Medine'nin Fazileti By: saniyenur Date: 02 Aralýk 2011, 21:57:48
85- Medine'nin Fazileti, Peygamber (Sav) Ýn Medine Hakkýnda Bereket Duasý Yapmasý, Medine ile Oranýn Avýnýn, Aðacýnýn Harem (Dokunulmaz) Kýlýnmasý Ve Haremin Sýnýrlarý
1242- Abdullah b. Zeyd b. Âsim (r.a)'tan rivayet edildiðine göre, Resulullah (s.a.v.) þöyle buyurmaktadýr:
“Doðrusu Ýbrahim Mekke'yi dokunulmaz kýlmýþ ve bereketli olmasý için orada yaþayanlara dua etmiþtir. Ýbrahim Mekke'yi nasýl dokunulmaz kýldýysa ben de Medine'yi dokunulmaz kýldým. Onun sâ' ile müddü hakkýnda ise Ýbrahim'in Mekkeliler için yaptýðý duanýn iki katý dua ettim.” [439]
Açýklama:
Ýslamiyetten önce “Medine”, “Yesrib” diye anýlýrdý. Ýslamiyetten sonra ise “Dâr”, “Medîne”, “Taybe” ve “Tâbe” isimleriyle anýlmaya baþlamýþtýr.
Hicretten önce Medine, veba gibi salgýn hastalýklann en çok bulunduðu bir beldeydi.
Sâ: Þer'i dirheme göre 2.917 kg, örfi dirheme göre Ýse 3.333 kg miktarý zahire alan bir ölçektir.
Müdd: Sa'dan daha küçük yani 832 gr.Iýk bir ölçektir.
1243. Râfi' b. Hadîc (r.a)'tan rivayet edildiðine göre, Resulullah (s.a.v.) þöyle buyurmaktadýr:
“Doðrusu Ýbrahim Mekke'yi dokunulmaz kýlmýþtýr. Ben de Medine'yi kastederek bunun iki taþlýðý arasýný dokunulmaz kýlýyorum.” [440]
1244- Câbir b. Abdullah (r.a)'tan rivayet edildiðine göre, Resulullah (s.a.v.) þöyle buyurmaktadýr:
“Doðrusu Ýbrahim Mekke'yi dokunulmaz kýlmýþtýr. Ben de Medine'nin iki taþlýðý arasýný dokunulmaz kýldým.” [441]
Açýklama:
Mekke, Hz. Ýbrahim (a.s)'dan bu yana haram Ýlan edilmiþti. Resulullah (s.a.v.)'de Medine'yi haram ilan etmiþti. Bir yerin haram Ýlan edilmesi; öncelikle ot, aðaç her çeþit bitkinin koparýlýp kesilmesinin yasak edilmesi, yabanî hayvanlarýnýn öldürülüp avlanmasýnýn yasaklanmasý demektir. Kutsal beldeler için düþünülmüþ olan bu tarihi uygulama, günümüzde, “Millî Park”, “Yeþil Kuþak”, “Yeþil Saha”, “Sit Alaný” gibi farklý düþüncelerle yaygýn bir þekilde gündeme gelmiþtir.
Haram yerlerin sýnýrlarý hususunda farklý ifadeler vardýr. Hz. Peygamber (s.a.v.), bu yasaðýn ciddiyetini ve önemini belirtmek için, onu ihlal edenlere karþý vicdani ve ameli olmak üzere gayet sert müeyyideler koymuþtur. Haram bölgenin korunmasýnda, sadece kasti ihlallere ceza ve müeyyide konmakla kalmamýþ, hataen meydana gelebilecek ihlallere karþý da müeyyide getirilmiþtir.
Mekke ve Medine'nin bitki örtüsünün kesilmekten ve hayvanlarýnýn öldürülmekten yasaklanmasýnýn sebebi; bu iki þehirde ve çevresinde bulunan canlý örtünün koruma altýna alýnmasýdýr.
1245- Sa'd b. Ebi Vakkâs (r.a)'tan rivayet edilmiþtir: “Resulullah (s.a.v.):
“Ben Medine'nin iki taþlýðý arasýnýn aðacý kesilmesini ve avý Öldürülmesini dokunulmaz kýlýyorum” buyurdu. Sonra da:
“Medineliler bilmiþ olsalar, Medine onlar için daha hayrlýdýr. Bir kimse ondan yüz çevirerek ayrýlýp giderse Allah o kimsenin yerine oraya ondan daha hayrlisýný getirir. Eðer bir kimse Medine'nin çile ve zorluðuna katlanýrsa kýyamet gününde ben ona þefaatçi ve þahid olurum” buyurdu. [442]
1246- Âsým'dan rivayet edilmiþtir: “Enes b. Mâlik'e:
“Resulullah (s.a.v.), Medine'yi dokunulmaz kýldý mý?” diye sordum. O da:
“Evet. Medine'nin þura ve þura arasýný dokunulmaz kýldý” dedi. Daha sonra Resulullah (s.a.v.), bana:
“Bu pek þiddetlidir. Kim orada Kur'an ve Sünnet'e aykýrý bir iþ yaparsa Allah'ýn, meleklerin ve bütün insanlarýn laneti onun üzerine olsun. Allah, kýyamet gününde o kimsenin sarf/farz ve adi/nafile ibadet adýna hiçbir þeyini kabul etmez” buyurdu. [443]
1247- Enes b. Mâlik (r.a)'tan rivayet edildiðine göre, Resulullah (s.a.v.) þöyle buyurmaktadýr:
“Allahým! Medinelilerin ölçeklerinde bereket ihsan eyle. Sa'larýnda bereket ihsan eyle. Müdlerinde bereket ihsan eyle!” [444]
1248- Enes b. Mâlik (r.a)'tan rivayet edildiðine göre, Resulullah (s.a.v.) þöyle buyurmaktadýr:
“Allahým! Medine'ye de, Mekke'ye verdiðin bereketin iki katýný ver!” [445]
1249- Ýbrahim et-Teymî yoluyla babasý Yezîd b. Þerîk'ten rivayet edilmiþtir:
“Ali b. EbîTâlib, bize hutbe okuyup:
“Kim yanýmýzda Allah'ýn kitabý ile þu sahîfeden hadisin ravisi: Kýlýcýnýn kýnýnda asýlý bulunan bir sahife vardý” dedi. baþka bir þey okuduðumuzu iddia ederse muhakkak yalan söylemiþtir. Bu sahîfenin içerisinde; diyet olarak verilecek develerin yaþlarý ile yaralanmalara ait bazý þeyler vardýr. Bir de bu sahîfenin içerisinde Peygamber (s.a.v.)'in:
“Medine, Ayr ile Sevr arasý olmak üzere dokunulmaz bölgedir. Dolayýsýyla orada kim bir günah iþler veya günah iþleyeni barýndýrýrsa Allah'ýn, meleklerin ve bütün insanlarýn laneti onun üzerine olsun. Kýyamet gününde Allah onun farz veya nafile hiç bir ibâdetini kabul etmez. müslümanlarýn kafirlere verdiði zimmeti birdir/muteberdir. müslümanlarýn mertebece en aþaðýda olaný bile, bu zimmeti yerine getirmeye çalýþýr. Bîr kimse babasýndan baþkasýnýn oðlu olduðunu iddia eder yada âzâd edilen bir köle sahiplerinden baþkasýna nispet ederse ona da Allah'ýn, meleklerin ve bütün insanlarýn laneti vardýr. Kýyamet gününde AlÝah onun farz veya nafile hiç bir ibâdetini kabul etmez” buyurdu. [446]
Ayr:
Medine'nin daðlarýndan birisi olup büyük ve yüksektir. Medine'nin güneyinde takriben iki saat kadar mesafede bulunmaktadýr.
Sevr: Medine'nin daðlarýndan birisi olup küçük ve kýrmýzýdýr. Uhud daðýnýn kuzeyinde bulunur. Bu iki dað, güneyden ve kuzeyden Medinen'nin dokunulmaz bölgesinin sýnýrýný oluþturmaktadýr.
1250- Ebu Hureyre (r.a)'tan rivayet edilmiþtir:
“Resulullah (s.a.v.), Medine'nin iki taþlýðý arasým dokunulmaz kýldý.
Yine Ebu Hureyre:
“Ben Medine'nin bu iki taþlýðý arasýnda ceylan bulsam onu ürkütmem. Çünkü Resulullah (s.a.v.), Medine'nin on iki mil çevresini dokunulmaz kýldý” dedi. [447]
Açýklama:
Peygamber (s.a.v.) Medine'yi dokunulmaz bölge ilan ettiði için aðaçlan kesilmez, hayvanlarý avlanmaz.
Ýmam Malik, Ýmam Þafii ile Ýmam Ahmed bu konuda görüþ birliði içerisindedir. Ebu Hanife'ye göre ise Medine'nin dokunulmaz kýlýnmasýndan maksat, onun deðerini yükseltmektir.[439] Buhari, Büyü' 53; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 4/40.
[440] Ahmed b. Hanbel, Müsned, 4/141.
[441] Abd b. Humeyd, Müsned, 1076.
[442] Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/181, 184; Abd b. Humeyd, Müsned, 153.
[443] Buhârî, Fezâilu'l-Medine 1, Cihad 71, Ý'tisam 6; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 3/199, 238.
[444] Buhârî, Büyü' 53, Cihad 71, 74, Et'ime 28, Deavat 36, Ý'tisam 16.
[445] Buhârî, Fezâilu'Ý-Medine 10; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 3/142.
[446] Buhârî, Fezâilu'l-Medine 9, Cizye 10, 17, Feraiz 21, Ý'tisam 5; Ebu Dâvud, MenasÝk 95-96, 2034; Tirmizî, Velâ 3, 2127.
[447] Buhârî, Fezâilu'l-Medine 4; Tirmizî, Menakýb 68, 3921; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 2/236, 279.