Abdest Bozarken Gizlenmek By: reyyan Date: 02 Aralýk 2011, 21:51:26
19. Abdest Bozarken Gizlenmek
35....Ebû Hureyre'nin (r.a.) rivayet ettiðine göre Fahr-i Kâinat Efendimiz þöyle buyurmuþtur: "Gözlerine sürme çeken kimse tek sayýda çeksin. Böyle yapan iyi yapmýþ olur. Yapmayana da günah yoktur. Taþla taharetlenen de tek sayýya riâyet etsin. Böyle yapan iyi yapmakla beraber yapmayana günah yoktur. Yemek yiyen diþlerinin dibinden ayýkladýðý kýrýntýlarý dýþan atsýn. Aðzýndakini de dili ile toplarsa yutsun. Böyle yaparsa iyidir. Yapmazsa zorluk yoktur. Abdebt bozmak isteyen gizlensin. Gizlenecek yer bulamayan kimse kum biriktirerek onu arkasýna alsýn. Çünkü þeytan insan oðullarýnýn oturaklarýyla oynar. Kim böyle yaparsa iyi yapar, yapmazsa, zorluk yoktur."[166]
Ebû Dâvud der ki; Bu hadisi bu þekilde Ebû Âsim Sevr'den rivayet etmiþ ve ancak seneddeki el-Husayn el-Hubrânîyerine Husayn EI~ Hýmyerî demiþtir.
Yine Ebû Dâvud dedi ki: Bu hadis-i þerifi bir de Abdülmetik b. El-Sabbah, Sevr'den rivayet etmiþtir. O da Ebû Saîdyerinde, Ebu Sa-id el-Hayr demiþtir. Ebû Dâvud dedi ki; Ebû Saîd el-Hayr ashâb-i Kiramdandýr.[167]
Açýklama
Sürme çeken kiþinin tek sayýya riayet etmesi iki þekilde olur.Birincisi her göze üstüste üç kere sürme çekmekle olur ki, bu Nebiyy-i Ziþan'ýn sünnetidir. Þemâil’de beyân edildiðine göre Efendimizin bir sürmeliði vardý. Her gece üç defa sað gözüne üç defa da sol gözüne çekerdi.
Ýkincisi: Her iki göze çekilenlerin toplamýnýn tek sayý olmasýdýr.Üçlemek Nebiyy-i Ekrem'in uygulamasýdýr. Yoksa bîr defa çekmekle tek sayýya riâyet edilmiþ olurdu. Aynî merhum, "burada kast edilen (1, 3, 5) gibi mutlak tek sayýdýr” diyor.Hadisteki emir nedb için olduðu gibi irþâd için de olabilir.Yani "yapýlýrsa sevabý var" demektir. Zira Resûl-i Ekrem (s.a.), "Allah tektir, teki sever" buyurmuþtur. [168]
Eðer buradaki emr irþâd içinse, faydasý dünyevîdir, nedb içinse faydasý uhrevîdir. Çünkü irþâd iie nedbin farký budur. Nedb, sevabý ahirette olan iþleri; irþad; menfaati dünyaya ait olan tavsiyelerdir. Binaenaleyh Sünnet-i Seniyyeye uymak gayesiyle bu hadisle amel etmek mendûp, týbbî faydalar saðlamak gayesiyle amel etmek de irþâddýr. Sürmenin týbbî faydalarý vardýr. Gözün hararetini alýr, gözde kurumayý önler, göz nurunu arttýrýr, zararlý maddeleri imha eder. Nitekim bir hadis-i þerifte buyurulmuþtur ki, "Size sürme taþý lâzýmdýr. Çünkü o gözün nurunu arttýrýr ve kirpikleri geliþtirir."[169] Hadis-i Þerifteki emirlerin hiç birisi farziyyet ifâde etmiyor. Bunu hemen emrin arkasýnda gelen "Eðer yapamazsanýz günah yoktur" beyânýndan anlýyoruz.
Hadiste sözü geçen Ýsticmâr: Taþ ile taharetlenmek demektir. Bunda da tek sayýya riayet mendubtur. Terkinde günah yoktur. Eðer bir taþla taharet hasýl olmuþsa, üçlemeye lüzum yoktur. Fakat kiþinin durumuna göre bazý hallerde beþ veya yedi de kullanýlabilir. Bu Ebû Hanife hazretlerinin ve talebelerinin görüþüdür.
Mak'ad, hadis metninde bulunan kelimesiyle kast edilen, insanýn oturaðý veya kaza-yi hacet edilen yerdir. Ýnsan açýk bir yere oturursa insanlarýn dikkatini çeker, avret mahallini görürler veya rüzgâr eser de idrar çisintileri onun bedenini ve elbisesini batýrýr. Bütün bunlar þeytanýn oyunudur. Çünkü þeytan insan için ancak kötülük düþünür. Kazayý hacet yerleri zikrden uzak olduðu için þeytanlarýn oynaþtýðý yerlerdir.
Kum yýðýný ve benzeri sütrelerin arkasýna gizlenen evvela farzý yerine getirir.Çünkü setr-i avret farzdýr.Bu itibarla mazeretsiz olarak onu açamaz, imkân bulamaz da mecburen açýkta abdest bozarsa günah, yapana deðil, bakanadýr.[170]
Bazý Hükümler
1. Sürme çekmek menduptur. Çekilirse âhirette sevabý vardýr Terk edilirse günah yoktur.Ayný zamanda tek sayýya riâyet menduptur.
2. Taþ ile taharetlenmek meþrudur. Tek sayýda olmasý menduptur.
3. Diþlerin aralarýnýn ayýklanmasý ve çýkan þeylerin dýþarý atýlmasý da menduptur. ayet dilin aðýzda dolaþtýrýlmasýyla diþlerin üstünden ve damaktan bir þey çýkarsa, bunlarýn yutulmasý mendubtur.
4. Keza hadis, abdest bozma esnasýnda insanýn bir sütre arkasýna gizlenmesi gerektiðine, zikrullahdan uzak olduðu ve kaza-yi hacet mahalli olan yerler cinlerin oynaþtýðý yerler olduðundan, oralarda insanlara zarar verebileceklerine delâlet eder. Bu husus 6. hadiste de açýklanmýþtý.[171]
[166] Ýbn Mâ'ce, tahâre 23; Dârimî, vudû 5; Ahmed b. Hanbel II, 371.
[167] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 1/ 68-69.
[168] Bk. 1416 numaralý hadis.
[169] Bk. tbn Mâcc, ttbb 25; Nitekim 4061 numaralý Hadis-i Þerif de bu gerçeðe iþaret etmektedir.
[170] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 1/ 69-70.
[171] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 1/ 70.