Ay Hali Ve Namazın Kazası İle İlgili Hadislerin Kritiği
275. Yine hayzın en azının üç gün ve en çoğunun ise on gün olduğu ile ilgili hadis de böyle uydurmadır.
Bu konuda rivayet edilen hadislerden hiç birisi sahih değildir. Hatta tamamen batıldır.[294]
276. Yine üzerinde namaz (borcu) olan kimsenin namazı olmaz" şeklindeki hadis de böyle uydurmadır.
İbrahim el-Harbî der ki:
"Ahmed b. Hanbel'e, bu hadisi sordum. O da:
Bu hadisi bilmiyorum' diye cevap verdi. İbrahim el-Harbî:
Ben de, bu hadisin, Resulullah (s.a.v)'in hadis(ler)i içerisinde olduğunu duymadım' dedi. [295]
[294] Şeyh Aliyyu'1-Kârî, "el-Mevzûâtu'I-Kübrâ"nın sonundaki 38. bölümde "hayzın en azının üç gün ve en çoğunun ise on gün" olduğu ile ilgili hadisin batıl oluşunu tenkit edip şöyle der: "Derim ki: Bu hadisin bir çok geliş yolu var. Bu hadisi; Dârekutnî, İbn Adiyy "el-Kâmil"ds, Ukaylî ile İbnü'l-Cevzî rivayet etmiştir. Hadisin geliş yolları, -zayıf olsa bile- çok olup hadis hasen derecesine çıkmaktadır. Dolayısıyla hadisin uydurma olduğu ile ilgili hüküm, kabul edilemez."
Allâme Aliyyu'1-Kârî, bu hadisin geliş yollarını, tahkikini de yaptığını, Fethu Bâbi'l-İnâye bi-şerhi Kitâbi'n-Nukâye, 1/202-203'de nakletmiştir. Bu kitabın baskısı, 1387/1967’de Haleb'de yapılmıştır. Bu konuda daha geniş bilgi için oraya bakabilirsiniz.
[295] Derim ki: Hafız, tenkitçi ve araştırmacı bir hadis imamının, bir hadis hakkında: "Bu hadisi bilmiyorum" yada "Bu hadise vakıf olamadım" veya buna benzer ifadeleri, -buna hiçbir hadis imamının itirazı olmayıp- bu hadise uydurma hükmü vermesi kafidir. Nitekim bu meseleyi; Aliyyu'l-Kârî'nin, el-Masnûa fî Ma'rifeü'l-Hadîsi'l-Mevdûa, s. 8-10'daki sunumda delilleriyle açıkladım. Bu konuda daha geniş bilgi için oraya bakabilirsiniz. Görüldüğü üzere ilimde zirve kabul edilen iki hadis imamı, (konuyla ilgili) bu hadise uydurma hükmünü vermiştir.
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın