Rada By: seymanur K Date: 29 Ekim 2011, 18:46:55
RADA (SÜT EMZÝRME)
Bir kadýnýn sütünün emilmesine veya kadýnýn sütünü saðmakla bebeðe verilmesine rada denir. Þu halde bir kadýnýn sütünü saðýp bir bebeðe içirmekle yine rada hükmü sabit olur..
Hükmü:Ýslam dininde bir kadýnýn doðurduðu öz çocuðundan baþka bir bebeðe kendi sütünden emzirmesi caizdir. Þu halde gerek görüldükçe, mesela bir kadýnýn ölmesi ya da hasta olmasý durumunda baþka bir kadýnýn o bebeði emzirmesi caiz olmakla beraber hayýrlý bir iþtir.
Yüce Allah (c.c.) þöyle buyurmuþtur:
"Eðer güçlükle karþýlaþýrsanýz, çocuðu baþka bir kadýn emzirsin." (Talak: 6/65)
Emzirmeden dolayý þu hükümler ortaya çýkar:
1- Süt annenin kendisine süt emzirdiði çocuða nikahý haram olur.
Süt anne sebebiyle nikahý haram olanlar:
a) Emziren kadýnýn kýzý: Çünkü bu süt çocuðunun kýzkardeþidir.
b) Emziren kadýnýn kýzkardeþi: Süt çocuðunun teyzesi hükmündedir.
c) Emziren kadýnýn erkek ve kýz çocuklarýnýn kýzlarý: Bunlar da süt emen çocuðun kýz ve erkek çocuklarýnýn hükmünde olup yiðen gibidirler.
d) Emziren kadýnýn annesi: Bu da nine hükmündadir.
Sütbaba sebebiyle nikahý haram olanlar:
a) Süt babanýn kýzý:
Süt anne deðil de baþka bir kadýnýn kýzý olsa bile süt çocuðunun baba bir kýzkardeþi hükmündedir.
b) Sütbabanýn kýzkardeþi: Bu da süt halasý olduðu için hala hükmündedir.
c) Sütbabanýn erkek ve kýz çocuklarýnýn kýzlarý:
Bunlar da erkek veya kýzkardeþlerinin kýzlarý hükmündedir.
d) Sütbabanýn annesi:
Bu da süt çocuðun süt ninesi olup nine hükmündedir.
2- Süt çocuðunun oðlunun sütannesinin kýzýyla evlenmesi haramdýr Çünkü bu kýz sütçocuðunun oðluna hala hükmündedir.
Yine ayný þekilde süt çocuðunun oðlunun, süt annesinin kýzkardeþi, çocuklarýnýn kýzlarý ve annesi ile de evlenmesi caiz deðildir. Çünkü sütanne çocuða neseb yönünden anne olsaydý bu mahremler ona haram olacaktý ki sütanalýðý da neseb analýðý hükmündedir.
Sütanne sebebiyle nikahý haram olanlar Kur'an-ý Kerim'de þu ayeti Kerime ile sabittir:
"Sizi emziren (süt) analarýnýz, sütbacýlarýnýz size haram kýlýndý." (Nisa: 4/23)
Peygamberimiz (s.a.v.) de þöyle buyurmuþtur:
"Neseble nikahlanmadý haram olanlar, süt sebebiyle de haramdýr." [1]
Kiþinin bir anda hem neseb ve hem de radâ yönünden iki kýz kardeþi veya bir kadýnla o kadýnýn teyzesi veya halasýný nikâhý altýnda bulundurmasý haramdýr.
Neseb yoluyla haram olanlar, radâ yoluyla da haramdýr. Ancak bir kadýn süt verdiði çocuðun babasýna ve kardeþlerine haram deðildir. Kýsacasý süt emen kiþiye, süt emdiði kadýn ile bütün kýzlarý haramdýr. Çünkü hepsi onun süt kardeþi ve süt akrabalarý olur. Ama süt emenin kýzkardeþleri için bu durum sözkonusu deðildir.
Fýkýh kitaplarý süt' kardeþliðinin sabit olabilmesi için her ne kadar emme tabirini kullanýyorlarsa da emmek þart deðildir. Aðýz yoluyla alýnmasý þartýyla bir kadýnýn sütü saðýlýp, bir çocuða içirilse yine emmek hükmü geçerli olur. [2][1] Buhari, 2553; Müslim, 4144.
[2] Kadý Ebu Þuca’, Ðayet’ül-Ýhtisar ve Þerhi , Ravza Yayýnlarý: 441-443.