Süneni Ebu Davud
Pages: 1
Kasem Yemin Olur Mu? By: reyyan Date: 15 Kasým 2011, 05:52:18
10. Kasem Yemin Olur Mu?[99]

 

3267... Ýbn Abbas (r.anhuma)'dan rivayet edildiðine göre; Ebû Bekir (r.a), Rasûlullah (s.a)'a "Allah aþkýna" diye yemin etti, o da: "Yemin ederek ýsrar etme” buyurdu.[100]

 

Açýklama
 

Kasem, yemin demektir. Arapçada "yemin etti", "yemin ederim" manalarýna gelir. Aslýnda yemin edi­lirken eðer kasem sözü kullanýlacaksa sonuna "bi'llâhi" sözü de eklenir ve öyle yemin edilir. Yani, "yemin ederim" demekten çok "Allah'a yemin ederim" denilir.

Ýþte bu bab, yemin için konulmuþ olan sözlerin deðil de, "ye­min ederim" sözünün yemin sayýlýp sayýlmayacaðý konusundadýr. Bu riva­yet, bundan sonra gelecek olan hadisin bir bölümüdür. Ancak Zührî'den son­raki ravileri farklýdýr ve bunda hâdiseye Ýbn Abbas, bizzat þahid olmuþ gibi, ötekinde ise Ebû Hureyre'den naklen aktardýðý için musannif hadisi iki ayrý rivayet halinde takdim etmiþtir.

Konu ile ilgili malumat gelecek hadisin þerhinde verilecektir.[101]

 

3268... îbn Abbas (r.a nhuma) þöyle haber vermiþtir:

Ebu Hureyre (r.a)'in bildirdiðine göre; bir adam Rasûlullah (s.a)'a geldi ve: 

Ben bu1 gece bir rüya gördüm, deyip rüyasýný anlattý.

Ebû Bekir (r.a) rüyayý tabir etti. Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a): "Bazýsýnda isabet ettin, bazýsýnda hata ettin" buyurdu. Hz. Ebû Bekir;

Babam sana feda olsun ya Rasûlallah! Allah aþkýna, sana ye­min ediyorum, hata ettiðim þeyin ne olduðunu bana haber versen, de­di.

Rasûlullah:

“(Allah adýna) yemin ederek ýsrar etme." buyurdu.[102]

 

Açýklama
 

Hadisin diðer kaynaklardaki rivayetlerinde anýlan þahsýn gör-düðü rüya ve Hz. Ebû Bekir'in bu rüyayý tabir þekli de yer almaktadýr.

Buharî'nin rivayetinde hadisin tamamý þöyledir: Ýbn Abbas (r.anhüma) þöyle der: Bir adam Rasûlullah (s.a)'a gelip dedi ki:

Ya Rasûlallah, bu gece rüyamda (yerle gök arasýnda) bir bulut gör­düm. O bulut (yere) yað ve bal yaðdýrýyordu. Ýnsanlar da bunlardan, kimi az kimi çok olmak üzere avuç avuç alýyorlardý. Bu sýrada yerden göðe bir ip uzandýðým, senin de o ipe yapýþýp yükseldiðini gördüm. Sonra ipi baþka birisi tuttu, o da yükseldi. Sonra bir baþkasý tuttu o da yükseldi, sonra bir baþka þahýs (üçüncü) tuttu ama ip koptu. Sonra ip baðlandý.

Bunu duyan Hz. Ebû Bekir: "Ya Rasülallah! Anam babam sana feda olsun, vallahi beni býrakýp müsaade edersen rüyayý ben tabir edeyim" dedi. Hz. Hz. Peygamber (s.a) de "Haydi, tabir et" buyurdu. Bunun üzerine Ebû Bekir (r.a) þöyle dedi:

Adamýn gördüðü bulut, Ýslâm'dýr. Ondan yaðan yað ve bal Kur'an'-dýr. Ýnsanlar onun tadýndan az veya çok yararlanacaklardýr. Gökten yere uza­nan ip, üzerinde bulunduðun hak ve adalet ipidir. Sen onu tutuyorsun, Al­lah da seni yüceltiyor. Senden sonra onu bir adam tutacak, ve o iple o da yükselecek. Sonra bir baþkasý tutacak o da yükselecek. Sonra bir kiþi daha tutacak fakat ip kopacak, sonra ip onun için baðlanacak o da yükselecek.

Anam babam sana feda olsun ya Rasülallah, bu tabirimde isabet mi et­tim, yoksa hata mý bana haber ver.

"Bir kýsmýnda isabet ettin, bir kýsmýnda da hata ettin."

Ya Rasülallah, hata ettiðim yönü Allah rýzasý için söylesen. "- Allah adýna yemin ederek ýsrar etme."

Evet, Buharî'nin rivayetine göre mevzubahis hâdisenin oluþ tarzý bu þe­kilde.

Aynî ve Nevevî'deki ifadelere göre; Hz. Ebû Bekir'in rüyayý tabirinde-ki hatalarýn neler olabileceði konusunda hayli farklý görüþler ortaya konmuþ­tur. Kimisi hatanýn, bizzat Hz. Ebû Bekir'in yorumlamasýnda olduðunu, çün­kü rüyayý Hz. Peygamber (s.a)'in yorumlayacaðýný söylerler. Fakat bu gö­rüþe katýlmayanlar, Hz. Ebû Bekir'in Rasûlullah (s.a)'dan izin aldýktan sonra bunu yaptýðýna dikkat çekerek itiraz ederler. Bu görüþe göre Hz. Ebû Be­kir'in hatasý, rüya tabirine ait deðil, tabire atýlmasýdýr.

Hatanýn tabire ait olduðunu söyleyenler; Hz. Ebû Bekir'in rüyadaki yað ve balý sadece Kur'an'la tabir ettiðini, oysa bundan maksadýn Kur'an'la sünnet olduðunu bildirirler. Ayrýca elinde ip kopan þahýs üçüncü halife Osman (r.a) idi. Hz. Osman devrinde karýþýklýklar çýkmýþ ve adalet ipi onun elinde kop­muþtu. Bilâhare ip baðlandýðýnda Hz. Osman için deðil, bir baþkasý için (Hz. Ali için) baðlanmýþtý. Hz. Ebû Bekir rüyayý tabir ederken ipin Osman'ýn elinde baðlandýðýný söylemiþ ve böylece hataya düþmüþtü.

Hz. Peygamber (s.a)'in Hz. Ebû Bekir'in tabirindeki hatalarý söyleme­mesi; ilende ortaya çýkacak olan fitneleri þimdiden haber verip de insanlarý telaþlandýrmama hikmetine dayanýr. Buhârî sarihlerinden Kirmaný; rüya ta­birindeki hatalarýn, Hz. Peygamber (s.a) tarafýndan açýklanmadýðý halde, ken­dileri tarafýndan ortaya çýkarýlmasýna sebep olarak; artýk herþeyin ortaya çý­kýp insanlarý telaþlandýrma korkusunun ortadan kalkmasýný gösterir.

Buraya kadar yazýlanlardan anlaþýldýðý üzere; Hz. Peygamber (s.a)'den sonra adalet ipine yapýþacak olanlar Hz. Ebû Bekir, Hz. Ömer ve Hz. Os­man (r.anhum)'dur. Fakat, Hz. Osman devrinde ip kopmuþ, Hz. Ali için tekrar baðlanmýþtýr.

Hadisin konumuzla (yemin ile) ilgili yönü de þudur:

Kasem suretiyle yani, "yemin ederim" gibi sözlerle edilen and, yemin sayýlýr mý, sayýlmaz mý? Bu konuda ulemadan farklý görüþler gelmiþ­tir. Hattâbî þöyle der:

"Bu hadis; Allah'a yemin ederim, demedikçe sadece yemin ederim de­menin yemin sayýlmadýðýný söyleyenlerin görüþlerine delildir. Çünkü Hz. Pey­gamber (s.a), yemini yerine getirmeyi emretmiþtir. Eðer yemin ederim sözü yemin olsaydý, onun kendisinin (yerine getirmesi, Ebû Bekir'in isteðine ce­vap vermesi) gerekirdi. Mâlik ve Þafiî bu görüþtedirler.

Kasemi yemin kabul edenler ise; hadise baþka bir açýdan bakarlar ve bunun kendileri için delil olduðunu söylerler. Çünkü eðer kasem yemin ol­masaydý o zaman Hz. Peygamber (s.a), Hz. Ebû Bekir'e, "Yemin etme" demezdi, derler. Ebû Hanîfe ve arkadaþlarý da bu görüþe sahip olmuþlardýr."

Hattâbî bu sözleri, üç mezhebin görüþünü esas alarak ortaya koymak­tadýr. Ancak bu görüþlerde bazý ayrýntýlar vardýr, onlarýn da açýklanmasý ge­rekir.

Ýbn Hacer'in Ýbnü'l-Münzir'den nakline göre; bir kimse, "Allah'a ye­min ederim" dese, bununla niyeti yemin olmasa bile, Ýbn Ömer, Ýbn Abbas, Nehaî, Sevrî ve Kûfelilere göre bu yemindir. Çoðunluk ise bu sözün yemin olmasýnýn niyete baðlý olduðu görüþündedir.

Ýmam Mâlik, "Allah'a yemin ederim" sözünün niyetsiz yemin, "yemin ederim" sözünün ise ancak niyet ile yemin olduðunu söyler.

Ýmam Þafiî'ye göre ise; "yemin ederim" sözü hiçbir þekilde yemin ol­maz. "Allah'a yemin ederim" sözü ise ancak niyetle yemin olur.

Demek ki; içlerinde Hanefîlerin de bulunduðu bir gruba göre; "yemin ederim", "Allah'a yemin ederim" sözleri her halükârda niyete baðlý olmak­sýzýn yemindir. Mâlikîlere göre; birincisi niyetle, ikincisi niyete baðlý olma­dan yemin sayýlýr. Þâfiîlere göre ise; birincisi hiçbir þekilde yemin olmaz, ikin­cisi ise ancak niyet edilirse yemin olur.

Metinde görüldüðü üzere, Hz.Ebû Bekir; Hz. Peygamber'e yemin ver­miþtir. Hz. Peygamber (s.a), yeminlerin gereðinin yerine getirilmesini em­rettiði halde kendisi burada yapmamýþtýr. Çünkü, yeminin bozulmamasý, baþ­kalarýna zarar vermeyecekse, yerine getirilir. Burada ise, Hz. Peygamber'in yeminin gereðini yerine getirmesi halinde Hz. Ebû Bekir'in hatalarýný bildir­mesi icabederdi. Bu ise müslümanlarýn zararýna olacaktý-. Bu zararýn ne ol­duðu yukarýda belirtilmiþtir.[103]

 

3269... Bize Muhammed b. Yahya (b. Fâris), Muhammed b. Kesîr'den; o, Süleyman b. Kesîr'den, Süleyman; Zührî'den, o Ubeydul-lah'tan; Ubeydullah da Ýbn Abbas vasýtasýyla Rasûlullah'tan bu (ön­ceki) hadisi haber verdi. Kasem (yemin)i zikretmedi. Ancak hadisin­de, "Hz. Peygamber (s.a) Ebû Bekir'e (hatasýný ve doðrusunu) haber vermedi." sözünü ilâve etti.[104]

[99] Bu bab bazý nüshalarda, "Eðer hayýrlý iþse yemini bozma" babýndan sonra yer almýþtýr.

[100] Ahmed b. Hanbel, I, 219.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/218.

[101] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/218.

[102] Buharý, rü'yâ ta'bir 47, eymân 9; Müslim, rü'yâ 17; Tirmizî, rü'yâ 10; Ýbn Mâce, ta'biru'r-rü'yâ' 10; Dârimî, rü'yâ 13; Ahmed b. Hanbel, I, 236.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/219.

[103] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/219-221.

[104] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Þerhi, Þamil Yayýnevi: 12/222.


Ynt: Kasem Yemin Olur Mu? By: Bilal2009 Date: 31 Mart 2018, 12:22:36
Esselamu aleyküm Bostan yere yemin edilmez Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Kasem Yemin Olur Mu? By: ceren Date: 31 Mart 2018, 14:01:55
Aleykumselam.yalan yere boþ yere yemin etmekden kaçýnan kullardan olalim inþallah. Rabbim razý olsun bilgilerden kardeþim. ..
Ynt: Kasem Yemin Olur Mu? By: Sevgi. Date: 01 Nisan 2018, 00:49:07
Aleykümüsselam yemin ederken aðzýmýzdan çýkan sözlere dikkat etmeliyiz bazen umursamadýðýmýz laflarda yemin sayýlýr Allah korusun inþaAllah

radyobeyan