Namaz vakitleri By: sumeyye Date: 14 Aralýk 2011, 16:35:08
NAMAZ VAKÝTLERÝ
404 Kur'an-ý Kerim'de: "Muhakkak sûrette namaz, vakitlendirilmiþ olarak mü'minlere farz olmuþtur"(13) hükmü beyan buyurulmuþtur. Dolayýsýylâ mü'minler namaz vakitleri hususunda titiz olmak zorundadýrlar.
405 SABAH NAMAZININ VAKTÝ: Ýmam-ý Merginani: "Sabah namazýnýn ilk vakti; ikinci fecr (Fecr-i sadýk, veya subh-û sadýk) doðduðu zamandýr. Bu ise ufukta kendisini gösteren beyazlýktýr. Sabah namazýnýn son vakti ise; güneþin doðmasýndan azýcýk bir zaman öncesidir"(14) hükmünü zikreder. Feteva-ý Hindiyye'de: "Ufukta beyazlýk daðýldýðý zaman ikinci fecir baþlar. Alimlerin ekserisi bu görüþtedir"(15) denilmektedir. Bu konuda meþhur olan Cibril (as)'in imameti ile ilgili Hadis-i Þerif vardýr. Ýbn-i Abbas (ra)'dan rivayet edilen bu Hadis-i Þerif þudur: "Cebrail Aleyhisselâm, Resûlullah (sav)'e gelerek Kâbe'de birinci günü fecrin tûlûu vaktinde imam oldu. Ýkinci günü; oldukça beyazlýk görünüp, güneþ doðmaya yakýn olduðu vakitte imam oldu. Sonra Cebrail Aleyhisselâm: "- Bu iki vaktin arasý senin için ve ümmetin için vakittir" dedi.(16) Sabah namazýnýn vaktinin girmesi hususunda Fecr-i Kâzib'e (yalancý beyazlýk veya sabah) itibar edilmez. Fecr-i Kâzib; "ufukta uzunlamasýna (Kurt kuyruðu gibi) baþlayýp, sonra arkasýný karanlýk takip eden beyazlýktýr. Resûl-i Ekrem (sav): "Fecir ancak ufka yayýlandýr"(17) buyurmuþtur. Fecr-ý Kâzib anýnda; (Yalancý beyazlýk'ta) sabah namazýnýn vakti girmediði gibi, oruç tutacak kimsenin de, o sýrada birþey yeyip içmesi haram olmaz. Kafi'de de böyledir"(18)
406 ÖÐLE NAMAZININ VAKTÝ: Molla Hüsrev: "Güneþin zevâlinden, gölgenin iki misline ulaþtýðý süre, öðle namazýnýn vaktidir. Buna delil Allahû Teâla (cc)'nýn þu kavli þerifidir: "Güneþin (zeval vaktinde) kaymasý anýndan, gecenin kararmasýna kadar güzelce namazý kýl" (El Ýsrâ Sûresi: 78). Ayet-i Kerime'deki "Dülûki'þ Þems" ile murad, güneþin zevalidir. Fûkahanýn çoðu bunu kabul etmiþlerdir."(19) hükmünü zikreder. "Zeval" her þahsýn gölgesinin doðu tarafýna doðru düþmeye baþladýðý vakittir. Kafi'de de böyledir"(20) Öðle namazýnýn ilk vakti de; Cebrail Aleyhisselâm tarafýndan ta'lim ettirilmiþtir.(21)
407 ÝKÝNDÝ NAMAZININ VAKTÝ: Gölgenin iki misli olduðu zamandan baþlar ve güneþin batmasýndan az önceki zamana kadar devam eder.(22) Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Ýkindi namazýndan bir rek'ata; güneþin batmasýndan az önce yetiþen kimse ikindi namazýna yetiþmiþtir"(23) buyurduðu bilinmektedir.
408 AKÞAM NAMAZININ VAKTÝ: Güneþ battýðý an, akþam namazýnýn ilk vaktidir.(24) Bu hususta herhangi bir ihtilaf yoktur. Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Akþam namazýnýn vaktinin evveli güneþin battýðý andýr. Vaktinin sonu ise þafak kaybolduðu zamandýr"(25) buyurduðu bilinmektedir. Þafak; Ýmam-ý Azam (rha)'a göre, güneþin batýþýný takip eden, kýrmýzýlýktan sonraki beyazlýktýr. Kararma o zaman meydana gelir. Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Akþam namazýnýn vaktinin sonu, ufuk karardýðý zamandýr"(26) Hadis-i Þerif'ini esas almýþtýr. Ýmameyn ise: "Þafak ancak kýrmýzýlýktýr"(27) Hadis-i Þerif'ini esas alarak, þafak, güneþ battýktan sonra ortaya çýkan kýrmýzýlýktýr hükmünde ittifak etmiþtir. Feteva-ý Hindiyye'de; imameyn'in kavli ile fetva verileceði tasrih edilmiþtir.(28) Ýmam-ý Azam (rha) "Þafak ancak kýrmýzýlýktýr" Hadis-i Þerif'inin, Ýbn-i Ömer (ra) üzerine mevkûf olduðunu, rivayetin, Hz. Peygamber (sav)'e varmadýðýný beyan ederek, bunu hüccet kabul etmemiþtir. Gerçi bazý eserlerde Ýmam-ý Azam (rha)'ýn, Ýmameyn'in kavline döndüðü kaydedilmiþse de, Ýbn-i Abidin bunun sabit olmadýðýný zikretmektedir.(29) Bu konuda Sahabe-i Kiram arasýnda da ihtilaf mevcuttur.(30)
409 YATSI NAMAZININ VAKTÝ: Þafaðýn kaybolmasýndan baþlar, fecr-i sadýk'ýn doðuþuna kadar devam eder.(31) Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Yatsý namazýnýn vaktinin sonu, fecrin doðma zamanýdýr"(32) buyurduðu bilinmektedir. Alauddin El Haskafi: "Yatsý ile vitir namazýnýn vakti, þafakýn kaybolmasýndan sabaha kadardýr. Lakin vitir namazýný yatsýdan önce kýlmak sahih olmaz. Meðer ki unutarak kýlmýþ ola!.. Zira tertib vaciptir. Ýmam-ý Azam (rha)'a göre yatsý ile vitirin ikisi de farzdýr" hükmünü zikretmektedir. Ýbn-i Abidin bu metni þerhederken: "Ýmam-ý Azam'a göre yatsý ile vitirin ikisi de farzdýr. Ancak yatsý kat'i farz vitir ameli farzdýr"(33) buyurmaktadýr. Resûl-i Ekrem (sav)'in vitir namazý hakkýnda: "Onu yatsý namazý ile fecrin tulûu (Fecr-i Sadýk'ýn ortaya çýkýþý) arasýnda edâ ediniz"(34) buyurduðu da bilinmektedir. Dolayýsýyla tertibden dolayý vitir namazý, yatsý namazýndan önce kýlýnamaz.
(13) En Nisâ Sûresi: 103.
(14) Ýmam-ý Merginani - El Hidaye þerhû Bidayetü'l Mübtedi - Kahire: 1965 C: 1, Sh: 38.
(15) Þeyh Nizamüddin ve bir heyet - El Feteva-ý Hindiyye - Beyrut: 1400 D. Ýhya Neþri C: 1, Sh: 51.
(16) Molla Hüsrev - Dürerû'l Hükkam fi þerhi Gureri'l Ahkam - Ýst: 1307 C: 1, Sh: 51.
(17) Ýbn-i Hümam - Fethû'l Kadir - Beyrut: 1315 D. Sadr Mtb. C: 1, Sh: 152.
(18) Þeyh Nizamüddin ve bir heyet - El Feteva-ý Hindiyye - Beyrut: 1400 C: 1, Sh: 51.
(19) Molla Hüsrev - A.g.e. C: 1, Sh: 51.
(20) Þeyh Nizamüddin ve bir heyet - A.g.e. C: 1, Sh: 51.
(21) Ýmam-ý Merginani - El Hidaye Þerhû Bidayetü'l Mübtedi - Kahire: 1965 C: 1, Sh: 38.
(22) Þeyh Abdülgani - El Lübab fi Þerhi'l Kitab - Beyrut: 1400 C: 1, Sh: 56.
(23) Ýbn-i Hümam - A.g.e. C: 1, Sh: 154.
(24) Þeyh Abdülgani - A.g.e. C: 1, Sh: 56.
(25) Ýmam-ý Merginani - A.g.e. C: 1, Sh: 38.
(26) Ýbn-i Hümam - A.g.e. C: 1, Sh: 155.
(27) Ýmam-ý Merginani - A.g.e. C: 1, Sh: 39.
(28) Þeyh Nizamüddin ve bir heyet - A.g.e. C: 1, Sh: 51.
(29) Ýbn-i Abidin - Reddü'l Muhtar Ale'd Dürri'l Muhtar - Ýst: 1982 C: 2, Sh: 24.
(30) Ýmam-ý Merginani - El Hidaye þerhi Bidayetü'l Mübtedi - Kahire: 1965 C: 1, Sh: 39.
(31) Þeyh Abdülgani - El Lübab fi Þerhi'l Kitab - Beyrut: 1400 C: 1, Sh: 57.
(32) Ýbn-i Hümam - Fethû'l Kadir - Beyrut: 1315 D. Sadr Mtb. C: 1, Sh: 155.
(33) Ýbn-i Abidin - A.g.e. C: 2, Sh: 24-25.
(34) Ýbn-i Hümam - Ag.e. C: 1, Sh: 156.
Ynt: Namaz vakitleri By: ceren Date: 14 Temmuz 2016, 23:11:00
Esselamu aleykum.Namazini hakkiyla ve vaktinde kilip allahin rahmetini kazanan kullardan olalim inþallah.Rabbim razi olsun paylasimdan sumeyye abla...
Ynt: Namaz vakitleri By: Sevgi. Date: 15 Temmuz 2016, 02:15:10
Aleyna Ve Aleykümüsselăm. Ýbadetlerin en faziletlisi vaktinde ve hakkýyla uyguluyabilmektir. Mevlam tüm ibadetlerimizi vaktinde ve hakkýyla uyguluyabilenlerden eylesin inþaAllah. Amin
Ynt: Namaz vakitleri By: yagmur_7-c Date: 15 Temmuz 2016, 11:49:51
Esselamu aleykum
Namaz vakitlerine dikkat edip namazimizi ona göre kilmaliyiz ....Namazýn farolarýnýn içindedir...Rabbim namazini zamanýnda kilanlardan etsin inþallah....