resûl-i Ekrem ailelerinin her birine mehir olarak on iki buçuk okka vermiþ deðildir. Bu bakýmdan bâzýlarýna on iki buçuk okka mehir verdiði halde bâzýlarýna da on iki okka mehir vermiþ olabilir.[415]
Bazý Hükümler
1. Kadýnlara aþýrý derecede fazla mehir vermekten sakýnmak tavsiye edilmiþtir.
2. Fazla mehir vermekten sakýnmanýn tavsiye edilmiþ olmasý "Bir eþin yerine baþka bir eþ almak istediðiniz takdirde onlardan birine (evvelki eþinize) yüklerle mal vermiþ olsanýz dahî, verdiðinizden hiçbir þeyi geri almayýn..."[416] âyet-i kerimesinin hükmüne aykýrý deðildir. Çünkü âyet-i kerîme haddinden fazla mehir vermenin caiz olduðunu, hâdis-i þerîfse mehirde haddi aþmamanýn daha faziletli olduðunu ifâde etmektedir.
Kadýnlara verilen mehrin az olmasýný tavsiye eden hadîs-i þeriflerden bâzýlarýnýn meali þöyledir:
a. "Kadýnlarýn en bereketli olaný, masrafý en hafif olanýdýr."[417]
b. "Kadýnýn dünürlüðünün külfetsiz olmasý ve mehrin in az oluþu onun uðurlu oluþundandýr."[418]
c. "Mehrin hayýrlýsý az olanýdýr."[419]
2107. ...Ümmü Habîbe (r.anha)'dan rivayet olunduðuna göre, kendisi Ubeydullah b. Cahþ'm (nikâhý) altýnda iken (kocasý Ubeydullah) Habeþ topraðýnda ölmüþ, bunun üzerine Necaþi onu Peygamber (s.a.)'e nikahlayarak ve dört bin (dirhem) mehir vererek Þu-rabhil b. Hasene ile birlikte Resûlullah (s.a.)'e göndermiþtir.[420]
Ebû Dâvud dedi ki: "Hasene" Þurahbil'in annesidir.[421]
Açýklama
Þurahbil, Hasene'nin öz oðludur. Oðulluðu deðildir. Musannýf Ebü Dâvud "Hasene Þurahbil'in annesidir" derken bunu ifâde etmek istemiþtir. 2086 numaralý hadiste bu hadîsle iîgiîi açýklama geçmiþ bulunmaktadýr.[422]
2108. ...Zührî'den rivayet olunduðuna göre Necaþî, Ebû Süfyan'ýn kýzý Ümmu Habibe'yi dört bin dirhem mehir ile Resûlullah (s.a.)'e nikahlamýþ ve bunu bir mektupla Resûlullah (s.a.)'e bildirmiþ (Resûl-i Ekrem de bu nikâhý) kabul etmiþtir.[423]
Açýklama
2086 numaralý hadis-i þerifin þerhinde açýkladýðýmýz gibi Necaþi bu nikâhý hicretin yedinci yýlýnda Habeþistan'da kýymýþtýr. O sýrada Resûl-i Ekrem Efendimiz Medine'de bulunuyordu.
Necaþi, Habeþistan krallarýna verilen bir unvandýr. Bu nikâhý kýymýþ olan kralýn esas adý Ashame b. Bahr'dýr.
Siyer ulemâsýnýn meþhur olan rivayetine göre Habeþ Kralý Necâþi'nin Hz. Ümmu Habibe'ye vermiþ olduðu mehrin miktarý dörtyüz dinardýr. Ýbn-i Ebî Þeybe'nin rivayeti de böyledir. Her ne kadar mevzûmuzu teþkil eden hadîs-i þerifte bu mehrin dört bin dirhem olduðu rivayet ediliyorsa da bu rivayet zayýftýr. Çünkü mevzûmuzu teþkil eden hadîs mürseldir. Binâenaleyh söz konusu mehrin 400 dinar olduðu rivayeti tercih edilmiþtir.[424]
Bazý Hükümler
1. Kadýnlara on iki okkadan (480 dirhemden) daha fazla mehir vermek caizdir.
2. Velî veya vekil olmayan bir kimsenin (fuzûlînin) taraflardan birini teþkil ederek yaptýðý evlenme akdi, ilgili tarafýn kabulüne baðlý olarak sahihtir: Eðer ilgili taraf bu nikâhý kabul ederse nikâh nafiz (geçerli) olur. Kabul etmezse bâtýl olur.[425]
[404] Müslim, nikâh 78; Ýbn Mâce, nikâh 17; Dârimî, nikâh 18.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/197.
[405] en-Nisâ (4), 4.
[406] en-Nisâ (4), 24.
[407] bk. 2108 numaralý hadîs.
[408] bk. 2054 ve 3931 no'lu hadisler.
[409] Deliller için bk. Buhârî, nikâh 34, 50; Karaman, H. Mukayeseli Ýslâm Hukuku, 282, 283.
[410] en-Nisâ (4), 20.
[411] bk. Dâvudoðlu, A., Selâmet Yollan, III, 316-317.
[412] bk. Karaman H., Ýslâm Hukuku, I, 282.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/197-199.
[413] Tirmizî, nikâh 23, Nesâî, nikâh 66, Ýbn Mâce, nikâh 17, Dârimî, nikâh 18, Ahmed b. Hanbel, I, 41, 48.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/199.
[414] bk. Ibn Mâce, nikâh 17.
[415] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/200.
[416] en-Nisâ (4), 20.
[417] Heysemî, Mecmeu'z-zevâid, IV, 255. Hâkim, el-Müstedrek, II, 178.
[418] Heysemî, Mecmeu'z-zevâid, IV, 255.
[419] Hâkim; el-Müstedrek, II, 182.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/200.
[420] Nesâî, nikâh 66; Ahmed b. Hanbel, VI, 422.
[421] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/201.
[422] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/201.
[423] Sadece Ebû Dâvûd rivayet etmiþtir.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/201-202.
[424] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/202.
[425] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 8/202.
Ynt: Mehir By: RAMAZAN 7/D Date: 29 Nisan 2017, 22:28:37
Es Selamün Aleyküm . Mehir , evlenirken erkeklerin eþlerine verdikleri maldýr .
Geniþ bir konu olmuþ .
ALLAH cc razý olsun
Ynt: Mehir By: Sevgi. Date: 30 Nisan 2017, 19:42:53
Ve Aleyküm Selam.
Mehir yeni evlenirken erkeðin hanýmýna verdiði mala denir. Mevlam herkesin yuvasýna saðlýk huzur mutluluk versin inþaAllah.
Ynt: Mehir By: ceren Date: 30 Nisan 2017, 20:49:50
Aleykumselam.Rabbim bizleri hakkiyla nikah kilan kullardan eylesin insallah...