Hz. Peygamber (S.A)in Yemini Konusunda Gelen Haberler By: reyyan Date: 15 Kasým 2011, 05:53:49
Hz. Peygamber (S.A)'in Yemini Konusunda Gelen Haberler[86]
3263... Ýbn Ömer (r.anhüma)'nýn þöyle dediði rivayet edilmiþtir: Rasûlullah (s.a), en çok; "Kalbleri deðiþtirene yemin ederim ki, fýayýr...” þeklinde yemin ederdi.[87]
Açýklama
Haberde Hz.Peygamber (þ.a)'in Allah'ýn sýfatlarýndan birisi ile yemin ettiði anlaþýlmaktadýr. Bu sýfat; "Mukallibu'I-<ulûb: Kalbleri deðiþtiren"dir.
Aynî; kalbleri deðiþtirmekten maksadýn; Allah'ýn, kullarýnýn kalbini, ima-ýý terkedip küfrü seçmeye veya küfrü terkedip imaný tercih eder hale getirmesi olduðunu söyler.
Ibn Hacer de; "Mukallibu'l-kulûb, üzerine yemin edilendir. Kalpleri deðiþtirmekten maksad, kalbin kendisini deðil, araz ve ahvalini deðiþtirmekir." der.
Þevkânî'nin bu konu ile ilgili sözleri de þu þekildedir: "Mukallibu'l-kulûb, kendisi ile yemin edilen þeydir. Kalbleri deðiþtir-nek sözü ile kastedilen kalblerin hallerini deðiþtirmektir; zâtýný deðil. Bu ifalede; kendisine lâyýk bir þekilde sabit olan sýfatý ile Allah'ý isimlendirmenin caiz olduðuna delâlet vardýr. Kadý Ebu Bekir b. el-Arabî: Hadis, kendileri ile vasfedildiði ve ismi anýlmadýðý zaman Allah'ýn fiilleri ile yemin etmenin caiz olduðunu gösterir, der. Hanefîler; kudretle ilmin arasýný ayýrmýþlar ve Allah'ýn kudreti ile yemin ederse yemin gerçekleþir, ilmi île yemin ederse gerçekleþmez, demiþlerdir. Delilleri þudur: Ýlimle, malum da kastedilir. Nitekim Allah (c.c): "Bize karþý çýkabileceðiniz bilginiz var mý?..." buyurmuþtur.[88]
Þevkânî'nin bildirdiðine göre Râðýb; Allah'ýn kalbleri ve gözleri deðiþtirmesini, "Allah'ýn onlarý bir görüþten diðer görüþe çevirmesidir" þeklinde izah eder.
Hadis; irade gibi kalbî amellerin, Allah'ýn yaratmasý ile olduðuna delâlet eder.
Yine hadis; Allah'ýn kendisine lâyýk bir þekilde, onun sabit olan sýfatlarý ile isimlendirilmesinin caiz olduðunu gösterir.
Hadis-i þerif; Allah'ýn sýfatlarýndan biri ile yemin edip de yeminini bozana keffareti gerekli görenler için delildir. Bu konunun esasýnda ihtilâf yoktur. Ýhtilâf, Allah'ýn hangi sýfatlarý ile yemin edilip, hangileri ile edilemeyeceði konusundadýr. Gerçek þu ki, sadece Allah'a ait olan, baþkalarýnda bulunmayan sýfatlar ile yemin etmek caizdir. "Mukallibu'l-Kulûb" bu çeþit sýfatlardandýr.
Yukarýya naklettiðimiz bu mütalaa, Hafýz Ýbn Hacer'e aittir. Hanefîle-rin Hidâye adýndaki fýkýh kitabýnda: "Yemin, Allah adýyla veya Rahman, Rahîm gibi diðer isimlerinden biri ile, ya da; Allah'ýn izzeti, celâli, kibriyâsi gibi, örfen yemin edilen sýfatlarýndan biri ile edilir" denilmektedir.
Hidâye'de anýlan bu sýfatlar, Allah'ýn zâti sýfatlarýdýr.[89]
Bazý Hükümler
1. Ýnsanlarm kalbî amellerinin yaratýcs, Allah'týr
2. Allah'ýn zatý sýfatlarýndan bin ile yemin etmek caizdir.[90]
3264... Ebû Saîd el-Hudrî'nin þöyle dediði rivayet edilmiþtir: Rasûlullah (s.a); yeminde mübalaða ettiði zaman;"Ebu'l-Kasým'ýn canýna sahib olan (Allah)'a yemin ederim ki..." derdi.[91]
Açýklama
Bu hadis, Lü'Iüî'nin rivayetinde mevcut deðildir. Onun için Münziri kitabýnda zikretmemiþtir. Mizzî, el- iraf'ýnda, îbn Mâce'ye de nisbet eder. Ancak Ýbn Mâce'de ayný isnad ve ayný metinle bu hadis yoktur. Fakat, Rufâ'a el-Cühenî'den, "Rasûlullah (s.a) yemin ettiðinde; Muhammed'in canýna sahib olan, derdi," þeklinde bir rivayet vardýr.[92]
Bu hadisi Ebu Saîd el-Hudrî'den nakleden Âsim b. Þümeyh için; Ebû Hatim, "Meçhul"; Ebû Bekir el-Bezzâr: "Bilinen biri deðil" derler. Ýbn Hibbân ise bu zâtý, sika raviler arasýnda saymaktadýr.
Bilindiði gibi; Ebu'l-Kasým, Hz. Peygamber'in künyesidir. Rasûlullah (s.a)'m ilk oðlu Kasým olduðu için Efendimiz "Kasým'ýn babasý" manasýna "Ebu'l-Kasým" diye künyelenmiþtir.
Hadis-i þerif; "hayatýma sahip olan", "nefsim elinde olan" gibi sözlerle yemin etmenin meþru olduðuna delildir. "Ebu'l-Kasým'ýn canýna sahip olan" diye terceme ettiðimiz cümlenin tam karþýlýðý; "Ebu'l-Kasým'ýn nefsi elinde olan" demektir. Aliyyü'1-Kârî; "Elinde" kelimesinden maksadýn, Allah'ýn tasarrufu, kudreti, iradesi olduðunu söyler.
Hz.Peygamber (s.a)'in buna benzer sözlerle yemin ettiðine iþaret eden daha baþka haberler de vardýr. Yukarýda Ýbn Mâce'den naklettiðimiz rivayet bunlardan biridir. Zaten, "Nefsim elimde olan", "Hayatýma sahip olan" gibi sözlerin ifade ettiði mana Allah'týr. Çünkü bunlara sahip olan Allah'týr. Dolayýsýyla bu þekilde edilen yeminler Allah'a edilen yeminlerdir.
Hadiste, Hz.Peygamber (s.a)'in yeminde mübalaða ettiði zaman bu þekilde yemin ettiði ifade ediliyor. Fakat böyle bir kayit olmadan Hz.Peygamber (s.a)'in normal hallerde de adý geçen sözlerle yemin ettiði çok olmuþtur. Aliyyü'l-Kârî'nin bildirdiðine göre Týybî; bu gibi sözlerde Allah'ýn kudretini izhar olduðu için, bu þekildeki yeminlerin daha üstün olduðunu söylemiþtir.[93]
3265... Ebû Hureyre (r.a)'nin þöyle dediði rivayet edilmiþtir: Rasûlullah (s.a) yemin ettiði zaman; "Hayýr, estaðfirullah" derdi.[94]
Açýklama
Hadisin zahiri; Hz. Peygamber (s.a)'in yemin ettiði zaman "Estaðfirullah" dediðine, yani bu þekilde yemin ettiðine de lâlet etmektedir. "Estaðfirullah"; "Allah'tan baðýþ dilerim" manasýnadýr.
Bu kalýp ise, bilinen yemin kalýplarýna benzememektedir. Þüphesiz Hz. Peygamber'in bu þekilde yemin etmesi devamlý deðildir. Bazan böyle yemin ederdi.
Âlimler, bu haberde ifade edilen manayý izahda farklý þeyler söylemiþlerdir. Aliyyü'l-Kârî'nin el-Mirkât adýndaki eserinde verdiði þu bilgi bu konuya oldukça açýklýk getirmektedir:
Kâdî, bu sözün manasýnýn; eðer mesele bunun aksine ise, Allah'tan baðýþ dilerim, demek olduðunu söyler. Kadý'nýn beyanýna göre; gerçi bu söz (ve'staðfirullah) yemin deðildir, ancak sözü tekid edip kuvvetlendirmesi bakýmýndan yemine benzer. Onun için ravi buna yemin demiþtir.
Týybî ise þöyle der:
"sözündeki "vav" harfi, atýf içindir. Bu da kendisine atýf yapýlan mahzuf bir cümlenin olmasýný gerektirir. Buna karine de; sözüdür. Çünkü bu ya; Cenab-ý Allah'ýn sözünde olduðu gibi, geçen sözü reddetmek maksadýyla yemine h azýrlýk içindir, ya da baþlý baþýna yemindir. Her iki takdire göre de mana; "Allah'a yemin etmem ve Allah'tan af dilerim" demektir. el-Muzhir sahibinin þu görüþü bu anlayýþýmýzý teyid eder: Rasûlullah (s.a); bilmeden (laðv) yemin ettiði zaman hemen peþinden, dilinden kayan bu sözü telafi için, estaðfirullah derdi. Gerçi, Kur'ân'da da belirtildiði üzere, Hz.Peygamber'in bu davranýþý affe-dilmiþti ama o bunu ümmetinin böyle þeyden kaçýnmasý için delil olarak söylerdi."
Ýbn Melek de Muzhir'a uyarak, Hz.Peygamber'in bu þekildeki sözleri; konuþma esnasýnda aðzýndan çýkan "evet vallahi, hayýr vallahi" gibi sözlerinin yemin olmadýðýna iþaret etmek ve o sözleri telâfi için söylediðini kaydeder.
Aliyyü'1-Kâri, bu nakilleri yaptýktan sonra kendi görüþünü þöyle ortaya koyar:
"Hz.Peygamber(s.a)'in yanlýþlýkla (laðv) yemin etmesi mümkün deðildir. Çünkü bu, peygamberlik makamýna aykýrýdýr. Hadiste geçen sözün takdirinin þu þekilde olmasý mümkündür: Hz.Peygamber (s.a) yemin ettiði zaman onun yemini "Hayýr ve Allah'tan baðýþ dilerim" sözüne bitiþikti. Yani yemin ettiði ve bunda "lâ" sözü ile mübalaða ettiði zaman, derdi. Bundan maksadý; benden sadýr olanýn hilâfýna, Allah'ýn bildiði þeyden dolayý Allah'tan af dilerim, demekti. Çünkü her ne kadar bunda bir sorumluluk olmasa da, iyilerin hasenatý mukarrebûnun seyyiâtýdýr. Yahut da takdir; yemin etmekten dolayý Allah'tan af dilerim, þeklindedir. Çünkü zaruret olmadýkça yemin etmemek efdaldir. Zira yemin aslýnda bir hiledir ve insan bundan nehyedilmiþtir. Onun için bazýlarý; gerçek de olsa yemin etmekten kaçýnmýþlardýr. Hz.Peygamber (s.a)'in ettiði yeminler hep ihtiyaca binaendir. O, ya bir hükmü te'kid ya da yemin etmenin caiz olduðunu beyan için yemin etmiþtir. Bu yüzden, yemin etmek istediði zaman, yemin etmez, onun yerine bu sözü söylerdi."
Aliyyü'l-Kârî'nin üzerinde durduðumuz hadisi þerhederken söyledikleri bundan ibaret. Zaten ihtiyaca da k afi gelmektedir.
Aliyyü'1-Kârî, þerhinde; yeminin haddizatýnda mekruh olduðunu ancak ihtiyaç halinde baþvurulabileceðini söylüyordu. Acaba bu hüküm genel midir, yoksa duruma göre yeminin hükmünde deðiþiklikler olur mu? Bu konuda, Hanbelî âlimlerinden meþhur Ýbn Kudâme, el-Muðnî adýndaki eserinde (özet olarak) þöyle der:
Yeminler beþ çeþittir:
1- Vacib yeminler: Masum birini helakten kurtarmak için edilen yeminler.
2- Mendub yeminler: Ýki hasmýn arasýný bulmak, bir müslümanýn gönlündeki kini gidermek gibi bir maslahata dayanan yeminler. Bir tâatý iþlemek veya bir günahtan kaçýnmak için edilen yeminler de bazý Hanbelî ve Þâ-fiîlere göre bu cümledendir.
3- Mubah olan yeminler: Mubah bir iþi yapmak ya da yapmamak için edilen yeminlerdir. Gerçeðe uygun olan veya öyle zannedilen yeminler bu türdendir.
4- Mekruh yeminler; Mekruh bir iþi yapmak veya mendub bir iþi yapmamak için edilen yeminler.
5- Yalan yere edilen yeminler. Bu da haramdýr.[95]
3266... Âsim b. Lakît'den rivayet edildiðine göre, Lakît b. Âmir bir hey'etle Rasûlullah (s.a)'a gelmiþti.Lakît þöyle dedi:
Rasûlullah (s.a)'ýn yanýna vardýk... Lakît; içerisinde Rasûlullah (s.a);"Ýlâhýnýn Ömrüne (bekasýna) yemin ederim ki..." buyurdu (sözleri de bulunan) bir hadis söyledi.[96]
Açýklama
Hadiste geçen ve "...ömrü" diye terceme ettiðmiz "amr" kelimesi "ömür, hayat" manalarýnadýr. Allah (c.c)'a izafeten söylendiðinde, "Allah'ýn bekasý, devamý" manalarý anlaþýlýr.
Gerçi haberin ifadesine göre Hz.Peygamber (s.a); "Allah'ýn bekasý" deðil de "Ýlâhýnýn bekasý" demiþtir. Fakat bu da "Allah'ýn bekasý" anlamýnadýr. Çünkü muhatabý müslümandý ve müslümanýn ilâhý Allah'týr.
Ebu'l-Kasým ez-Zeccâc, bu terkibi açýklarken; "Amr, hayat demektir. Le amrillahi diyen kiþi; sanki, Allah'ýn bekasýna yemin ederim... demiþtir" demektedir.
Bu tür sözlerin yemin sayýlýp sayýlmayacaðý konusunda Ýslâm âlimlerinden iki önemli görüþ nakledilir:
1- Mâlikîve Hanefîlere göre; bu sözlerle yemin tahakkuk eder. Çünkü Allah'ýn bekasý onun zatî sýfatlarýndandýr. Ýmam Mâlik: "Bu þekilde yemin eden beni þaþýrtmaz. Ýshak b. Râhûyeh'in Musannef'inde Abdurrahman b.Ebî Bekre'den rivayet ettiðine göre, Osman b. EbiTÂs'm yemini; ömrüme yemin olsun ki þeklinde idi." demiþtir.
Hanefi fýkýh kitaplarýndan Bedâî'de de þöyle denilir: "Allah'ýn bekasýna (ömrüne) yemin ederim ki þöyle yapmayacaðým, diyen kiþinin sözü yemindir. Çünkü bu, Allah'ýn bekasýna yemin etmektir. Bu da ancak onun sýfatýnda kullanýlýr. Ayrýca bu sözle yemin etmek yaygýndýr. Allah (c.c): "Senin ömrüne yemin ederim ki onlar sarhoþluklarýnda bocalýyorlar." buyurur.[97] Tarafe de, bir þiirinde: "ömrüne yemin ederim ki, ölüm kimsede hata etmedi..." demektedir."
2- Þafiî ve îshak b. Râhûyeh'e göre; bu sözle ancak niyet edilirse yemin sayýlýr. Ahmed b. Hanbei'den her iki görüþ de nakledilmiþtir. Ancak Þâfiîlerin görüþüne benzeyeni daha tercih edilenidir.
Bu görüþün sahipleri; yukarýda zikredilen âyetin mevzubahis sözlerle yeminin tahakkukuna delil olamayacaðýný, çünkü Allah (c.c)'ýn her sözle yemin edebileceðini söylerler. Yaratýklar ise öyle deðildir. Çünkü Allah'tan baþkasýna yemin edilmeyeceði sabittir, derler.
Bilindiði gibi, yemin için kullanýlan harfler üçtür. Bunlar; "Bâ, tâ, vav" harfleridir. Üzerinde durduðumuz sözde, bu harflerden birinin deðil de "lâm" harfinin oluþu da Þâfiîlerin görüþünün delillerindendir.[98]
[86] Concordance bu bab'a numara vermemiþtir.
[87] Buharý, eymân 3, kader 14, tevhid II; Tirmizî, nüzûr 13; Nesâi eymân 1, 2; Ýbn Mâce, keffârât 1; Dârimî, nüzûr 12; Muvatta, nüzûr 15.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/212.
[88] En'âm, (6) 148.
[89] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/212-213.
[90] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/213.
[91] Ahmed b. Hanbel, III, 33, 48.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/213-214.
[92] Ýbn Mâce, keffârât 1.
[93] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/214.
[94] Ýbn Mâce, keffârât 1.
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/214-215.
[95] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/215-216.
[96] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/216-217.
[97] Hicr, (15) 72.
[98] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/217-218.
Ynt: Hz. Peygamber (S.A)in Yemini Konusunda Gelen Haberler By: ceren Date: 06 Mayýs 2017, 21:39:29
Esselamu aleykum.Rabbim bizleri yalan yere yemin etmekden bos yere yemin etmekden korusun insallah...
Ynt: Hz. Peygamber (S.A)in Yemini Konusunda Gelen Haberler By: Sevgi. Date: 07 Mayýs 2017, 16:14:10
Aleyna ve aleykümüsselam Efendimiz yemin ederken en çok kalpleri deðiþtirene diye yemin etmiþtir çünkü Allah isterse kalpleri tersine çevirir inþaAllah
Ynt: Hz. Peygamber (S.A)in Yemini Konusunda Gelen Haberler By: Bilal2009 Date: 07 Mayýs 2017, 17:06:33
Ve aleykümüsselam Rabbim Peygamberimizin yoluna iletsin Rabbim paylasim icin razi olsun