Kadir Gecesi By: reyyan Date: 10 Aralýk 2011, 12:19:37
2. Kadir Gecesi
Kadr kelimesinin sözlük mânâsý güç yetirmek, hüküm ve kaza, þeref ve azamet demektir.
Kadir gecesinin ramazan ayýnýn yirmi yedinci gecesine tesadüf ettiði tahmin ve tercih edilmiþtir. Hz. Peygamber de onun ramazanýn son on günü içindeki tek rakamlý gecelerden biri olduðunu[63] ve muhtemelen yirmi yedinci gecesi olduðunu[64] bildirmiþtir.
Kadir gecesi çok mübarek bir gecedir. Zira Kur'ân-ý Kerim bu geceden itibaren Resul-ý Ekrem Efendimize inmeye baþlamýþtýr. Ayrýca bu gecede Allah tarafýndan takdn edilmiþ iþlerin ayýrd edildiði nakledilir. Bu gece yeryüzüne o kadar çok melek iner ki yeryüzü onlan almaz.
K.ar'ân-1 Kerimin 97. sûresi olan Kadir Suresi'nde, Kadir gecesi þöyle anlatýlýr: "Þüphesiz ki onu (Kur'an-ý Kerim'i) Kadir gecesinde biz indirdik. Kadir gecesi nedir? Bilir misin? Kadir gecesi bin aydan daha hayýrlýdýr. Bu gece melekler ve ruh(u'l-Kuddûs) Rablerinin izniyle her iþ için peyder pey yeryüzüne inerler. O gece tan yerinin aðarmasýna kadar bir selâmettir."
Kadir gecesini ibadetle gerenin geçmiþ günahlarýnýn affedileceði haber verilmiþtir.[65] Yine Peygamber Efendimiz Kadir Gecesinin gününde orucun bütün sene tutulacak oruca eþ:c olduðunu belirtmiþtir.[66] Bu gecenin bir âný var dýr ki ona rastlayanýn duasý her halde kabul buyurulur. Bunun için bütün geceyi ibâdetle, dua ve tevbe ile geçirmek, yeni bir Ýslâmî heyecaný kazanmak gerekir. Bunu yapamayanlar hiç olmazsa teravihten sonra bir miktar ibadetle meþgul olarak b* gecenin ekseriyetini veyahut tümünü ihya etmelidirler.
K?.dir gecesinde kýlýnacak nafile namazlarýn belirli bir þekli yoktur. Asýl maksat, bu geceyi rrürnkün olduðu kadar ihya etmektir. Bu gecede elden geldiðince kaza namazý kýlýnmalý, Kur'ân okunmalýdýr. Önemli olan müslü-manlarýn bu ve bu gibi geceleri fýrsat bilerek geçmiþ kötülüklerine piþmanlýk duymalarý yeni bir hayata baþlar gibi îslâmm emirlerine sarýlma gücü elde eteneleridir.[67]
1378. ...Zirr' (b. Hubeyþ')den; demiþtir ki:
Ubeyy b. Ka'b'a:
Ey Ebâ Münzir, bana kadir gecesini anlat. Çünkü bu arkadaþýmýz (Ýbn Mes'ûd)'a soruldu da "Kim bir yýlý ihya ederse ona rastlar" diye cevab verdi; dedim. Bunun üzerine Übeyy de:
Allah Ebû Abdirrahman'a rahmet eylesin o Kadir gecesinin ramazanda olduðunu biliyordu, dedi.
(Diðer râvi) Müsedded (bu hadise); "Fakat (Ebû Abdurrahman, halkýn) güvenmelerini uygunsuz gördü" (cümlesini), yahutta "(Halkýn güvenmelerini) arzu etmedi" (cümlesini) ilâve etti.
(Hadisin bundan) sonra(ki kýsmýnda her iki râvi de Übeyy'in); "Vallahi o (kadir gecesi) Ramazandadýr ve yirmi yedinci gecesindedir" dediðinde ve istisna etmediðinde birleþtiler. (Zirr b. Hubeyþ) dedi ki:
(Ben Ubeyy'e), Ey Ebâ Münzir bunu nasýl biliyorsun? dedim. (Bana):
Resûlullah'ýn bize bildirdiði alâmet(Ier)le biliyorum, diye cevab verdi.
(Âsim dedi ki:) Zirr'e; "alâmet(ler) ne(ler)dir? "diye sordum:
Bu gecenin sabahýnda güneþ tas gibi doðar, yükselinceye kadar pýrýltýsý olmaz, diye cevab verdi.[68]
Açýklama
Bilindiði gibi Übey b. Ka'b'ýn künyesi Ebû Münzir'dir.Ýbn Mes'ûd (r.a.)'in künyesi de Ebu Abdirrahmân'dýr. Metinden anlaþýlýyor ki Zirr b. Hubeyþ, Kadir Gecesinin vakti ile ilgili olan bu soruyu Übeyy b. Ka'b (Ebû Münzir)'e sormadan önce, îbn Mes'ûd'a sormuþ ve; "Kadir gecesine eriþebilmek için senenin bütün gecelerini ihya etmek gerektiði" cevabým almýþtý. Zirr b. Hubeyþ aldýðý bu cevabdan sonra Kadir gecesinin vakti ile ilgili baþka rivayetlerin de bulunup bulunmadýðýný öðrenmek maksadýyla Übeyy b. Ka'b'e varmýþ bu mevzuda Ýbn Mes'ûd (r.a.)'den aldýðý cevabý da söyleyerek: "Kadir gecesinin hangi gece olduðu" sorusunu ona da sormuþ. Übeyy bu soruya; "Allah Ebu Abdurrahman (ibn Mes'ud)’a rahmet eylesin, o Kadir gecesinin ramazanda olduðunu biliyordu. Fakat halkýn buna güvenmelerini uygun görmedi," diye cevab vermiþtir. Übeyy sadece kendi kanaatine dayanarak böyle cevab vermiþtir. Çünkü Übeyy, Ýbn Mes'ûd'-un "Kadir gecesinin ramazanýn son on gecesinde gizlendiðine" dair bir rivayeti olduðunu biliyordu. Nitekim îbn Mes'ûd'un bu rivayeti 1384 numaralý hadiste gelecektir. Fakat aslýnda Ýbn Mes'ûd (r.a.) "Kadir gecesinin senenin deðiþmeyen bir gününde olduðu ve bu geceye eriþebilmek için senenin bütün gecelerini ihya etmek gerektiði" görüþünde idi. Übeyy ise, Ýbn Mes'ûd'dan sadece "Kadir gecesinin ramazanýn son on gecesinde gizlendiði" rivayetini iþitmiþ olup onun bu mevzudaki esas kanaatini iþitmemiþ olduðundan Zirr b. Hubeyþ'e böyle cevap vermiþtir. Ýbn Abbas ve Ýkrime gibi bazý sahabüer de Kadir gecesinin senenin bütün gecelerini dolaþtýðý görüþündedirler. Hanefi imamlarýndan Cassâs da Kadir gecesinin senenin bütün geceleri içinde gizli olup herhangi bir aya mahsus olmadýðýný binaenaleyh Kadir gecesi gelince boþ düþmesi için talâk veren bir kimsenin talâk verdiði ailesinin boþ olabilmesi için o geceden itibaren tam bir yýlýn geçmesi lâzým geldiðini söylemiþtir[69] ki, hanefî mezhebinin muhtar olan görüþü budur.
îbn Âbidin merhum, Hanefî imamlarýnýn bu mevzudaki görüþlerini mutaber fýkýh kitablannda naklederek þunlarý yazmýþtýr:
Kâfî'de Kadir gecesinin ramazan ayý içinde olduðu ifâde edilmektedir ve "fakat Ýmam-ý Azam'a göre Kadir gecesi ramazan ayýna mahsus deðildir. Ramazan ayýnýn dýþýna çýkabilir, dolayýsýyla ramazandan önceki aylarda gelebileceði gibi ramazan ayýndan sonraki aylarda da gelebilir. Ýmam Muhammed ile Ýmam Ebû Yûsuf'a göre ise, ramazan ayýnýn dýþýna çýkamaz. Muhîl sahibi de; "Kadir gecesi hakkýndaki ihtilâfý bilen bir kimse, Kadir gecesine baðlý olarak bir yemin edecek olsa, tmam-ý A'zam'ýn sözüne göre fetva verilir. Bu ihtilâfý bilmeyen bir kimse ayný þekilde yemin edecek olursa, bu yemin, ramazanýrt yirmi yedinci gecesine nisbet edilir. Çünkü halk kadir gecesinin kesinlikle yirmi yedinci geceye tesadüf ettiðine inanýr" der. Yine Hz. Ýmam'a göre bazî hadis-i þeriflerdeki Kadir gecesinin ramazanýn son on gününde, son yedi gününde olduðuna dâir ifâdeler, Resûl-i Ekrem'in o sözü söylediði senelerle ilgilidir. Ondan sonraki senelerle ilgisi yoktur. Sultânü'l-ârifin Þeyh Muhyiddin-i Arabî de Fütuhâtü'l-Mekkiyye'sinde þunlarý söylemektedir: "Halk leyle-i kadirin zamaný meselesinde ihtilâf etmiþlerdir. Bazýlarý kadir gecesinin senenin bütün gecelerini gezdiðini iddia etmektedirler ki, ben de bu görüþteyim. Çünkü ben onun bazan Ramazan'a bazan Þaban'a bazan da Rebiül-evvel'e rastladýðýný bizzat müþahede ettim. Fakat ekseriyetle ramazanýn son on gününe rastladýðým gördüm. Bir kere de ramazanýn ortasýnda ve tek olmayan bir gecede gördüm. Bu bakýmdan Kadir gecesinin senenin belli bir ayýnýn çift veya tek gecelerinde dolaþtýðýna dair olan sözler isabetli deðildir"[70] MFracü'd-Dirâye'de senenin en faziletli gecesinin Kadir gecesi olduðu o gecede yapýlan her amelin diðer gecelerde yapýlan ayný amelin bin misline denk olduðu binaenaleyh bu geceyi aramanýn her mümin için müstehab olduðu ifade edilmektedir. Ýbn Müseyyeb'den gelen bir rivayete göre bu gecede yatsý namazýný cemaatle kýlan bir kimse Kadir gecesinden nasibini almýþ olur. Þafiîden gelen bir rivayete göre ise bu geceye tesadüf eden bir kimsenin Kadir gecesinden nasibini alabilmesi için yatsý ve sabah namazlarýný cemaatle kýlmýþ olmasý yeterlidir. Allah mü'minlerden dilediði kimseye bu geceyi gösterir. Malikîlerden el-Mühelleb, "gerçekten bu geceyi görmek mümkündür deðildir" demiþse de, bu doðru deðildir. Bu geceyi gören kimse o geceyi kimseye haber vermeyip Allah'a ihlâsla dua etmelidir.[71]
Kadir gecesinin gizlenmesindeki hikmetler: Cenabý Hak bazý iþleri bir takým hikmet ve maslahatlardan dolayý gizlemiþtir. Meselâ mü'mÝnlerin Kadir gecesinin hayýr ve bereketine ermek için her geceyi ganimet bilip ihya etmeleri, hiç deðilse, yatsý ve sabah namazlarýný cemaatle kýlmalarý için Kadir gecesini senenin bütün geceleri içinde saklamýþtýr. Cuma gününün her saatinde hesaplarý ve þuurlu bir halde bulunmalarý için de cuma gününde dualarýn kabul olduðu icabet saatini gizlemiþtir. Salat-ý vüsta'yý beþ vakit namaz içinde, ism-i A'zam'ý Allah'ýn diðer isimleri arasýnda, rýzasýný taat ve ibadetler içerisinde, gazabýný haramlar ve isyanlar içerisinde, kýyametin kopmasýný ve eceli de ait olduklarý eþya arasýnda gizlemiþtir ki, bütün bu gizliliklerde müþterek olan gaye, kullarýn ibâdet ve tâate devamlarýna ve isyandan korunmalarýna yardýmcý olmaktýr.
Kadir gecesi hakkýndaki görüþlerin sayýsý 46'ya kadar ulaþmaktadýr. Bunlarý kýsaca aktarmakta fayda görüyoruz:
1. Kadir gecesi Hz. Peygamberin dâr-i bekaya irtihaliyle kaldýrýlmýþtýr, bir daha gelmeyecektir. Mütevelli bu görüþü Râfýzîlerden nakletmiþtir. el-Fakihânî, Ýmam-ý Ebû Hanife'nin de bu görüþte olduðunu söylemiþse de, bu söz doðru deðildir. Nitekim biz Hz. Ýmamýn bu mevzudaki görüþlerini az önce naklettik,
2. Bu gece Hz. Peygamberin saðlýðýnda bir kere gelmiþtir. Bir daha dönmeyecektir.Bu görüþ el-Fâkihânî'ye aittir.
3. Bu gece sadece bu ümmete aittir. Ýbn Receb ve Mâlikîlerden bir cemaat bu görüþtedirler.
4. Kadir gecesi senenin bütün gecelerini dolaþýr. Bu görüþ Hanefî mezhebinin meþhur olan görüþüdür ve ayný zamanda seleften bazý kimselerin de bu görüþte olduðu zikredilmektedir.
5. Ramazan ayýnýn geceleri içerisinde gizlidir.
6. O, senenin deðiþmeyen bir gecesidir. Fakat o gecenin hangi gece olduðunu Allah'dan baþka kimse bilmez. Bu görüþ de Hanefî imamlarýndan Nesefî'ye aittir.
7. Ramazanýn ilk gecesindedir. Bu görüþ de'sahabeden Ebû Rezîh el-Ukaylî'ye aittir.
8. Ramazanýn yarýsýna tesadüf eden gecedir. Bu görüþ Ýbnu'l-Mulakkýn'a aittir.
9. Þa'banýn yarýsýna tesadüf eden gecedir. Bu görüþü de Kurtubî rivayet etmiþtir.
10. Ramazýmn 17. gecesidir. Bunu da Ýbn Ebî Þeybe ile Taberânî Zeyd b. Erkam'dan rivayet etmiþlerdir.
11. Ramazanýn ikinci on gecesinde gizlidir. Bu görüþü Nevevî rivayet etmiþ, Taberî de bu görüþü Osman b. Ebi'l-As ile Hasan el-Basrî'ye nisbet etmiþtir.
12. Ramazýmn 18. gecesidir. Bu görüþü Ýbnü'l-Cevzî "Müþkil" isimli eserinde nakletmiþtir.
13. Ramazanýn 19. gecesindedir. Bu görüþü Abdurrezzak, Hz. Ali'den rivayet etmiþ ve Taberî de bunu Zeyd b. Sabit ile Ýbn Mes'ûd'a nisbet etmiþtir.
14. Ramazanýn son on gününün ilk gecesidir. Ýmam Þafiî bu görüþe meyletmiþtir.
15. Eðer ay tam çekiyorsa 20. gecedir; tam çekmiyorsa 21. gecedir. Bu görüþ Ýbn Hazm'a aittir.
16. Yirmi ikinci gecedir.
17. Yirmi üçüncü gecedir.
18. Yirmi dördüncü gecedir.
19. Yirmi beþinci gecedir. Bunu da Ýbnu'l-Cevzî, Ebû Bekre'den rivayet etmiþtir.
20. Yirmi altýncý gecedir. Bu görüþ de Ýyas'a aittir.
21. Yirmi yedinci gecedir.
22. Yirmi sekizinci gecedir.
23. Yirmi dokuzuncu gecedir. Bu görüþü de Ýbnü'l-Arabî nakletmiþtir.
24. Otuzuncu gecedir. Bunu da îyâz rivayet etmiþtir.
25. Ramazanýn son on gecelerindeki tek sayýl» gecelerinde gizlidir, tbn Hacer, Fethu'l-BârPde bütün görüþler içerisinde bu görüþü tercih etmiþtir.
26. Ramazanýn tek sayýlý son gecesidir. Bu görüþü Tirmizî ile Ýmam Ah-med rivayet etmiþlerdir.
27. Ramazanýn son on gecesi içerisinde dolaþýr. Bu görüþü Ebu Kýlâbe rivayet etmiþtir, imam Malik, Sevrî, Ahmed ve Ishak bu görüþtedir.
28. Ramazanýn son on gecesi içerisinde dolaþmakla beraber, bunlar içerisinde bazýlarýnýn Kadir gecesi olmasý diðerlerine nisbetle daha kuvvetlidir.
29. Ramazanýn son on gecesi içerisinde dolaþmakla beraber, bunlar içerisinde Kadir gecesi olma ihtimali en kuvvetli gece, yirmi üçüncü gecedir.
30. Ramazanýn son yedi gecesi içerisinde dolaþýr. Ancak 27. geceye rastlama ihtimali daha kuvvetlidir.
31. Ramazanýn son yedi gecesi içerisinde dolaþýr. Ancak bu görüþte olanlar yedi geceden maksadýn ramazanýn son yedi gecesi mi, yoksa ayný ayýn her haftasýnýn 7. gecesi mi olduðunda ihtilâf etmiþlerdir.
32. Bir önceki maddedeki ihtilâf konusu olan iki görüþten birisi bu maddeyi teþkil eder.
33. Ramazanýn ikinci yarýsýndaki gecelerden bulunur. Muhit sahibi bu görüþü Ýmam Muhammed ile tmam Ebû Yûsuf'a nisbet etmiþtir.
34. Ramazanýn on altýncý veya on yedinci gecesidir.
35. Ramazanýn on yedinci veya ondokuzuncu veya onbirinci gecesidir.
36. Ramazanýn ilk veya son gecesidir.
37. Ramazanýn ondokuzuncu yahut on bir veya yirmi üçüncü gecesidir.
38. Ramazanýn birinci, yahut dokuzuncu, yahut onyedinci yahut da yirmi birinci veyahut ta son gecesidir.
39. Ramazanýn yirmi üç yahut yirmi yedinci gecesidir.
40. Ramazanýn yirmi bir yahut yirmi üç yahutta yirmi beþinci gecesidir.
41. Kadir gecesi Ramazanýn son yedi gününde gizlidir. Merhum Hafýz tbn Hacer bu görüþün ayrý bir madde halinde zikretmemiþtir. Bu madde ile 30. madde arasýndaki fark açýklýða kavuþturulmamýþtýr.
42. Ramazanýn yirmi ikinci yahut yirmi üçüncü gecesidir.
43. Ramazanýn ikinci ve üçüncü on günlerinin çift sayýlý gecelerindedir.
44. Ramazanýn son on gecesinden üçüncü yahut beþinci gecedir.Ancak burada son on gecenin üçüncü gecesinden maksat, yirmi üçüncü gece olabileceði gibi yirmi yedinci gece de olabilir. Bu son on geceyi aþaðýdan yukarýya veya yukarýdan aþaðýya doðru saymaya göre deðiþir.
45. Ramazanýn ikinci yarýsýnýn yedinci yahut sekizinci gecesidir.
46. Ramazanýn ilk veya son gecesi tek sayýlý son gecedir.[72]
Bu maddelerin bazýsýný bazýsýnýn içerisinde mütalea etmek mümkündür. Ýbn Hacer bu mevzudaki görüþlerin hepsini nakletmekte fayda görmüþ ve sonunda bu görüþler içerisinde 25. maddedeki "Kadir gecesinin ramazanýn son on gecesinin tek sayýlý gecelerinde olduðu" görüþünü benimsemiþtir. Ve Þafiî'ye göre, ramazýmn 21. yahut 23. gecelerinde; ulemânýn büyük çoðunluðuna göre de 27. gecede olduðunu ifade etmiþtir. Biz de ulemâmýzýn Kadir gecesine verdiði deðeri ve onlarýn bu mübarek gecenin feyzine eriþmek için kýlý kýrk yararcasýna gösterdikleri inceliði ve ortaya koyduklarý görüþleri göstermek için bu görüþleri 46 madde halinde nakletmekte fayda gördük. Uyanýk bir rnü'min için bu mevzuda uyulmasý gereken en ince yol ise, îmam Ebû Hanîfe Hazretlerinin beyânýna uyarak, her gecenin Kadir gecesi olabileceðini düþünüp yatsý ve sabah namazlarýný cemaatle kýlmaktýr. Ve nesellullahe't-tevfik.
Konumuzu teþkil eden Ebû Dâvûd hadisinde Kadir gecesinin alâmeti olarak o gecenin sabahýnda güneþin pýrýltýsýnýn olmadýðý ifâde edilmektedir. Ulemânýn beyânýna göre, güneþin bu þekilde ziyâsýz ve þuâsýz olarak doðmasýna sebeb "O gece yeryüzüne inen meleklerin haddinden ziyâde kalabalýk oluþudur. Böylesine kalabalýk ve nuranî bir yapýya sahip bir melâike topluluðunun iniþ ve çýkýþlarý güneþten gözümüze eriþmekte olan her zamanki ýþýk huzmelerinin gölgelenmesine sebeb ve gözümüze gelmesine engel teþkil edebilir. Kýyâmü'l-Leyl sahibi Muhammed b. Nasr, Ubâde b. es-Samit'ten rivayet ettiði bir hadise dayanarak Kadir gecesi için þu alâmetleri de saymaktadýr: O gece sanki semâda ay varmýþ gibi parlaktýr, berraktýr ve sakindir. Ne sýcak, ne de soðuktur. Sabaha kadar hiç bir yýldýz kaymasý olayý görülmez.[73]
Ýbn Ebî Þeybe'nin Ýbn.Mes'ûd'dan rivayet ettiði: "Güneþ her gün þeytanýn iki boynuzu arasýndan doðar, bundan ancak Kadir gecesi müstesnadýr" mealindeki hadis-i þerife göre de o gecenin sabahýnda güneþ þeytanýn boynuzlarý arasýndan doðmaz. Taberanî'nin rivayet ettiði bir hadis-i þerife göre de o gece aðaçlarýn dallarý secde etmek için yere iner iner kalkar. Bu alâmetlerin faydasý ise, bu geceye eriþenlerin Allah'a þükretmeleri ve gelecek seneki Kadir gecesine de hazýrlanmalarýdýr.[74]
Bazý Hükümler
1. Ýnsan bir meseleyi halledemediði zaman onu bir bilenden sormalýdýr.
2. Ýbn Mes'ûd'a göre Kadir gecesi ramazan ayýnýn dýþýnda da olabilir.
3. Übeyy b. Ka'b'a göre ise, Kadir gecesi ramazan ayýnýn 27. gecesidir. Hz. Übeyy, Ýbn Mes'ûd'un da bu görüþte olduðuna inanmaktadýr. Fakat gerçekte Ýbn Mes'ûd Kadir gecesinin senenin bütün geceleri içerisinde gizli olduðuna inanmaktadýr.
4. Zann-ý galÝb üzere istisna etmeden (yani inþaallah) demeden yemin edilebilir.
5. Kadir gecesi için bazý alâmetler vardýr.[75]
1379. ...Abdullah b. Üneys (r.a.)'den; demiþtir ki:
Selime oðullarýnýn meclisinde bulunuyordum, en küçükleri de ben idim. "Bizim için Resûlullah (s.a.)'e kadir gecesini kim sorar?" dediler. Bu (toplantý) Ramazanýn yirmi birinci (gecesinin) sabahýnda
(yapýlmýþtý). Bunun üzerine çýktým, akþam namazýnda Resûlullah (s.a.)'le karþýlaþtým. (Namazý kýldýktan) sonra evinin kapýsýnýn Önüne durdum. Yanýma gelince; "(içeri) gir" dedi. Hemen girdim. (Önümüze) akþam yemeði getirildi. (Yemeðin) azlýðýndan (elimi) geri geri çektim. (Yemek) bitince:
“Bana ayakkabýlarýmý ver" dedi ve kalktý. Onunla birlikte ben de kalktým. (Bana):
"Bir ihtiyacýn varmýþ gibisin" dedi.
Evet, Selime oðullarýndan bir cemaat beni sana gönderdiler: Sana Kadir gecesini sormak istiyorlar, diye cevap verdim. Bunun üzerine:
"Bu gece kaç(ýncý gece)?" dedi.
Yirmi iki(nci gecesi)dir, diye cevap verdim.
"Ýþte O(Kadir gecesi), bu gecedir" buyurdu. Sonra döndü yirmi üçüncü geceyi kast ederek; "Belki de gelen gecedir" buyurdu.[76]
Açýklama
Bu hadisin tercümesinde geçen "belki de gelen gecedir" cümlesindeki "belki" kelimesi Arapça metindeki "ev" kelimesinin Türkçe karþýlýðý olarak kullanýlmýþtýr. Bilindiði gibi bu kelime mübhemlik (kapalýlýk) ifade eder. Metinde bu manada kullanýlmýþ olduðu kabul edilirse, o zaman hadîse þöyle mana vermek gerekir: "Bu gecenin Kadir gecesi olma ihtimali olduðu gibi yarýnki gecenin de kadir gecesi olma ihtimali vardýr. Bu iki geceden hangisinin kadir gecesi olduðu kesinlikle belli deðildir."
Bazan da "ev" kelimesi "idrâb" için kullanýlýr, "tdrâb" kendinden önceki olumlu cümlenin mânâsýný "ibtal etmek" demektir. O zaman bu cümleye þöyle mânâ vermek icab eder: "Kadir gecesi bu gecedir, yok hayýr hayýr yarýn gecedir." Bilindiði gibi îslâmiyette geceler kendilerinden sonra gelen gündüzlere tabidirler. Bu bakýmdan Ramazanýn yirmi birinci gecesi denilince ramazanýn yirminci gününü yirmi birinci gününe baðlayan gece anlaþýlýr.
Resûl-i Ekrem Efendimizin Kadir gecesinin tayini ile ilgili olarak kendisine yöneltilen soruya açýk bir þekilde cevap vermeyiþini bir önceki hadis-i þerifte açýkladýðýmýz bu gecenin gizlenmesindeki hikmetlerde aramak lâzýmdýr. Ebû Davud'a göre bu hadis garibdir. Çünkü bu hadisi Damure'den rivayet eden Zührî'den baþka bir kimse yoktur. Ancak bazý garib hadislerle amel etmenin caiz olduðunu da unutmamak icab eder.[77]
Bazý Hükümler
1. Sahabe-i kiram dini meselelerde son derece dikkatli idiler.
2. Ýlim için yolculuk etmek caizdir.
3. Kadir gecesi Ramazanýn 22. gecesi veya yirmi üçüncü gecesi olabilir.[78]
1380. ...Abdullah b. Üneys el-Cühenî (r.a.) dedi ki (Hz. Peygambere):
Ey Allah'ýn Resulü, benim çöl(de bir evim) var. Orada bulunuyorum ve Allah'a þükür namazý da orada kýlýyorum. Bana bir gece söyle de o gece (Medine'deki) þu mescide ineyim; dedim.
“23. gece in!" buyurdu.
(Bu hadisin ravisi Muhammed b. Ýbrahim dedi ki:) Ben (Abdullah b. Üneys'in oðlu Damure'ye);
"Baban o gece nasýl hareket ediyordu?" diye sordum.
"Babam (o gece) ikindi namazýný kýlýnca mescide girerdi, sabah namazýný kýlmcaya kadar herhangi bir ihtiyaç için dýþarý çýkmazdý. Sabah namazýný kýlýnca mescidin kapýsýnda duran hayvanýný bulurdu ve ona binip çöl(deki ev)ine varýrdý, cevabýný verdi.[79]
Açýklama
Abdullah b. Üneys'in Mescid-i Nebevî'de bir geceyi ihya etmek isteyerek bu gecenin tayinini Hz. Peygamber'e býrakmaktan maksadý, Kadir gecesine eriþmek arzusudur. Çünkü Hz. Peygamberin kendisi için en hayýrlý olan geceyi tayin edeceðinden þüphesi yoktu.Muhakkak ki bu gece de Kadir gecesi olacaktý. Metinden de anlaþýldýðý gibi Resûl-i Ekrem (s.a.)'de ona ramazanýn 23. gecesini mescidde geçirmesini tavsiye etti. Muhammed b. Nasr'ýn rivayetinde ise, Resûl-i Ekrem Efendimizin Abdullah b. Üneys'e; "istersen bu ayýn sonuna kadar kal, istersen sadece bu gece kal" dediði de ilave edilmektedir.
Bu hadis-i þerifi Damure'den nakleden Muhammed b. Ýbrahim, Damure'ye "Baban o geceyi mescidde nasýl geçirirdi?" diye sormuþ ve "Sabah namazýný kýlýncaya kadar hiç dýþan çýkmadan mescidde kalýr ve sabah namazýný kýlýnca mescidin kapýsýnda duran hayvanýna binip yine çöle dönerdi" cevabýný almýþtýr. Metinde geçen "çöl" sözüyle hal-mahal alâkasýyla mecazen çölde bulunan "ev" kast edilmektedir. Yine metinde geçen "ikindi namazýný kýlýnca" cümlesindeki ikindi namazýndan maksat, ramazanýn 22. gününün ikindi namazýdýr. Çünkü Ýslâm terminolojisinde 23. gece denilince yirmi ikinci günü yirmi üçüncü güne baðlayan gece anlaþýlýr.
Bu hadis-i þerif Kadir gecesinin ramazanýn 23. gecesine rastladýðýna delâlet etmektedir. Nitekim sahâbi ve tabiinden bir cemaat de bu görüþtedir. Abdullah b. Üneys (r.a.) bu görüþte olan sahâbilerden biridir. Muhammed b. Nasr'in "Kýyâmü'1-leyl" isimli eserinde Muâz b. Abdillah yoluyla rivayet ettiði bir hadiste Abdullah b. Üneys (r.a.)'ýn; "Biz Resûl-i Ekrem'e Kadir gecesinin hangi gece olduðunu sorduk da bize onu 23. gecede aramamýzý tavsiye etti. Bunun üzerine orada bulunan bir kimse "yani son sekiz günün birinci gecesi mi?" deyince Resûl-i Ekrem'in de; "Hayýr, son yedi günün birincisi, çünkü bu ay tam çekmiyor" buyurduðu ifâde edilmektedir. 1378. hadisin þerhinde de açýkladýðýmýz gibi içlerinde Ýmam Ebû Hanife'nin de bulunduðu bazý ilim adamlarýna göre hadis-i þeriflerde Kadir gecesiyle ilgili olarak geçen bu gibi sayýlar, kýyamete kadar bütün seneler için geçerli deðildir. Sadece Resûl-i Ekrem'in bu sayýlarý söylediði yýllarýn Ramazan aylan için geçerlidir.[80]
1381. ...Ýbn Abbâs (r.a.)'dan rivayet edildiðine göre: Peygamber (s.a.) þöyle buyurmuþtur:
"Kadir gecesini ramazandan son on (gece) içerisinde (yani) geriye kalan dokuzuncu, yedinci ve beþinci gecelerde arayýnýz"[81]
Açýklama
Ramazan ayýnýn 29 çektiði düþünülecek olursa, metinde geçen "Ramazandan son on gece içerisinde kalan dokuzuncu gece” sözünden maksat, ramazanýn yirmi birinci gecesi, "kalan yedinci gece" sözünden maksat da, ramazanýn yirmi üçüncü gecesidir. Bu izah tarzý bir numara sonra gelecek olan; "Kadir gecesinî ramazamn son on gecesi içerisindeki tek sayýlý gecelerde arayýnýz" anlamýndaki 1382 numaralý hadis-i þerifin mânâsýna da uygun düþmektedir.
Fakat ramazanýn otuz çektiði kabul edilirse o zaman ramazanýn son on gecesi içerisinde kalan dokuzuncu geceden maksadýn, yirmi ikinci gece, yedinci geceden maksadýn yirmi dördüncü gece; beþinci geceden maksadýn da yirmi altýncý gece olduðu anlaþýlýr. Nitekim Müslim'in rivayet ettiði þu hadis-i þerif de bu mânâyý açýkça ifâde etmektedir:
"Bu dokuzuncu, yedinci ve beþinci ne demektir? diye sordum. Ebü Saîd:
Yirmi birinci gece geçti mi ondan sonra gelen yirmi ikinci gece dokuzuncudur.Yirmi üçüncü gece geçti mi, onun arkasýndan gelen gece yedinci; yirmi beþinci gece geçti mi onu tâkib eden gece beþincidir; diye cevab verdi."[82]
Aylarýn günlerini bu þekilde hesaplamak Araplarýn âdetlerindendi. Ayýn ilk yansým hesaplarken geçen günleri sýrayla birden onbeþe doðru artan sayýlarla tarih verirlerken ikinci yarýsýný da "kalan birinci gün, kalan ikinci gün" diyerek tarih verirlerdi.
Bu hadis-i þerif kadir gecesinin, ramazanýn tam çektiði senelerde son on gecenin çift sayýlý gecelerinde, tam çekmediði senelerde de son on gecenin tek sayýlý olanlarýnda gizlendiðine delâlet etmektedir.[83]
[63] Buhârî, Ieyletü'1-kadr 3.
[64] Ahmed b. Hanbel V, 132; Müslim, sýyâm 207.
[65] Dârimî, savm 54.
[66] Ibn Mâce, siyam 39.
[67] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/251-252.
[68] Müslim, mýisâfirîn 179, sýyâm 219; Tirmizî, savm 71, tefsîr'us-sure (97); Ahmed b. Han-bel, I, 406, 457; V, 130, 131, 132, 324.
Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/252-253.
[69] Cassâs, AhkâmýTl-Kur'ân, III, 474.
[70] Ýbn Âbidin, Reddu'I-Muhtâr, II, 137.
[71] Ýbn Âbidin, Reddu'I-Muhtâr, II, 137.
[72] ibn Hacer, el-Feth V, 167-171.
[73] Nureddin Ali b. Ebi Bekr, el-Heysemî, Mecmeu'z-zevâid, III, 174, 179.
[74] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/253-258.
[75] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/258-259.
[76] Kütüb-i Sitte arasýnda sadece Ebû Dâvûd rivayet etmiþtir.
Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/259-260.
[77] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/260.
[78] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/260-261.
[79] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/261.
[80] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/261-262.
[81] Buhârî, i'tÝkâf I, 9; Leyletu'1-kadr 2, 3; Nesâî, sehv 97; Tirmizî, savm 71; Ýbn Mâce, sýyâm 56; Dârimî, savm 56; Muvatta', i'týkâf 9, 10; Ahmed b. Hanbel, I, 14, 43; II, 8; V, 36, 39, 40, 313, 318, 321, 324; VI, 50, 56, 204.
Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/262-263.
[82] Müslim, sýyâm 217.
[83] Sünen-i Ebu Davud Tercemem ve Þerhi, Þamil Yayýnlarý: 5/263.
Ynt: Kadir Gecesi By: yagmur_7-c Date: 29 Ocak 2014, 19:38:58
Aleyküm selam;
1. Kadir gecesi Hz. Peygamberin dâr-i bekaya irtihaliyle kaldýrýlmýþtýr, bir daha gelmeyecektir. Mütevelli bu görüþü Râfýzîlerden nakletmiþtir. el-Fakihânî, Ýmam-ý Ebû Hanife'nin de bu görüþte olduðunu söylemiþse de, bu söz doðru deðildir. Nitekim biz Hz. Ýmamýn bu mevzudaki görüþlerini az önce naklettik,
2. Bu gece Hz. Peygamberin saðlýðýnda bir kere gelmiþtir. Bir daha dönmeyecektir.Bu görüþ el-Fâkihânî'ye aittir.
3. Bu gece sadece bu ümmete aittir. Ýbn Receb ve Mâlikîlerden bir cemaat bu görüþtedirler.
4. Kadir gecesi senenin bütün gecelerini dolaþýr. Bu görüþ Hanefî mezhebinin meþhur olan görüþüdür ve ayný zamanda seleften bazý kimselerin de bu görüþte olduðu zikredilmektedir.
5. Ramazan ayýnýn geceleri içerisinde gizlidir.
6. O, senenin deðiþmeyen bir gecesidir. Fakat o gecenin hangi gece olduðunu ALLAH'dan baþka kimse bilmez. Bu görüþ de Hanefî imamlarýndan Nesefî'ye aittir.
7. Ramazanýn ilk gecesindedir. Bu görüþ de'sahabeden Ebû Rezîh el-Ukaylî'ye aittir.
8. Ramazanýn yarýsýna tesadüf eden gecedir. Bu görüþ Ýbnu'l-Mulakkýn'a aittir.
9. Þa'banýn yarýsýna tesadüf eden gecedir. Bu görüþü de Kurtubî rivayet etmiþtir.
10. Ramazýmn 17. gecesidir. Bunu da Ýbn Ebî Þeybe ile Taberânî Zeyd b. Erkam'dan rivayet etmiþlerdir.
11. Ramazanýn ikinci on gecesinde gizlidir. Bu görüþü Nevevî rivayet etmiþ, Taberî de bu görüþü Osman b. Ebi'l-As ile Hasan el-Basrî'ye nisbet etmiþtir.
12. Ramazýmn 18. gecesidir. Bu görüþü Ýbnü'l-Cevzî "Müþkil" isimli eserinde nakletmiþtir.
13. Ramazanýn 19. gecesindedir. Bu görüþü Abdurrezzak, Hz. Ali'den rivayet etmiþ ve Taberî de bunu Zeyd b. Sabit ile Ýbn Mes'ûd'a nisbet etmiþtir.
14. Ramazanýn son on gününün ilk gecesidir. Ýmam Þafiî bu görüþe meyletmiþtir.
15. Eðer ay tam çekiyorsa 20. gecedir; tam çekmiyorsa 21. gecedir. Bu görüþ Ýbn Hazm'a aittir.
16. Yirmi ikinci gecedir.
17. Yirmi üçüncü gecedir.
18. Yirmi dördüncü gecedir.
19. Yirmi beþinci gecedir. Bunu da Ýbnu'l-Cevzî, Ebû Bekre'den rivayet etmiþtir.
20. Yirmi altýncý gecedir. Bu görüþ de Ýyas'a aittir. ;) :)