Haram Olan By: saniyenur Date: 14 Kasým 2011, 21:46:10
1- Haram olan:
“Çoðu sarhoþ eden herþeyin azý da haramdýr” genel prensibi çerçevesinde deðerlendirildiðinde hububat, meyva vb. þeylerden elde edilen sarhoþ edici içkiler, Ýster piþirilerek, isterse piþirilmeden imal edilsin haramdýr. Bu; üzüm, buðday, arpa, arý sütü vb. þeylerden elde edilen bütün içkiler için aynýdýr. Sahabi, Tabiîn ve sonraki âlimlerden oluþan cumhurun görüþü budur.
Âlimler bu konuda karar verirken, Resulullah (s.a.v.)'in koymuþ olduðu “Sarhoþ eden her içki haramdýr” hükmünden hareket etmiþlerdir.
Nehâî, Þa'bî, Ebû Hanife ve diðer bir takým Küfe ulemâsý, üzüm ve hurmadan elde edilen sarhpþ edici nebizin dýþýnda; buðday, arpa, mýsýr ve bal gibi þeylerden elde edilen nebizin sarhoþ edecek kadar içildiðinde haram olduðu, daha az içildiðinde ise haram olmadýðý görüþünü benimsemiþlerdir. Söz konusu âlimler üzümün dýþýnda, diðer þeylerden elde edilen nebizi, hamr þarap adýyla isimlendirmemektedirler.
Tercihe þayan olan görüþ, cumhurun görüþüdür. Çünkü Kur'an'da zikredilen “Hamr” kelimesi Arap dilinde, üzümden elde edilen içkiye has bir terim olmayýp, hurma ve diðer þeylerden üretilen sarhoþ edici içkilerin tamamý için kullanýlmaktadýr. Çünkü içkiyi hamr yasaklayan ayet indiði zaman Medine'de içkinin çoðu hurmadan elde edilmekte idi. Abdullah Ýbn Ömer (r.a) söyle rivayet etmektedir.
“Resulullah (s.a.v.) hutbeye çýktý ve þöyle dedi: Ýçkiyi hamr yasaklayan ayet indi. O içki ki; üzüm, hurma, buðday, arpa ve bal olmak üzere beþ þeyden imal edilmektedir. Hamr, aklý gideren þeydir.” [72]
Ýbn Hacer el-Askalânî, müsned sahiblerinin bu hadisi merfu' hadislerden kabul ettiklerimi bildirmektedir. Bu hadis içkiyi yasaklayan âyetin nüzul sebebine þahid olan sahabe sözü olduðundan merfu olduðuna hükmedilmiþtir. Ancak Ömer (r.a) Ashab'ýn ileri gelenlerinin de bulunduðu bir cemaate hitap ederken bu hadisi dile getirdiði zaman, hiç kimse bunu inkâr etmemiþti. [73]
Resulullah (s.a.v.)'in þu sözü bunu te'yid etmektedir:
“Üzümden hamr þarap vardýr, hurmadan hamr vardýr, buðdaydan hamr vardýr, arpadan hamr vardýr.” [74]
Bu anlamda diðer bir çok sahih hadis bulunmaktadýr ve bunlarýn hepsinin ifade ettiði manâ, hamrýn sadece üzümden elde edilen içkiye has bir ad olmadýðýdýr. Ayrýca tahrim ayeti nazil olduðu vakitte, üzümden imal edilen þarap diðerlerinin yanýnda gerçekten çok azdý. Sonra, içkinin haramlýðýnm illeti, bütün diðer sarhoþ edici Ýçkilerde olduðu gibi tektir. Bu, afyon, haþhaþ vb. katý uyuþturucularda da böyledir. Nitekim Hz. Aiþe (r.anhâ)'nýn þöyle söylediði nakledilmektedir:
“Su ve ekmek olsa dahi sarhoþ edici özelliði olan hiç bir þey helâl deðildir.” [75]
Ashab, nebizi sarhoþ edici hal almadan önce içiyordu. Nitekim Resulullah (s.a.v.) onu içmiþ ve içilmesine izin vermiþti. Onlar, hurma, kuru üzüm vb. þeyleri tatlanýncaya kadar suda bekletiyorlardý. Resulullah (s.a.v.) köpürene kadar bunlardan içiyordu. Fakat nebiz üç gün bekledikten sonra ondan içmezdi. Abdullah Ýbn Abbâs (r.a), þöyle demiþtin
Resulullah (s.a.v.) nebiz yapar ve bundan üçüncü günün akþamýna kadar içerdi. Bu zamandan sonra kapta bir þey kaldýðýnda onu içmez, dökerdi.[76] Diðer bazý hadislerde de bir günden sonra içilmesine izin vermediði rivayet edilmektedir.
Firûz (r.a)'dan þöyle nakledilmektedir:
“Resulullah (s.a.v.)'e gittim ve þöyle dedim:
“Ya Resulullah, Allah Teâlâ, içkiyi haram kýlan ayetini indirdi. Bizim baðlarýmýz var, üzümleri ne yapalým, dedim” Resulullah;
“Kurutursun” dedi. “Kurusunu ne yapacaðým” deyince;
“Sabah ýslatýr, akþam içersiniz akþam ýslatýr, sabah içersiniz” dedi. “Köpürünceye kadar bekletebilir miyiz?” diye sorduðumda da o;
“Testilere koymayýn, tulumlara koyun, tulumlarda bekleyince sirke olur” cevabýný verdi. [77]
Açýklama:
Çoðu sarhoþ eden nebizden içen kimse, sarhoþ olmayacak kadar içse bile, yine de had uygulanýr. B.k.z. Þamil Ýslam Ansiklopedisi, Nebiz maddesi.
Üzüm ile hurmanýn yada hurma ile hurma koruðunun bir kaba konularak sýkýlmak þartýyla elde edilen þýraya yada kuru hurma ile yaþ hurmanýn veya bunlardan herhangi birisiyle kuru üzümün birlikte sulandýrýlýp sýkýlmasýyla elde edilen þýraya “Halita” kanþirýn denir.
Alimlerden bir çoðu, bu hadisin zahirine sarýlarak sözü geçen karýþýmlarýn sarhoþluk verici olmalsalar bile yine de içilmelerinin haram olduðuna hükmetmiþlerdir. Bu karýþýmlarý içmenin haram sayýlmasý için, sarhoþluk verici hale gelmelerini þart koþmamýþlardýr. Ýmam Mâlik, Ýmam Ahmed ve Þafiî alimlerinin çoðu bu görüþtedir.
Süfyan es-Sevrî ile Ebu Hanîfe ise; bu karýþýmlarýn sarhoþluk verici hale gelmeden içilmelerinden bir sakýnca görmemiþlerdir. Çünkü Hanefilere göre; konumuzu teþkil eden hadis-lerdeki söz konusu karýþýmlarýn içilmesiyle ilgili yasaklar, insanlarýn yiyecek ve içecek bulmada zahmet çektikleri Ýslam'ýn ilk yýllarýna aittir. Çünkü müslümanlarýn fakirlik içerisinde yaþa Hýklarý için o dönemde müslümanlarýn, komþusu aç yatýp kalkmakta iken kendilerinin iki ýrayý bir araya getirip karýþtýrmak suretiyle birden içmesi yasaklanmýþtý. Daha sonra yüce Allah, müslümanlarý bu darlýktan kurtardýktan sonra bu tür karýþýmlarý içmelerinde bir sakýnca kalmamýþtýr. [78]
[72] Buhârî, Eþribe 5
[73] el-Askalâni, Fethûl-Bârî, X, 49
[74] Ebû Dâvud, Eþribe4
[75] Nesâî, Eþribe48
[76] Müslim, Eþribe 79-82; Nesâî, Eþribe 56
[77] Nesâî, Eþribe 56; Ebû Dâvud Eþribe 10.
[78] B.k.z: Aynî, Binâye fi Þerhi'l-Hidâye, 9/537.
Ynt: Haram Olan By: ceren Date: 15 Aðustos 2018, 21:01:07
Esselamu aleykum. Rabbim bizleri ýslamýn yolundan hakkiyla yaþayan haramdan kacinan kullardan eylesin inþallah. Rabbim razý olsun bilgilerden kardeþim. ..
Ynt: Haram Olan By: Sevgi. Date: 16 Aðustos 2018, 06:30:53
Aleyküm Selam. Rabbim bizleri herdaim Rýzasýna uygun yaþýyan ve haram kýldýðý her türlü þeylerden uzak duranlardan eylesin inþaAllah. Amin Ecmăin
Ynt: Haram Olan By: Bilal2009 Date: 16 Aðustos 2018, 16:08:28
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri haramlardan kacanlardan eylesin Rabbim bizleri doðru yoldan ayýrmasýn Rabbim paylaþým için razý olsun