Metalib ul Aliye
Pages: 1
Abdest Bozmak By: sumeyye Date: 23 Ekim 2011, 16:00:22
Abdest Bozmak/Ýhtiyaç Gidermek


34. Ýbn Ömer demiþtir ki: "Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) ihtiyaç gidermek için Muðammes'e giderdi." Nâfi, bu yerin Mekke'nin iki mil kadar uzaðýnda olduðunu söylemiþtir.[42] (Ebû Ya'lâ)
35. Enes'den nakledildiðine göre Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) ihtiyaç gidermek için dýþarý çýktýðýnda,' kimsenin onu göremeyeceði bir yere kadar uzaklaþýrdý. (Ebû Ya'lâ) [43]

36. Yahya b. Ubeyd'in babasýndan naklettiðine göre Hz. Peygamber (sallallahu aleyhi vesellem) konak yeri için uygun mekan araþtýrdýðý gibi küçük abdest bozmak için de uygun yer araþtýrýrdý.[44] (el-Hâris)

37. Talha b. Ebû Kanân'ýn [45] bildirdiðine göre Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) bevletmek istediðinde sert toprakla karþýlaþýrsa, (eline) bir çubuk alýr, yeri eþeleyip topraðý daðýtýr, sonra bevlederdi.[46] (el-Hâris)

38. Ebû  Saîd  el-Hudrî'nin naklettiðine  göre  Peygamber (sallallahu aleyhi vesellem):  "Kiþi elbisesini çýkardýðýnda cinlerin bakýþlarýný, insanoðlunun ayýp yerlerinden engelleyen perde, onun Bismillah demesidir" buyurmuþtur.[47] (Ahmed b. Menî) [48]

39. Hz. Peygamber'in (sallallahu aleyhi vesellem) ashabýndan olan el-Hadramî'nin [49] bildirdiðine göre bir bedevi, Allah'ýn Resulü (sallallahu aleyhi vesellem) ile karþýlaþýp ona büyük abdest bozmakla ilgili görüþünü sordu. O da: "Ýstinca yaparken önünü ya da arkaný kýbleye dönme!" buyurdu. "Ya Resûlallah! Ya nasýl yapayým?" diye sorunca da: "Enine iki taþla bundan sakýn. Sonra üçüncüsünü ekle!" buyurdu. Senedinde metruk bir ravi vardýr.
(Ebû Ya'lâ)

40. Ayný senetle  nakledildiðine  göre  Resûlullah   (sallallahu aleyhi vesellem) kiþinin sað eliyle taharetlenmesini/istinca yapmasýný yasaklamýþtýr.
Ýbn Kani', Hadramî b. Âmir [50] el-Esedî'nin biyografisinde sadece ikinci rivayeti "ve rüzgâra dönmesini... yasaklamýþtýr" ilavesiyle nakletmiþtir. (Ebû Ya'lâ) [51]

41. Mücâhid demiþtir ki: Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) bir çok kez sevdiði bir tepecikte ayakta küçük abdest bozmuþtur.[52] (Müsedded)

42. Usâme b. Zeyd'in bildirdiðine göre Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) büyük veya küçük abdest bozarken kýbleye dönülmesini yasaklamýþtýr. (Ebû Ya'lâ) [53]

43. Ýmrân b. Hudeyr'in, Muharrar b. Ebû Hureyre'nin dayýlarýndan bir adamdan  rivayet  ettiðine   göre  o,   Ebû  Hureyre'yi  üzerinde  iki  çiçekli elbiseyle [54] ayakta küçük abdest bozarken görmüþ. Sonra su isteyerek oradaki necaseti yýkamýþtýr. (Müsedded)  [55]

44. Ebû Zýbyân demiþtir ki: Ben, Hz. Ali'yi Rahba'da [56] ayakta bevlederken gördüm. Sonra abdest alýp nalýnlarý üzerine mesnetti. Sonra mescide girdi.[57] (Müsedded)

45. Enes, tuvalet taþma (mihrâs) [58] giderek ayakta bevletmiþ, sonra abdest alýp mestleri üzerine meshetmiþ ve mescide yönelmiþtir. (Ondan rivayette bulunan ravi der ki:) Ben kendisine: "Sen hoþ görülmeyen bir þey yaptýn!" dedim. O da; "Ben dokuz yýl Allah Resülü'ne (sallallahu aleyhi vesellem) hizmet ettim. O böyle yapardý" diye karþýlýk verdi. (Ebû Bekir b. Ebî Þeybe)

46. Ebû Hâzým'ýn bildirdiðine göre o, Sehl b. Sa'd'in yaþlý adamlar gibi ayakta bevlettiðini, sonra abdest alýp mestler üzerine meshettiðini görmüþ. (Ebû Hazým demiþtir ki) Ona: "Mestleri çýkarmayacak mýsýn?" diye sordum. "Hayýr- Ben, benden de, senden de daha Hayýrlý Olan'ýn onlar üzerine meshettiðini gördüm" dedi. (Ebû Bekir b. Ebî Þeybe) Hadis sahihtir.

47. Muhammed b. Þîrîn demiþtir ki: Sa'd b. Ubâde ayakta bevlederken öldü. Ardýndan cinler þu sözlerle aðladýlar: Hazrec'in efendisi Sa a b. Ubâae'yi öldürdük. Ýki ok atýp, onu tam kalbinden vurduk. (el-Hâhs) [59]
48. Mutarrif demiþtir ki: Bir bedevi bana þöyle dedi: "Ben, Ebû Zer'in sohbetinde bulundum. Onun bütün ahlâkýndan hoþlandým. Yalnýz helaya girip çýktýktan sonra suyla istinca yapmasý (ya da avret mahalline su serpmesi) hoþuma gitmedi." (Müsedded)

49. Muhammed b. Abdurrahman, Müdlic oðullarýndan bir adamdan, o da babasýndan þöyle dediðini nakletmiþtir: Surâka b. Mâlik gelerek: "Resûlullah (sallallahu akyhi vesellem) bize þunlarý þunlarý öðretti" demeye baþladý. Topluluk içinden biri: "Peki tuvalet ihtiyacýnýzý nasýl gidermenizi öðretti?" diye sordu.
O da: "Evet. Bize (çömelirken) sað ayaðýmýz üzerine yüklenip sol ayaðýmýzý dikmemizi öðretti" þeklinde cevap verdi. (Ebû Bekir b. Ebî Þeybe) [60]

50. Ýbn Abbâs'm naklettiðine göre Resûlullah (sallallahu aleylýi vesellem): "Kabir azabýnýn çoðu Ýdrardandýr. Öyleyse idrardan sakýnýn" buyurmuþtur. (Ahmed b. Menî) [61]

51. Urve'nin naklettiðine göre Resûlullah {sallallahu aleyhi veseliem): "Ýsti/icada üç taþ yeterlidir" buyurmuþtur. (Müsedded) [62]

52. Abdullah b. Amr þöyle nakletmiþtir: Cin gecesi (Allah Resûlü'nün cinlerle görüþtüðü gece) Resûlullah {sallallahu aleyhi vesellem) ile beraberdim. Onlarý iþittim. Resûlullah'a (sallallahu aleyhi vesellem) istinca hakkýnda soru soruyorlardý. Bu soruya Allah Resûlü'nün: "Üç taþ" diyerek cevap verdiðini duydum. "Ya suya ne dersin?" dediler. "O temizlik bakýmýndan daha iyi, daha Ýyi!" buyurdu.   (Ýbn Ebî Ömer) [63]

53. Abdullah (b. Ömer)'in bildirdiðine göre Hz. Peygamber'e (sallallahualeyhi vesellem) Cezîre'den cinlerinin temsilcileri geldi. Bir müddet Hz. Peygamberin (saallahu aleyhi vesellem) yanýnda kaldýlar. Sonra ülkelerine dönmek Ýstediler ve Allah Resûlü'nden (sallallahu aleyhi vesellem) kendilerine azýk vermesini talep ettiler. Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem): "Yanýmda size verecek bir azýk yoktur! Fakat yaklaþýn. Sizin Ýçin rastladýðýnýz her kemik taze et, rastladýðýnýz her tezek de hurma mesabesindedir" buyurdu. Bu yüzden hayvan pisliði ve eskimiþ kemikler ile silinmek yasaklanmýþtýr.[64] (Ebû Ya'lâ)

54. Abdullah (b. Mes'ûd)'un naklettiðine göre Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem): "Muhakkak ki Allah tektir, teki sever. Ýstinca yaparken taþlarý tekleyin" buyurmuþtur.[65] (Ebû Ya'lâ)

55. îbn Ömer'in naklettiðine göre Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem): "(Ýhtiyaç giderdikten sonra) Kýçýnýzý (Arka mahallinizi) iyi temizleyin. Çünkü bu, basuru önler" buyurmuþtur.[66] (Ebû Ya'lâ)




[42] Bu yer, Tâif yolu üzerindedir. Orada, el-Kâmûs'da bildirildiðine göre Ebû Riðâl'in kabri bulunmaktadýr. Heysemî hadisin kaynaðý olarak Ebû Ya'lâ ve Taberânî'ye iþaret etmiþ ve ravilerinin Sahîh'in ravilerinden olduðunu söylemiþtir. (1, 203)
[43] Þartýna uymasýna raðmen Heysemî bunu zikretmemiþtir. Ebû Dâvud benzerini Sünen'inin baþýnda Muðîre b. Þu'be ve Câbir b. Abdullah'tan nakletmiþtir. Bûsîrî, Atâ b. Ebû Meymûne'nin zayýf olmasý sebebiyle hadisin zayýf olduðunu söylemiþtir.
[44] Taberânî bunu, d-Mu'cemu'l-evsnt'ta Yahya b. Ubeyd'den, o da babasýndan, o da Ebû Hureyre'den nakletmiþtir. Bkz. Mecmau'z-Zevnid, 1, 204. Heysemî; "Ben, Yahya b. Ubeyd b. Düccî ve babasýný zikredeni görmedim" demiþtir. Ben derim ki: "Ýbn Ebî Hatim, her biri babasýndan rivayette bulunan, Yahya b. Ubeyd isimli bir grup kimse zikretmiþtir."
[45] Ebû Davud'un el-MerâsÝl'inde bu þekilde geçmiþtir. Asýl nüshada ise hata sonucu "Ebû Sâdýka", Miisnede'dc de "Ebû Sâffa" diye yer almýþtýr. Bûsîrî, el-Velîd b. Müslim'in teâlis yapmasý sebebiyle rivayeti zayýf görmüþtür.
[46] Buna göre varit olan sert toprak üzerine bevletme yasaðý, eþelemeksizin bevletmeye sorulmalýdýr.
[47] Mecmau'z-zevâiâ'de ifade "elbiselerini çýkardýklarýnda.  demeleridir" þeklinde yer almýþtýr.
[48] Müsnede'de geçtiði üzere bunu Taberânî, ed-Dü'vât'tu, Ibn Adî de Enes hadisi olarak nakletmiþtir, Heysemî, Mecmnýý'z-zevâid'de (I, 205) demiþtir ki: "Bunu Taberânî eî-Mu'cenut'l-evsat'ta iki ayrý senetle rivayet etmiþtir. Senetlerden birinde Saîd b, Mesleme el-Umevî bulunmaktadýr ki, Buharý ve baþkalarý onu zayýf olarak deðerlendirmiþlerdir. Ýbn Hibbân ve Ýbn Adî ise güvenilir olduðunu söylemiþlerdir. Geri kalan ravüeri ise güvenilir kimselerdir." Ýbn Menî'nin senedinde ise Zeyd el-Ammî geçmiþtir ki, Bûsîrî onun zayýf biri olduðunu söylemiþtir.
[49] Bu zât el-Hadramî b. Âmir el-Esedî Ebû Keddâm olup, Hafýz Ýbn Hacer d-Ýsâbe'de (I, 341) zikretmiþtir. Kendisinden bundan sonra gelen hadisi naklederek kaynak olarak Ebû Ya'lâ ve Ýbn Kâni'ye iþaret etmiþtir.
[50] el-Ýsâbe'de bu þekilde yer almýþtýr. Asýl nüshalarda ise "Ammâr" þeklinde geçmiþtir.
[51] Þartlarýna uygun olmasýna raðmen Heysemî bu iki hadisi eserinde zikretmemiþtir. Ki bu onun, kitabýnda Ebû Ya'lâ'nm muhtasar nüshasýný esas aldýðýný gösterir.
[52] Ýbn Ebî Þeybe, I, 83.
[53] Bu ilave tarafýmýzdan yapýlmýþtýr, Çünkü hadis Miisnede'de senediyle Ebû Ya'îâ'nýn rivayeti olarak zikredilmiþtir. el-Ýthnfda da o þekilde geçmiþtir.
[54] Asýllarda kelime þeklinde yer almýþtýr. el-Ýthâfta ise "JU-jy" diye geçmiþtir. Bana göre de doðrusu budur.
[55] Ýbn  Ebî  Þeybe  muhtasar olarak  nakletmiþ  olup  (I,  83),  Bûsîrî  bunu  gözden kaçýrmýþtýr.
[56] Rahba, Küfe mescidinin avlusudur.
[57] Ýbn Ebî Þeybe muhtasar olarak nakletmiþ olup (I, 127). Bûsîrî, senedine hasen hükmünü vermiþtir.
[58] Mihrâs, çok su alan içi oyulmuþ taþtýr. Bundan tuvalet taþý yapýldýðý da okýrdu.
[59] Heysemî   bunu   Taberânî'ye   nispet   etmiþ   ve   "Ýbn   Sîrin,   Sa'd   b.   Ubâde'ye yetiþmemiþtir" kaydýný düþmüþtür (I, 206).
[60] Bunu Taberânî de el-Mu'cemu'l-kebîr'de nakletmiþtir. Bkz. Mecmau'z-zevniâ, I, 206. Diðer yandan Ýbn Menî, Hâkim ve Beyhakî bunun tersini rivayet ederek hadisi "Bize sol ayaðýmýz üzerine yüklenip sað ayaðýmýzý dikmemizi emretti" ifadesiyle nakletmiþlerdir. Fakat Bûsîrî'nin belirttiðine göre senetteki tabiî meçhuldür.
[61] Bunu Bezzâr ve el-Mucemu'l-kebîr'de Taberânî rivayet etmiþtir. Bkz. Mecmau'z-zevâid, I, 207. Bûsîrî senedinin hasen olduðunu söylemiþtir.
[62] Bûsîrî demiþtir ki: "Bunu MÜsedded sahih, fakat mürsel bir senetle nakletmiþtir"
[63] Bûsîrî demiþtir ki: "Senedinde yer alan ei-Ýfrîkî zayýftýr. Fakat bu rivayetinde tek deðildir."
[64] Bûsîrî'nin belirttiðine göre senedi, Abdullah b. Nâfi'nin zayýf oluþu sebebiyle zayýftýr.
[65] Heysemî demiþtir ki: "Senedinde yer alan Ahmed b. Ýmrân el-Ahnesî metruktür." Ben derim ki: "Ýbn Hibban ve Ýbn Adî onu güvenilir görmüþlerdir. Ebû Zür'a "Onu terkctmiþlerdir" açýklamasýný yapmýþtýr. Bûsîrî ise: "Senedinde yer alan ibrahim el-Hicrî zayýftýr" demiþtir.
[66] Senedi zayýftýr. Çünkü Osman b. Matar zayýftýr.

Ynt: Abdest Bozmak By: ceren Date: 12 Nisan 2018, 14:48:48
Esselamu aleyküm.Rabbim razý olsun paylaþýmdan kardeþim...
Ynt: Abdest Bozmak By: Sevgi. Date: 13 Nisan 2018, 07:14:31
Aleyküm Selam.Paylaþým için Allah Razý olsun.  Rabbim ilmimizi artýrsýn inþaAllah
Ynt: Abdest Bozmak By: Bilal2009 Date: 13 Nisan 2018, 18:33:35
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri doðru iþler yapanlardan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun

radyobeyan