Haddi kazf By: sumeyye Date: 08 Aralýk 2011, 14:35:12
HADD-Ý KAZF
(Zina iftirasý, haysiyet ve þereflerin korunmasý)
1270 Kazf'ýn lûgat manasý atmaktýr.(71) Ýslâmi ýstýlahta; "Muhsan bir erkeðe ve muhsan bir kadýna; serahaten veya delâleten zina isnadýnda bulunmaya "Kazf" denir"(72) tarifi esas alýnmýþtýr. Zira "Hadd-i Kazf"; ancak muhsan olan kimseye yapýlan zina isnadýnda, gerekli þahid getirilemediði zaman uygulanýr.
1271 Kur'an-ý Kerim'de: "Namuslu ve hür kadýnlara (zina isnadýyla) iftira atan, sonra (bu hususla ilgili) dört þahit getirmeyen kimselerin her birine de seksen deðnek vurun. Onlarýn ebedi þahidliklerini kabul etmeyin. Onlar fasýklarýn ta kendileridir"(73) hükmü beyan buyurulmuþtur.
1272 Ýbn-i Abidin: "Vasile (ra)'den Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Her kim bir zimmiye kazfte bulunursa kýyamet gününde kendisine ateþten kamçýlarla had vurulur" buyurduðu rivayet olunmuþtur. Taberani, Ûmmü'l-Mü'minin (Mü'minlerin annesi) Aiþe (ra)'ye gerek gizli, gerekse aþikâr kazfetmek (74) küfürdür. Keza Hz. Meryem (ra)'e hakkýnda da yapýlan kazf küfürdür."(75) hükmünü zikretmektedir. Darû'l Ýslâm'da; mü'minler Ulû'lemr'e beyatla, gayr-i müslimler de "Zýmmet akdi" imzalamak suretiyle bütün haklara haiz olmuþlardýr. Bu haklarýndan birisi de, þeref ve haysiyetlerinin korunmasýdýr. Hanefi fûkahasý, gayr-i müslim zimminin gýybetinin yapýlmasýnýn da haram olduðunu, onlarýn þeref ve haysiyetleriyle oynayýcý þiirler yazmanýn caiz olmayacaðýný esas almýþtýr. Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Allahû Teâla (cc)'ya þirk koþan kimse muhsan deðildir"(76) buyurduðu bilinmektedir. Dolayýsýyla zimmiye zina isnadýnda bulunan kimse, "Hadd-i Kazf'e" muhatab olmaz. Ancak "Zimmet Akdini" ihlal ettiði hususunda Kadý (Þer'i þerifle hükmeden hakim) karar verirse, ta'zir olunur.
1273 Recm'in yapýlabilmesi için aranan "ihsan" þartlarýndan; sahih nikâhla evlenmiþ olma ve zevcesine cinsi yakýnlýkta bulunma (Cim'a) vasýflarý, Hadd-i Kazf'in ihsanýnda þart deðildir.(77) Hanefi fûkahasý: "Müslüman, hür, akýllý, büluða ermiþ ve zina fiilinden masum olan (namuslu, hayatta hiç zina etmemiþ) erkek veya kadýna; zina isnadýnda bulunan (kazfeden) þahýs; gerek hür, gerek zimmi, gerekse kadýn olsun haddi kazf tatbik edilir. Hür olan kazife (zina isnad edene) 80 deðnek, köle olan kazife ise 40 deðnek vurulur. Kazf (iftira) suçu da, beyyine (þahid) ve ikrarla sabit olur"(78) hükmünde müttefiktir.
1274 Bir kimse, muhsan olan bir þahsa "Ey zina eden" diye isnadda bulunsa, diðeri de bu söze mukabil olmak üzere "Asýl zina eden sensin" dese her ikisine de "Had" uygulanýr.(79) Zira zina iftirasý (Kazf) cezasý; þeref ve haysiyeti, ýrz ve namusu, aile sistemini korumak içindir. Allahû Teâla (cc) zinayý fahiþ bir fiil olarak beyan buyurduðu gibi, zinanýn sözle yayýlmasýný da haram kýlmýþtýr. Nitekim Kur'an-ý Kerim'de: "Kötü sözlerin iman edenlerin içinde yayýlýp duyulmasýný arzu edenler (yok mu?) dünyada da, ahirette onlar için pek acýklý bir azab vardýr"(80) hükmü beyan buyurulmuþtur. Dolayýsýyla; zina etmek haram kýlýndýðý gibi, sözle de (müstehcen konuþmalar ve fýkralar yoluyla da) fuhuþun yayýlmasýna hizmet etmek "haram" kýlýnmýþtýr.
1275 Hadd-i Kazf'in tatbiki için; iftiraya uðrayan kimsenin, Kadý'ya (Þer'i þerifle hükmeden hakime) müracaat etmesi þarttýr.(81) Zira kazf haddinde; hem Allahû Teâla (cc)'nýn, hem de kazfe uðrayan (iftira edilen) þahsýn hukuku vardýr. Nitekim bir kimse; þarap; içtiði için "Hadd-i Þürb'e" bir kimseye de zina isnadýnda bulunduðu için "Hadd-i Kazf'e" mahkûm edilse, önce "Hadd-i Kazf" cezasý infaz edilir.
1276 Bir kimse; muhsan olan bir erkeðe zina isnadýnda (Kazf'ta) bulunsa, daha sonra hiçbir husumet yokken Kadý'nýn huzuruna gelerek ikrar (itiraf) etse, fakat 80 deðnek (celde) cezasýndan korkarak ikrarýndan rücû etse, bu rücû kabul edilmez. Ayrýca zina isnadý sebebiyle "Hadd-i Kazf" cezasýna çarptýrýlan bir kimse; yaptýðý bu günahtan tevbe etse dahi "þahit"liði kabul edilmez. Yine zimmet ehli (gayr-i müslim vatandaþ) bir þahýs "Hadd-i Kazf" cezasýna muhatap olduktan sonra, kendi dininden olan "zimmi" hakkýnda þahitlik edemez.(82) Bir Gayr-i Müslim (zimmi) Hadd-i Kazf cezasýna çarptýrýldýktan sonra; Allahû Teâla (cc)'nýn verdiði hidayetle mü'min olursa, Ýslâm'a girmesi geçmiþi sildiði için; þahidlik edebilir.
(71) Þeyh Abdülgani El Meydani-El Lübab fi Þerhi'l Kitab-Beyrut: 1400 C: 3, Sh: 195. Ayrýca Ýbn-i Abidin-Reddü'l Muhtar Ale'd Dürri'l Muhtar-Ýst: 1983 C: 8, Sh: 245.
(72) Þeyh Nizamüddin ve Heyet-El Feteva-ý Hindiyye-Beyrut: 1400 2, Sh: 160. Ayrýca Ýmam-ý Serahsi-A.g.e. C: 9, Sh: 105-106.
(73) En Nûr Sûresi: 4.
(74) "Ýfk" hadisesini bahane ederek, zina isnadýnda bulunan kimse, muhkem nassý inkâr etmiþ olur. Muhkem nassý inkâr etmek ise küfürdür.
(75) Ýbn-i Abidin-A.g.e. C: 8, Sh: 246.
(76) Ýbn-i Hümam-Fethû'l Kadir-Beyrut: 1316 C: 4, Sh: 192.
(77) Ýbn-i Abidin-Reddü'l Muhtar Ale'd Dürri'l Muhtar-Ýst: 1983 C: 8, Sh: 247.
(78) Þeyh Abdülgani El Meydani-El Lübab fi Þerhi'l Kitab-Beyrut: 1400 C: 3, Sh: 195-196. Ayrýca Ýmam-ý Merginani-El Hidaye Þerhû Bidayetü'l Mübtedi-Kahire: 1965 C: 2, Sh: 112-113, Þeyh Nizamüddin ve Heyet-El Feteva-ý Hindiyye-Beyrut: 1400 2, Sh: 160-161, Ýbn-i Hümam-Fethû'l Kadir-Beyrut: 1316 C: 4, Sh: 190-191, Ýbn-i Abidin-A.g.e. C: 8, Sh: 247-251.
(79) Molla Hüsrev-Dürerû'l Hükkam fi Þerhi Gureri'l Ahkam- Ýst: 1307 C: 2, Sh: (80) En Nûr Sûresi: 19.
(81) Ýbn-i Hümam-A.g.e. C: 4, Sh: 190. Ayrýca Þeyh Abdülgani-A.g.e. C: 3, Sh: 195.
(82) Molla Hüsrev-A.g.e. C: 2, Sh: 378.