Sahih-i Müslim Muhtasarý
Pages: 1
Boyama Hususunda Yahudilere Muhalefet Emek By: saniyenur Date: 10 Kasým 2011, 21:54:41
25- Boyama Hususunda Yahudilere Muhalefet Emek


1930- Ebu Hureyre (r.a)'tan rivayet edildiðine göre, Peygamber (s.a.v.) þöyle buyurmaktadýr:

“Yadudiler ile Hýristiyanlar, saçlarýný ve sakallarýný boyaýnazlar. Saçla­rýnýzý ve sakallarýnýzý boyamak suretiyle onlara muhalefet ediniz.[195]

Açýklama:

Hadis, saç ve sakalý boyamanýn meþru olduðuna delalet etmektedir. Bu meþruiyetin il­leti, Yahudi ve Hýristiyanlara muhalefettir. Bu illet, saç ve sakal boyamanýn müstehab olu­þunu ifade etmektedir. Çünkü Resulullah (s.a.v.), Yahudi ve Hýristiyan lara muhalefette çok titiz davranýr ve bunu emrederdi.

Þevkânî (ö. 1250/1834)'ye göre beyaz kýllarýn boyanýnasýnda iki menfaat vardýr. Bun­lar:

1- Saç ve sakalý temiz tutmak.

2- Ehl-i Kitaba muhalefet etmektir.

Açýk bir þekilde aðaran saçlarý ve sakallarý boyamayý teþvik eden hadisler olduðu gibi, beyaz kýllarý boyamayý yasaklayan hadisler de vardýr. Bundan dolayý sahabe ve tabiundan bir çok kiþi, saç ve sakal boyamanýn hükmü konusunda ihtilaf etmiþlerdir.

Bazýlarý, boyamanýn daha faziletli olduðunu söylemiþler ve aðaran kýllarý deðiþtirmenin yasak oluþu ile Ýlgili bir hadis rivayet etmiþlerdir. Ayrýca Hz. Peygamber (s.a.v.)'in saç ve saka-lýndaki aðarmýþ olan kýllarýný boyamadýðýný ileri sürmüþlerdir.

Bazý alimler de, saç ve sakalý boyamanýn daha faziletli olduðunu söylemiþler. Bu konu­da nakledilen hadisleri, sahabe, tabiun ve daha sonrakilerin uygulamalarýný delil olarak al­mýþlardýr. Yalnýz bunlar da, kendi aralarýnda boyanýn rengi konusunda ihtilaf düþmüþlerdir.

Ibn Cerîr et-Taberî (ö. 310/922)'ye göre; Hz. Peygamber (s.a.v.)'in beyaz kýllarý boya­mayý teþvik eden ve onu yasaklayan tüm hadisleri sahihtir. Bunlar arasýnda bir çeliþki yoktur.

Bu konudaki emirler, Ebu Kuhafe gibi saçý sakalý bembeyaz olanlar hakkýndadýr. Yasak­lamalarda saçý sakalý kýr oian, yani siyahý da beyazý da bulunanlarla ilgilidir. ilk dönemdeki alimlerin bu görüþte olmalarý, kendi durumlarýndaki farklýlýktýr. Yani bazýsýnýn saçlarý kýr, bazýsýnýn ki ise beyaz olmasýdýr. Ayrýca bu konudaki emir ve yasaklar, baðlayýcý deðildir.

Buna göre saç ve sakalý tamamen aðarmýþ olanlarýn, saçlarýný ve sakallarýný, sarý ve kýr­mýzýya boyamalarý müstehaptýr.

Kýr olan saç ve sakallarýn boyanýnasý ise meþru deðildir. [196]

Kadý iyâz (ö. 544/1149) ise, bu meseleye farklý bakmýþ ve bu konuda saç boyamak adet olan yerlerde boyamanýn lüzumunu, adet olmayan yerlerde ise boyanýnamasý gerektiðini yada aðaran saçlarý temiz olup boyamasýna gerek duymayanlarýn boyamamalarýný, aksi olanlarýn ise boyamalarýnýn müstehab olduðunu söylemektedir.


[195] Buhârî, Libâs 67, Enbiyâ1 50; Ebu Dâvud, Teraccül 18, 4203; Tirmizî, Libâs 20, 1752; Nesâî, Zînet 14; Ýbn Mâce, Libâs 32, 3621; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 2/240, 309, 401.

[196] B.k.z: Þevkânî, Neylu'l-Evtâr, 1/141.



radyobeyan