Muvatta
Pages: 1
Hataen Yaralama Diyeti By: sidretül münteha Date: 02 Kasým 2011, 20:32:01
5. Hataen Yaralama Diyeti


îmam Malik der ki: Bizdeki ittifak edilen görüþ hataen yarala­mada yaralý kimse iyileþip saðlýðýna kavuþuncaya kadar diyet ödenmez. Ýnsanýn elinden, ayaðýndan ve bedeninin baþka bir ye­rinden hataen kýnlan kemik iyileþip eski haline dönerse diyet ge­rekmez. Fakat geride bir kusur ve iz kalýrsa o zaman bu kusur miktarina diyet gerekir

imam Malik der ki: Kýrýlan bu kemik hakkýnda Resûlullah (s.a.v.)'in miktarýný belirttiði bir diyet miktarý varsa o ödenir. Fa­kat kemik hakkýnda Resûlullah (s.a.v.)'in miktarýný belirttiði bir diyet yok ve bu hususta bir uygulama da geçmemiþse, o zaman di­yetin miktarý ictihadla tayin edilir.
imam Malik der ki: Hataen bedeni yaralamada, yara iyileþir ve eski haline dönerse diyet yoktur. Fakat yarada iz ve kusur kalýr­sa, o zaman diyet takdir edilir. Ancak karýn boþluðuna kadar ula­þacak yaralamada adam öldürme diyetinin üçte biri ödenir.[10]
îmam Malik der ki: Vücuttaki kemiðin yaralanmasýndan do­layý diyet yoktur. Bu, etin sýyrýlarak kemiðin meydana çýkmasý gi­bidir.
îmam Malik der ki: Bizdeki ittifaka göre tabib sünnet yapar­ken tenasül uzvunu sünnet yerinden kesse diyet gerekir. Bu, diyeti­ni akýlenin (akrabanýn) ödemesi gereken hatadandýr. Doktorun kasýtsýz olarak yapmýþ olduðu her hatada diyet gerekir.

 

[10] Bu þekilde yaralama genellikle karýn, göðüs ve sýrt bölgesinden olur.

radyobeyan